Jump to content

Sclalars kniver


sclalars

Recommended Posts

Ikke alle ser like spennende ut, men du har mange fine emner der :D

 

Hehe, det var som du sa, man vet egentlig aldri før man får dem tilbake, ferdig stabilisert. Noen ble bedre enn forventet, mens andre ble mindre bra.

Men alt i alt er jeg rimelig fornøyd. Satser på at jeg forhåpentligvis får en del artige kniver ut av det :smile:

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Ny kniv på gang.

Her har jeg lagd en limemal for å lime skrå flater. Virker helt topp. Med 3 skruer, kan jeg tilpasse trykket helt etter formen på skaftet. Det blir letter å lime fremover :D

 

DSC_4748_zps6fd9b75d.jpg

 

DSC_4749_zpsf6e8aebd.jpg

 

 

Mvh

Lars

 

Genialt enkelt, ganske enkelt genialt :thumbup:

 

Hvor mange ganger har jeg ikke bannet fordi alt har sklid ut under press.

Link to comment
Share on other sites

Mye fint her Lars!

 

Legg gjerne ut noen bildetråder om metoder du bruker osv, er utrolig lærerikt for oss som ikke er på dette nivået enda!

Ser du har peiling, og mange fine materialer å leke med!

 

Likte den limeriggen :)

 

-Bård

 

Hei Bård.

Jeg vet ikke helt hva den tråden egentlig skulle inneholde? De metodene som jeg bruker pr dags dato, har jeg lest meg til i Haretex sine informative tråder.

Og så fyller man selvfølgelig på etter hvert, som "nye" metoder dukker opp, i sine egne tråder.

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Året andre kniv i boks. Laget av Osage Orange, Spalted Pecan, og blad fra Morten Håkonsen.

Tenkte jeg skulle lage noen kniver først nå, og samle meg opp, før jeg går i gang med slirer.

Må prøve å effektivisere litt nå som en del kniver skal lages.

Har bestillt 10 blader fra svenske Mattias Styrefors, som jeg etter avtalen skal få i midten av februar. Men har fremdeles noen knivblader liggende som jeg kan jobbe med i mellomtiden.

 

Her et par bilder:

 

DSC_5595_zps6f27b0d3.jpg

 

DSC_5592_zps05873185.jpg

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Meget fin kniv!

Levende treverk og nydelig finish!

Veldig bra!

 

Om jeg skulle ha pirket på noe, så ville det vært de fremste millimeter på rygglinjen, som kunne vært parallelt med blad-ryggen. Samt at man kunne tatt av litt på magen, for å få også mage-kurven parallell med egg-linjen.

Men dette vil jeg ikke pirke på, det er en nydelig kniv!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle ha pirket på noe, så ville det vært de fremste millimeter på rygglinjen, som kunne vært parallelt med blad-ryggen. Samt at man kunne tatt av litt på magen, for å få også mage-kurven parallell med egg-linjen.

Mvh Dagl

 

Jeg er faktisk enig med deg Dagl. Og det har jeg tenkt å gjøre noe med. Det er fordelen med stabilisert materiale, bare å fikse, pusse, og polere opp igjen :)

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hei Bård.

Jeg vet ikke helt hva den tråden egentlig skulle inneholde?

 

Den limriggen er et godt eksempel på et smart triks som er verdt å dele ;) Mange her inkl. deg skriver jo allerede masse nyttig!

 

-Bård

 

Jeg kan jo lage en tråd, så får vi se om noen tar seg bryet med å fylle opp med tips.

 

Er noen som har et godt forslag på hva tråden skal hete, for at alle skal skjønne hva den inneholder, og fyller på med gode metoder og tips?

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Stilig. Har 10 biter buckeye burl med en del åpen rom. Har hele tiden lurt på om disse vil bli fylt ved stabilisering. Men nå vet jeg jo at de vil bli fylt. Har du regnet på om det blir billigere å stabilisere selv kontra sort & Schou?

 

Mvh Espen

 

Hei Espen!

 

Hvis du har tenkt å stabilisere de bitene du snakker om her med åpne rom, ville jeg ha valgt å sende de til Sort&Schou. Den stabiliseringsvæsken de bruker er tykkere (tror jeg) og fyller tomrom helt glimrende. De har antageligvis kraftigere vacuum også.

Hvis du ser på siste bilde ovenfor her, (den mørke biten) så ser du at den væsken jeg bruker, ikke fyller tomrom på samme måte.

Væsken er for lettflytende.

Og ikke er det spesiellt billig å stabilisere selv heller, hvis du ikke er heldig å få tak i en egnet væske her i landet eller i en av våre naboland. PS: Hvis det er noen med info om akkurat det, gi meg gjerne et tips om hvor jeg kan få tak i !

Det koster en del å få det fra USA. Jeg gjorde det kun for å prøve å få det til ( jeg er en ihuga DIY'er).

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Her er resultatet av stabiliseringa i går, med rød farge. Jeg skar en liten bit elghorn og puttet oppi også, for å se hvordan det ble :smile:

Den store biten var veldig porøs, og tok til seg mye mer acryl enn den lille. Dermed ble den mye mørkere også. Den doblet vekten og litt til fra 103 gram i tørr tilstand til 220 gram ferdig stabilisert, stekt, og slipt.

 

DSC_4756_zps2d307f68.jpg

 

 

DSC_4758_zps33d2534a.jpg

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Her er min siste kniv, den som sto i limemalen i forgårs.

Jeg liker bladet så godt, at jeg har bestemt meg for å beholde den selv.

 

Stabilisert lillafarget bjørkeknute, Box Elder i front, Elghorn foran og bak.

Bladet er laget av Mattias Styrefors.

 

 

DSC_5628_zpsab9f169c.jpg

 

 

DSC_5616_zps782e40b6.jpg

 

 

DSC_5623_zps9975214a.jpg

 

 

DSC_5622_zpsfb8d19aa.jpg

 

 

DSC_5627_zps99631e05.jpg

 

 

DSC_5626_zpse1bae71a.jpg

 

 

DSC_5625_zps833f3619.jpg

 

 

Mvh

Lars

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke vondt for å forstå at du beholder denne nei :winke1: Litt av en kniv altså! :D

 

Har du noen tips og råd om hvordan du får sammenføyningene så utrolig tight og fine?

sliter litt med sammenføyningen når det blir svinger og flere lag av vulkanfiber, sølv og diverse.

Link to comment
Share on other sites

Har du noen tips og råd om hvordan du får sammenføyningene så utrolig tight og fine?

sliter litt med sammenføyningen når det blir svinger og flere lag av vulkanfiber, sølv og diverse.

 

Hei Kjetil!

 

Jeg linker deg til en veldig godt forklarende tråd, laget av Haretex for en stund siden. Et stykke ned på side en, viser han hvordan det gjøres.

Men for all del, les hele tråden, den er fin. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=66611

 

Det viktigste rådet jeg kan komme på, etter en del erfaringer, er at du tilpasser hullet på innleggende dine nøyaktig til tangen. bruk tid på dette, så unngår du "skliing" når du limer. Det samme gjelder selvfølgelig alle hull du lager. Jo nøyaktigere du er, jo mindre sjans er det for at ting flytter seg under liming.

 

Lag deg også gjerne en limemal av denne typen. Da har du stålkontroll på alt :wink:

 

DSC_5613_zps167a0357.jpg

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Takk for godord alle sammen! Jeg føler jeg har hevet "standard'en" min litt nå. Og grunnen til at jeg får et bedre resultat, er at jeg tar meg bedre tid til alle detaljer. Føler at jeg stresset litt mye før, for å få kniven ferdig "helst i går" :D

 

Sunshineman: Jeg sender emner til Sort&Schou i Danmark for stabilisering. Jeg stabiliserer litt selv også, men da med litt "løse i fisken" emner. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Lurer på en ting angåend limmalen.

Hvis du ikke har press på bladet risikerer du ikke at dette flytter på seg når du strammer limmalen.

 

Hvis det er luft inne i skaft emnet når du presser bladet inn vil jo dette komme ut.

Det er jo ikke sikker en klarer å fylle skaftet med lim.

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Hei

Lurer på en ting angåend limmalen.

Hvis du ikke har press på bladet risikerer du ikke at dette flytter på seg når du strammer limmalen.

 

Hvis det er luft inne i skaft emnet når du presser bladet inn vil jo dette komme ut.

Det er jo ikke sikker en klarer å fylle skaftet med lim.

 

 

 

Lillefix

 

Itt'no problem å lime hele greia hvis man ønsker det :wink:

 

DSC_4765_zps400daa95.jpg

 

Men man kan også lime litt av gangen hvis det er hensiktsmessig.

I forrige tilfelle med min kniv, så var den litt for lang, så jeg måtte lime den i 2 omganger. Limte hele fremre del og skaftet først, og til slutt limte jeg bakstykke i horn. Helt uproblematisk :)

 

Når det gjelder lim, så bruker jeg den blå Araldit'en. Da har jeg god tid til å få fyllt helt opp før jeg limer. Det overskytende limet bare tyter ut og ned på papir under.

Pass bare på å fylle fra en side i hullet, så luften slipper ut mens du fyller på.

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Nydelig bjørkeknute! Hvorfor forstykket i Box Elder? og hva er Box Elder?

 

Hei Hans Einar.

 

Det er for å få litt kontrast i kniven vettu :wink:

Mange bruker mammut biter (som er veldig dyre, men fine) og noen fattige stakkarer som meg må bruke treverk i stedet :lol:

 

Box Elder er en tresort i USA. http://maple.dnr.cornell.edu/kids/tree_box.htm" target="_blank

 

Slik ser den ut inni:

 

BoxElder_zpsa29392ee.jpg

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Har du noen tips og råd om hvordan du får sammenføyningene så utrolig tight og fine?

sliter litt med sammenføyningen når det blir svinger og flere lag av vulkanfiber, sølv og diverse.

 

Hei Kjetil!

 

Jeg linker deg til en veldig godt forklarende tråd, laget av Haretex for en stund siden. Et stykke ned på side en, viser han hvordan det gjøres.

Men for all del, les hele tråden, den er fin. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=66611

 

Det viktigste rådet jeg kan komme på, etter en del erfaringer, er at du tilpasser hullet på innleggende dine nøyaktig til tangen. bruk tid på dette, så unngår du "skliing" når du limer. Det samme gjelder selvfølgelig alle hull du lager. Jo nøyaktigere du er, jo mindre sjans er det for at ting flytter seg under liming.

 

Lag deg også gjerne en limemal av denne typen. Da har du stålkontroll på alt :wink:

 

DSC_5613_zps167a0357.jpg

 

Mvh

Lars

 

 

tusen takk for svar! :smile: Ble faktisk kjøpt inn gjengestål i går til limmalen :winke1:

 

Kjetil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...