Jump to content

En hund til alt?


porkpicker

Recommended Posts

Heisann.. Stiller et spørsmål til folket.. Jeg driver å godprater mor til å godta at jeg trenger en hund igjen. Men jeg er litt i tenkeboksen rundt rase. Tidligere har jeg hatt Dachs, Vorsther, Beagle og Am Staff. Jakthundene har da vært til sine spesialfelt. Mens jeg nå ønsker en allrounder.. Jeg jakter litt rådyr, og mye fugl(gås, and og due). Kunne tenke meg innspill på deres erfaringer. Hva med Kleine munstlender, Wachtel eller slikt? Og vil det by på problemer med preging når typen vilt varierer? Krever ingen champs, men en stødig jaktkompis og familie hund.

Evt hva mener dere om å overta en hund på omplassering/for? En tanke jeg har vurdert..

Link to comment
Share on other sites

Skulle visst litt mer om hva du ønsker å bruke den til. Gås, and og due er vel noe en har minst behov for hund til. Du trenger ev en apportør, ikke JAKThund i den forstand. For å prøve å sette meg i ditt sted ville jeg ikke svidd av hundekvoten på en apportør, med mindre det nesten er utelukkende gås, and og due du jakter. Når jeg tenker allrounder tenker jeg Spets og Beagle/Drever. Årets jakhund 2013, eller var det 2012? ble Beagle Dolly som jager hjort, rådyr, rev og hare så det koster. Mer allround er vanskelig å finne tror jeg. Skulle jeg hatt noe annet enn drivende hund ville jeg hatt spets. Den er nok for tiden mest avla og brukt på skogsfugl, men er også brukendes på elg og ikke minst mår og mink og annet som lar seg lose på. Allsidige og fine hunder som en har kontakt med i løpet av dagen. Bandhundjakt virker også forlokkende og kan brukes på det meste av jakt på hjortevilt og sikkert annet vilt også.

 

En hund til alt finnes ikke og spesialister vil være klart best innen sitt bruksområde. Men det er har nevnt er nok noe av det mest allsidige selv om det finnes stående fuglehunder som tar stand på både rådyr og hare, selv om det nok sjelden er ønskelig fra eierens side.

 

Ang omplassering vil jeg i utgangspunktet være skeptisk. Det finnes solskunnshistorier og gode grunner for å omplassere, men også grunner som tilsier dårlig emne. En jakthund blir et familiemedlem i 10-15 år og da vil jeg for min del ha best mulig stamtavle, selv om det ikke gir noen som helst garanti. Men det skader iallefall ikke å ha et avlsmessig godt utgangspunkt.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

DesertBeagle. Jeg ser den. Apportør er en ting, Vorsethern jeg hadde gjorde alt. Jeg jakter mest fugl som sagt, men har og tre rådyrløyver. Samt at det er en og annen hare her, men er ikke dedikert harejeger. Reven skyter jeg på åta stort sett. Men fuglene skytes i alt fra åker til åpent vann, og ikke altid like lett å finne. Har fått tilgang på storfugl fra neste år også.. Vorsethern kom til meg på omplassering, og jeg var kanskje heldig for han var jaggu fin. Men jeg ser hva du sier, og er enig at det bør være ei stamtavle og en grei bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

En Vorster vil jage rådyr for å drepe!

Du finner ikke en hund som kan allt.

Skal du ha fuglehund er det noe helt annet en om du skal ha en drivende hund.

Det nermeste du kan komme er en støtende hund som kan stå for fugl og sette fart på hårvilt.

Da prater vi om Vachtelhund, Spriner spaniel (Working) eller Kleiner Munsterlander.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter stort sett det samme som deg. Rådyr pluss and og due. Jeg fant da ut at jeg trengte en hund som driver rådyr, samtidig som den kan fungere som apportør.

 

Jeg endte opp med en Tysk Jaktterrier. Han jager rådyr så det griner etter, og han hiver seg etter ender som ligger og dupper mellom isflakene i desember, og vingeskutte duer i brenneslekjerr. Han har ikke fått prøve seg i hi enda, men med denne rasen får du med dette i tillegg.

 

Som familiehund fungerer han veldig fint. Man må bare passe på at dressuren sitter sånn nogen lunde. Hendigere størrelse enn en Vorsther har en TJT også.

Link to comment
Share on other sites

Spaniel ja, Har vel tenkt på disse som mer rein fuglehund. Har aldri sett en i action da..

Munstlender har en kompis i nabolaget, og den virker til å være det samme egentlig.. Selv om den er best på katter av det jeg har sett he he..

Som jeg skrev i starten, er det ikke en verdensmester i alt jeg er på leit etter.. Må ikke ha hund i det hele tatt for å få mine rådyr eller fugler i løpet av sesongen, men jeg savner den type selskap og jakt. Hvis en Beagle kunne apporter fugl, er det gull. Eller en liten strihåra vorsther som ikke sprenger.. He he, neida. Pr nå får man ikke alt i ei pakke 100%.

En slik rase/type diskusjon blir lett oppheta vet jeg fra før av.

Ser jo her at noen har Tysk jaktterrier som apporterte fugl. Er dette softwarefeil eller normalt?

Heisann Mikkel; du var på`n med svaret før jeg fikk ut spm. Hvor fikk du din fra? Sjefen har en, men ser vel at den er mer hjort, rådyr typen.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg bruker kleine münsterländer til det meste av jakt på stort og smått vilt. Driver rådyr, hjort, rev, hare og delvis elg med los, men henger ikke for lenge. Står for fugl og annet vilt som trykker, skjeller på fugl i tre, apportør på sjøfugljakt og sitter med meg på post og smygjakt. Skal du ha en allsidig fungerende münster er linjevalg utrolig viktig, og du må bruke mye tid på jakt og trening. Du må gjerne ringe om det skulle være noe.

Link to comment
Share on other sites

Folk som foreslår, post gjerne lenker/ navn på oppdrettere også. Vorst har jeg hatt, og det er en knallfin rase etter min erfaring. Beagle er for mye harehund/rådyrhund. Som sagt er jeg helt kombi fugl/bambi, men også bever med mer. Mikkel tipset om TJT, som jeg har tittet litt på alt. Men tips om hunder, folk med hunder er veldig fint. Fortsett er dere greie.. Hvis noen kunne tenke seg en luftetur å vise frem en runde i skauen er det bare å si ifra. Evt har jeg noen reve og grevling hi som skal tømmes, om noen har lyst på litt hi trening/jakt i disse dager.

Link to comment
Share on other sites

TS. Du finner vel ingen hund, som er både drivende og stående fuglehund. Og det som du og andre har nevnt, er jo stor sett en av delene. De alle har noen fordeler og bakdeler. Men mange kan brukes, hvis du prioriterer litt først. Så du må velge de egenskapene som passer deg og din jakt best.

 

Kontinetale fuglehunder som vorsteh- og münsterländer rasene, kan trenes til både ettersøkshunder og som bandhunder. Men selv de små (lovlig på rådyr) vil det være vanskelig å få til å drive, i passe tempo. Trolig umulig! Derimot så står de for fugl, de apporterer alt fra land og vann også så stort som rev og gås. Vil gjerne se en Tysk jaktterrier, eller spets gjøre det. Etter min mening er Finsk Spets, FOR spesialisert på skogsfugl, til allsidig bruk. Hadde da heller valgt en annen spisshund, som Norsk Buhund.

 

Har ikke noe peling på Waktelhunder, med de typene som ikke brukes til falkonering, jakter vel som de andre kontinetale stående fuglehundene. Trolig lite egnet, som drivende hund.

 

Jeg er kanskje partisk, men jeg ville nok valgt en vorsteh rase. Den kan brukes på alt fra fugl, til villsvin. Den apporterer alt, kan brukes som banhund/ettersøk, er også tøff nok på rev, grevling. Og ikke minst, den har bra helse, spesielt KV og SV! I motsetning til, mange andre raser.

 

Selv bruker jeg mine vorsteh kun på fugljakt, men har bekjente som bruker dem på det meste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet mye med spaniel og Wachtel og kan trygt anbefale støtende/kortjagene hunder til rådyrjakt. Hvis ditt primære behov er småvilt/fugel, er nok munsterleder et av bedre alternativene.

Wachtelhunden er mer klovviltsorientert. Jeg mener derfor den er et mer naturlig valg hvis rådyr/hjort/elg eller villsvin står øverst på menyen. Men når det er sagt er de også apportvillige og dessuten svært godt egnet for ettersøk!

 

Du finner en link til til Kennel støiletufta i Wachtelhundtråden. Alle jeg kjenner til er svært fornøyd med hundene derfra.

Mye gode tyske linjer med massevis av jaktlyst. Noe som ikke er tilfellet over alt!

Link to comment
Share on other sites

Amarok.. Det var flotte hunder.. Veldig lik den hannen jeg hadde ekstriørmessig. Må si jeg har en softspot for det skjegget. Lune og fine med ungene, sosiale og gla.. Hmm, jo jeg ser absolutt at det kan være lett å gå tilbake til rasen. Pris skaljo være et ikketema, men røfflig hva kom den på fra Sveariket?

Link to comment
Share on other sites

Hank. Nabon har kleine, med gode gener, men jeg har ingen erfaring med wachtel. Har lest litt om nevnte oppdretter, og rasen generellt. Også en rase vel verdt en tanke. Men er disse vanskelige å trene opp? og bør en evt trene kløv fremfor fugle? Hva ligger mest latent?

Som jeg skrev innledningsvis har ikke et stort behov for hund, men stor lyst på hund igjen. Tidsmessig er det mest fugl det går i, har jo tre smell på bamb bare..

Link to comment
Share on other sites

Hos Wachtelhunden er klovviltinteressen mest latent, enkeltindivider kan ha rester av stand instinkt men det er ikke vanlig. Wachtelens rolle i fuglejakt er nok først og fremst apporten. Som alle jakthunder er trening viktig. Jo mer du vil ha ut av hunden jo mer trening må du legge ned. Men å jage rådyr er lett å få til, bare timer i skogen som trengs:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...