Jump to content

Praktisk jakt med Kipplauf /ruger nr 1


peders

Recommended Posts

Har bestemt meg for å kjøpe en Ruger nr 1. (litt påkostet sak)

Jeg har aldri hatt noe lignende og ønsker litt synspunkter og erfarigner fra dere der ute.

Jeg har lest trådene her inne om dette, men kan noen berolige meg med at dette går greit.

Vil bli brukt på alt fra bever til elg.

Går det greit med omlading om behovet er der.

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 er litt sært nå til dags, i den store boltrifle hopen. Rettrekkere vinner også terreng..

Ideen med #1 er en robust 1800-talls mekanisne, enkelt design og kun ett skudd, som appelerer en viss type "one-shot-one-kill" jeger.

Den er kanskje ikke spesielt i teten mht avtrekk, presisjon, vekt, skuddtakt. Se artikelen i bunn for mer info.

Omladning går kvikt, med litt trening skyter en greit 2 skudd på elgen på elgebanen på samme drag.

Skal du på drevjakt på svin feks, er magasin rifle tingen...

Har selv en 30-06 som har funket problemfritt i snart 30 år. Elg, hjort og rådyr. Monterte kikkerten(e) med lock-tite i sin tid, gikk over alle skruer på rifla med det samme, resultat er super stabilitet og ingen plunder.

Blir aldri lei av dette bildet (30-06):

normal_19092007%28004%29.jpg

 

Har en litt nyere 22-250, valgte den som fugle børse pga samme måte å gjøre tingene på. Vil påstå jeg har presisjon på fugl ut til 250m.

Blir heller ikke lei av dette bildet:

normal_Foto0590.jpg

 

Past & Present: Ruger No. 1 Rifle Review

http://www.shootingtimes.com/2013/09/27/past-present-ruger-1-rifle-review/

Link to comment
Share on other sites

Peders, Blaser produserer ein snerten liten sak i skinn og med borrelås som du fester på fortreet og tar eine festereima bak fremre montasje for at den ikkje skal skli på løpet. Her har du plass til to ekstrapatroner, og det går rimeleg kjapt å lade om med litt trening. Den er ekstra effektiv på liggande skyting, då lommefomling etter oppfølgingsskudd er ei utfordring. Den passer til alle enkeltskuddsrifler, ikkej kun til Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Ooooh. Pent treverk. :D

Og fin børse ellers forsåvidt. Gikk mange år før jeg fikk klå på en, men når jeg først gjorde slo havesyken til...

 

 

Det var nok litt sånn meg meg også.

Jeg har alltid syntes de er flotte å se på, men vært usikker på den praktiske bruken.

Når jeg da fikk holde i denne her ved et uhell (var jo der for å kjøpe ei anna børse :oops: ) var saken klar.

Siden den var til salgs var det bare å ta lua i hånda og innkalle til familierådsmøte :oops: som hedigvis gikk smertefritt. Av og til glimter kona til med litt forståelse for det estetiske :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ooooh. Pent treverk. :D

Og fin børse ellers forsåvidt. Gikk mange år før jeg fikk klå på en, men når jeg først gjorde slo havesyken til...

 

 

Det var nok litt sånn meg meg også.

Jeg har alltid syntes de er flotte å se på, men vært usikker på den praktiske bruken.

Når jeg da fikk holde i denne her ved et uhell (var jo der for å kjøpe ei anna børse :oops: ) var saken klar.

Siden den var til salgs var det bare å ta lua i hånda og innkalle til familierådsmøte :oops: som hedigvis gikk smertefritt. Av og til glimter kona til med litt forståelse for det estetiske :wink:

 

Jeg er mye tøffere enn deg, holdt en mod 3 hos rafdal i 45/70 og klarte og motstå :smile:

 

Ruger_no1-2.JPG

 

 

 

 

Hadde den vært i f. eks 30-40Krag hadde mine numne skjelvende fingre lagt penga på bordet uten sukke.

 

Vakreste børsa i verden. Tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ooooh. Pent treverk. :D

Og fin børse ellers forsåvidt. Gikk mange år før jeg fikk klå på en, men når jeg først gjorde slo havesyken til...

 

 

Det var nok litt sånn meg meg også.

Jeg har alltid syntes de er flotte å se på, men vært usikker på den praktiske bruken.

Når jeg da fikk holde i denne her ved et uhell (var jo der for å kjøpe ei anna børse :oops: ) var saken klar.

Siden den var til salgs var det bare å ta lua i hånda og innkalle til familierådsmøte :oops: som hedigvis gikk smertefritt. Av og til glimter kona til med litt forståelse for det estetiske :wink:

 

Jeg er mye tøffere enn deg, holdt en mod 3 hos rafdal i 45/70 og klarte og motstå :smile:

 

Ruger_no1-2.JPG

 

 

 

 

Hadde den vært i f. eks 30-40Krag hadde mine numne skjelvende fingre lagt penga på bordet uten sukke.

 

Vakreste børsa i verden. Tror jeg.

 

Yepp...

Og 45-70 can make all your dreams come true...

En fantastisk kombinasjon spør du meg. Særlig i en #1 kasse

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i Ruger 1. Jeg hadde en gang en no 3 i .45/70, som ny stand, solgte den, snakk om å være hjernedød i gjerningsøyeblikket. Nydelige bilder peders, og den er helt grei å lade til selvfølgelig. Og du kommer ikke til å like den mindre etter du har demontert mekanismen noen ganger for rengjøring, kreves bare litt tålmodighet første gangen. Du har også som du kanskje vet mulighet for å velge mellom normal ekstraksjon og ejektor ved å stille fjærpresset på en skrue. En konstruksjon fra Rugers storhetstid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Peders, er det ikke denne børsa som innehar en særdeles interessant forhistorie? Om tidligere eier er den jeg tror det er, så har jo denne børsa vært ute en vinternatt før.. Mener at jeg har hørt "Soga om den tapte reinsbørse" hos Gujord..

I alle tilfelle er det en fantastisk pen rifle. Får håpe du tar den til skogs og jakter så hardt med den som en custombørse fortjener!

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett. Børsa ble mistet på tur hjem fra reinsjakt av forrige eier.

Men historien er svunnen før børsa kom til meg så om du kjenner til denne så setter jeg pris på å få høre :winke1:

Årsaken er så enkel som at eier døde og jeg trakk vinnerloddet og fikk kjøpt denne fra dødsboet, eller rettere sagt, jeg kjøpte to våpen fra dette dødsboet, begge bygd av Gujord

 

Futeralet den lå i fikk jeg med på kjøpet og det bevitner om hard medfart før våpenet ble funnet igjen, året etter. Gujord bygde den opp igjen og nå er den hos meg. Det er vel bare deler av kassa som er igjen fra originalen.

Tro meg, denne vil bli brukt. Går godt gjør den også 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært så heldig å vært i kontakt med denne børsa begge gangene den var innom hos Gujord. Først når den ble bygget, og andre gang når den ble "gjenopplivet" etter overvintringen i fjellet.

 

Fritt etter hukommelsen:

Rugeren ble brukt til å felle en pen reinsbukk. Når slaktet skulle bæres til gards, ble futteralet med børsa spent fast på tvers av ryggsekken. Futteralet løsnet etterhvert, og i et område med høyt vierkratt, så sklei det av sekken.. Eieren oppdaget ikke dette før ei stund etterpå, gikk tilbake, men fant ikke igjen børsa. Børsa/futteralet ble altså funnet året etter av noen andre, som hadde hørt historien om børsa som forsvant.. Eier og børse ble gjenforent, men Rugeren var i heller skral forfatning..

 

Pipa var gåen, full i gravrust. Skjeftet så ut som en banan, da det hadde vridd seg på grunn av fuktighet osv..

 

Jeg så rifla hos Gujord tett etter at han fikk den i hus for andre gang.. trodde virkelig ikke at det skulle la seg gjøre å få den i stand igjen, men Ola greide det sannelig!

Det var en riktig høytidsstund når Gujord "overakte" den nyrenoverte børsa til eieren igjen på messa i Vikingskipet på Hamar i 2006. Eieren var en gammel bekjent av Gujord, og visste hva den mannen kan få til, men var nok allikevel overasket over hvor fin den blei igjen. Det er helt utrolig at skjeftet på denne børsa har ligget ute i fjellet et år..

 

At presisjonen er god forundrer meg ikke. Vet nypipa ble skytepolert etter alle kunstens regler etter montering.

 

Dette er virkelig en rifle med sjel. Det gleder meg å høre at den har fått et godt hjem, etter forrige eiers bortgang.

Nyt den, ta vare på den og først og fremst, bruk den! Dette er et customvåpens virkelige misjon!

 

Alt for mange flotte rifler befinner seg desverre bak lås og slå, uten å få se dagslyset..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Børsa er til salgs :oops:

Jeg får holde meg til det jeg kan best og det eneste som fungerer for meg.

Det er rustfritt med Synt.

 

Våpen er verktøy og derfor holder jeg meg til dette.

 

Ny kasse er allerede hos Radfal, Rustfri selvfølgelig :twisted:

Oppi denne prosessen inngår en Merkel L961 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...