Jump to content

En lei opplevelse. Trenger råd!


Roboard

Recommended Posts

Hei.

Etter å ha lest og googlet meg både hit og dit her på kammeret, så endte jeg opp med å benytte meg av XXL's børsemakere til litt arbeid på jaktrifla.

Jobben jeg skulle ha utført var gjenging for lyddemper, bedding av stokken og utbedre et problem med matinga.

 

Fikk en telefon i går om at børsa var ferdig og klar til å hentes i varehuset der jeg leverte den inn.

 

Men så... Da jeg åpnet kofferten for å ta en kikk på arbeidet ble skuffelsen stor :!:

Gjenging var utført, problemet med matinga var ordna. Men det var det.

Bedding av stokken var rett og slett blitt glemt, sluttstykket var borte, det var riper og følbare hakk i blåneringa på pipa, basene til kikkertmonteringa hadde brått fått større avstand, så kikkerten kunne ikke monteres på igjenn.

 

Den ansatte i våpenavdelinga skjønte ikke stort av hva som hadde skjedd, og mente at her har jeg vert ekstremt uheldig, da dette ikke var daglig kost. Noe jeg ikke har noen grunn til å tvile på.

 

Sluttstykket viste seg å ha blitt glemt igjenn hos børsemaker, så dette skulle bli sendt i dag. Heldigvis :o

 

Så enden på visa var at jeg ble spurt om hva jeg ville gjøre med dette, eller rettere sagt hva de kunne gjøre for meg. Tok med meg børsa og sa jeg måtte ha litt betenkningstid, så da tenkte jeg at jeg skulle spørre her på kammeret.

 

Hva tenker dere om denne saken? Hva bør jeg gjøre nå?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

På generell basis, basert på egne og mine venners erfaringer, vi jeg si at dette og værre ting skjer ganske ofte.

 

Kan kjapt liste over noen av mine opplevelser med børsemakere over det ganske land.

 

- Gjenging for demper som ikke ser ut - og ga førsteskudd treff 7cm ut fra resten av gruppen

- Tilpassning av rekylkappe med filing i stokken og der en kunne se metallet enkelte steder i kappen

- Speller ny beretta 686 som skulle justeres - stor ripe under kammer bak samt et godt synlig hakk i låskassen

- Feil kikkersikte sendt med tilbake

- Retting av picatinny skinne på wincester m70 - tok 1 år med x antall fram og tilbake sendinger til børsemaker - endte opp med en dårlig tilpasset reminton 700 skinne

- kroning av løp SS pipe der dette ga sprekkdannelse ned i løpet.

- Reklamasjon på fabrikk pipe som ikke stabiliserte 140 grain og tyngre kuler i 7mm, der børsemaker signerte med at den gikk godt med 120 grain kuler....

o.s.v. o.s.v. o.s.v. Kunne hevet på mye mer, alle disse jobbene var utført på anerkjente verksted.

 

Alle kan gjøre feil - men jeg tror dette i dem fleste tilfeller dreier seg om latskap og lite yrkesstolthet. Har opplevd og sett for mye av slikt slurv.

 

SKal legge til at jeg aldri har prøvd XXL sitt verksted.

 

Jeg ville krevd alle feil rettet kostnadsfritt. Jeg har ofte gitt meg i disse sakene og det har jeg angret på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville prøvd å finne ut av hva som har skjedd, først og fremst. Før man krever noe som helst. Men jeg vet de vil fikse ting som de eventuelt har gjort galt.

Den andre siden av saken er jo at jeg har sett våpen som er innlevert og hørt hvordan enkelte forventer at en zastava mauser skal bli en heym rifle.... Og hørt hvordan noen insisterer på jobber som de frarådes på det sterkeste, eller rett og slett bare er uklare i hva de vil ha.

 

Ble kofferten åpnet i butikken, eller hjemme? Vanligvis går de jo igjennom arbeidet sammen kunden.

Link to comment
Share on other sites

Er leupold qr montasjer som sitter på, og disse skal i utgangspunktet ikke være mulig å flytte på.

Har ikke fått sjekka matinga i praksis, men i overgangen mellom magasinet og kammeret er det dreid ned en konisk kant der den før var rettvinklet. Hendte at patronen butta i denne kanten, og jeg regner med at dette ikke har mulighet til å skje med en kant som "koner" inn mot kammeret.

 

Er ikke ei dyr og flott rifle dette, men ei god bruksrifle av typen Weatherby vanguard s2 som jeg sendte inn for å få beddet med en boyds stokk, og gjenging.

 

Forventet ikke å få tilbake en Hk-416 i gull og titan, bare samme gode rifla mi med et par klatter beddemasse og gjenger på tuten.

Nå har jeg jo fått gjenger til lyddemperen, og det er jo flott og fint utført, men jeg får jo ikke brukt den til annet en fyll i våpenskapet pr. nå.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser slike tråder er jeg så glad jeg har en lokal børsemaker som er flink og ikke leverer fra seg halvferdig arbeid. Av alle 3 sifret antall turer innom han :mrgreen: Har jeg bare en gang fått tilbake noe jeg ikke var fornøyd med. Under bedding av en stokk var det kommet en sprekk i stokken på ei rifle. Så ikke sprekken før jeg var hjemme og ringte da med en gang. Det var bare å komme tilbake så skulle han fikse det. Så etter en liten halvtime med litt lim og puss var stokken fin som før.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått sjekka matinga i praksis, men i overgangen mellom magasinet og kammeret er det dreid ned en konisk kant der den før var rettvinklet. Hendte at patronen butta i denne kanten, og jeg regner med at dette ikke har mulighet til å skje med en kant som "koner" inn mot kammeret.

 

Er du seriøs? Mener du at de har dreid inn i kammeret og fjernet all støtte rundt hylsen helt bak?

Link to comment
Share on other sites

Wow..... Fra en litt upresis beskrivelse av noe litt underlig og i allefal, svært avvikende fra de som er norm - har man gått til en antagelse av om at børsemakerene har dreid len kon langt inn i kammeret....

 

Siden jeg -vet- at de gutta jeg har brukt i Sandvika, aldri ville ha levert fra seg noe slikt som det er beskrevet her, med vilje, Lurer jeg fortsatt på hva som egentlig har skjedd. Et spørsmål jeg stilte tidligere er om hvorvidt våpen ble sett på i butikken, eller om trådstarter bare hentet en lukket koffert. de gangene jeg har hentet våpen, og jeg har sett andre gjøre det, så går man alltid gjennom børsa og hva som er gjor i butikken.

Link to comment
Share on other sites

Wow..... Fra en litt upresis beskrivelse av noe litt underlig og i allefal, svært avvikende fra de som er norm - har man gått til en antagelse av om at børsemakerene har dreid len kon langt inn i kammeret....

 

 

Det reagerte jeg også på. I tillegg så har de filt i kammeret.........

Link to comment
Share on other sites

Videre så har trådstarter skrevet at sluttstykket var glemt hos børsemaker??? Greier nok, men det er altså på andre siden av døra.... Med mindre det er den eksterne blånerings tjenesten som har glemt det. Kam det være at basene har blitt montert bak frem etter blånering? Ble det spesifikt bedt om at våpenet skulle poleres og grader fjernes før ny blånering?

Jeg syns denne historien er merkelig... Og i det minste så kan det være at det er den eksterne leverandøren av blåneringstjenester som er problemet. Ikke gutta på XXL i Sandvika.

Link to comment
Share on other sites

Videre så har trådstarter skrevet at sluttstykket var glemt hos børsemaker??? Greier nok, men det er altså på andre siden av døra.... Med mindre det er den eksterne blånerings tjenesten som har glemt det. Kam det være at basene har blitt montert bak frem etter blånering? Ble det spesifikt bedt om at våpenet skulle poleres og grader fjernes før ny blånering?

Jeg syns denne historien er merkelig... Og i det minste så kan det være at det er den eksterne leverandøren av blåneringstjenester som er problemet. Ikke gutta på XXL i Sandvika.

Voldsomt hvor hardt du kjører i ditt forsvar av dine bekjente hos XXL da, alle kan gjøre feil, selv de du kjenner. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når det i løpet av første side i denne tråden allerede kommer antagelser om at børsemakeren skal ha filt i kammeret (the power of Internett) så må man bli litt kategorisk. Jeg har forøvrig selvsagt basert meg på at dét har vært snakk om innlevering i snandvika. Det er nemlig ikke gitt at alle XML varehus benytter Sandvika, (men sannsynlig er det...) begynner det å bli enda fler ledd i denne misystiske saken. Fler ledd som kan ha bidratt til krøll og misforståelser, i tillegg til mulig mangelfull beskrivelser fra trådstarter. Når det gleder Erik og Lars! så er ikke de i min omgangskrets, men jeg har blitt kjent med dem via det kvalitetsarbeidet de har levert! gang på gang. Derfor kjører jeg godt over en time, igjennom tre bomringer, for å levere og hente ting der mens Jeg har et renovere verksted 15 minutter unna...

Link to comment
Share on other sites

Nei, og det er nettopp det som er så merkelig, for dette er usedvanlig a-typisk for det som har blitt levert fra XXL Sandvika etter de nye børsemakeren begynte der. Men som jeg skrev tidligere - jeg gjorde den mulige misforståelsen at det ble levert og hentet på Sandvika.

Link to comment
Share on other sites

Oioi.. :shock: her ble det mye spekulasjoner og missoppfatninger tror jeg.

For å rette opp litt: Våpenet ble levert XXL Ålesund, og derifra sendt til børsemakerverkstedet i Sandvika. Var jo dit jeg ville den skulle, etter å lest og hørt mye bra omtaler om de.

 

Har vert innom varehuset å levert våpenet igjenn i dag og fått litt forklaring på hva som hadde skjedd.

I et mellomledd hvor skrift fra penn og papir skulle over i dataverden var linja med beskrivelse av beddejobb forsvunnet.

Hva anngår sluttstykket, så hadde det gått litt fort i svingene på verkstedet, og dette hadde blitt glemt medsendt. Ble sendt da det ble etterlyst.

Rifla har aldri vert inne til noen blåneringsjobb som noen her tydeligvis har trodd. Blåneringa har fått ei ripe og et lite hakk under arbeidet med gjenging av løpet.

Basene er heller ikke blitt montert feil vei, og det er fortsatt uvisst hva som har skjedd.

Kikkerten ble lagt pent i eska da jeg tok den av før jeg sendte rifla, så ringene står på samme plass.

 

XXL la segangflate og forklarte at her hadde jeg vert maks uheldig, så som kompensasjon ble jeg tilbudt gratis beddejobb og rep av blånering. De ville også sende med kikkerten så denne blir tilpasset på nytt.

Dette takket jeg selvfølgelig ja til, så børsa ble levert i dag og sendes på mandag.

 

Så da ser det ut til å ende godt, og jeg gleder meg nok en gang til å få den tilbake.

Så får vi bare satse på at alt går bra denne gangen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...