Jump to content

375 HH For løs kulehold med flergangsskutte hylser


TH1

Recommended Posts

375 H&H

Partizan hylser.

Partizan 300gr Rn kuler.

Col 91.0mm

RCBS ammomaster presse med dier og plate.

Skutt med Blaser R93.

 

En stund etter jeg begynte å lade til 375 i fjor merket jeg at kulen på patronene i magasinet av og til gikk lengre inn i hylsa under skyting.

Dette skjedde mer og mer. Jo flere ganger jeg ladet og skøt med hylsene.

Det har så vidt jeg har sett ikke skjedd med nye hylser.

 

De hylsene jeg nå skal lade har hvert skutt 7 ganger.

Nå kan jeg nesten slippe kulen igjennom hylsehalsen etter patronene har hvert skutt.

Får ikke festet kulene mer enn at jeg kan dra de lett ut, kulen går inn i hylsen med null kraft om noe kommer i kontakt med den.

 

Finnes det noen løsning?

Eller må jeg kjøpe nye hylser nesten hver gang jeg skal lade?

 

 

Problemløsning forsøkt:

 

1:

Har lest denne viewtopic.php?f=17&t=99572

Ga ingen hjelp da både kule og ekspander går igjennom hylsehalsen nesten uten motstand.

Og samme problem uten å bruke ekspander die i det hele tatt.

 

2:

Lest at enkelte 375 mantlette kuler trenger kraftig krymp.

Har derfor prøvd å øke krymp gradvis helt til hylsen blir deformert.

KUN når hylsen er blitt deformert, kan jeg ikke dytte kulen nedi eller trekke den ut med fingrene.

Link to comment
Share on other sites

Virker jo som at godstykkelsen i halsen ikke vil holde seg med de hylsene. Har stort sett bare ladet med remington hylser og har aldri opplevd dette og det uten krymp. Blir hylsene mye lengre?

 

Tja, ca 25/40 hylser er nådd max lengden på 72,5mm etter 7 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Sett en bronsebørste i drillen og kjør på høy hastighet innvendig i hylsehalsen . Dermed fjernes fastbrent sot og du får jevnere hold på kula . :D

 

 

Takk for innspill.

 

Men siden problemet er at det ikke er hold på kula som det er (selv med max krymp).

Vil nok ikke å lage innsiden ennå større gjøre det bedre, heller tvertimot :(

Link to comment
Share on other sites

Virker jo som at godstykkelsen i halsen ikke vil holde seg med de hylsene. Har stort sett bare ladet med remington hylser og har aldri opplevd dette og det uten krymp. Blir hylsene mye lengre?

 

Tja, ca 25/40 hylser er nådd max lengden på 72,5mm etter 7 ganger.

 

Ok. Tenkte bare at en plass må jo eventuelt messingen bli av siden du mister holdet på kula, og da mistenkte jeg bare at det ble for lite gods i halsen og at det ble presset fremover.

Link to comment
Share on other sites

Dien din er for rom, i hvert fall for de aktuelle hylsene. Du trenger å skaffe en annen die. Reduser gjerne diameteren på ekspanderen med 0,005", ikke farlig med mer.

Får du fortsatt dårlig hylsehold bør du prøve et annet hylsefabrikat.

Krymp er alltid i tillegg til hold i hals, ikke istedenfor, ikke overdriv krympen da det kan bidra til å minke holdet i hylsehalsen.

Link to comment
Share on other sites

Dien din er for rom, i hvert fall for de aktuelle hylsene. Du trenger å skaffe en annen die. Reduser gjerne diameteren på ekspanderen med 0,005", ikke farlig med mer.

Får du fortsatt dårlig hylsehold bør du prøve et annet hylsefabrikat.

 

Er det sizer dien du mener er for rom?

For som skrevet er hylsahalsen like romslig både før og etter den har hvert igjennom sizer dien.

 

Skulle gjerne ha prøvd remington o.l hylser.

Men PPU er de eneste rimelige hylsene jeg har funnet som noen har på lager.

 

Synes det blir for drøyt å betale 20kr eller mer pr hylse for Norma o.l.

Men om det ikke kommer en løsning som funker, så får jeg vel prøve.

Link to comment
Share on other sites

Ja TH1, kalibreings/sizer dien. Anbefaler nøye innstilt helkalibreringsdie til jaktpatroner. Nei chiefen, krymp erstatter ikke et godt kulehold i hylsehalsen, men den er flott i tilegg.

Link to comment
Share on other sites

Er det sizer dien du mener er for rom?

For som skrevet er hylsahalsen like romslig både før og etter den har hvert igjennom sizer dien.

 

Fikk ikke med meg denne biten; prøv å ta ut ekspanderen (den i midten av dien som støter ut brukt hette og ekspandere hylsehalsen når du drar hylsen ut av dien). Press en hylse og mål, er den nå "trang nok" har du en ekspander med for stor diameter (ikke noe problem, den lar seg pusse ned).

Er den (hylsa) fremdeles for rom er det sizedien din for rom (noe jeg har liten tro på).

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke med meg denne biten; prøv å ta ut ekspanderen (den i midten av dien som støter ut brukt hette og ekspandere hylsehalsen når du drar hylsen ut av dien). Press en hylse og mål, er den nå "trang nok" har du en ekspander med for stor diameter (ikke noe problem, den lar seg pusse ned).

Er den (hylsa) fremdeles for rom er det sizedien din for rom (noe jeg har liten tro på).

 

Har allerede prøvd dette, har og prøvd å sette inn ekspanderen fra 6.5en.

Ingen av delene utgjorde noe forskjell.

 

Men siden noen mener det har med sizeren å gjøre.

Skal jeg i morgen forsøke å skru sizer dien max ned for å se om det utgjør noe forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mildt sagt blandet erfaring med Partizanhylser, noen har vært helt OK, andre fullstendig krise, man MÅ ikke ha Norma, Både Winchester og Remington funker bra. At Norma skal være så fantastiske hylser har jeg i min 25 år gamle hjemmeladerkarriere aldri skjønt, Lapua derimot.....

 

Kan hende sizerdia di er ute og sykler også, prøv en annen om mulig, er det ikke dia, så er det hylsene.

 

Edit! Du skrur sizerdia i mot hylseholderen? Bare for å eliminere den biten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sett en bronsebørste i drillen og kjør på høy hastighet innvendig i hylsehalsen . Dermed fjernes fastbrent sot og du får jevnere hold på kula . :D

 

 

Takk for innspill.

 

Men siden problemet er at det ikke er hold på kula som det er (selv med max krymp).

Vil nok ikke å lage innsiden ennå større gjøre det bedre, heller tvertimot :(

 

 

Gjør dette før du hel/hals presser og støter ut tennhetten. Du får bedre friksjon/hold på kulene da sot er glattere enn pusset messing:-)

 

Den andre årsaken kan være at hylsene blir hardere etter flere avfyringer, og har vanskeligere for å sette halsdiameteren tilbake når du presser de. Det kan avhjelpes med lett puss av ekspanderen i drill, med litt smergel. Bruk mikrometer eller skyvelære først. Så prøver du deg frem, det skal ikke mye til...

 

Using tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hvor vanlig det er med feilmaskinerte dier vet jeg ikke, men jeg har i alle fall et sett med RCBS dier til 9,3x74R der sizedien ikke krymper halsen nok til at det blir brukbart kulehold med engangsskutte hylser. Har prøvd med flere hylsefabrikat også. (Jada, jeg har også prøvd uten ekspander).

 

Er "unøyaktige" dier et større problem med RCBS enn andre fabrikat?

 

Har selv sansen for dier med løse bushings for pressing av halsen, men kan ikke se at dette leveres i .375 H&H.

Link to comment
Share on other sites

Lad uten ekspander, sa blir det nok bedre.

Nar hylsene blir hardere oker kuleholdet, det minsker ikke.

Dersom du ikke far til a lade uten ekspander kan du slipe den ned.

Jeg er hjemme igjen til helgen, ta kontakt om du ikke har lost problemet.

Link to comment
Share on other sites

ja har prøvd uten ekspander.

 

Har kjapt prøvd med max helpress etterfulgt av max krymp.

Det ser ut til å ha løst det.

Kulen sitter i hvert fall slik at den ikke kan roteres eller flyttes i lengde retningen med håndkraft.

Så får vi se om den sitter under skyting til helgen.

 

Men å lade slik vil nok korte ned levetiden på hylsene.

Etter max sizing var gjort (med 6.5 ekspander). ble 1 av 3 hylser over max lengde.

 

Etter sizingen ser de nå slik ut:

 

hyl.jpg

 

hyls.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Før du lader opp en stor lot av viktige jaktpatroner vil jeg anbefale å sjekke at kulen sitter godt fast etter kalibrering, og uten krymp også. Det skal den gjøre. F.eks. press patronen/kula mot et trestykke, du skal måtte ta i en del for å presse den lenger inn.

Link to comment
Share on other sites

Før du lader opp en stor lot av viktige jaktpatroner vil jeg anbefale å sjekke at kulen sitter godt fast etter kalibrering, og uten krymp også. Det skal den gjøre. F.eks. press patronen/kula mot et trestykke, du skal måtte ta i en del for å presse den lenger inn.

 

Takk, men til jakt ammo bruker jeg nye hylser.

Dermed ingen problem.

 

Dette problemet er til treningsammo 8)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du kun presser halve halsen, lurer på hvordan du har stilt inn denne dien.

 

Ja det stemmer.

Nå er den skrudd helt ned til kanten på hylsen (tykkelse delen før sporet i bunn).

Dien er da 2mm over hylseholder platen.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Helkalibreringsdien din skal stilles inn sånn: Med presse stempelet på topp, die skrus ned til hylseholder og vris en halv til en hel omdreining opp igjen. Da har du som regel litt motstand ved kamring av tomhylsa. Skru deretter dien gradvis nedover og kalibrer for hver gang inntil motstanden er akkurat vekk.

Da er så godt som hele halsen presset.

Får du ikke motstand er soting av halsen en mulighet for å se at du ikke setter skulderen tilbake.

Å presse halve halsen er tull i denne patronen som gir litt rekyl.

Ellers vil en korrekt innstilt die uten feil gi godt hold i alle patroner trening eller ikke, og sånn skal det være :)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Helkalibreringsdien din skal stilles inn sånn: Med presse stempelet på topp, die skrus ned til hylseholder og vris en halv til en hel omdreining opp igjen. Da har du som regel litt motstand ved kamring av tomhylsa. Skru deretter dien gradvis nedover og kalibrer for hver gang inntil motstanden er akkurat vekk.

 

kan skrue den litt lengre enn jeg har.

Mer enn det gir en blank ring rundt skulderen og nede ved fortykningen.

 

Må skru den opp til bare litt over halve halsen blir presset for å unngå det.

 

Kan laste opp noen bilder i morgen for å vise.

 

Men det kan se ut som løsningen er nær :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ok, her er det noe alvorlig galt :) Uten at du får presset hele halsen er ikke løsningen nær nei. Det høres absolutt ut som du bruker feil die.

Link to comment
Share on other sites

kan skrue den litt lengre enn jeg har.

Mer enn det gir en blank ring rundt skulderen og nede ved fortykningen.

 

No worries, det er helt normalt. Så lenge du ikke setter skuldra tilbake så er du på trygg grunn. Hvis jeg forstår deg riktig så hadde du i utgangspunktet dia en hel hylsehalslengde for høyt. Det er mye! Det kan være grunner til å stille dia litt høyt, men ikke glem utgangspunktet her. Og det er at dia er riktig innstilt når den akkurat butter i hylseholderen. Har du lest bruksanvisningen? Skjønte du det som stod der?

Link to comment
Share on other sites

kan skrue den litt lengre enn jeg har.

Mer enn det gir en blank ring rundt skulderen og nede ved fortykningen.

 

No worries, det er helt normalt. Så lenge du ikke setter skuldra tilbake så er du på trygg grunn. Hvis jeg forstår deg riktig så hadde du i utgangspunktet dia en hel hylsehalslengde for høyt. Det er mye! Det kan være grunner til å stille dia litt høyt, men ikke glem utgangspunktet her. Og det er at dia er riktig innstilt når den akkurat butter i hylseholderen. Har du lest bruksanvisningen? Skjønte du det som stod der?

 

Ok, hvis ringene ikke er tegn på problem.

Da får jeg se om jeg får lånt meg en hylse trimmer.

 

Har tidligere ladet alt i andre kalibre uten å hel presse.

Uten noe problem.

Og trodde fortykkelsen nede på 375 hylsene ikke ville gå inni dien, var derfor jeg ikke skrudde den i bunn først.

 

Da satser jeg på at problemet er løst, hvis ikke hører dere fra meg igjen :winke1:

 

Takk til alle :D

Link to comment
Share on other sites

Dien har laget for å svelge fortykkelsen eller magnumbeltet, så joda. Les gjerne Ladeboken, og spør ev. igjen så fikser det seg garantert. Det er enkelt. Trimmer må du ha. Du ble tilbudt hjelp fra Per S over, en god ide' ev. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...