Jump to content

Spottingscope til en billig penge?


razumny

Recommended Posts

I og med at jeg skal skyte litt med svigers i tida frem til jegerprøvekurs, tenkte jeg det kunne være interessant å anskaffe seg et spottingscope. Jeg er dog for øyeblikket ikke interessert i å legge så veldig mye penger i det, og lurte på om noen hadde erfaring med dette spottingscopet fra Biltema?

 

45-623_l.jpg

 

Om kikkerten skriver Biltema følgende:

 

Zoomkikkert 9–27 x 50

Forstørrelse: 9–27x. Objektivets Ø: 50 mm. Synsfelt ved 1000 m: 52–32 m. Optikk med BAK7-prismor. Nærgrense: 5 m. Bildevinkel: 1,8–1,4˚. Fullt antirefleksbehandlede linser. Med 24 cm høyt stativ og myk veske. Mål: 240 x 145 x 85 mm. Vekt: 825 g.

 

Jeg forventer meg naturligvis ikke Zeiss-kvalitet, men tenker at dette allikevel er et godt alternativ å starte med, så kan man heller oppgradere senere? Prisen, 299,-, kan jo heller ikke sies å være feil.

 

Er det noen som har erfaring med det?

Link to comment
Share on other sites

Prisen, 299,-, kan jo heller ikke sies å være feil.
Jeg har ikke prøvd dette vidunderet, men - :

 

Når det gjelder optikk, gjelder regelen om at man får det man betaler for - ned til en viss grense. Under det, får man bare søppel, uansett hva som står på prislappen.

 

Mine erfaringer med Biltema sine "rasende billige" egne merkevarer har heller ikke alltid vært så veldig positive.

Link to comment
Share on other sites

Alternativet (fra Biltema) blir denne:

 

45-624_l.jpg

 

Om den skriver de:

 

Zoomkikkert 20–60 x 60

Forstørrelse: 20–60x. Objektivets Ø: 60 mm. Synsfelt ved 1000 m: 38,4–17,4 m. Optikk med BAK7-prismor. Nærgrense: 6 m. Bildevinkel: 2,2–1˚. Vanntett. Gummibelagt. Fullt antirefleksbehandlede linser. Motlysbeskyttelse. Med 37–110 cm høyt stativ og hard veske. Mål: 350 x 75 x 150 mm. Vekt: 795 g.

 

Den koster 899. Noen tanker?

 

Jeg er forøvrig fullt klar over at man får det man betaler for. Tanken her er å få litt trening i bruk av en slik kikkert, for så å oppgradere siden.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjaldt 60 x forstørrelse før i tiden så brukte zeiss 110 mm objektiv som i denne zeiss jena 30x , 45 x ,60 x 110

 

Dermed så kan man jo lure på hvor mye man klarer med en 60x60

Jeg skulle tro at bedre linser vil kompensere for mindre åpning?

Link to comment
Share on other sites

Disse billig scopene er bare dritten, er egentlig ikke brukbar til noe, har kjøpt flere sjøl, å nå er de blitt sjørøver kikkert i lekekassa til kidza. En må ihvertfall opp på de billigste te Nikon for å begynne på noe en kan bruke. Var sjøl heldig å fant et rimelig tysklaget scope på Finn.no, å det var saker.

Link to comment
Share on other sites

...Den messingkikkerten der fikk jeg fantastisk lyst på. Hvor kan man få tak i slikt?

 

Den finnes for salg i Italia men det er faktisk ikke en zeiss selv om det står zeiss jena på den . Dermed så bør man ikke kjøpe den .

auksjon er her hvor en eller annen vil miste mye penger på en kikkert som noen har satt sammen i italia av diverse deler

http://www.ebay.de/itm/Altes-KRIEGSMARI ... 338730ef12

 

 

Ekte zeiss med 110 mm ser slik ut :

http://forum.astronomie.de/phpapps/ubbt ... ohr_Asalum" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...