Jump to content

Tungsten forbys i Danmark


tripp

Recommended Posts

Er det tungsten (hardmetall) eller tungsten matrix (plast-metall legering) som forbys?

 

Kan virke som de blander litt. En Tungsten patron fungerer vel særdeles dårlig i en tynnpipet engelsk hagle.....!

 

Kan jo være en god ide å gjeninnføre blyet ja...

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, men all den tid det som regel står tungsten og ikke wolfram på haglepatroner, så er det vel ok å bruke den unorske tituleringen i denne sammenhengen?

 

Du skal være veldig optimist for å tro at ytterligere forbud mot andre materialer gir bly en bedre sjanse for å bli lovlig igjen.

Link to comment
Share on other sites

Du skal være veldig optimist for å tro at ytterligere forbud mot andre materialer gir bly en bedre sjanse for å bli lovlig igjen.
Ja. Blyforbudet er jo et rent politisk konstrukt som ble laget fordi det var en grei måte å skape inntrykk av at man reduserte blyforurensning. (Istede for å gjøre noe med de organiske blyforbindelser industrien slipper ut, og som er det virkelige problemet man egentlig avtalte å gjøre noe med).
Link to comment
Share on other sites

Så langt jeg kan se omhandler rapporten wolfram legert med nikkel og kobolt, og antyder vel også en synergieffekt mellom disse metallene. Så lenge liknende legerienger ikke brukes i jaktammo tror jeg ikke man kan konkludere noe ut fra denne. Det første jeg ville gjort var å grave etter US FWS arbeid på feltet, mener de har en ganske grundig testprotokoll for hagl.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å finne ut hva rapporten faktisk omhandler? Det var spesifikt wolfram legert med nikkel og kobolt som ble testet, og det antydes at det kan være en synergieffekt på gang. Det er dermed ikke gitt at ren wolfram vil gi samme effekt, dette har svjv FWS testet. Og én rapport er faktisk ikke et godt grunnlag å ta en avgjørelse på, det er på ingen måte gitt at andre klarer å reprodusere resultatene. En alvorlig indikasjon som man bør se videre på? Definitivt. Men den absolutte sannheten? Neppe.

 

I tillegg kommer de strategiske spørsmålene, hva gjør man med slikt? Tror dere at dette vil kunne få bly tilbake? Eller vil det kun resultere i færre effektive alternativer for oss jegere?

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, forøvrig er ingen wolfram/kobolt-legeringer godkjent for jakt i USA. Legeringer med nikkel, jern, kobber og tinn er godkjent, SVJV er alle disse testet i fugler (mer relevant) både med innblanding i fór og ved implantering. Nå finner jeg ikke testprotokollene lenger, men når blyforbudet først kom leste jeg meg opp på det og testene var ganske omfattende. Så med mindre de testene er mangelfulle så ser jeg ingen grunn til panikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...