Jump to content

Søke om ny 9mm til standard, har cz for Production fra før.


Justad

Recommended Posts

Hei, jeg sikler litt på den nye x-six supermatch fra Sig. Jeg har allerede en CZ Shadow som jeg bennytter for Production, men har lyst til og prøve og skyte Standard og denne nye Sigén. Men jeg er redd for at min søknad ikke vil bli innvilget da jeg kan benytte min CZ i Standard.

Jeg har skutt Dynamisk i et år nå og har kun 6 starter i konkuranser innen IPSC.

Er det så dumt at jeg først må selge min CZ og kjøpe sigen, og så søke om en ny CZ for produktion da Sigen ikke kan brukes til Production?

Eller er det bedre og vente til etter sommeren da jeg vil få skutt flere konkuranser, eller kan jeg bare slenge inn en søknad nå for og se om den blir godkjent, og hvis ikke denne blir godkjent kan den ha negativ innvirkning hvis jeg sender inn en søknad senere?

Jeg lader ikke selv derfor ønsker jeg 9mm så jeg ikke blakker meg helt ut på ammunisjon.

 

Det var noen spørsmål, men håper dere skjønner dilemmaet og har noen gode svar.

Link to comment
Share on other sites

Skriv et brev som vedlegg til våpensøknaden å forklar hvorfor CZ ikke er konkurransedyktig i std jevnt i mot div 2011 våpen men at Sig er det. Forklar at sig'en ikke er lovlig i production. Om du bor i Oslo så kan du regne med avslag, ellers har de fornuften i behold rundt om kring.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og sjekker regelboka nå, her står det:

A handgun in its ready condition (see Section 8.1), but unloaded and with an empty magazine inserted or empty cylinder closed, must fit wholly within the confines of a box which has internal dimensions of 225mm x 150mm x 45mm (tolerance of +1 mm, -0 mm). Note that all magazines must comply.

 

Dimensjonene på X-five er 224 x 151 x 44 mm vil denne da passe i bosken? det står at det kan være en differanse på +1mm.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en +1mm på dimensjonen på boksen og den vil fremdeles være innen regelene slik at man kan bruke den.

 

Det er ikke slik at pistolene kan +1. Du kan komme på en match hvor boksen er 225,0000001 x 150,0000004 x 45,000001mm...

 

Så X-fiven må du nok kanskje frem med fila

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg brukt det i søknaden.

9mm forklarer en med økonomi, og at det er mer hensiktsmessig med samme ammo.

Det fine med standard er jo at en stort sett gjør som en vil med pangen, så frem med fila og dra av noen flak (som påpekt over).

Du kan også påpeke ( om nødvendig) at det ikke er tillatt med noen forandringer i PD, men du skal montere pedal og lime klosser på skjefteplater for bedre grep. Og med pedal montert på cz'n så er den jo ikke mulig å bruke mer i PD.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en X5 X-line til hovedsak PPC men jeg bruker den også til DSSN standard klassen, den gikk i boksen Moss Pistolklubb har og den kan helt klart annbefales, fikset og trikset litt med det ene magasinet jeg har, satt inn en modifisert Glock follower og wolff magasin fjær som er klippet og i det magasinet får jeg 21 skudd, og ja det er de magasinene med alu bunn på.

Det fine er jo at det er justerbart avtrekk på disse modellene og avtrekket er helt rått, kan justere før og ettervandring samt vekt.

Annbefaler og bestille med et stiplet plastgrep hvis man kjøper pistolen,det har jeg på min og det sitter!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Angående erverv av ekstra 9mm pistol.

Oslo eller ei, så er det våpenforskriftens § 13 tredje ledd som gjelder. (Uthevet av meg i quoten nedenfor).

 

Merk de understrekede linjene, der kommer det inn unntaket som begrenser erverv. Dette blir ofte misbrukt/feilbrukt av forvaltningen til å avslå flere tilsynelatende like våpen (Mye på grunn av Rundskrivets feilaktige tolkning av § 13), her er det søker må spesifisere at omsøkte våpen og eksisterende våpen ikke hører til program med identiske krav til våpenspesifikasjoner. Våpna kan i prinsipp være identiske, uten at de skal kunne utløse unntaket fra ett våpen pr program iht. § 13. Dog er det alltid smartest å gjøre saken tydeligst mulig for saksbehandler, tilleggs opplysning om montasje av tommelstøtte vil alene klargjøre dette. Kombinert med forklaring om SAO (Standard) og DA avtrekk (Production) burde selv de tetteste forvaltere skjønne at dette skal man ha innvilget.

 

Lykke til.

 

§ 13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

Skytterorganisasjonen skal være godkjent i samsvar med § 24. I tillegg skal den, i henhold til lovlig program utarbeidet av skytterorganisasjonen, arrangere årlige, terminfestede og organiserte skytinger med den våpentype som det søkes tillatelse for.

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type.

Politimesteren kan dispensere fra første ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum dersom særlig grunner foreligger. Politimesteren kan også dispensere fra tredje ledd annet og tredje punktum dersom søkers aktivitet tilsier det.

Link to comment
Share on other sites

Og en liten tilleggskommentar til Kai sitt innlegg. Jeg har Sig x-five allround ( med sa/da) til prod.div og en Sig x-six til felt/PPC. Jeg kan sette 5" toppen på x-six rammen og få en fullblods x-five til minor standard klasse. Jeg kjøpe en 5" 40s/w topp for å kunne skyte major standard, men da blir mag kapasiteten redusert til 14 skudd. Disse toppene går om hverandre uten problemer. Aktivitet er trylleordet for godkjenning....

Link to comment
Share on other sites

Nå er du vel i feil tråd Ken? Tror det er vanskelig å få godkjent en Sig X-Six Supermatch til CAS. :winke1:

 

Forøvrig peker Vingemutteren på det jeg også pleier å poengtere. Solid innlegg, så jeg trenger ikke si annet enn at jeg er 100% enig. Stor forskjell på hva forskriften sier og hva rundskrivet sier, og det er selvsagt forskriften som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...