Jump to content

Sclalars kniver


sclalars

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg kommer til å lage en del kniver i 2014, så jeg lager en egen tråd.

Har sendt 50 emner til Danmark for stabilisering, så da må jeg jo sette i gang med litt produksjon.

 

Jeg vil gjerne rette en liten takk til Haretex, for å ha trigget min lyst til å begynne å lage kniver igjen, etter mange års opphold, og for de flotte informative trådene hans som gjør oss andre til bedre knivmakere (forhåpentligvis) :D

Helt tilfeldig kom jeg over bilder av en av knivene hans, og meldte meg straks inn her på forumet.

Den første kniven laget etter "Haretex" metoder, laget jeg til meg selv.Den er laget av emnet jeg la ut i en annen tråd her inne, Australian Brown Mallee Burl.

Kom gjerne med konstruktiv kritikk, jeg tåler det :smile:

Her er noen bilder:

 

DSC_5508_zps67efc274.jpg

 

DSC_5509_zps2cec5704.jpg

 

DSC_5512_zps61b717cf.jpg

 

DSC_5513_zps96ddc0a9.jpg

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Meget pen kniv og slire, Lars. Misunner deg de emnene du har sendt til stabilisering!

Hvis jeg absolutt må komme med kritikk, synes jeg bladet peker litt mye nedover. Men igjen er det jo mange som liker de sånn!

 

Men meget fint arbeid. Har du oljet og vokset? Og i så fall, er det vanskelig å vokse når du filer i treverket (i rillene)?

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Meget pen kniv og slire, Lars. Misunner deg de emnene du har sendt til stabilisering!

Hvis jeg absolutt må komme med kritikk, synes jeg bladet peker litt mye nedover. Men igjen er det jo mange som liker de sånn!

 

Men meget fint arbeid. Har du oljet og vokset? Og i så fall, er det vanskelig å vokse når du filer i treverket (i rillene)?

 

Mvh Espen

 

Hei Espen.

Takk for kommentarer.

Når det gjelder plassering av bladet, har jeg med vilje gitt det litt "bitt" etter å ha lest en del kommentarer på forskjellige tråder her. Samtidig har bilder lett for å "lyve" litt. Jeg har sjekket med linjal, og det er ikke veldig mye den peker nedover.

 

Ja, jeg har oljet og vokset. jeg bruker en olje som heter Biofa harddolje, som er en type herdende olje. Jeg legger hele kniven i olje over natta, i en liten pose. Etter å ha tørket kniven ett par døgn, bruker jeg Carnabou voks.

Ikke vanskelig å vokse ned i rillene nei. Bare holde kniven med riktig vinkel når rondellen går rundt.

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Har lest det samme jeg også når det gjelder "bittet", så regnet med det var bevisst, men personlig liker jeg det ikke så godt :winke1:

Ser det på mine kniver også at bildene ikke kommer til sin rett i forhold til virkeligheten. Blir bra i ordentlig dagslys, men det er for tiden mangelvare her jeg bor, så må bruke kunstig lys og det er ikke lett!

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Takk, takk, det kommer seg føler jeg. Litt bedre for hver gang, så får'n vel være fornøyd :smile:

Jeg har stabilisert en del emner selv nå, så det tar vel ikke alt for lang tid til neste kommer. Det ligger noen emner i ovnen til herding akkurat nå, i skrivende stund. Jeg får legge ut noen bilder av dem i morgen.

 

Men, jeg når nok aldri opp til ditt tempo, Åge :P

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Her kommer noen bilder av emner som jeg har sendt til Danmark for stabilisering, og en del emner som jeg stabiliserer selv:

 

DSC_4710__zps8dcd3f3f.jpg

 

 

De jeg stabiliserer selv, "må" være av endevedstypen. Og gjerne litt "sur", så den er litt løs i veden.

 

DSC_4712_zps9d1006b1.jpg

 

DSC_4713_zps1e12c12f.jpg

 

Etter å ha ligget i ovnen på 90 grader i 1 1/2 time:

 

DSC_4717_zpsdbb41f9a.jpg

 

DSC_4718_zps127f02d7.jpg

 

Som dere ser, så "blør" den litt i prosessen, men den er fremdeles fyllt med "gugge" :P

 

Tar de med på jobben og grovsliper dem.

 

DSC_4720_zpsd5354092.jpg

 

DSC_4721_zps60b6d61b.jpg

 

DSC_4722_zpsbfd5c94a.jpg

 

Tok bare en prøvepolering på rondellen. Ikke slipt med annet enn 80 korning, men bare for å se litt hvordan det blir :wink:

 

DSC_4726_zpsa5c83286.jpg

 

DSC_4725_zpsd75f1c26.jpg

 

Moro å drive med da :D

 

Edit: Glemte å skrive at jeg veier bitene før/etter, og de veier stort sett dobbelt så mye etter behandlingen. Det varierer litt. Jeg ser også hvor mye som forsvinner fra karet når jeg slipper opp vakuumet.

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Fine kniver og fine emner! Og utrolig fint verksted du har på jobb :D .

Hvor har du fått tak i alle emnene dine? Mange fine mønstre!

 

Mvh Espen

 

Takk.

Emnene har jeg kjøpt på Ebay, fra USA. Ferdig levert inkludert toll for 32 kr pr emne. De er ikke helt ferdig tørket, så de kan ikke brukes med en gang. ( hvis du ikke gjør som meg, og kjører de i micro'en :) )

 

Og ja, vi har fine maskiner på verkstedet vårt.

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Det er ett par pene kniver du har her. emnene dine ser pene ut også.

Hvilken type recin bruker du i stabilliserings prosessen?

 

Takk for det trollbukk :smile:

 

Til stabiliseringsprosessen bruker jeg noe som heter Cactus Juice. Tror bare det er et merkenavn, har ikke noe med cactus å gjøre.

Her er en link, scroll bittelitt ned, rett under video'en, så ser du produktet:

 

http://www.turntex.com/index.php?option ... Itemid=121

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Gjør gjerne det. Flotte kniver du lager :)

 

Takk for det Hansen!

 

Ok, her kommer et par bilder. Bilder er ikke min sterke side dog. Skulle gjerne fått til bilde delen bedre. Synes ikke knivene kommer like godt frem på bilder som i virkeligheten.

 

Reinsdyrhorn og en amerikansk tresort som jeg ikke vet hva er.

Blad fra Mattias Styrefors

 

DSC_5524_zpsb79777d4.jpg

 

DSC_5521_zps049efd5d.jpg

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Flotte kniver og emner! :D hvilket ord bruker du i søkefeltet på Ebay etter emner ?

 

Jeg prøver med litt forskjellige, fordi folk legger ut med forskjellige ord.

 

Her er det i hvert fall noen jeg bruker når jeg søker:

 

-Exotic wood

-Knife scales

-woodturning blanks

-Knife blanks

Hardwood blanks

 

Vær oppmerksom på mål på bitene. Det er mest vanlig at det ligger biter ute til fulltange kniver, og de er for tynne for vår måte å lage kniv på. Spesiellt på søkeordet "knife scales"

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

:clap: Veldig bra ! Likte spillet i slira, hvordan gjør du det? Drypper på aceton?

 

Hehe, nei :smile: . Og takk forresten.

 

Dette er noe jeg lærte av Haretex sine flotte tråder. Bruker en "frimerkesvamp" og ruller over slira. Denne er så grovporet at den bare setter fra seg farge litt "her og der". Noen ganger blir det litt for mye, men synes det er litt stilig òg jeg da.

 

Mvh

Lars

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nydelig kniv!

Litt "rett i ryggen", og litt mye svingt opp bak "magen" synes jeg. Blir litt "lett" bak i skaftet.

Men nå føler jeg meg litt som en gledesdrepende flisespikker... tro meg, det er ikke slik ment.

 

Alt annet er nydelig, slira er veldig fin!

Meget fin finish på alt sammen!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for konstruktive tilbakemeldinger, og Godt Nytt år!

 

Jeg pleier, når jeg skal lage en kniv, å tegne opp bladet flere ganger nedover på et ark. Så sitter jeg og leker med forskjellige former, helt til jeg finner en form jeg synes passer til det aktuelle bladet. (Noe sikkert dere andre gjør også?)

Denne gangen syntes jeg faktisk at den formen, "rett" ga meg det mest positive intrykket. Vanligvis liker jeg å gi knivene en liten helning mot "krok" bakerst, men bladet var så pass spisst og slankt at jeg valgte denne formen.

 

Men som alltid, så er jo personlige preferanser ikke alltid "riktig" :smile:

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Ble veldig bra Lars! :thumbup:

 

Takk for det Åge!

 

Jeg føler jeg begynner å få litt dreisen på det, mye takket være deg.

Dine "hvordan gjøre det" tråder har vært til stor hjelp og inspirasjon for meg til å prøve nye måter å lage kniv og slire på.

Og også det å få konstruktiv kritikk fra de aktive forum medlemmene her, er til stor hjelp. Det er ikke alltid "man ser" hvordan kniv og slire kan forbedres, så der er flere par øyne til stor hjelp. Og det gleder meg at folk her inne engasjerer seg og gir tilbakemeldinger på en ordentlig måte. ( Utenom han kuken/forumtrollet som slang med leppa til deg)

Jeg håper du en dag tar deg tid til å vise oss hvordan en fulltange blir til, for jeg kunne godt tenke meg å prøve meg på det også :winke1:

 

Godt Nytt og produktivt år til deg!

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Flott kniv og slire!

Må si meg enig i det Dagl skriver.

Skal jeg pirke på en annen liten ting, som i hovedsak er smaksak, er det at jeg syns kanskje slirefargen kunne vært en anelse roligere..?

Fargen er litt sterk, og tar litt fokuset bort fra kniven som har en såpass dus farge.

Men må påpeke at jeg da tenker på det siste bildet i hovedsak. Lyssetningen er jo litt varierende, og sliren har en nokså forskjellig farge fra bilde til bilde. Evnt lagt på litt flere sorte prikker..?

Som sagt, bare pirk fra min egen smak.

Vanskelig å kommentere ting når en ikke har laget kniv i så mange år..

Men stå på. Morro å se hva som blir laget. ;)

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Berserk!

 

Fargevalget var bevisst. Jeg blandet Mahogny rød med rødbrun for å få den litt spesiell "tonen" Testet ut på en lærstrimmel til jeg fikk den fargen jeg ønsket.

Personlig synes jeg kontrasten ble fin, men som alltid ellers, så er det snakk om personlig preferanser :winke1:

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Takk for det trollbukk! Metapol er et morsomt materiale.

 

Jeg har såå mange prosjekter klare oppe i hue :crazy: , og blader har jeg, i mange former og størrelser, men får ikke realisert dem før jeg får tilbake de 50 emnene fra Danmark. Sendte dem en mail, og fikk beskjed om at de ble ferdig i januar. Så jeg går og venter med lengsel og smerte.

Og jeg klør i finga :think:

Link to comment
Share on other sites

"Vanskelig å kommentere ting når en ikke har laget kniv i så mange år.. "

Leste over tråden en gang til og så at setningen min var rart formulert. Du skjønte sikkert hva jeg mente, men det betyr altså at jeg syns det er vanskelig å si hva en kan endre/forbedre når jeg har så liten erfaring som jeg har. Er langt i fra noen knivdommer for å si det slik. Ikke at du må lage kniver i noen flere år før jeg kan kommentere bedre.

 

Også må jeg si at jeg er spent på hvordan de lyse emnene i midten, i nest nederste rekke på bildet blir når de er ferdig stabiliserte.

Ber gjerne om noen nærbilder av før og etter bilder av dem om du gidder. ;)

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

 

Også må jeg si at jeg er spent på hvordan de lyse emnene i midten, i nest nederste rekke på bildet blir når de er ferdig stabiliserte.

Ber gjerne om noen nærbilder av før og etter bilder av dem om du gidder. ;)

 

Mvh

Berserk

 

Jeg skal legge dem opp i samme rekkefølge, ferdig stabilisert.

Fikk forresten en mail fra Danmark på fredag, med beskjed om at de var ferdig og sendt tilbake.

Frakten tilbake til Norge var på 500 DK la jeg merke til.

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Tok et kjapt bilde av ca halvparten av emnene, liggende på kontorpulten min. Bildet er tatt med mobilen min, så det er vel så som så med kvaliteten, men dere ser sånn nogenlunde hvordan de blir :smile:

Nå er det ingen vei tilbake, det er bare å sette i gang å lage kniver :D

 

DSC_4744_zpsaa944c3b.jpg

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hei, dette ble jo bra. Er det noen farger du er mer fornøyd med enn andre? Hvis du hadde sendt inn samme parti på nytt, hadde du valgt farger på en annen måte? Og hvordan ble de med naturell farge i forhold til før du sendte dem inn? Uff, det ble mange spørsmål dette, og her kommer ett til; hvilke tresorter sendte du inn? Buckeye og...

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Hei, dette ble jo bra. Er det noen farger du er mer fornøyd med enn andre? Hvis du hadde sendt inn samme parti på nytt, hadde du valgt farger på en annen måte? Og hvordan ble de med naturell farge i forhold til før du sendte dem inn? Uff, det ble mange spørsmål dette, og her kommer ett til; hvilke tresorter sendte du inn? Buckeye og...

 

Mvh Espen

 

Hei Espen!

 

Som Haretex forklarte meg, når jeg spurte om fargevalg, så fikk jeg det svaret du får her nå. Det er umulig å vite på forhånd hvordan de forskjellige bitene blir. Det er rene lotto'en :D

Noen blir jæv... kule, andre blir "så der".

Jeg sendte 50 stk, og 20 av dem valgte jeg naturell. Og det synes jeg var et klokt valg. Alle de naturelle blir en del mørkere, som det alltid blir når man tilsetter væske på treverk.

10 lilla, 10 rød, og 10 gule.

 

Jeg skal prøve å beskrive de forskjellige tresortene senere. Jeg vet ikke hva alle heter. Bestillte bare en "bulk" med emner , både fra Australia og USA.

Nå må jeg jobbe :winke1:

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

De jeg stabiliserer selv, "må" være av endevedstypen. Og gjerne litt "sur", så den er litt løs i veden.

 

DSC_4712_zps9d1006b1.jpg

 

Mvh

Lars

 

Takk for en informativ tråd. Hva er grunnen til at du ved hjemmestabilisering må bruke emner som er litt løse i veden, er det mindre sterkt vakum / annen behandling hjemme enn hos profesjonelle?

Link to comment
Share on other sites

De jeg stabiliserer selv, "må" være av endevedstypen. Og gjerne litt "sur", så den er litt løs i veden.

 

Takk for en informativ tråd. Hva er grunnen til at du ved hjemmestabilisering må bruke emner som er litt løse i veden, er det mindre sterkt vakum / annen behandling hjemme enn hos profesjonelle?

 

Jeg tror at de i Danmark både bruker vakuum og trykk.

Jeg får kun brukt vakuum, og selv med en forholdsvis sterk vakuumpumpe som vi har her på jobben, så er det veldig tidkrevende, og jeg sliter med å få ut all luft av "langsmed ved". Det er det som er grunnen.

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...