Jump to content

Allroundkule 9,3. 220 gr naturalis eller 250 gr accubond


Larseren

Recommended Posts

Heisann

 

Da er jakta for i år over for min del og planlegging av neste år starter allerede nå:-)

 

Lurer på en allroundkule til bruk i 9,3x62 og har landet på enten 220 gr naturalis eller 250 grns accubond. Noen her på kammeret med erfaringer med disse kulene, eventuelt gode tips til andre kuler i 9,3 i 250 grns klassen som kan være en grei allrounder. Er stort sett hjortejakt det dreier seg om. Erfaringer og tips anngående disse eller andre kuler mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Alle 9,3 brukere som ønsker å gå for homogen kule burde sende mail til Barnes og yttre sterke ønsker om lettere kuler i 9,3. Jeg ville gått for 200 gr og 220/225 gr ttsx m boat tale. Da har man noe som faktisk er temmelig flattskytende f.o.m. 9,3x57, og som leverer varen i bra hastighet.

 

Etter min mening er sjøl 250 gr i grenseland for skikkelig skudd virkning i 9, x62. Burde ha ei litt lettere kule!:)

Link to comment
Share on other sites

Alle 9,3 brukere som ønsker å gå for homogen kule burde sende mail til Barnes og yttre sterke ønsker om lettere kuler i 9,3. Jeg ville gått for 200 gr og 220/225 gr ttsx m boat tale. Da har man noe som faktisk er temmelig flattskytende f.o.m. 9,3x57, og som leverer varen i bra hastighet.

 

Etter min mening er sjøl 250 gr i grenseland for skikkelig skudd virkning i 9,3 x62. Burde ha ei litt lettere kule!:)

Link to comment
Share on other sites

Tror Tonheim ga seg helt. Det var veldig synd... Jeg brukte 185 grains kula hans i 9,3x64 på noen elger. Men på den tida var ikke tanken om blystøv i kjøttdeig tema, Barnes X som jeg hadde brukt ga dårlig skuddvirkning hvis ikke veldig lette kuler i forhold til kaliber. Jeg prøvde RWS H-mantel, og ble veldig imponert over skuddvirkningen til den kula på både kort og langt hold. Den har en frampart som nærmest eksploderer temmelig raskt, og en bakpart som pløyer gjennom det meste etterpå. Brukte den i flere kalibre, og la de homogene kulene unna ei stund. Jeg er overbevist om at tungmetaller i mat ikke er særlig helseframbringende, så her er det lette Barnes TTSX for alle penga nå. Kjenner forresten en som brukte Barnes X i 110 gr kal 308 Win på rein, simle og kalv. Fløy tvers gjennom med veldig bra skuddvirkning;)..

Link to comment
Share on other sites

Lov å kvervelere... Neida sant det m 110 gr i forhold til loven. Og prøver en 110 gr av vanlig konvensjonell type kan det gå skikkelig ille. De vil ikke holde sammen i det hele tatt. Loven vedr anslagsenergi og kulevekt er jo satt som fellesnevner for alt hjortevilt utenom rådyr. Men sammenligner man f.eks. rein og elg, så er en gj snitt elgkalv rundt 67 kg. En reinskalv 20. Simla veier 40 mens elgkolla veier kanskje 170-180. En stor reinsbukk veier 105 kg mens en skikkelig stor elgokse kan komme opp i 340 kg. Etter min personlige mening er det "mye styggere" å bruke konvensjonell blyspiss i 6,5 på den største elgoksen, enn å bruke 110 gr Barnes TTSX på både rein kalv og simle. Men loven tillater det.

Link to comment
Share on other sites

Som All Round kule i 9,3 er den ikke mitt førstevalg til alt da jeg synes vi fant igjen litt for mange i større elger, men til hjort må det være svært svært vanskelig å komme utenom 250 Accubond som kula å bruke.

 

Bra balistikk, gir bra effekt og kan lades til ok hastighet så kulebanen er anstendig.

 

Ellers er de andre bra 250 grs loddede kulene som North Fork/Rhino/Woodleigh alle sammen gode. De 2 første er veldig nære alt mulig kulene i 9,3 sammen med GMX/TTSX.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å øydeleggja julefreden- kva er problemet med å finna att ei kule i elgen så lenge dyret dett? ( for det måtte dei vel gjera når de fann kulene att). Av og til, eller eigentleg nokså ofte, trur eg kuledebatten har gått heilt av sporet. Eg trøystar meg med at ein ven av meg, og ein av landets beste jegrar, brukar 11,7 grams Vulcan i 30-06. Og har felt like mykje elg som det ein gjennomsnittleg kammerbrukar postar av innlegg på eit par år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda, det finnes jo jegere som har skutt hundrevis med elg med 6.5x55 ladd med norma elite.Og elgen dør jo den. Men det er vel ikke det det handler om. Hvis man som ivrig hjemmelader er opptatt av lite kjøtt ødeleggelse og god skudd virkning er det vel helt naturlig å være opptatt av å finne den "perfekte" kula.

Pluss at kammeret.no hadde vel ikke eksistert hvis alle var fornøyd med den gamle mausern som har gått i arv siden 1940 med tilhørende bly spiss prosjektiler liggende i skinn posen som tipptipp oldemor laga under krigen. Har skutt elg med selleri og gulrot SP i 9,3x62 å jammen ta meg døde ikke elgen som om den fikk lyn rett i hjernen... men makan til kjøtt sprenger har ikke JEG sett makan til. Det er nok til at jeg ikke bruker den, men heller bruker tid ved ladebenken skytebanen og jakta til å finne nettopp den perfekte kula som gir det resultatat JEG ønsker. Man blir jo til stadighet erklært sinnsyk når man kan legge ned mye tid under slakting av dyr for at man bare MÅ finne igjen den kula som sitter en plass i dyret for at den kan bli veid studert og satt i hylla på laderommet.

Men gud for en fin hobby man har :D Å når man tror man har funnet den perfekte kula, ja så kommer det noe nytt som skal overgå alt man tidligere har erfart... å det er det bare å kaste seg på pc`en å få det bestillt i en faderlig fart før neste jakt sesong er i gang. Slik at det kan lades testes og skyte for igjen finne den PERFEKTE kula. Amen

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men jeg påstår fremdeles at viktigste grunnen til at vi i Scandinavia har tre patroner som feller mesteparten av hjorteviltet vårt er at de var lett tilgjengelige både i form av våpen og amo gjennom vårt forsvar. Alle tre er i utgangspunkter beregnet på mennesker rett og slett. Alle skytevåpen m en viss rekyl er ubehagelige å skyte med for oss alle sammen. Men vi kan venne oss til det. Hadde vi hatt annen "teknologi" som gjorde våre skytevåpen mer behagelige å bruke hadde de fleste erfart at grøvre og tyngre skyts er mer effektivt på jakt. At 11,7 gram konvensjonell kule klarer det aller meste vet vi jo. 140 gr 6,5 konvensjonell kule fungerer også v rene side skudd bak bog mot selv den største elgen. Det hadde nok også f.eks. 222 Rem m homogen ekspanderende gjort for å si det slik. Men avlivinga går ikke så fort. Det finnes alternativer som er mer effektivt og sikrere. Spesielt når f.eks. skuddvinkel ikke er 100% ideell. Og hvor ofte står dyra der i 90 graders vinkel og venter på å bli skutt?? Eller v treff i bogkula på voksen elg. En effektiv storviltpatron skal etter min mening gi gjennomskyting v de aller fleste skuddvinkler, bedre blodspor. Ei grøvre kule m større tverrsnitt gir naturlig nok større "hydrauliske" krefter og mer permanent ødeleggelse i sårkanal. Enkel fysikk. Så at noen er som deg Pedersen gjør at verden går sakte men sikkert framover etter min mening....;)

Link to comment
Share on other sites

Morgan Kane ville nok ha halde på ei 18,5 grams Alaskakule i nitre'en. Nett slik 90 % av jegrane her heime vel Elite- eller Odinpatroner frå kassa på den lokale. Så eg trudde eg var nesten moderne då eg byrja favorisera Accubond :wink:

 

Ps: side skudd = skot med ei side som prosjektil. Sideskudd = skot mot ei (dyre-)side :|

Link to comment
Share on other sites

kva er problemet med å finna att ei kule i elgen så lenge dyret dett

Det behøver ikke være et problem, men det kan være det. Dersom kulen oppfører seg slik at det ikke blir en effektiv avliving med et normalt jaktskudd er det et problem.

En god jaktkule tilpasset patronen og viltet skal gi gjennomskyting på sideskudd. Dersom du ikke får gjennomskyting ved sideskudd har du ikke marginer nok til skudd fra skrå vinkel.

Det er mange som har opplevd at kulen ikke går gjennom bogbeinet på både elg og hjort, da er kulen ikke brukbar til jakt på slikt vilt og gir stygg skadeskyting.

Det er da et problem at kule(restene) finnes igjen, på galt sted, og uten å ha gjort jobben.

Har vi jakt og skyting som hobby, og frekventerer kammeret er det ingen unnskyldning for ikke å bruke egnede kuler, informasjonen ligger tilgjengelig i flere tråder.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at som allroundkule i 9,3 er AB god nok. Men skal ein ha konsekvent gjennomskyting er der nok betre alternativ. Men då må ein gjerne fira på andre område som flatast mogleg kulebane, rekyl og pris.

 

Det er der vi er uenige. 250 AB har etter min mening ikke tilstrekkelig gjennomtregning på dyr med slaktevekt over 160-180kg til å være alt mulig kula. Derfor jeg skriver akkurat det jeg gjør. Ei alt mulig kule skal alltid skyter igjennom på reine sideskudd på det viltet en jakter for å være sikker på tilstrekkelig penetrasjon til å nå vitale deler i ugunstige vinkler eller ved ugunstige treff. EN 250 AB virker til å stoppe etter ca 50cm i det vi har prøvd den i. Det er for lite på voksne elger i annet en reine sideskudd. På hjort har jeg enda ikke vært borti store nok hjorter til at det er ett problem.

 

250 North Fork har jeg brukt en hel del av og funnet igjen en som gikk igjennom 60cm + med vilt før den stoppet i 10cm med massivt bein mot pelsen. Det er penetrasjon nok.

 

286 Partition er også en kjempekule i 9,3. OK balistikk lang nese og ganske kort bæreflate gjør at en som regel år nesten 750m/s med den. Den skyter igjennom så og si alt og som alle tyngre Partition kuler over .338 i kaliber er deleveggen lenger fram slik at restvekten er + 80%. Det er jo viktig i disse bly=gift tider....

Link to comment
Share on other sites

Da har eg sendt mail til Barnes og ytra ønske om ei lettere kule. Håper fleire kan gjere det samme.

185grain til Tonheim leverte god trøkk ved treff. Men pga store variasjoner ved ekspansjon turte eg ikkje bruke desse kulene på så mange vilt. Kulene åpna og splintra i enkelte tilfeller og fungerte som heilmantel i andre tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Heisann her har det skjedd litt!:) Jeg sendte mail til Barnes om lettere kuler i 9,3 og 6 mm for ei god stund siden men gjør det igjen nå. PS: Jeg mener vi da bør gå for ttsx m boattail. 200 grain og 220 eller 225 gr i 9,3. Tskk for info om den 230 gr kula! Skal sjekke ut den, har muligens noe i 358 og 375 også? Jeg har ikke 9,3 for tida.

 

Jeg brukte 185 gr Tonheim. Hadde erfaring m dårlig ekspansjon i elg en gsng jeg også. Men det var drøyt hold. Stor åpning i tuppen på de kulene, og flatbase kombinert m lav kulevekt ga vel ikke akkurat gode langholdsegenskaper. Jeg synes ttsx har et veldig godt utgangspunkt. Eneste som mangler er sharfrand. Mulug den gir lacere bc igjen men kutter i alkefsll kaliber stort høl på inngangsside. Burde være obligatorisk

på jaktkuler.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke enig m deg om redusert effekt m lettere kuler i det hele tatt. Kommer an på viltart og bruksområde. Kulediameter vil uansett ha en positiv virkning etter min erfaring, og uten at jeg er noen vitenskapsmann på området, er jeg temmelig brennsikker på at kulevekta ikke har noen som helst betydning for størrelse på sårkanal i et gitt kaliber.

Etter min erfaring trenger homogene kuler litt mer hastighet. Diverse undersøkelser har jo vist at homogene kuler som er 10-20% lettere en konvensjonell bly gir bedre dybdrvirkning enn tyngre bly/konvensjonell.

 

Lettere kule gir flatere kule bane og mindre rekyl. Når dybdevirkningen er større er vel det meste positivt??!:)

 

Det er ei grense for hvor lavt man kan gå ned i kulevekt. Det må vurderes i forhold til viltarter man jakter på. Men 200 gr homogen vil ALDRI bli dårligere enn 230 gr konvensjonell blyfylt kule i 9,3. Tvert i mot.

 

Min tanke rundt 200 gr homogen i 9,3 er at den er ideell til alt fra hjort og ned. Men vil uten noen som helst tvil i verden gi bedre skuddvirkning ogdå på elg, enn grannere kalibre som er tillatt. Sjøl 9,3x57 vil få ei respektabel hastighet og grei kulebane. Vil trolig plutselig bli et kaliber som vil fungere perfekt til rein. Kunne faktisk ha gått ned til 180-190 gr til rein. Jeg brukte 180 gr ttsx i 358 Win på 3 reinsdyr i år, og to elger m 200 gr ttsx. Helt supert!!

 

Men 200 graineren i 9,3 er også trolig et godt alternativ til den som jakter elg m løshund.

 

Med 200 og 220-225 gr har vi kuler som kan brukes til all hjortevilt jakt i Norge med alle 9,3 kalibrene våre. Med super skuddvirkning, bedre dybdevirkning, lavere rekyl og flatere kulebane enn tradisjonelle kuler og vekter: WHAT'S THE PROBLEM???:);) I tillegg slipper man å fordøye tungnetaller...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen innvendinger mot homogene kuler. Med de begrensinger som fysikken og andre naturlover setter fungerer de OK, men de utfører ikke undere, og de gir deg ingenting gratis.

Det er to ordtak som beskriver dette, og som alle bør huske, de kommer av erfaring.

1. Du får ikke både i pose og sekk.

2. Dersom noe er for godt til å være sant, så er det som oftest det.

 

Dersom vi ser på fysikken, så er penetrasjon i dyret en ren funksjon av kulens moment, eller massefart om du vil. Ved å sammenligne ulike kuler vil vi finne at konvensjonelle kuler penetrerer bedre og lager større sårkanal enn lettere homogene kuler. Sammenligninger er kun gyldig dersom de kulene som sammenlignes har samme ekspanderte diameter, og ekspanderer på tilsvarende sted i viltet. Mye av årsaken til dyp penetrasjon av homogene kuler er at de ekspanderer til mindre diameter enn gode loddede kuler.

Det er også et moment at en dårlig kule som deler seg opp mister masse, og dermed penetrasjonsegenskaper, skal blyholdige kuler ha maks ekspansjon og penetrasjon må de ha høy restvekt. Da er en tung konvensjonell kule alltid overlegen i penetrasjon og oftest i ekspandert diameter.

Dette er fysikken bak penetrasjon, ser vi på erfaringer fra Afrika har de mest berømte jaktkalibrene der benyttet tunge kuler i moderat hastighet for å få dyp penetrasjon, erfaringen stemmer meget godt med fysikken. Det skytes også så mange dyr at statistikken har mening.

Skal du sammenligne effekten av kuler i 9,3 må du beregne kulebaner og rest moment ved anslag for ulike kuler og avstander, det gir et omtrentlig bilde av effektiviteten, men det gir ikke alle svarene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En annen aktuell kule jeg har sett på er 250 grns swift a frame. Noen som har erfaringer med denne? Ser Jørund Lien anbefaler denne eller rhino i et leserspørsmål i siste jakt. Føler meg litt usikker på om 9,3x62 gir nok hastighet til at denne ekspanderer skikkelig. Er ikke aframe en ganske hard kule?

Link to comment
Share on other sites

250 grns swift a frame. Noen som har erfaringer med denne?

Har skutt et antall vilt med Swift i 250 gr, og også funnet igjen noen kuler som har perfekt sopp og svært høy restvekt. Slaktene blir svært fine. Swift er ofte litt sær og vanskelig for å få god presisjon, brukte litt tid og testladninger som lå rundt 50-60mm før jeg fant ut av hva som passet….

 

Bruker samme kule i 308w, og har en oppfatning av at den høye restvekten gir mindre splinter og penere slakt enn en del andre kuler.

 

Svært så tilfreds med Swift A-Frame…..

Link to comment
Share on other sites

En annen aktuell kule jeg har sett på er 250 grns swift a frame. Noen som har erfaringer med denne? Ser Jørund Lien anbefaler denne eller rhino i et leserspørsmål i siste jakt. Føler meg litt usikker på om 9,3x62 gir nok hastighet til at denne ekspanderer skikkelig. Er ikke aframe en ganske hard kule?

Har skote eit bra antall hjort med dei to kuletypane i 9.3x62. Har aldri opplevd at dei ikkje ekspanderer nok. Har funne att to A-frame- og ei Rhinokule. Dei går rett inn i reklamen. Patronene er lada til 800 m/s, og det rekk til mi jakt i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...