Jump to content

Hvilke choker til rypejakt?


Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har tre choker med til baikalen min. Og da lurer jeg på noe. Utenpå de står det en verdi etter steel og en verdi etter lead. Hvilken skal jeg se på?

 

Uansett, hvis vi ser på lead, så har jeg:

1

0,5

0,25

 

Hvilke skal jeg bruke på rypejakt? Hvis jeg skulle finne på å ta en tur på leirduebanen, hvilken skal jeg bruke da? Ingen?

 

Hvis jeg ikke har choker i, hva skjer da?

 

Forresten, med 1 er det mere åpning enn 0,25 sant?

Link to comment
Share on other sites

1

0,5

0,25

 

Hvilke skal jeg bruke på rypejakt? Hvis jeg skulle finne på å ta en tur på leirduebanen, hvilken skal jeg bruke da? Ingen?

 

Hvis jeg ikke har choker i, hva skjer da?

 

Forresten, med 1 er det mere åpning enn 0,25 sant?

Nei, det er omvendt. Stikk inn en finger, så kjenner du forskjellen.

1 = 1/1 = Full = Trangest (Ikke til stålhagl)

0,5 = 1/2 = Halv = "moderat" (Passer til Jegertrap på banen)

0,25 = 1/4 = Kvart = Åpnest (av dem du har)

 

På rypejakt nå i september vil jeg anbefale kvart og halv.

 

Skyt ALDRI uten at chokene er innskrudd. (Hva skjer da? spør du. -Jo da ødelegges skrugjengene)

Link to comment
Share on other sites

Ja, takk skal du ha.

 

Men skal jeg se på lead eller steal?

 

Har aldri satt mine ben i en Baikal, så jeg er ikke helt sikker her. Men choken er vel like åpen for det. Sprer feks 0,5 mer med stål enn med bly? Uansett, bruk det som står "lead". Stål bør du unngå på levende dyr (mener jeg!). Bruk Vismuth. Ganske like egenskaper som bly. :P Bly har du jo som kjent ikke lov til å bruke. :wink:

 

Enig med kvart og halv tidlig i jakta. Senere på høsten går gjerne fuglen opp på lengre hold, og da kan du ha i hel og halv.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men nå har det seg at jeg skal jakte en del, og har ikke råd til ammo til 15-20kr. På min hoved-jakt-tur i år, skal jeg riktignok bruke wismut, men det er mulig jeg skal bruke stål eller sink på resten.

 

Jakt-turen jeg sikter til er nå i slutten av måneden. Hvis jeg vil bruke stål eller sink, i samme perioden, så går det bra?

 

Hva skal jeg bruke på leirduebanen? Skal skyte litt der før jeg skal ut å jakte.

Link to comment
Share on other sites

Bruk stål på leirduebanen. Det er billigst. Sink er vel ikke det som er mest effektivt på lengre avstander. Hold igjen skuddene om rypa letter langt unna. Mener å ha lest tjue meter. I bladet jakt står det at du bør gå opp 2 til 3 haglnummer i forhold til bly. Bør bruke størrelse sånn ca 3 - 4 da. I testen om blant annet str 3 jeg leste (nr 5/07) står det "88 cm svermdiameter. Ubrukelig dekning. Mange store hol i svermen". Det ble her brukt Remington hagle. Merket var Horrido. Testen sier og at det er tvilsomt å bruke sinkpatronene, sjøl i størrelse 1, til tiur og gås.

 

I samme test skjøt de også på tørre telefonkataloger. Horrido Zink i str 1 gikk gjennom 200 - 300 sider. Rio Venatum Bismuth i st 6 gikk gjennom 180 - 240 sider. Nesten det samme, sjøl om det er mindre futt i rypepatronene. Som en kuriositet kan en nevne at i samme testen gikk Remington Wingmaster HD str 2 gjennom 500 - 650 sider. Men så koster den BARE 42,- pr patron... :shock:

 

Min konklusjon er at du holder deg unna sinkpatroner! MÅ du bruke det må du kjøpe noen i seriøs størrelse, feks 3. Bruk da heller stål i str 4 eller 5 på rypa og spar fugl, og ikke minst penger.

Link to comment
Share on other sites

Må jeg serriøst ut med 15kr for brukbare hagl-patroner?

 

Jada, jeg skal bruke stål på leirduer (får skuddpakker til 40kr/25skudd pluss leirduer til 40kr...). Men hvilke choker skal jeg bruke på leirduer?

 

 

Spm.1 jepp, jeg er redd for det ja. Det er dyrt med alternativ hagl :evil:

Spm.2 jeg bruker bare fulle choker. Både på jakt og leirduer. På figurjakt bruker jeg enten full eller superfull.

Link to comment
Share on other sites

Men hvilke choker skal jeg bruke på leirduer?

 

Jeg brukte imp.cyl = 1/4 choke. Husk at stålpatroner har en tykkere plasthylse som haglene er inni slik at de ikke riper opp løpet/choken. Ettersom denne er tykkere så tar det lengere tid fra den forlater løpet til haglene slipper løs = svermen blir trangere. Min Mod choke (1/2 choke) er for stål merket som full choke, min imp.cyl (1/4 choke) er for stål merket som halv choke (det er denne jeg bruker på leirduer), og min cyl choke (ingen trangboring) er for stål merket som cyl (men stål har som nevnt trangere skuddbilde enn tilsvarende bly)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Spm.1 jepp, jeg er redd for det ja. Det er dyrt med alternativ hagl :evil:

Spm.2 jeg bruker bare fulle choker. Både på jakt og leirduer. På figurjakt bruker jeg enten full eller superfull.

 

Finnes det virkelig folk som fremdeles bruker full choke til stålammo? Selv om man har utskiftbare choker? :shock: Eller skyter du lerduer med vismut? (DET har ikke jeg råd til, ihvertfall) På jakt og figurjakt er jeg helt enig, såfremt man ikke skyter med stål/heavishot/high density, men til lerdueskyting og/eller jakt med stål/heavishot/high density skal man IKKE bruke trangere enn halv choke. Dette er det så mye informasjon om nå, at jeg trodde virkelig "alle" visste det. Ihvertfall de som tar på seg å gi råd til andre :wink:.

 

(Nå kan det godt hende det går fint å skyte en hel del skudd med stål/heavishot/high density i full choke før hagla takker for seg, men det er altså IKKE anbefalt.)

Link to comment
Share on other sites

Ikke funnet noe til nå som presterer like bra som bly jeg, hvertfall ikke om man tar prisen i betraktning.

Og, jakt på litt korte avstander er ikke problem med stål. 20-25m kan man skyte på det meste av småvilt med stål og det presterer bra.

 

Har tilogmed skutt rev med stålhagl, jeg (32 gr BB). Den likte ikke det, kan du si... Ikke tålte den det heller... Men dette er en tråd om choker, i første omgang. Har du noe konstruktivt å bidra med der, eller?

Link to comment
Share on other sites

Asså, rypejakt og rypejakt er minst to helt forskjellige ting. Tidlig i jakta og særlig over hund ville jeg valgt de åpneste chokene. (OT: I skauen bruker jeg gjerne sylinder/IC nå tidlig i september). På fjellrypa og til annen støkkjakt seinere i sesongen ville jeg fort valgt trangere choker. Det kommer selvsagt også an på hvordan terrenget ser ut og hvor "skjær" fuglen er akkurat den dagen du er ute. Jeg har fem choker til 12'er-hagla (1/1, 3/4, 1/2, IC¹ og Cyl/Skeet) og skrur chokene ut og inn og bytter rundt avhengig av jaktform og tid på året:

 

Gåsjakt med Hevi-Shot/Wingmaster: IC og 1/2. De skuddene skyter trangt, gjerne omtrent to grader trangere enn f.eks. vismut.

Tidligjakt på skogsfugl og rype: Cyl+IC, evt. IC+1/2

Allround haglejakt litt lenger utpå høsten: IC+3/4

Vinterjakt etter rypa: 1/2+1/1

 

Tjuekaliberen har faste choker, 1/4+1/2. Da har jeg gjerne både vismut og HS (eller tilsvarende "trange" patroner) i beltet, slik at jeg kan lade om til trangere skudd hvis det viser seg at holdene blir litt lenger enn først antatt. Drillingen -- som aldri får smake stål, HS eller annet slikt svineri -- hadde full choke i høyre og "drita full" i venstre da jeg kjøpte den. Jeg har åpnet høyre til 1/4 og beholdt "drita full" i venstre. Med to avtrekkere har jeg verdens raskeste løpsvelger og kan velge choke idet fuglen går ut. Det funker for meg...

 

 

¹ Amerikansk IC er etter sigende omtrent det samme som europeisk 1/4, mens europeisk IC ligger mellom 1/4 og sylinder

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det skrives her

"1/4 og 1/2 tidlig i jakta. 1/1 og 1/2 senere på høsten"

 

Mener man her 1/4 som førsteskudd tidlig og 1/1 som førsteskudd sent?

Eller er det:

Tidlig: 1/4 som førsteskudd og 1/2 som andreskudd

Sent: 1/2 som førsteskudd og 1/1 som andreskudd

som er ment?

Link to comment
Share on other sites

Hva menes egentlig med 1/4 og 1/1...

I chokene mine er det hakk.. Endten 1 hakk, 2 hakk 3 hakk ellr 4 hakk.

Er 1 hakk samme som 1/4?

 

Vanligvis, etter det jeg vet:

1 hakk = 1/1 = Full = Trangest (Ikke til stålhagl)

2 hakk = 3/4 = Trekvart = IM = Improved Modified (Ikke til stålhagl)

3 hakk = 1/2 = Halv = Modified

4 hakk = 1/4 = Kvart = IC = Improved Cylinder

5 hakk = skeet

ingen hakk = Cylinder = Åpnest

(For all del, dette er ikke noen standard, men det ER mest vanlig :D )

 

Og til Oskar:

Han mente nok slik, ja:

Tidlig: 1/4 som førsteskudd og 1/2 som andreskudd

Sent: 1/2 som førsteskudd og 1/1 som andreskudd

Link to comment
Share on other sites

 

 

Spm.1 jepp, jeg er redd for det ja. Det er dyrt med alternativ hagl :evil:

Spm.2 jeg bruker bare fulle choker. Både på jakt og leirduer. På figurjakt bruker jeg enten full eller superfull.

 

Finnes det virkelig folk som fremdeles bruker full choke til stålammo? Selv om man har utskiftbare choker? :shock: Eller skyter du lerduer med vismut? (DET har ikke jeg råd til, ihvertfall) På jakt og figurjakt er jeg helt enig, såfremt man ikke skyter med stål/heavishot/high density, men til lerdueskyting og/eller jakt med stål/heavishot/high density skal man IKKE bruke trangere enn halv choke. Dette er det så mye informasjon om nå, at jeg trodde virkelig "alle" visste det. Ihvertfall de som tar på seg å gi råd til andre :wink:.

 

(Nå kan det godt hende det går fint å skyte en hel del skudd med stål/heavishot/high density i full choke før hagla takker for seg, men det er altså IKKE anbefalt.)

 

 

Jeg har ikke råda trådstarter til noenting jeg. Jeg fortalte hva jeg gjør. Men det funker gull fortsatt, etter at blyforbudet kom i 2002, så at det ikke er anbefalt bryr jeg meg egentlig veldig lite om. Jeg bruker bare stål på banen. Disse alternative greiene har jeg ikke råd til å bruke gitt. Bly følte jeg meg 110% sikker med på jakt også, men det klarte jo myndighetene fort å spolere for en stakkars jævel.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi klare med tre hakk i øvre løps choke, og fire hakk i nedre løps choke.

 

Wismuth i øverste og stål i nederste. Reimen er justert og ammoen er plassert i beltet.

 

Noe jeg bør ha med meg på turen utenom hagle og ammo? Er bare en moderat lang tur vi skal gå i hjemmkommunen vår.

Link to comment
Share on other sites

Definitivt skitt jakt da ja. Håper du får mer enn det jeg har få¨tt hittil. Får se lyst på det....jeg har ikke akkurat brukt opp mye penger på ammo. Har nok brukt mer på diesel fram og tilbake ja.

 

På turer opp til 2-3 timer, har jeg bare med meg drikke, utenom våpen og ammo. Har jeg lyst til å lage bål og kose meg, så tar jeg det da jeg er tilbake ved bilen, så da ligger alt jeg trenger der. Skal jeg på langtur, så er det jo greit å ha med seg niste av noe slag. Jeg spiser sjelden da jeg jakter ihvertfall, men synes det er godt og trivelig å ta det når jeg er tilbake ved bilen.

 

Posteringsjakt i 4-5 timer går som pokker, bare jeg har noe å drikke på, og gjerne en sjokolade. Er det kjølig, så er varmt vann på en thermos og kakaoposer en god løsning, men jeg må ha brus også. Evt. vann.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi klare med tre hakk i øvre løps choke, og fire hakk i nedre løps choke.

 

Wismuth i øverste og stål i nederste. Reimen er justert og ammoen er plassert i beltet.

 

Noe jeg bør ha med meg på turen utenom hagle og ammo? Er bare en moderat lang tur vi skal gå i hjemmkommunen vår.

 

Skal du jakte i terreng med mye stein og berg (fjellrype)? I så fall, er det ikke "fali" med stål i nedre? Tenker da ift stål som spretter tilbake på deg (husker ikke begrepet på "morgenkvisten")

Link to comment
Share on other sites

Du tenker sikkert på rikosjett! ;)

 

Nei, akkurat der jeg jaktet var det ikke så mye fjell/berg.

 

Nei, det som skjedde, var at vi kjørte opp et stykke, og så gikk vi ca. 20min før vi kom opp i jaktterrenget. Da gikk vi et stykke, litt opp og litt ned. Jeg dekket en vinkel, og kammeraten min en annen. For å ha fordel overfor han (han har jaktet før, det har ikke jeg), plasserte jeg meg noen meter høyere enn han i terrenget, og en plass med god oversikt. Men likevel skjedde det. En hare hoppet ut forran han, og jeg hørte bak haugen bak meg: "BOOOOOM! YIIIIIIHA!!!!" :D

 

Men fra spøk til revolver, så var det ikke en forbanna fugl i hele det fjellet vi var i. Skuffende, jeg hadde håpt å få en skuddsjanse på min første jakttur.

 

Men på fredag skal jeg på hardangervidda! Det lover bra, siden brodern skøt 6 ryper og 1 hare sist helg i akkurat det samme området! Skal bare gå med han da, ikke noen andre, det blir sikkert litt opplæringsjakt da.

 

Da kommer jeg til å bruke utelukkende wismuth, siden jeg jobber og ikke har mer fornuftige ting å bruke penga på... :P

Link to comment
Share on other sites

Er en ting jeg fikk tid til å gruble på under en times gange fra rypefjellet er hvilken choke som skal være hvor.. Lærte på jegerprøvekurset at åpnest skulle være på øverste løp som skulle gå først.. Men for meg virker det litt ulogisk. For meg virker det mere logisk at det er åpnest nederst som går først, å trangere oppe som går sist. Dette mener jeg for at når rypa er på litt lengere hold å man trenger det trangeste løpet så har man ett bedre siktebilde hvis dere skjønner hva jeg mener. Mener at hvis man har rypa på siktekornet å fyrer av det underste løpet som er det trangeste etter hva jeg har lært, så går skuddet under rypa, men hadde det vært det åpneste løpet, så hadde man kanskje truffet.. Dette er bare en liten teori å tanke jeg fikk mens jeg vandret i stillhet i den vakre norske fjellheimen. Noen som har noen meninger om dette?

Link to comment
Share on other sites

Er en ting jeg fikk tid til å gruble på under en times gange fra rypefjellet er hvilken choke som skal være hvor.. Lærte på jegerprøvekurset at åpnest skulle være på øverste løp som skulle gå først.. Men for meg virker det litt ulogisk. For meg virker det mere logisk at det er åpnest nederst som går først, å trangere oppe som går sist. Dette mener jeg for at når rypa er på litt lengere hold å man trenger det trangeste løpet så har man ett bedre siktebilde hvis dere skjønner hva jeg mener. Mener at hvis man har rypa på siktekornet å fyrer av det underste løpet som er det trangeste etter hva jeg har lært, så går skuddet under rypa, men hadde det vært det åpneste løpet, så hadde man kanskje truffet.. Dette er bare en liten teori å tanke jeg fikk mens jeg vandret i stillhet i den vakre norske fjellheimen. Noen som har noen meninger om dette?

 

Takk for at du lufter dette! Gjett om jeg har gått lenge og grublet på det samme, men har ikke turt å spørre noen i frykt for å bli hånledd av(!) ;) Og spesielt ikke her på forumet hvor det er så mange forstå-seg-på'ere.

 

Anyone? Hvilket løp skal ha den mest åpne choken; underste eller øverste løp?

 

En ting jeg også alltid glemmer fra tur til tur er om det er det øverste eller nederste løp som går av først (forutsatt at man ikke rører løpsvelgeren, som på mitt våpen er på avtrekkern (baikal IZ).. Og så er'e å begynne og "prøveskyte" i papp eller lignende, for å finne ut av det. Og man føler seg like teit hver gang man må gjøre det!

Link to comment
Share on other sites

Spm. er ikke dumt i det hele tatt, og her blir man sjelden eller aldri ledd ut, så er det sagt. For det finnes ingen dumme spm., bare dumme svar.

 

Men jeg skal prøve løse mysteriet en gang for alle :wink:

 

1. Med et våpen som har 1 avtrekker, men ingen løpsvelger, så går det undre løpet først(har ihvertfall vært sånn på alle jeg veit om), og da har du den åpne choken der.

 

2. Har du et våpen med 1 avtrekker og løpsvelger, så har du den åpne der du sjøl er komfortabel med å ha den.

 

3. Har du 2 avtrekkere, så husker jeg ikke hvilket løp som er til hvilken avtrekker, men der ville jeg valgt å ha den åpne choken i løpet til fremre avtrekker. Dette fordi det er enklere å flytte fingern bakover, enn forover på skudd nr. 2.

 

4. Jeg har løst dette med å bare bruke full choke til alt som er, og det funker som oftest gull, uansett hvor kort hold en fugl måtte komme på. Jeg trives best med fulle choker, og hagla mi går jævla godt med det. Men det er de våpna som ikke gjør det, så jeg vil anbefale å skyte på papp på 25 meter, og se hva slags spredning de enkelte chokene gir. Da får man et godt bilde over hvilke choker man bør satse på. Dette var bare et lite tips helt til slutt.

 

Håper dette var opplysende, og til hjelp for dere som måtte lure :D8)

 

Lykke til og skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

1. Med et våpen som har 1 avtrekker, men ingen løpsvelger, så går det undre løpet først(har ihvertfall vært sånn på alle jeg veit om), og da har du den åpne choken der.

 

2. Har du et våpen med 1 avtrekker og løpsvelger, så har du den åpne der du sjøl er komfortabel med å ha den.

 

Jeg har 1 avtrekker og løpsvelger. Men jeg har ikke løpsvelger på sikringsfløya der "alle" andre har den, jeg har løpsvelger på avtrekkeren. Etter å ha lukket hagla, så kan man bytte løp ved å dytte avtrekkern en tanke fremover. Da vil man høre et lite klikk, og dermed har man byttet løp som går av først. Skal man bytte tilbake, så må man knekke hagla, og lukke den igjen.

 

Så det jeg alltid sliter med, er å huske hvilket løp som er satt som "standard" til å gå av først etter å ha lukket hagla. Men i og med at det underste går av først på våpen uten løpsvelger og 1 avtrekker slik du sier, så er det vel logisk at det er slik på min hagle også. Det underste løpet går av først, med mindre jeg gir avtrekkeren et lite puff forover.

Link to comment
Share on other sites

Ser det blir snakket varmt om full trangboring av en kar her...

Til nybegynnere og alle andre vil jeg anbefale å bruke åpne boringer og å begrense skuddholdene! Jeg for min del har etter mange års erfaring lært at det ikke er nødvendig å bruke trangere boring enn 1/2 på vanlig småviltjakt. Det gir større skuddbilder og det blir lettere å treffe. Langholdsskyting med hagle er ingen ting å satse på, men det er mulig å strekke holdene noe lengre ved å bruke tyngre ladninger (mer hagl).

Uansett! Test ammunisjonen på papp på forskjellige avstander

Link to comment
Share on other sites

Tidlig i rypejakta, har jeg de to siste årene brukt skeet/skeet og skutt med Rio venatum 32 gr nr 6. Dette har vist seg og vere det som har fungert best av det jeg har prøvd. Senere utover høsten, blir det noe lengre hold og da er det først og fremst kvart og halv som gjelder. I tillegg går jeg over til Rio 36 gr nr 5.

Man kan nok med fordel benytte seg av andre løsninger, dersom man jakter støkkjakt, men slik min jakt er,med stående hund, har dette nærmest fungert som tidligere da jeg brukte bly.

Link to comment
Share on other sites

Takker.. Diskuterte dette for en stund siden rundt leirbålet på en jakttur, å det endte med at alle byttet om chokene sine, men da skal jeg ta å bytte tilbake med en gang.. Kanskje på tide å sette på noen trangere choker nå som rypa er litt lettere på vingene.. Regner med at det blir flere bomskudd da.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...