Jump to content

kjøpe presse på ebay


viking1980

Recommended Posts

Skaff deg konto på myus.com.

 

Har kjøpt både presser og annet fra USA uten problemer. Det samme gjelder varer som er beskyttet for eksport av konkurransemessige hensyn. F.eks. Canada Goose, North Face ol.

 

Og så sparer man av og til litt frakt siden varene blir pakket til en forsendelse. Det blir dermed kun ett fortollingsgebyr.

Link to comment
Share on other sites

Mange i USA er litt sidrompet når det gjelder eksport.

Å sende en brukt bok fra en ørkenstat til Norge - Det er skummelt det. (Brukte bøker fra ørkenstater lukter som regel ikke småmuggent type Florida)

Dyr frakt er det ofte også.

Normalt er det letteste å kjøpe av Hakka Kinesere og Nederlendere. De vet ikke bedre og sender straks de ser pengene :-)

 

Men når det gjelder våpenrelatert så er det slik at 40% av våpen i privat eie befinner seg i USA.

Hvis du ikke finner en vettug leverandør så er en mulig løsning

å finne ett firma/en privat som tar i mot varene og pakker dem om og sender det hele videre.

Hvis man har tid så kan en jo dra på shoppingtur.

Ikke koster det all verden heller.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Nei det er snakk om store pris differanser så da kjøper jeg heller hornady i usa istede for lee i norge for og være helt ærlig..

Men er det så mye å spare da? Var inne på titanreloading no og såg på priser på ei lee Challenger presse og lee deluxe die sett. Dei to tinga kosta til sammen nesten 98 dollar, frakta er på nesten 56 dollar slik at dette blir til sammen ca 154 dollar. Men når ein skal henta dette på postkontoret her i Norge må ein også betale noen hundrelapper veit ikkje om det er toll eller moms eller begge deler eller noe anna. Okke som så blir det noen kroner av det. Tenkte kanskje på å bestille desse to tinga her selv fra titanreloading men dersom det ikkje går ann og få det billigare så trur eg kanskje at eg høyrer med hjemmelading og interarms om ein av dei har det inne og kva prisen eventuelt er. Kanskje det hadde gått an og funne noke brukt her i Norge også, kva er rimelig pris for ei brukt lee Challenger mon tru?

Link to comment
Share on other sites

Om man ser direkte på lee pro 1000 nå så koster den vel ca 2000 ny i norge...Den kan man nå finne til ca 110 usd som da tilsvarer 667nok+shipping .. Det syns jeg faktisk er en bra pris forskjell. ..nå har jeg muligens løst shipping problemet mitt ettersom kona påpeke at vi har familie som bor i usa (-: så da får vi se om det kommer ladeutstyr i posten iløpet av vinteren (-:

Link to comment
Share on other sites

Om man ser direkte på lee pro 1000 nå så koster den vel ca 2000 ny i norge...Den kan man nå finne til ca 110 usd som da tilsvarer 667nok+shipping .. Det syns jeg faktisk er en bra pris forskjell. ..nå har jeg muligens løst shipping problemet mitt ettersom kona påpeke at vi har familie som bor i usa (-: så da får vi se om det kommer ladeutstyr i posten iløpet av vinteren (-:

Ja da er det jo ein ganske god forskjell ja, men la oss sei at du hadde måtte sendt tinga på vanlig måte som jo dei aller fleste må. Klarer du da å unngå å måte betale på postkontoret her i Norge for å få ut tinga? Bestillte noe fra titanreloading for ca 2 mnd sia, med frakt så kom det på 102 dollar, men måtte betale 241 kr på posten her i Norge. Det eg bestillte var dette:

 

Product Name Model Quantity Price Total

 

6.5X55 SWEDISH MAUSER LEE LOADER $27.53

LEE PRIMER POCKET CLEANER $2.96

LEE POWDER FUNNEL $3.48

LEE CHAMFER AND DEBURRING TOOL $3.96

LEE CASE TRIMMER CUTTER & LOCK STUD $5.65

6.5X55 MAUSER SWED LEE CASE LENGTH GAUGE/SHELL HOLDER $4.84

LEE SAFETY POWDER SCALE $23.91

 

Sub-Total: $72.33

First-Class Package International Service™ (Estimated Time: Varies by destination): $29.70

Total: $102.03

Dersom me reknar at dollar står i ca 6,1 så skulle dette bli 102,03x6,1=622,4 pluss dei 241 kr som eg betalte på posten her i Norge til sammen så blir dette 863.4 kr. Eg har ikkje undersøkt kva dette hadde kosta her i landet, men dette måtte eg betale for å få det fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Alt mitt er handlet lokalt..spesialbygd lokalt..kostet på i tusenvis av kroner..jeg er første års skytter og har nå gått på og bygge laderom..men det med og handle lokalt er som regel håpløst..det er overpriset i stort sett 90 % av tilfellene...så nå skal jeg spare penger på og handle på nett ifra utlandet(-:

Link to comment
Share on other sites

Dette sjekka eg sjølv for ei stund sia når eg skulle ha meg Lee pro 1000. Konkluderte vel med at akuratt det ikkje lønna seg.

 

http://www.ebay.com/itm/Lee-Pro-1000-pr ... 1c38e14371

 

Reknestykket er vel som følger:

 

Presse - Kr 1124,-

Frakt - Kr 415,-

Mva - Kr 385,-

 

Tot: Kr 1924,-

 

Men det er endelig litt meir eksotiske ting ein kan spara peng på å handle frå utlandet, men i dette tilfellet er det bortkasta arbeid spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Prøver å blåse liv i denne.

 

Trenger litt hjelp ved valg av presse.

Skal begynne å lade litt jaktammo til mauseren i 8x57.

 

Vil en Lee Challenger holde?

 

Denne karen sender til Norge -> http://www.ebay.com/itm/NEW-2014-LEE-BR ... 19e9179c21

750 NOK

 

Midway selger samme pressa til 1800 NOK

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/121744

 

Putter du tallene fra Ebay i tollkalkulatoren, så sparer jeg 419 NOK på å handle på Ebay

http://www.toll.no/templates_TAD/Import ... chorResult

Link to comment
Share on other sites

Den jeg bruker til alle kalibrene jeg har, inkludert 8x57. Husk også at du må ha diesett og hylseholder. Kommer ikke på i farta hvilken hylseholder du skal ha (har selv et sett) og diesett er det bare å velge og vrake i. Kjøpte mitt diesett til 8mm på ebay for 200 ens. Var sånt et billigsett, men funker som juling.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt an på hvordan du bruker tårnpressa.

Denne youtube snutten gir kanskje en ide:

 

Til å begynne med så vil du kanskje bruke den omtrent som en enstasjonspresse.

 

I forhold til det norske lønnsnivået er pristillegget

for en LEE tårnpresse moderat slik at jeg vil anse

en tårnpresse som en moderat risiko for overinvestering

sett over flere år.

 

En slik presse holder som regel en god del år for de fleste.

 

Det er ikke like avansert som f.eks en progressiv presse

type Dillon XL 650 men prisen er heller ikke like progressiv :-)

 

Ett prisgunstig sted å begynne med litt utviklingspotensiale.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Putter du tallene fra Ebay i tollkalkulatoren, så sparer jeg 419 NOK på å handle på Ebay

http://www.toll.no/templates_TAD/Import" target="_blank ... chorResult

 

Hvis du sjekker litt rundt så er det fler norske forhandlerer som selger dette settet for 18-1900 kroner hvor de inkluderer die-sett og litt mer småtteri, da blir plutselig regnestykket litt anderledes.

 

Og for å være vrang - start med enstasjonspresse når en begynner med lading. Det er for det første enklere å ha kontroll hele tiden og man har fortsatt nytte av denne pressa selv etter man har blitt "hekta" og har investert i mye mer utstyr :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nei det er snakk om store pris differanser så da kjøper jeg heller hornady i usa istede for lee i norge for og være helt ærlig..

 

480kr er dessverre ikke mye penger :roll: Velkommen til ladingens tragiske verden. Innen du vet ord av det har du tusenvis av kroner investert i all slags mulige geniale duppeditter og komponenter du bare "måtte" ha. Det er en hobby i seg selv,- ikke en sparebøsse :mrgreen:

 

Ellers; Kjøp Ladeboken. Les og forstå. Kjøp enstasjonspresse. Lad masse. Kjøp karusellen.

Link to comment
Share on other sites

Sparer man mye tid med en tårnpresse?

 

Ja. Etter å ha sett min far lade tusenvis av 9mm på enstasjonspresse hadde eg liten lyst til skaffe meg ei slik. Men skal du berre lade nokre titals patroner til innskyting og jakt blir det jo ikkje mange minutta å spare.

 

Ser at enkelte anbefaler enstasjonspresse fordi det er enklare, og dermed implisitt tryggare i bruk. Ikkje høyr på dei. T.d. Lee sin Turret-modell er akkurat like enkel i bruk, og du kan bruke den som ei enstasjonspresse om du vil det. Lader du lite er det lite å hente på ei turret-presse, ladar du mykje - spesielt viss du lader større mengder identisk ammo - er det ingen grunn til å kaste bort tid på ei enstasjonspresse.

Link to comment
Share on other sites

Les og forstå. Kjøp enstasjonspresse. Lad masse. Kjøp karusellen.

 

Dette har blitt eit mantra. Det er mogleg at eg er ein farleg rebell, men eg tillet meg å vere ueinig i noko Erik Braathen skreiv tidleg på 80-talet og vil heller anbefale å kjøpe den pressa ein faktisk treng med ein gong. Er ingen grunn til å kjede seg med enstasjonspresse viss ein lader masse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også bestemt meg for en enstasjon presse, men så fikk jeg tak i en billig Lee Pro 1000, og angrer ikke et sekund

Smaken er som baken, jeg har alltid og vil alltid lade min rifleammo på enstasjonspresse.

Lader pistol/revolver-ammo på progressiv presse (Dillon), men ser ikke hvordan lading av ikke-rettvegga-hylser skal fungere så mye kjappere med en progressiv presse, ikke med min arbeidsflyt i alle fall.

 

Den trollgamle, arva Lee enstsasjonspressa er "still going strong" og får stadig nye arbeidsoppgaver (etterhvert som havesyken får utfolde seg), nå sist ble den satt i drift som kulesizer for .38 spl og .44mag hjemmestøpte kuler. Fra før lader den .223, 6,5, .308, og .30-06, så du vokser ikke fra en enstasjonspresse.

 

Vurderte en Lee Pro når jeg begynte å lade for håndvåpen, men styrte heldigvis unna. Makan til rakkelverk har jeg ikke tatt i!

Lee lager en masse fine greier, Lee Pro er etter min mening ikke et av dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange meninger rundt dette ja. Jeg har planen klar; når jeg begynner å lade, kommer jeg til å lade på en Lee Challenger-presse. Enstasjons passer meg bra, og ikke minst er det en slik presse jeg har lært å lade på. Jeg har dies og bushings klare til .30-06, men kjøper nok med enten .308 eller 6,5x55 når jeg kjøper pressa. Det er lite å hente på å kjøpe i utlandet, hva jeg kan se; settet selges til 2120,- i Norge, mens den billigste jeg finner på nettet koster ca 1135, porto inkludert. Førstnevnte inkluderer et dieset, det gjør ikke sistnevnte. Sistnevnte må tolles inn i Norge, og koster da ca 1420, pluss 270 for fortolling hos posten, så da er vi på 1690. Legg til et deluxe dieset fra Hjemmelading.no, og eBay-varianten blir faktisk dyrere. Når jeg da får det raskere og billigere i Norge, da er valget enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...