Jump to content

Nye Accuracy International Rifler


MH434

Recommended Posts

AT skal visst ha en startpris på 3.5k $. Det er faktisk ikke så ille!

AI er jo kanskje det ypperste en får av hyllevare, så nå får TRG en konkurrent i den prisklassen.

 

AXMC kommer til å ligge i samme gate som tidligere AX, men har nå mulighet for multikaliber.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke liker med sånne hurtig utskiftbare løp alias 200str, sako trg10 og denne her, er at man ikke får smøre olje eller fett mot rust mellom løpet og låskassa pga at man kan få ustabil presisjon av det. Man har ingen annen mulighet enn å ta av løpet og tørke den, hvis det kommer inn fukt mellom løp og låskassa. Deretter må rifla vel innskytes på nytt. Et påskrudd løp kan man derimot spraye i gjengene så mye man vil med olje for å unngå rust.

Link to comment
Share on other sites

Ja det baller seg på... Nå er jo i utgangspunktet ikke detta noe billig våpen.

 

Den AX308 syntes jeg så kompakt ut, kanskje den hadde vært brukans til jakt? Synd det ikke er noe langholdskaliber!

 

Jeg skulle kjøpe en AX338 ifjor, men Frua satt oppussing av hus forran gitt :overrasket:

Spørs om ikke jeg må få hosta frem noen norske fjell dollar igjen gitt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg tenker er at denne er en god skiftenøkkel til sitt bruk, og ved motorisert framkomst.

Jeg skulle gjerne sett hovedprinsippene i denne brukt på langt mer portable våpen, f.eks. omsluttende fortre, bedding, integrert montasjesystem, foldekolbe osv.

AT ser ørlite mer "all around" ut.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke liker med sånne hurtig utskiftbare løp alias 200str, sako trg10 og denne her, er at man ikke får smøre olje eller fett mot rust mellom løpet og låskassa pga at man kan få ustabil presisjon av det. Man har ingen annen mulighet enn å ta av løpet og tørke den, hvis det kommer inn fukt mellom løp og låskassa. Deretter må rifla vel innskytes på nytt. Et påskrudd løp kan man derimot spraye i gjengene så mye man vil med olje for å unngå rust.

 

Hadde ikke bekymret meg i det hele tatt for "rust" i denne sammenhengen

Link to comment
Share on other sites

Den nye AT rifla er ett røverkjøp sammenlignet med AW, AE og Sako TRG +++ jeg er en av de som nylig kjøpte meg en AW og må si jeg ble både overrasket, skuffet og litt glad da jeg så den nye AT'en, som i praksis er samme rifla som en AW, men med hurtigløpsskifte og en prislapp som er 10k lavere!!! Det er ingen tvil om at kritikere har hatt sin fulle rett i å hevde at AW'en er sterkt overpriset når Accuracy International gjør dette grepet her!!! Jeg skulle ønske jeg hadde ventet med mitt kjøp, men gjort er gjort og spist er spist - jeg bare ønsker og håper at flere nå realiserer drømmen sin om en AI rifle - bedre kjøp har det aldri vært enn nå!!! Min kommer til å følge meg til de evige jaktmarker he he men 10k i ammo hadde ikke vært dumt på veien :-)

Link to comment
Share on other sites

UltimaRatio: Hvordan vil du sammenligne AI mot TRG? Ser at AI har veldig høy status over dammen, foretrukket av konkurranseskyttere og sniper wannabies.

Men her på berget er det lite info og erfaringer med AI, her står TRG som en av de ultimate...

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg har i mange år eid en av de tidligere produserte TRG'ene i Stealth utgaven som jeg regner for å være noe av det ypperste Sako har laget:-) så har jeg hatt befatning med en TRG Stealth av nyere dato, men den leverte jeg tilbake pga produksjonsfeil.

 

Den største fordelen med TRG'en er mindre vekt, og for noen ergonomien i skjeftet.

 

Den nye AT'en fra AI har alt den gamle AW'en har pluss hurtigbytte av løp/kaliber. Jeg syns det er en fordel med løpsbytte. Ikke alle har flere løp, men for eksempel til PGM'en min har jeg to løp og kan bytte mellom på 30sek og det setter jeg stor pris på.

 

AT'en er mere solid bygget sammenlignet med TRG'en. Men den største fordelen er først og fremst rimeligere originalutstyr og løpsbytte. Jeg liker også veldig godt skjeftet og muligheten for å bytte skjeftepaneler for en rimelig penge. Virker også å være en mer solid løpsinnfestning. Riflene er utprøvd med tanke på å fjerne uønskede vibrasjoner for å sikre treff på første under ekstreme forhold.

 

Men må legge til at av alle riflene foretrekker jeg PGM Ultima Ratio'en;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er enkelt og greit å handle med sportingservices, men ting tar tid! De ordner alle papirer. Noen har sagt de fikk problemer med at rifla ble stoppet flere uker i Tyskland.

 

Så er det jo en helvetes haug med gebyrer på flyplassen regn med 1500,-

 

Frakt er ikke rimelig!!! Det er snakk om flere tusen!

 

Og så er momsen oppå både frakt og riflas verdi!

 

Men alt gikk veldig greit for min del. De holdt det de lovte! Bortsett fra fraktfirmaet de klarte ikke sende rifla videre fra Gardemoen. Men jeg hentet den der og det gikk som sagt greit.

 

Jeg kom ganske uheldig ut i forhold til kronekursen jeg hadde ikke med i regningen at den gikk til helvete;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Note there was a release showing the base price for the AT at $3550.00. That is an incorrect price. The base price for the AT’s is $3823.00 for a plain barrel system. Folding stocks are available for an additional $422.00

 

Med dagens devaluerende NOK, antar jeg at vi kommer over 40k for denne fra norsk butikk?

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150: Nå tror jeg du blander £ og $.

 

The base model AT is priced at $3,550/£2,366 (taxes not included) with the

following standard features and available options.

 

• Proofed steel action featuring AI’s patent pending Quickloc quick release

barrel system.

• 20 MOA STANAG 4694/Mil Std 1913 action rail.

• Quickloc match grade 24” stainless steel barrel.

• 6 lug, 60 degree bolt with AI combat proven leaf spring extractor.

• 3-position safety.

• AI’s world renowned two stage trigger.

• Fixed stock with adjustable cheek piece and length of pull.

• Configurable pistol grip.

• Detachable AI 10-round double stack magazine is compact, reliable and

can also be loaded though the rifle ejection port.

• Available in black, green or pale brown stock-sides and black metalwork.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg blandet ikke noe som helst. Tok utgangspunkt i Ultimo's oppgitte pris på 3800£.

 

Alle kan da regne seg fram til prisen på den modellen de har lyst på ut fra formelen jeg visste. Tror ikke 4000,- i frakt/spedisjon er langt unna virkelig kostnad. Kanskje litt i underkant

 

 

AX i 338 havner jo på snaut 60'. DET er guttepangen sin det :D

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150 har beregnet dette ganske riktig og flyfrakten er litt høyere. Men dette er prisen på en fullspekket AW som nå er ute av produksjon. Regn med den nye AT'en kommer på 35k inkludert frakt for basismodellen. Skal du ha fullspekket AT rifle er den fremdeles over 10k rimeligere enn forgjengeren!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...