Jump to content

300 H&H i mauser i k98


Andreas1988

Recommended Posts

Hei :D

 

har en gammel mauser i familien fra min avdøde bestefar.

etter det jeg har sett er det en Mauser k98 og så står årstall 1943

mener det er en ekte mauser fra andre verdenskrig, for min bestefar hva aldri i militæret

og han hadde og en gammel mauser HSC pistol fra 1941

 

mitt spørsmål er om denne riflen kan bygges om til en 300 H&H det vil si, nytt sjefte, løp og hele pakken, du bruker egentlig bare låskassen.

 

:D venter spent på svar

 

her er noen bilder av rifla

 

 

IMG_1023.jpg

 

IMG_1024.jpg

 

IMG_1025.jpg

 

IMG_1022.jpg

 

 

IMG_1021.jpg

 

IMG_1019.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den ser original ut ja.

 

Merkingen "dot" betyr at den er produsert ved Waffenwerke Bruenn i daværende Tsjekkoslovakia. 1943 forteller oss at den er produsert i 1943.

 

Jeg har blitt fortalt at modellene produsert ca. 1942 og senere er preget av dårligere håndverk og materialer, da de pumpet ut våpen i stor stil for å holde krigen gående. Dette kan bety at våpenet tåler mindre.

 

Et kjennetegn på at det er en modell med dårligere produksjonskvalitet, skal være at det på undersiden av lemmen som skuret står på (bakre siktemiddel) ikke er stemplet distansemarkeringer, hvilket tidligere modeller hadde.

 

Den ser ellers flott ut. Jeg synes i alle fall at K98 er et flott våpen, og gleder meg til min kommer i hus fra Børsis...

 

Forøvrig er det mye god informasjon på de følgende to sidene:

http://www.wehrmacht-awards.com/uniform ... 8index.htm

http://mauser98k.internetdsl.pl/gbkomen.html

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke finne på å bygge den om!!!!!!!!! Det ser ut til å være en original K98k i 7,92x57mm IS, de blir det kun færre og færre av. LA DEN VÆRE.

Kjøp heller en allerede herpet en og herp den videre. Ekstremt lite vits i å bidra til å minske antallet originale rifler om du i stedet kan kjøpe en K98kF1 som er herpet fra før.

Link to comment
Share on other sites

Kongsberg-Mauseren heter strengt tatt M98kF1. Forøvrig er jeg helt enig, en original K98k bør få forbli original.

 

Intersport Bogstadveien har en M98kF1 inne til 700,-. Den er såvidt jeg vet umodifisert etter at den fikk nytt løp på 50-tallet, og et godt sted å starte om man skal modifisere noe.

Link to comment
Share on other sites

Siden den ser ut til å være original må jeg faktisk si meg enig i at det er bedre å la den være original.

Den er mer verdt i den tilstanden enn en tilsvarende som er modifisert på Kongsberg.

 

Skal du bygge deg en .300 magnum på Mauser mekanisme kan du like gjerne finne deg en låskasse (eller komplett rifle) som har vært innom Kongsberg for ombygging til .30-06.

Disse har nemlig allerede blitt utstyrt med forlenget magasinbrønn og utfrest spor i fremre låskassebro for å kunne bruke lengre patroner, altså sparer du deg endel jobb/utgifter til børsemaker allerede der.

 

En annen positiv ting er at de mekanismene ble kvalitetskontrollert på Kongsberg, så du slipper bekymringer om den biten også.

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke finne på å bygge den om!!!!!!!!! Det ser ut til å være en original K98k i 7,92x57mm IS, de blir det kun færre og færre av. LA DEN VÆRE.

Kjøp heller en allerede herpet en og herp den videre. Ekstremt lite vits i å bidra til å minske antallet originale rifler om du i stedet kan kjøpe en K98kF1 som er herpet fra før.

 

++!! :) Ikke ødelegge denne fine K98k, det blir mindre og mindre i antallet som er i såpass god stand. Den ser meget flott ut! 1943 betyr avgjørende at den har blitt produsert i 1943 i Bruenn (Waffen-Werke Bruenn AG) og ikke i 1942! Kvaliteteten til k98k har ikke blitt dårligere gjennom krigen bortsett fra de siste måneder i 1945. Produskjonen måtte forenkles, og derfor har det blitt brukt andre og (mindre) billigere materialer, f.eks laminat skjefter, pressmetall etc. og finishen hadde ikke mer fredsstandarden. Dersom du kunne være interessert i alt som har med K98k å gjøre, anbefaler jeg på det varmeste boka til Richard D. Law (Karabiner 98k), standardverket! I Tyskland bruker man slike til konkurranse - skyting, såkalte "Ordonanzwaffen", både i DSB og BDMP, over åpne jernsikter. Kule greia og topp trening for en som ellers anvender jernsikter f. eks. til drevjakt eller i Afrika på de "store".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

M98 låskassa er for kort for .300H&H, da må det fjernes endel stål..

 

Det er fullt mulig å gjöre det, Holland&Holland har gjort det i mange år, også med .375H&H, men det blir nok både enklere og billigere å bruke en lang Mauser kasse, f.eks. en Brno 602 og bygge rifle på den..

 

.300H&H er jo en fin flattskytende patron....fin i Afrika.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kongsberg-Mauseren heter strengt tatt M98kF1. Forøvrig er jeg helt enig, en original K98k bør få forbli original.

 

Intersport Bogstadveien har en M98kF1 inne til 700,-. Den er såvidt jeg vet umodifisert etter at den fikk nytt løp på 50-tallet, og et godt sted å starte om man skal modifisere noe.

 

Altså; jeg er fullt klar over at KV-Mauseren strengt tatt heter K98kF1 eller M98kF1 avhengig av hvem du spør. ;) Det er en Karabiner 1898 Kurz, modifisert til første Forandring, altså K98kF1..

 

Det er uansett tull og vas å bygge om Mausere. La dem være som dem er, kjøp heller en billig Weatherby eller Marlin til mindre enn det koster å bygge om de gamle slarkesmellerne.

Link to comment
Share on other sites

Velg heller 308 Norma magnum.

Kortere patron, enklere ombygning.

Gir samme ytelse som 300H&H.

Ikke hør på de som snakker nedsettende om M98, det er fremdeles verden beste boltrifle!

En skikkelig ombygd Mauser blie ei rifle med sjel, det kan man ikke si om diverse moderne "mikke mus" mekanismer.

Skal ikke navngi hvilke mekanismer jeg tenker på, da blir det et h..... bråk.....

Link to comment
Share on other sites

Støtter folket. La den orginale der være som den er. Og kjøp heller en som er bygget om fra før. 300 H&H går sikkert, men 308 Norma Mag er nevnt og den støtter jeg da den passer mye bedre i kassa uten å ta ut mere materialer enn den 30.06 ombyggingen fikk. Du kan også få brotchet opp 30.06 løpet til 308 Nor Mag om du finner en med ett godt løp og sparer noen kr der også. :wink:

 

M98 er fortsatt gode jaktvåpen som kan levere super presisjon. Har hatt og har mausere som skyter like godt som moderne våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...