Jump to content

Hund til rådyrjakt.


Kallek

Recommended Posts

Jeg er veldig ivrig rådyrjeger, og har de siste par år hatt ett økende ønske om å kjøpe en rådyrhund. Jeg er nokså grønn når det gjelder hva de forskjellige rasene for rådyrjakt passer

best til, og skulle derfor hatt hjelp av dere :) Jeg jakter også hjort, så det er ingen bakdel om hunden er god på hjort også :D

 

Jeg ønsker itilleg til at hunden er en god jeger, også er en god familiehund da jeg har små barn. Terrengene jeg har er fra 600 til 2000 mål. Jeg ønsker en hund som helst ikke loser for lenge.

Jeg har tidligere sett på Wachtel og Basset. Hvilken fordeler/ bakdeler er det med disse hundene ?

Hva med Beagle, Drever og Dachs ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere sett på Wachtel

 

Jeg har ikke prøvd Wachtel selv, så dette har jeg egentlig ikke greie på... Men slik jeg ser og hører de som har Wachtel beskrive hundene sine, er de ikke lovlige på rådyrjakt fordi de er for høye. Støtende hunder kan brukes selv om de er høye, men mitt inntrykk er at de fleste Wachtlene driver lenger enn det som kan kalles støtende. 5 minutter er vel betraktet som et omtrentlig mål. Dersom noen har motsatt erfaring, blir jeg gjerne motsagt!

 

(Hva du velger å gjøre, legger ikke jeg meg opp i. Men da vet du i hvert fall hvordan reglene er.)

Link to comment
Share on other sites

Har ca samme jakt-terreng som deg, og lurte på det samme for godt og vel ett år siden..

 

Leste meg fram til at en Basset-type kunne være noe, les fauve- og petit-trådene her på kammeret.

 

Så jeg inviterte noen med basseter for å jakte i mitt terren, det ble stor suksess, fikk flere fall for de besøkende hundene.

 

Ble kjent med noen skikkelig trivelige folk på denne måten, og fikk se hva de gode hundene kunne.

 

Hundene som var på besøk var basset petit'er. Men nå ville skjebnen det slik at jeg fikk meg en basset fauve. Og, etter årets jakt må jeg bare si at den funker utmerket også..

 

Drevene til bassetene er gjerne under 1 time, ofte bare 20 - 40 minuttet, og passer derfor utmerket til arealer på 500 - 2000 mål.

 

En basset legger gjerne av losen om han kommer langt fra "Far", og det er mulig å kalle en basset av losen..

 

Kanskje det kan være en ide å invitere hunder av aktuell rase for litt jakt! så får du se hvordan de er....

 

Lykke til ..

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du bør ta hensyn til to andre faktorer også i tillegg til størrelse på terrenget. Det første er vilttettheten.En Basset har en tendens til å være trang i søket. Dette spiller ingen rolle hvis det står rådyr bak hver busk, hvis ikke kan det bli mye gåing. I tillegg er det lettere å støkke dyra med en trang hund. Det andre er topografi og snøforhold. En liten Dachs vil slite i bratte lier og tidlig snødekke.

 

Min personlige mening er at beagle og drever er for raske og lumske (drever), dachsen litt puslete, mens basset er en gylden middelvei som jeg gikk for.I tillegg er den helt super med unger:)

Link to comment
Share on other sites

Leser disse trådene om " hvilken rase" når de kommer opp her inne!

Brenner selv for drever, og vill helst ikke ha noe annet. Må innrømmes at ikke alle drevere vil jage hjort, men de er generelt sikre drivere.

Mitt råd er at du heller legger mer vekt på å få fatt i en valp etter gode drevlinjer, enn at du legger for mye vekt på rase. Fx mener jeg det er bedre med en strihårsdax fra gode drivere enn en petit etter hunder som ikke funker allverden, eller omvendt!

Undersøk med ulike gode oppdrettere og se hvor du havner på hvalpelistene deres!

Dessverre er det slik at man ikke alltid får anledning til å velge hvalp fra de "beste" kullene, og da er det kanskje like lurt å vurdere en annen rase :roll:

Link to comment
Share on other sites

Om du vil teste ut en basset fauve, så har jeg en stående i Farsund for tiden. Den fungerer utmerket i "lista" terreng( og alle andre). Jeg har selv Drever og fauve, men hadde jeg jaktet kun på lista, så hadde jeg kanskje vurdert en dachs. Jeg er enig i at linjer er viktigere en rase. Lykke til og velg en fauve :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Vurderer du dachs så skal jeg ha kull på tispa mi nå på senvinteren.

tre 1. pr på drev (49,49 og 51p) toppscore(6) på losmål på alle prøver.

Mangler et utstillingsresultat så blir hun Nj(d)ch.

Blir parret med en svensk jakt og vilstpor ch, med bl.a. 1.pr på hjort.

Holder til i Trøndelag så det blir langt unna, men hva gjør man ikke for en ny familieforøkelse :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det finnes individuelle unntak med Beaglen er jo klart raskest av de kortbeinte rasene, mange vil si for rask til å være optimal rådyrhund. Jeg er selv beaglemann og syns nok at tempoet er for høyt på de raskeste Beagleindividene. Så lenge det ringer er det jo ikke noe problem, tvert imot, men det er større fare for at losen drar rett ut eller at rådyret kaster seg på vann eller på elva om det går for fort. En annen ting man skal huske på er at Beaglen søker raskere og ikke minst er kjappere tilbake når de legger av fra losen = mer effektiv jakt (iallefall teoretisk sett.....) . Dessuten holder de fremkommeligheten på snøføre/ høy/tett undervegestasjon bra.

 

Dreveren holder i snitt lavere fart enn snittet på Beagler og har kanskje en mer egnet fart mtp ringing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...