Jump to content

Kronograf til fersk hjemmelader


Leikmyras

Recommended Posts

Startet opp med å låne en standard Chronny Alpha (Muligens gamle Beta?) Master, kjøpte så i sin tid toppmodellen av Chronny Gamma Master med printer og det hele. Tungvinte menyer og forkortelser, og lite brukervenlige som jeg kom frem til at disse var, så solgte jeg unna. Anbefales ikke.

 

Kjøpte så en Ced M2 (Siste type) med IR lys og det hele, brukervenlig hovedenhet med mange smarte funksjoner og mulighet til å få dataene inn på pc`n. Men! Selve enheten med sensorer etc veier ett tonn, og er uveisom og upraktisk å sette opp i felt. Tåler ikke vind særlig godt (Ligger mye vind i den), og data/pc bruk er lite nyttig. Resultat: Den blir plukket frem når jeg må verifisere Magnum ladninger o.l. Sjeldent ellers, men fin er den der den ligger i væska si. Anbefales ikke.

 

Jeg har lest og vurdert andre brukeres erfaringer av andre og nyere Kronografer opp mot egne kriterier, og har etter å lagt følgende kriterier til grunn kommet til følgende tanker:

 

1: Må ha lettvint transport og oppsett. Utelukker Ced, og til en viss grad Chronny Master utgavene.

2: Må kunne brukes i dårlig lys og innendørs. Har jeg ignorert, da egenbygget lysboks for slike tilfeller er både billig og enkelt å få til sammenlignet med tunge IR enheter.

3: Må kunne "slenges opp" på sekunder for en kjapp test av alt fra rifle til pistol amo. Se punkt 1, samt alle løpsmonterte enheter og aukustiske enheter.

4: Bør helst kunne kobles opp og styres fra pc når dette er ønsket, samt fungere frittstående ellers. Pro Chrono Digital dukker opp på raderen her.

5: Bør ikke koste alverden å erstatte om ei kule går litt lavt.

 

Hvilke enheter anbefaler jeg så utifra min svært vide bruk med både rifle og pistol?

1: Står på utprøvingslisten min, og er antatt å være nr 1 utfra mine kriterier. Pro Chrono Digital med pc adapter. Er antatt å dekke inn bortimot samtlige av mine kriterier.

2: Pro Crono Digital uten pc adapter Dekker det meste, veldig enkel å bruke og sette opp (Vekt plate for å holde det enkelt, eller tripod med vekt er lurt å ha med så lett kronograf i tilfelle vind). Alternativt Chronny Alpha (Ikke Master). Som også burde fungere til det meste, + er robust, og lett å sette opp. - Knotete menyer, men med ett lite instruksjons hefte sammen med Chronnyen, fungerer den helt ok om en er av de som leser skudd ok. (OBS! pass på at den er helt utslått, ellers blir det bare feil).

 

Har funnet Pro Chrono Digital hos:

http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... onikk/34/1" target="_blank

 

Har funnet Chronny hos:

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=80" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde lenge lyst på Magnetospeed. Ikke brukt den,men hadde tro på at den er bra. Men etter jeg startet å lade litt sære kaliber som jeg ikke hadde lyst til å skyte veldig mange fler testskudd enn nødvendig,falt den bort. Har du en ny ladning,stoler ikke jeg på at jeg får testet hastighet og pressisjon med samme kule. Du beholder ikke nødvendigvis ikke pressisjon med dette hengende på løpet.

 

Etter å ha lånt en superchrono,som jeg har vært meget skeptisk til brukervennligheten på etter å ha lest om den på nettet,ble jeg poitivt overrasket.

UTROLIG ENKEL I BRUK !!! Og ikke større en at den har plass i ei stor jakkelomme.

Eneste minus jeg kan tenke meg er at den ikke måler subsonic,men det har ikke jeg bruk for i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prochrono. Den er ok, men trenger godt dagslys. Nå i høst med dårlig lys, har den trøbblet for meg. Rett og slett jekli irriterende... Har egentlig bestmt meg for å invistere i magnetospeed, men leser her at det ikke bare er positivt med den heller. Kansje løsningen er å kjøpe "lysbjelken" til prochronoen. Men da blir det mere styr med tilgang på strøm...eller batteri.....

Magnetospeeden virker mye enklere å sette opp/bruke. Det er og ett argument for å bytte til denne. Men er det noe i at presisjonen blir "forstyrret" med at magnetospeeden er montert på løpet? Noen som har og vil dele erfaringer om det?

Link to comment
Share on other sites

J. Kansje løsningen er å kjøpe "lysbjelken" til prochronoen. Men da blir det mere styr med tilgang på strøm...eller batteri.....

 

Jeg har sett en filmsnutt på youtube hvor

det festes 2 LED lykter med limt klesklype eller magnet.

AAA batterier finner du på IKEA.

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde med å feste 2 stk "caps-lykter", slik en fester på bremmen på en caps, over prochronoen. Dette fungerte ikke. Blir for mye styr mener jeg. Verste som er, sett i mine øyner, er duppeditter som ikke fungerer når dem skal.

 

Difor vurderer jeg nå kjøp av magnetospeed der det er eleminert bort feilkilder som dårlig lys, strømbruk, og kronglete oppsett og innstilling for å treffe igjennom stikkene på cronografen og skiva.

 

Håper difor noen med erfaring med magnetospeeden vil dele noen erfaringer her. :D

Link to comment
Share on other sites

Min "ProChrono" fungerte helt fint med to lommelykter.

Lommelyktene var av typen forvarets gamle med 4,5v batteri. Tapet på utsiden av skjermene, rett over fotocellene.

Kan også prøve å skyte nærmere fotocellene.(Med varierende hell, desverre)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er superfornøyd med min magnetospeed. Enkelt og sette opp, enkel å bruke og enkelt å logge resultatene. Riflene mine går like godt med magnetospeeden montert. Leser noen opplever at treffpunktet forandres et knepp eller to med den montert, men samlingene er de samme.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmesiden oppgir: Muzzle Brake Accommodation

Muzzle Brake Length: 4.0"(max possible, but not recommended)

Muzzle Brake Diameter: varies

For ~1.0" Diameter barrels (shown below)

Max Brake Diameter = 2.5"

Max Brake Length for max diameter = 3.0"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...