Jump to content

"Billig" pumpehagle - forslag?


sjorgen

Recommended Posts

Har bestemt meg for å sende avgårde en søknad på pumpehagle, men så er jeg litt usikker på hva jeg skal kjøpe. Gjerne 12/76.

 

Da bør jeg vel si hva jeg skal bruke den til og hva jeg tenker om saken - den kan gjerne være billig, ikke noe fancy, og gjerne ha politi-utseende, om dere skjønner den beskrivelsen, sånn man kan se purken har i gamle filmer fra statene. Jeg skal ikke gå rundt på fjellet og skyte rype eller hare, det blir nok mest leirduer med brødrene mine en gang i blant og en og annen kråkejakt.

 

Tenker noe a la denne her: http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=5887" target="_blank" target="_blank

 

Må kunne bruke choker, må tåle stålhagl osv. Gjerne så billig som mulig, og om ikke noen har bedre forslag kjøper jeg vel sannsynligvis den på linken, gitt at den tåler stålhagl og funker med choker. Må få sjekket det.

 

Tenker å kjøpe meg over/under til jakt, så dette er mest for moro skyld. :)

 

Noen fordel med 12/89 kontra 12/76, forresten?

Link to comment
Share on other sites

Børsa du ser på er rimelig, og vil gjøre jobben tilfredsstillende.. Null prestisje, men moro.. Og den tåler stål, og den har choker med.. 89mm er jo mer oupmfhhhh enn 76. Og har du først kjøpt 89, kan du jo mate den med det du finner av 12 kaliber ammo.. Bruker 89 på gås og andejakt, 70 og 76 på due osv..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ei brukt winchester 1200 for 2000,00 her om dagen. Pen var den også. Det er absolutt kjøpers marked på brukte hagler ( og andre våpen også) , så jeg hadde sjekket Finn grundig før jeg bestemte meg. Det som er sikkert er at jeg heller vil ha en brukt remington 870 , eller en brukt winchester 1200 i stedet for ei churchill hagle.

Link to comment
Share on other sites

Chok må ettermonteres, men ellers er Winchester SXP Defender ett godt valg. Kort og hendig, solid bygd og er kammeret i 12/76. 12/89 er litt fjas. Hadde dette selv i en Benelli Nova, men unødvendig til norsk bruk.

 

Prisen får du fra 3500,-. Siden det er opplagt at du ikke behøver en Holland & Holland, kan jeg ikke rose SXP høyere. Ett mye bedre alternativ enn Remington 870, dog uten muligheten til masse ettermarkedsdeler, selv om noe er kommet den siste tiden. Men det meste er ulovlig å montere uansett, så derfor "vinner" SXP uansett:)

 

http://www.winchesterguns.com/products/catalog/detail.asp?family=021c&mid=512252

Link to comment
Share on other sites

Weatherby og Churchill er samme greia mer eller mindre. Kvaliteten god nok. Kassa er produset i Tyrkia, løpet i England. Våpenet er nærmest blåkopi av remingtons mekanisme. Og remingtons er vel nesten identisk med Mossberg osv osv.. Hvor mye feil kan du gjøre med en slik pris da? Noen drag med fila på plasten, så passer feks Kolben til 870.. Så ikke vet jeg. Tyrkera kan lage børser de også.. Ser man på skinner/lademekanismer så er de vel så bra tilpasset som på et par italienere jeg vet om... Gidder ikke slenge dritt om merker, men sier heller at Churchill/Akkar ikke er et dårlig valg. Selvfølgelig får du ikke gull til denne prisen, men ei duganes god brukshagle med billig plast. Skal jeg være ærlig, så tror jeg lerdua driter i hva det står på kvitteringa etter kjøpet. Er trossalt skytterns jobb det står på..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt en brukt Mossberg 500 eller Remington 870/Wingmaster over en weatherby/churchill hver gang, kan skaffes på finn fra tid til annen 1500-2000,- Det er to grunner til det, den første er deler, meget enkelt å skaffe til disse om noe skulle gå i stykker. (Prøv å skaff et løp til en weatherby f.eks.) Den andre er at de de har bestått testen av tidens tann :)Også er jeg er litt fan av akkurat disse merkene :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Remington+870+Express.jpg

 

16j29le.jpg

 

IMG_20121220_164438.jpg

 

Eg kjøpte meg mi fyrste hagle i vår, hadde open søknad, og då falt valet på ein R'870. Kvifor? Fordi eg fekk denf or ein rimelig pris, og den hadde gått svært lite. Eg har fikla med litt andre hagler, men ikkje nok til å uttale meg om desse, men Remingtonen kjem eg nok most likely ikkje til å kvitte meg med med det fyrste. Fantastisk bruksjarn, utruleg med utstyr i tillegg å få tak i. Bileta over er ikkje av min private hagle, det er bileter eg fann på nett, sidan eg ikkje er så begeistra for å ta bileter av mine eigne våpen. Men eg har alle desse kita, det originale, Hogue Overmolded, og Magpul sitt, samt ein sidesal til 6 patroner. Eg har brukt meir peng på tilbehøyr til hagla, enn sjølve hagla. Har knalla gjennom ganske mange patroner no etterkvart, og eg likar hagla berre meir og meir. I utgongspunktet trur eg det er liten forskjell på dei forskjellige pumpene, feelinga du får, samt driftssikkerheita på alle desse over er nok jamt over likt vil eg tru, ut frå mine kjentfolk sine erfaringar med sine respektable våpen.

 

Trur det ofte til sjuande og sist er eit spørsmål om personlige preferansar. Nokon likar ZX6R, andre likar GSX-R, nokon likar GT-86, andre likar BRZ. Kom deg rundt, prøv, test, klå, leik deg, og finn noko som passar for DEG. Forslag er det mange av, søknadar er det berre ein av om gongen.

Link to comment
Share on other sites

Synes Papi skriver mye fornuftig her.

 

Det er ikke mye feil du kan gjøre med pumpehagle, de har en tendens til å funke uansett, og de fleste er ganske billige.

 

Selv kjøpte jeg en Weatherby PA-08 speller ny hos XXL for kr. 1500,-, og er kjempefornøyd. Prøv gjerne en 870 ved siden PA-08'en, ta et par ladegrep, gjerne skyt et par skudd. Godt mulig du bli positivt overrasket over Weatherbyen. :winke1:

 

Både Remington, Whinchester, Weatherby, Churchill etc. funker jo. Kjøp det som er innenfor budsjettet og som du liker.

Link to comment
Share on other sites

En liten ting ang deletilgang. Churchill er ikke noe problem i så måte på reint tekniske/mekaniske deler. Depotet har inne alt... Med taktiske stokker har de ei. Kan bestilles, eller modne en fra remingtons store utvalg.. Vil tro at Weatherby sine piper er identiske som Churchill. Og hvis min antagelse stemmer er det med andre ord bare en telefon unna for å få tak i ny pipe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ga vekk min Weatherby PA-08, var for flaut å skulle ta betalt for et spett...

 

:lol: ja jeg har planer å bytte ut den eneste hagla jeg har (PA 08), står ikke helt i stil me resten jeg eier.

Flaut å stå å skyte lærduer me ei hagle som koster mindre en skoa jeg står i.

Men den treffer det jeg sikter på å er morsom :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg tror ikke lerduene bryr seg om prisen på skoa dine, så du kan jo skyte barføtt eller i sokkelesten.... Er kanskje jeg som har et forenkla syn på saker å ting. Men ei rimelig hagle er et verktøy, en hammer.. Og som tidligere snekker kan jeg si at her som andre steder er det ikke prisen på hammeren som får jobben gjort..

Link to comment
Share on other sites

Og en pumpehagle er en pumpehagle uansett, de er noe rakkelverk alle sammen. Kan like gjerne gå for noe skikkelig billig da. Jeg kjøpte min nettopp fordi jeg ville ha et verktøy, en hammer om du vil. Jeg har en Benelli M2 også, det er ei flott hagle, men ikke fanken om den skal på sjøn - den æren skal PA-08'en få. Greit med litt røffere bruk når den nesten er 1/10-del av prisen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Låner tråden litt jeg.

Har bestemt meg for å kjøpe pumpehagle. Det er ingen vits å prøve å endre det :winke1:

Men har ikke klart å bestemme meg for hvilken! Skal ha 12/70-76. Liker muligheten for ekstra slugløp hvis muligheten for rådyrjakt skulle vise seg. Det mest aktuelle bruksområdet per i dag er due og kanskje sjøfugl.

 

Har sett på rem 870 syntetisk til ca4000, har mest lyst på en wingmaster men der var jeg litt treig :winke1:

 

Bergen aktiv selger en mossberg med ekstra slugløp til

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43995460&searchclickthrough=true&searchQuery=Mossberg

 

Det finnes også brukte winchester 1200 der ute....

 

Hva sier kammerfolket?

Link to comment
Share on other sites

Det blir aldri feil å ha en 870 stående i skapet. Om du kjøper 870 nå og når du vinner i lotto kjøper en beretta, så vil alltid en 870 være lurt å ha bakerst iskapet hvis du trenger ei skikkelig pålitelig rufse hagle.

 

(Hadde ei Franchi halvauto og ei 870, gjett hvilken som ble solgt.)

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Bare mine egne tanker, så velger du selv om du lar de telle..

Et bruksjern av ei hagle bør kamre alt fra knøttsmell til magnum, fri for treverk (Falmet valnøtt er ikke et håndtak. Det er noe som passer på møbler :lol:) "rustfri" er et must.. Og for all del fri for reflekterende metall (les hatsan marine..) og til sist, bruksjern er lagd for å brukes, det bør prisen gjenspeile :overrasket: jeg som mange andre sitter fort igjen med 870 eller pa08 som alternativer da,skal ikke si at en er bedre enn den andre men, 870 er velprøvde saker, og du har når uendelige muligheter til modding og tilpasning samt annen opphoring om du ønsker..

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noe fornuftig å komme med?

 

 

Kommer ann på hva du anser som fornuftig :lol:

 

Selv har jeg både weatherby pa08 og en 870. 870'n er ifra min farfars konfirmasjon i 1957 og fungerer like bra i dag som i 1957. pa08'n ble kjøpt inn for å brukes på sjø'n og den har blitt godt brukt i 4-5 år og er fortsatt i god driv. Har tilogmed blitt brukt som åre ett par ganger :lol: Spørr du meg så hadde jeg kjøpt pa08'n igjen til bruk på sjøen og lignende. Venter du til xxl har venners venner salg eller dnb dager så får du pa08'n ned mot 1500kr. Da kan du kjøpe 3 stk for samme pris som en ny 870 :)

Link to comment
Share on other sites

De som ikke har shims er normalt helt rette i kolben. Sjekk at det passer deg. Samt kolbelengde og høyde. Våpentilpassing er kanskje litt oppskrytt, men noen sitter garantert bedre for deg en andre.

Winge har Mossberg 88 All Purpose for 2000 kr. Kan være et alternativ

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også anbefale WB Pa-08 og det er bare fordi eg har en slik selv:) men kan legge til at det er en funksjonell hagle, meget fornøyd til den prisen 2000,- nok.

 

Med små mods kan man lett montere noe awesome rem 870 "tilbehør" hvis du vil lage ny verdensrekord i trick shooting for eks..

Link to comment
Share on other sites

Winge våpen har en Mossberg 88. Veldig god hagle til 2000,- Litt mer kjent merke og modell enn Weatherby pa-08. Rett og slett en litt billigere verson av 500. Du kan ikke bytte forskjefte, og det er ikke reimfester på den, og du kan ikke forlenge magasinet over standard 5+1 skudd, den har også sikkringa ved avtrekkern og ikke på kolbehalsen. Ellers er den helt lik 500, og lok og kolber kan byttes på tvers av modellene. Veldig grei hagle etter min mening. Kjøp heller den enn Weatherby! Her har du lett mulighet til å bytte deler om noe skulle gå i stykker og mange muligheter for å customize hagla!

Link to comment
Share on other sites

weatherby hagler har jeg sett et og annet på som ikke har vert bra,,,

brud på sveiser kiling av patroner i magasin, magasinfjærer som ikke lar seg demonter uten verktøy..remington hagler og også mossberg

er nærmest uslitelige og svært gode våpen, eneste at remington haglene er alergiske mot havet og ruster fort.

 

her er prisene såpass gunstige att den siste tusenlapen kansje ikke er vert og spare på...

 

igjen våpen er oftest et verktøy som blir godt vedlikeholt og er som oftest et godt objekt for bruktkjøp.

 

remington får du det fleste deler til kjapt da det florerer av disse våpnene,, og det er plenty med ettermarkeds deler til dem,,, har liggende nytt forskjefte kolbe og kolbeforlenger til 870 hvis noen er interesert

den er i plast camo utførelse...

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

Mossberg er også kjent for å lage meget gode pumpehagler

 

Har ei Mossberg pumpe som jeg kjøpte ny for "nesten ingen ting" på slutten av nittitalllet, funker enda som juling. Skyter uforskammet godt med den.

 

Billig og driftsikker, så det er ei hagle man tør ta med seg over alt, tryner man og knekker den så kjøper man bare en ny.... :lol::lol:

Min har fått skikkelig mye julig, men holder enda koken!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...