Jump to content

Min første rifle, remington, howa, tikka?


Ferus

Recommended Posts

Hei

 

Tok jegerprøven på tirsdag og selvfølgelig klar for å skaffe meg en rifle så fort som mulig. Er helt ny når det kommer til rifler og lurer derfor på om dere har noen gode råd?

 

Det jeg har sett på er rifler som remington, howa og tikka. Vil helst få til en samlet pris på rifle+ kikkertsikte på mellom 10-15 000 kr.

 

Hva er dere av råd? Hvilken burde jeg velge? Vil helst ha noe som går fra toppjakt til elg, har tenkt på kaliber 308.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Remington er ett sjangsespill. Du kan få noe som skyter godt og du kan få ei rifle som koster deg 10000kr før du er fornøyd med den :oops: Jeg sier det som det er, jeg har og har hatt mye Remington :mrgreen:

 

Howa og Tikka har jeg aldri eid selv, men skal være bra rifler.

 

308win er ett fint kaliber til alt av vilt i landet og mye utenfor også. Ville også smelt til med en lyddemper først som sist.

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet i Drammen fører komplett riflepakke med Howa 1500 i ønsket kaliber, montert i Hogue stokk, med Leupold VX-R 3-9x50 kikkert, og Sonic 45 lyddemper.

Ferdig montert til kr 14 495,-

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=37029685

 

Det er bra rifler, og burde være et veldig bra starter kit til en førstegangskjøper :)

 

Har en Weatherby Vanguard S2 i 308 fra xxl, som er identisk til Howa 1500 og produsert på samme fabrikk, og er veldig fornøyd med min.

Link to comment
Share on other sites

For en prislapp fra 10 000 - 15 000.- Kr får du kjøpt deg noe riktig fint og hyggelig på brukt - markedet. :shock: Slike tilbud inkluderer ganske ofte både gode kikkertsikter og brukbare dempere. Det er det jeg ville anbefalt deg.

Link to comment
Share on other sites

Takk!

 

Har du noen erfaring fra jaktdepoet drammen? Kan de sakene sin slik at det går fint å spørre og grave litt? Var på gmax i går, og de var ikke mye til hjelp...

 

Jeg har stortsett bare blitt møtt med blide fjes og imøtekommenhet hos Jaktdepotet.

Når jeg kjøpte første våpenet mitt, var jeg hos Jaktdepotet å handla hagle. De tok seg god tid til meg, og svarte på spørsmål jeg hadde, og lot meg fikle å kjenne

på diverse våpen til jeg fant noe jeg syntes passa til meg.

De har stort utvalg, og virker som de vet hva de holder på med :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet jobber bare med jakt og våpen så tror nok du kan forvente et mye høyere kunskaps nivå. Jeg hadde valg remington 700. Har en i ss med syntstokk og en i tre med hengslet internt magasin. Stålende fornøyd. Den i tre er 30 år gammel, kjøpte den brukt. Brukt svært lite riktignok. Ser ut som om den er brukt i 2-3 år. Fikk helt sjokk over at alderen var så høy. Kjempe flott trestokk og skyter det mange liker å kalle hull i hull :) Betalte 4000,- for rifle(.308), koffert og en "dårlig" kikkert. Så er mulig og gjøre gode brukt kupp :)

Link to comment
Share on other sites

Lite tips...

 

Det sikreste kortet her er uten tvil Tikka T3. Tror jaggu du skal lete litt for å finne noe bedre til under ti tusen. En T3 får du fort ned under 9 000,- for tiden.

 

Kjekk pakke hos Jakt&friluft: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31279&prodid=28369. Her er det rifle, montasje, demper og kurant sikte med lys (også for dagbruk). "Selvsagt" litt over budsjett, 15 900,-, men det går an å be om et litt rimeligere sikte, feks Leupold VXI eller VXII.

 

Gjør det enkelt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du får sikkert "1000 forskjellige svar" på spørsmålet ditt.

Flere faktorer her. Du bør se på hvilke priser / evt tilbud du kan få. Dernest hvilken rifle som tiltaler deg. Så holder du dette mot hva slags jakt du skal bedrive når du skal velge patron.

 

Dersom du ikke lader eller kjenner noen som kan lade for deg bør du gå for en patron som er tilgjengelig i butikkhyllene.

Så at 308 Win var nevnt, det er ikke noe dumt valg. Du gjør i hvertfall ikke feil om du tar en 308. Om du med åra får lyst på andre patroner, er ei rifle i 308 Win grei å selge.

Den "går til alt", det er rimelig ammo å kjøpe, og skal du lade er det flust med gode kuler og rimelige hylser. Du kan jakte alt fra småvilt til elg. Rekylen er snill, så du kan trene mye, og bli god til å skyte.

 

Du ikke ha lyddemper. Jeg bruker aktive hørselvern av god kvalitet både på jakt og på banen. Baneskytinga foregår mye uten lyddemper, og da får du tilsvarende mye rekyl, munningsflamme og trykkbølge mot sidemannen. Jeg liker dårlig å ligge ved siden av en som skyter 308Win med 45 cm løp og har tatt av lyddemperen.

Selv jakter jeg også endel i Sverige, og da får jeg ikke med demperen .

Du får lavere utgangshastighet ved å kappe ned løpet til demper, og er du ekstra uheldig får du problem med å stabilisere kula.

 

Du bør også se på bruktmarkedet. Du kan få rifler "som nye" til betydelig redusert pris. Da kan du legge mer i kikkerten. Kikkerten er ofte det kritiske ppunktet. Om kikkert eller dårlige montasjer lager problem, hjelper det ikke at du har ei god rifle.

 

Et av de beste rådene du kan få er å bestemme deg før du går i butikken med penger. Jeg har jobbet litt i bransjen tidligere, og sett hva enkelte prakker på nye kunder.

 

Det var noen få travle råd, så får du veie det opp mot de andre rådene du får !

Link to comment
Share on other sites

Har kun erfaring med Tikka og Howa, begge er gode i mine øyne, Weatherby er som nevnt sågodt som samme rifle som Howan, prøvde en slik og i fjor høst, ikke noe galt med den, bortsett fra billig dorullen som var montert oppa :D.

Selv ville jeg valgt Tikka av disse to, egentlig kun fordi jeg finner den mer tiltalende

Var jeg deg ville jeg tråla bruktmarkedet nøye, det dukker stadig opp pent brukte kvalitetsrifler med både kikkert demper og alskens tilbehør til en vettug penge.

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe nytt er T3 et sikkert valg, skal du kjøpe brukt er T3 "overpriset" i forhold til andre merker. Siden alle hyper opp T3, og alle dermed skal ha ei, så blir bruktprisene opp mot nypris. Markedet styrer.

Skal du kjøpe brukt så er remington, howa og eldre sako bedre kjøp. Gjør ikke noe om rifla er 15 år, det viktige er hvor mange skudd den har gått og hvilken stand den er i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er hva jeg ville ha kjøpt:

 

Rifle - Remington 700 Mountain i 308, 5000kr:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... gton%20700

 

Optikk - Leupold VXR 3-9x40, 4000:

viewtopic.php?f=105&t=95538

 

Tilbehør:

-Linsebeskyttere 700kr. http://www.blocket.se/vastmanland/Kikar ... w=3&last=1

Leupold QR baser og ringer får du for under 1000 lappen.

Demper finner du brukt, men ubrukt til under 2000kr.

 

Alt sammen 13000kr. Og så har du litt å kjøpe ammo for...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...