Jump to content

Slippe CZ magasin i betongen - Alubunn eller gummi?


Lindskog

Recommended Posts

Hei hei.

 

Som PPC trening og forberedelse til kurs i Dynamisk har jeg funnet ut at det funker dårlig i lengden å slippe 16 skudds CZ magasin med flat stålbunn i gulvet. Den tynne stålbunnen får mye juling veldig fort, og blir vanskelig/umulig å få av.

 

Så, jeg vil ha noen andre magasinbunner. Ser at CZ shop har både gummibelagte bunner og alubunner. Er den ene å foretrekke foran den andre? Jeg ser for meg at gummibunnene har lengre levetid enn alu, men er redd for at magasina spretter rundt og får skader på leppene istedet. Det skjedde nemlig når jeg prøvde med noe hjemmemekka greier.

 

Meninger, erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Joda, selvsagt er magasin forbruksvare, men hvis du har prøvd å slippe et 16-skudds CZ magasin med flat stålbunn i gulvet så skjønner du fort hvorfor jeg vil ha noe annet. Gjør meg ingenting at bunnen blir stygge og fæle, men jævla irriterende når det ikke går an å få dem av for rengjøring av magasin.

Link to comment
Share on other sites

Hehe ta det rolig nå, Tom og Lindskog er klubbkamerater :wink:

 

Tenk også på det Lindskog, at i PPC slipper du somregle tomme magasin, i Dynamisk slipper du dem med ammo i og da blir det mer tyngde som frister enda mer på magasinene. Så noe må vi nok finne på med de der simple CZ greiene vi bruker.

 

Ellers så har jeg en løsning for deg, Glockmagasinene tåler jo mer, så vi kan helt enkelt bytte min G19 mot din Sphinx 3000. jeg trenger ikke å få noe penger i mellom heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det går så bra Ei tohi varjata. Tom er en kødd, men en trivelig en. :mrgreen:

 

Jeg har allerede prøvd med lurium i bunn, i form av sånn tykk solid skummgummi rørisolasjon. Selv tomme magasin på vegg til vegg teppe spretter som ville helsike, og man risikerer å slå ihjel leppene. Det er jo det verste som kan skje; da er det bedre å bare slå istykker bunnene.

 

Jeg har to kandidater, og skal bestille en av dem.

 

Gummibunnene, til EUR 9,13:

0421-3780-06-Magazine-base-rubber.jpg

http://www.shop-cz.com/magazine-bottom- ... t/d-70297/" target="_blank" target="_blank

 

Alubunner, til EUR 21,14:

1091-1164-Magazine-bottom-anodized-CZ_75.jpg

http://www.shop-cz.com/magazine-bottom- ... y/d-70746/" target="_blank" target="_blank

 

Heller mot gummibunnene, da de er halve prisen. Men, jeg er redd for at de er så tykke og/eller myke at de får magasina til å sprette. Alubunnene vil nok ikke få magasina til å sprette uansett, men jeg er usikker på hvor solide de er. Så, derfor, erfaringer?

 

Glockmagasin hadde vært det beste, jeg simpelthen elsker de, men de vil ikke passe i Sphinxen uansett hvor mye jeg prøver. :mrgreen: Var et rykte på et tidspunkt at de nye Sphinx SDP pistolene skulle bruke Glockmagasin. Hadde det blitt noe av hadde jeg kjøpt en for lenge siden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker den varianten her :

images?q=tbn:ANd9GcRr0NP8bu1-vxhJe65pJaRQGwLEyf8SbrGUuOIUtRdSPICTuGdT-Q

 

Har aldri hatt problemer med skadet bunn eller magasiner som spretter rundt i høy grad. (Dette altså på betonggulv)

For de som ikke kjenner varianten jeg linker til, så er dette orginale CZ magasiner med ganske hard plast på.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken divisjon har du tenkt å skyte innen Dynamisk? Hvis svaret er PD, må du ta hensyn til regelen som sier at man ikke kan montere tyngre magasinbunner på originalmagasinene, siden alle hjelpemidler som gjør magasinskift raskere pr. def. er ulovlig. Det er likevel unntak for bumperpads og tape, forutsatt at de tilfører minimalt med vekt. Jeg ville nok gått for så tynne gummi-bunner som mulig, det skal være greit innafor regelverket. (Shadow-bunnene feks).

Link to comment
Share on other sites

Er den 18-skudds magasinet som kommer med Shadowen?

 

Har tenkt på det, men jeg trodde den plasten ikke ville tåle stort. I tillegg så vil jeg gjerne bruke de magasina jeg har istedenfor å kjøpe nye, og jeg har ikke sett de bunnene løst.

 

Uansett, hvis de tåler juling er jo det bra info, det hadde jeg som sagt ikke trodd.

 

Tenker på Production ja, og har sett de i reglene. Men slik jeg leste det skulle jeg tro at også de alubunnene er lovlige. Stemmer ikke det?

Link to comment
Share on other sites

Det spørs, er de originalt fra CZ? Du kan ikke bruke tredjeparts magbunner på originalmagasiner. Hvis du bruker uorginale magasiner er det derimot lov... :) Men uansett kan man ikke bruke magbunner som tilfører uforholdsmessig mye vekt.

 

Hva er så for mye? Regelen er vel til en viss grad åpen for tolking, men ifølge en del tråder på IPSC forumet global village er det ikke mye slingringsmonn. Jeg ville som sagt kjørt safe og gått for originale plast/gummibunner.

Link to comment
Share on other sites

I ett eksempel med 10sk variantene gikk vekta opp fra 70gram med polymer bunner til 95 med alu og det var for mye.

Så jeg ville også bare ha satsa på originalbunner og heller kjøpt inn noen ekstra. Min erfaring er at magasina uansett snur seg i lufta og dermed ikke lander på bunner. Spesielt hcis det ikke er så mange skudd igjen i dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå mista/sluppet både fulle og tome originale CZ (Mec-Gar) 18 skudds magasiner på grus/bettong/parkett uten at de har tatt noen nevneverdig skade som påvirker funksjonen. Nytt 16 skudds magasin koster jo ikke allverden, mener det ligger på rundt 350kr stk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en del CZ magasin (=billig) og en Sphinx 3000, så det er ikke originale magasin. :mrgreen: Alt er vel produsert av Mec-Gar uansett, er det ikke?

 

Cardinal, godt poeng. Jeg har hovedsaklig testdroppa tomme magasin, og da detter de så fint med rompa først atte. Hovedproblemet er ikke at de originale stålbunnene blir stygge eller detter i biter, men så fort de får litt juling så er de et helsike å få av igjen. Jeg vil gjerne kunne demontere mine magasin for rengjøring hvis det skulle trenges, uten å bruke en halvtime per magasin.

 

Da prøver jeg gummibunnene, kan ikke være så veldig mange gram gummi på dem.

 

EDIT: Medic kom innimellom ser jeg. Ikke skadede bunner som er problemet, men jeg vil gjerne kunne demontere magasina ved senere anledning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hovedsaklig testdroppa tomme magasin, og da detter de så fint med rompa først atte.

 

 

Men slipper man tomme magasiner i IPSC og spesielt i PD, er det stort sett noe som har gått gale i stagen :mrgreen:

Man bør helst planlegge mag bytta slik at man ikke regner med å gå tom.

 

Fyll 5-6 skudd i magasinet og se om det da lander på bunnen. Spesielt når man skal være rask og allrede fått en liten vinkel på grepet idet magasinet forlater brønnen.

 

men det skader vel heller ikke, bortsett fra lommeboken.

Link to comment
Share on other sites

La meg også legge til at jeg heller ikke har hatt problemer med å ta dem fra hverandre for rengjøring :)

 

Med 16-skudds CZ magasin med flat metallbunn? Seriøst? Jeg satt i minst en halv time her i forgårs kveld med et magasin som har gått i bakken maks 5 ganger. Skjønner at det er forskjell på folk ja. :lol: Hvis vi treffes på et stevne får du lære meg å slippe magasin, for det kan jeg helt tydeligvis ikke. :mrgreen: På mine ble bakenden og kantene stuket slik at det var et helsike å få av.

 

Cardinal, skal ta til meg det du sier. Jeg har som sagt ikke tatt kurs i Dynamisk enda, men har tatt PPC kurs og øvd litt på det, og der må man jo skyte tom magasina. Derfor har jeg droppa tomme magasin. Skal prøve med litt ammo og se hvordan det går, men ikke før jeg får nye magasin og bunner. Gidder ikke ødelegge mer enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

La meg også legge til at jeg heller ikke har hatt problemer med å ta dem fra hverandre for rengjøring :)

 

Med 16-skudds CZ magasin med flat metallbunn? Seriøst? Jeg satt i minst en halv time her i forgårs kveld med et magasin som har gått i bakken maks 5 ganger. Skjønner at det er forskjell på folk ja. :lol: Hvis vi treffes på et stevne får du lære meg å slippe magasin, for det kan jeg helt tydeligvis ikke. :mrgreen: På mine ble bakenden og kantene stuket slik at det var et helsike å få av.

 

Jeg bruker de 18 skudds magasinen som følger med Shadow, ikke de 16 skudds magasinen med metallbunn. Jeg har nå aldri møtt deg (så vidt jeg vet) men er 99% sikker på at vi slipper magasinene på samme måte.

 

Jeg vil vel tippe at plastikkbunnen er bedre siden plastikken er mer fleksibel enn metall og du vil få noen hakk i plasten istedenfor bulker som gjør at den blir såpass deformert at du ikke får dem fra hverandre. Dessuten så er de billig å erstatte hvis de blir ødelagt http://www.pvas.no/vaapendeler-utstyr/c ... azine-base

 

Men det er nå bare min teori, kan jo hende jeg slipper magasinene som om de skulle vært laget av porselen :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har magasiner med Al. bunn, type tykk/kraftig. (originale SVI mag). Disse holder helt fint. Er droppet 1000 vis av ganger, rett nok ikke veldig mange ganger på betong, men asfalt, grov grus etc.

Om CZ mag er lignende som disse så kan du nok kjøre med Al. bunn.

Link to comment
Share on other sites

Varegg: Klart vi kommer, hele bulkegjengen. :winke1:

 

Medic82: Da forstår jeg bedre, hvis det er de med plastbunn. Problemet mitt har vært at de tynne metallbunnene stuker seg veldig lett, slik at man ikke får de av igjen. Jeg skal prøve de med plastbunn så fort jeg får avgårde en bestilling til CZ shop. Det med å slippe magasina veldig forskjellig var ment som en spøk. Takk for linken til de magasinbunnene av plast, fant ikke de løst på CZ shop. Funker disse på de vanlige 16-skudds magasina, eller må man ha Shadow magasin?

 

45LC: Alubunner funker sikkert helt flott, men det var spørsmål om lovligheten til disse i Production.

 

eaanon01: De skadene jeg har beskrevet har skjedd etter relativt få slipp på teppe over betong, så det hjelper ikke på de metallbunnene dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Appendix D4 sier: Magazines accessible to a competitor during a COF must not contain more than 15 rounds at the Start

Signal. Identifying marks or decals, internal capacity limiters, bumper pads and additional witness holes,

which add or remove negligible weight to/from magazines, are permitted.

Alupad! uten tvil...!

Hvor i regelverket står det noe som helst om definert vekt på pad??

Det står at det er lov så lenge vekta er ubetydelig. Og vekt på en alupad er virkelig det.

Link to comment
Share on other sites

Ap

Alupad! uten tvil...!

Hvor i regelverket står det noe som helst om definert vekt på pad??

Det står at det er lov så lenge vekta er ubetydelig. Og vekt på en alupad er virkelig det.

 

Det er med vilje ikke definert spesifikt.

 

Men du mener altså hvis feks Audi leverer en utgående bilmodell som veier 1000kg og den nye veier 1350 så er det en "ubetydelig endring"?

 

Fra 70 til 95 gram er en økning på 35% og på IPSC GV var Pinto var klar i sin dom at alu pad'en ikke var lov på 10sk varianten.

hvor mye mer veier ett 16-18sk magasin med alu kontra originale plast/polymer paden?

 

Man kan fort bli bumpa fra PD til Open så hvorfor ta sjansen?

Link to comment
Share on other sites

Man skal ha en relativt feit alu pad før man kan si at det gir en betydelig fordel ;)

 

Forøvrig har jeg droppet CZ magasiner i betong, grus, jord, treverk, snø, is og stein i drøye 20 år, med varierende antall skudd i, og er relativt sikker på at jeg ikke har ødelagt noen pga at bunnplata ble skadet.

Link to comment
Share on other sites

Re.Cardinal

 

Tøysegutt, så klart jeg ikke mener en bil som får en 350 kg økning ikke er det samme som et ti skudds magasin med 25 grams økning.

Problemstillingen du viser til forøvrig, hører hjemme i en delstat i et annet kontinent.

Derfor kan vi velge å se bort i fra hele problemstillingen som er fremlagt.

Faktum er at så lenge cz (i dette tilfellet) tilbyr alubunn til en IPSC godkjent pistol som basis eller tilvalg så kan dette brukes såfremt det er innenfor regelverket.

Det er også tilatt med uorginale magasiner. Disse kan også benytte "alupads"

http://czcustom.com/cz75flatalbasepad.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank Denne skal vel gå igjenom til selv den ivrigste Pinto fan...

 

Ref: Appendix D4, 16,16.2 og 17,1

 

Om i tvil, så kan du sende en mail til RD og høre om dette er et problem. Eller ta det opp på forumet til forbundet.

Link to comment
Share on other sites

Re.Cardinal

 

Tøysegutt, så klart jeg ikke mener en bil som får en 350 kg økning ikke er det samme som et ti skudds magasin med 25 grams økning.

Problemstillingen du viser til forøvrig, hører hjemme i en delstat i et annet kontinent.

Derfor kan vi velge å se bort i fra hele problemstillingen som er fremlagt.

 

Prosentvis er det det samme og det er det de som administrerer reglene tar utgangspunkt i.

Og de gjorde det klart at en 35% økning var for mye! Spørsmålet er hva vektforskjellen er på alupadene til 16/18 skudds magasina fra orignalt som da den ble godkjent.

 

Faktum er at så lenge cz (i dette tilfellet) tilbyr alubunn til en IPSC godkjent pistol som basis eller tilvalg så kan dette brukes såfremt det er innenfor regelverket.

 

Nei! Stemmer ikke. Den må tilfredstille spørsmålet om vekt differansen, ellers:

Doing so would be a significant change to the "as approved" configuration, so we'll treat the gun as a new model, which will require fresh scrutiny. We don't approve a gun in one configuration as a base for manufacturers to start adding or removing bits and pieces.

 

Det er også tilatt med uorginale magasiner. Disse kan også benytte "alupads"

http://czcustom.com/cz75flatalbasepad.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank Denne skal vel gå igjenom til selv den ivrigste Pinto fan...

 

Stemmer med AM, men padene fra CZ Custom er det Angus som lager og er således ulovlige på originale magasiner UANSETT hva de veier

 

 

Ref: Appendix D4, 16,16.2 og 17,1

 

Om i tvil, så kan du sende en mail til RD og høre om dette er et problem. Eller ta det opp på forumet til forbundet.

 

RD? hvorfor i all verden skulle man spørre RD? Han har ikke noe med dette å gjøre.

Måtte i såfall være NROI.....

Den eneste plassen man kan få ett definitivt, offisielt svar er fra rules@ipsc.org

Inntil videre er vel ikke dette noe som har blitt sjekket i særlig grad i Norge men i mine øyne er man en tulling hvis man feks reiser til VM i Florida uten å tenke på og ta høyde for dette.

Link to comment
Share on other sites

Det står ikke at alu ikke er lov, men D4 16.2 sier det begrensninger på vekta.

Og med eksemplet fra Canada er det klart at de som er ansvarlige for tolkningen av reglene mener at 35% økning er for mye selv om det er 25gram.

 

Ikke vet vekta? Hva prater du om? Det går an å veie magasiner på stevner...

 

16 gjør det klart at man ikke kan bruke AM deler på OEM magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Se, vi er snart enige ;)

Vekt har jeg aldri sagt ikke er en faktor, 16.2 gjør dette tindrende klart. Og som vi er begge enige om.

17 gjør det lov med uorginale magasiner, og da med der tilhørende ferdig monterte mag bunner.

Orginale magasiner derimot (16) skal ha mag bunner fra orginal fabrikatør. Men så lenge denne tilbyderen kan frembringe slike så er det jo lov med alu bunn. Det er minst tre forskjellige org. alu bunner til TS sin pistol btw.

 

Jeg tar det litt for gitt at utøvere av vår sport faktisk kan å lese regelverket, da dette jo er en stor del av "pensum" for å få skyte under DSSN/IPSC. Ergo skal alle vite hva Appendix er, eller vite hvor en skal lete for å finne dette.

Du og jeg cardinal, har nok lest for mye.... Så straffen for å sitte her og krangle om ting vi egentlig er enige om, er at en nå må kjøre trippel bill-drill med 180 skudd tilsammen...

 

Så vi kan vel konkludere med at: Ja, det er lov å montere alu mag bunn! Både på orginale og uorginale magasiner.

Vil innstendig oppfordre trådstarter til å slå opp i regelverket og lese der.

Link to comment
Share on other sites

Joda Freddy, har tittet på regelverket, men når dere veteraner ikke blir enige så er det ikke så rart om en fersking ikke føler seg 100% sikker på det ved første øyekast. Ikke bare bare dette regelverket gitt.

 

Må spørre jeg, når vi er i gang: Jeg har en Sphinx 3000, ikke en Shadow, men jeg bruker CZ magasin fordi de er (veldig) mye billigere. De er da per definisjon uoriginale, ikke sant, siden de er produsert av andre enn produsenten av våpenet mitt. Er jo samma sak om jeg kjøper fra CZ eller rett fra Mec-Gar.

 

Kan jeg da, til en Sphinx 3000, bruke CZ magasin med bunner fra andre enn CZ, så lenge de ikke veier betydelig mer?

 

Blir som sagt å kjøpe CZ Shadow 18-skudds magasin med original plastbunn, men når vi først diskuterer kan jeg jo prøve å få avklart så mye som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis den tilfredsstiller kravet om ingen særlig endring av vekt i forhold til vekta av magasinet som pistolen ble godkjent av IPSC med (på OEM magasiner).

 

For å ta det med 10sk magasinet igjen CZ lager en pistol med det magasinet som veier 70gram og får denne godkjent i PD.

CZ lager så senere en alu bunn til disse magasinene men den er 25gram tyngre. Denne er ikke lov å bruke selv om det er en OEM del til den pistolen da den gir 35% økning av vekta på magasiner og således bryter med 16.2

Ønsker CZ at pistolen skal være godkjent med de nye alu bunnen også, må den inn til en ny generell godkjennelse hos IPSC.

Nå er det jo slik at på 10sk magasina er en del av mag kroppen erstattet med plast og dermed vil nok en alubunn av samme lengde utgjøre en større prosentvis økning av vekta enn på ett full kap magasin.

Man må rett og slett veie en slik bunn og se.

 

Så konklusjonen vil jeg si er; ja det er lov med alu bunner hvis den ikke endrer vekta på magasinet i noen særlig grad. Og hva som er for mye er en skjønnsmessig vurdering som blir gjort på de forskjellige stevnene. Så jeg synes ikke det er verdt med mindre man er 110% sikker på at den er lovlig. Skulle jeg har brukt en slik, ville jeg ha lånt eller evt kjøpt en slik pad og veid den. Så sendt en mail til epostadr jeg nevnte tidligere og spurt noe ala: "Jeg har pistol X som har magasiner som veier Y gram med de originale bunnen. X har siden kommet med alu bunner som er mer solide og jeg ønsker å bruke. Med disse bunnene veier magasinene Z gram, Vil disse bunnen være ok i PD sett i forhold til D4 16.2? Tenker da på "which add or remove negligible weight"

Får man ja de er ok, ville jeg ha printa ut den mailen og lagt den i range bagen i tilfelle diskusjon på ett eller annent stevne.

 

Grunnen til jeg er såpass kritisk og "streng" er at jeg er livredd for at en eller annen stakkar hører på noe slikt uten å tenke 100% på hva han/hun gjør. Og for å så feks hoppe på flyet til Florida i oktober og bruker 40000kr på å delta på VM. På Equipment pre-checken har han kanskje ikke med alle magasina eller de som er der legger ikke merke til bunnene. Så starter han på stevnet. Ute i stevnet er det en RO som tar han på skulderen og ber om å få se magasina. "hmmm, dessverre den magasinbunnen er ikke lov å bruke da den bryter 16.2. Du tillfredstiller da dessverre ikke divisjonsreglene så du blir flyttet til Open"...

Link to comment
Share on other sites

Lindskog, ja på Sphinx kan du bruke CZ magasin med bunn av hvilket som helst merke

 

 

Litt mer komisk blir det jo feks med SIG. Kjøper du originale magasiner må du bruke deler fra SIG. Men kjøper du Mec Gar magasiner (som også lager magasinene for SIG som pistolen leveres med) er de AM og man slipper å tenke på produsent av bunnene. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Slår meg også som ganske spesielt og litt komisk ja, men det er ikke så mye å gjøre med.

 

Stol på det, hvis jeg plutselig skal skyte i VM i IPSC så skal jeg være MINST 110% sikker på Production reglene, det er helt klart.

 

Kanskje man bare skal begynne å spare til Open våpen med en gang, så kan man bruke de bunnene man har lyst til. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...