Jump to content

Nosler Partition i magnum kalibre?


hansen deluxe

Recommended Posts

Eneste førstehåndskjennskap jeg har til dette, er et elgslakt (okse på 250 kg) som var skutt rett bak bogfjøla med Nosler Partition i .338 winmag. Det var faktisk det peneste slaktet den høsten. Fluktstrekning ble anslått til 10-15 meter, skuddavstand 90 meter. Husker ikke om jegeren skjøt med hjemmeladd eller fabrikkammo.

 

Ellers har jeg også sett hvor mye graps det blir i en elgkalv på 80 kilo, skutt midt i bogfjøla med Nosler Partition i .30-06, på 80 meters hold. Det var uten tvil det styggeste slaktet DET året. Kalven løp 30-40 meter etter skuddet, før den ble avlivet med et hodeskudd.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke bidra med tung erfaring her, dessverre Hansen! Men jeg har da skutt et par spissbukker på Hortejakt, slaktevekt rundt 50kg, med Nosler PT 150gr i 7mm. Hadde 960ms i utgangshastighet på denne ladningen og 1 bukk fikk omtrent "for hele krona" da den ble skutt på ca. 15 meter, den andre på litt mer normale 70 meter. Begge var litt blodslått, men ikke noe verre enn de andre kulene jeg har prøvd i kaliberet, Hornayd Interbond (forgylt møkk, lite fornøyd), Woodleigh (stort hull, ikke mye graps) og min nåværende ladning med Nosler Accubond.

 

Har du tenkt deg på elgjakt med 6,5x68`en nå da?? :D

 

Til høy fart ville jeg nok vurdert Barnes eller Swift, selv om gamle PT alltid gjør jobben på et vis.

 

Tron

 

PS: mener å ha lest et sted at "Ettebrenner" har erfaringen du spør om!

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har skutt 2 hjorter på ca 50 m avstand med denne kula i 6,5x06 å har i ettertid gått over til barns x som fungerer perfekt på elg.

Jeg må si at jeg ble skuffet over resultatet som nosler`n ga. Begge hjortene er skutt igjennom bogene å det er noe av de verste slaktene jeg har vært med på.

Derimot den elgkua jeg skjøt med Barns x. Gjennom skyting i begge bogene på ca 100m å dette er det fineste slaktet jeg har vært med på.

Det har vært en gjenganger på vårt jaktlag at stygge slakt er resultat av nosler eller elite.

Jeg skal i år prøve PBP kuler i 270 W og 9x57. Håper bare jeg får skuddsjanse i år.

Link to comment
Share on other sites

Noen som lader eller har prøvd Nosler Partition i høyere hastigheter? Og hvordan de oppfører seg.

Evt. noen som har prøvd i 6.5-06 eller 6.5/284.

 

En kompis hadde med en 6,5 Weatherby (257 Wby åpnet til 6,5) til Sør Afrika.

Han brukte 140grs Nosler ladet til 3100fps. Det var ingen dyr som klagde på effekten.

Men, det ble nok litt blåkjøtt ved bogtreff!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt rådyr med 165 grs i 3006 hastighet 880 m/sek utgangshull så stort at jeg kunne tre det digre hue mitt inni hullet.

 

bruker A-frame eller Rhino, ikke for det: brukte 140 grs Rhino i 6,5x55 på rein i år, denne gangen ble det mye sjokkjøtt, årsak avskutte overarmsbein.

 

Uansett skudd på dyr MÅ resultere i ødelagt kjøtt i mere eller mindre grad.. sånn er det bare. har vel råd til å skjære vekk en kilo med blodslått kjøtt, deter verre om dyret forsvinner og blir kråkemat, da er hele dyret tapt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noen kilo kjøtt jeg tenker på når det gjelder valg av kule. Men vil ikke sjanse på ei kule som treffer bogbeinet og dermed splitres. Med etterfølgende ettersøk.

 

Det tror ikke det er noen fare med på Partition, der har du bakdelen av kula som uansett holder sammen og går igjennom, men det ser ut som du har brukt hagle inni brysthulen.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke alltid Nosler er pålitelig. Bakstussen går vanlighvis gjennom, men jeg har opplevd at nosler 180 gr fra 30-06 ikke har kommet gjennom bogbenet og inn i lungene, men bare gitt noen splinter i lungene og masse fragmenthull rundt brystbenet. Det blir fort ettersøk av slikt.

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden skjøt jeg rundt 10 elger med 300 grs Nosler P ladet til 840 m/s i en .375 wby. Senere har jeg har aldri vært i nærheten av en mer effektiv elgladning, men det ble mye smell og rekyl i lengden. Skuddreaksjonen var alltid lett synlig med den følge at det holdt med ett skudd pr elg. Fant igjen to stk som hadde vrengt seg helt, men alt bak skilleveggen var intakt. Jeg har ingen erfaring med Nosler P i mindre kalibre.....

Link to comment
Share on other sites

Satte meg ned for å lade noen testskudd med Swift i dag. Presset endel hylser og de kamret. Satte så ei kule uten hette/krutt.

Fikk ikke kamret. Vred hodet på hva problemet kunne være. Testet forskjellige variabler.

Til slutt fikk jeg orden på problemet. Kulene var satt altfor dypt.

Max lengden på Swift`n er 94 millimeter. Satte de til 91.5 mm. Da mater de fint fra magasinet.

 

Lader noen med 62 grs MRP. Ladeboka oppgir 61 - 63 grs med Vulcan i samme vekt. Men de satte Vulcan`n til 87 m/m.

Det skal gi et trykk på 3515 bar i følge QL, max for kalibret er 4400.

Med 65 cm pipe gir den 894 m/s og energi med munningen 3633 joule.

 

Så gjenstår å se om de samler tilfredstillende og om jeg får brukt de under elgjakta i år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del reinsdyr med Partition i en .300 wby. Det er blitt mye blodslått kjøtt. Jeg gikk over til Swift A-Frame i stedet, som jeg har brukt i høye hastigheter på alle de klovdyra vi har. Treffer du bein, så er det vel det samme hva slags kule du bruker, men ellers synes jeg at A-Frame er framifrå!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...