Jump to content

småviltrifle 223. handi-rifle - import?


ostep0p

Recommended Posts

Hei, Har bestemt meg for å kjøpe ei rifle som skal brukes hovedsaklig til småviltjakt/rypejakt. Har funnet et optimalt våpen, lett, kort og kan demonteres som ei hagle. (passer perfekt i sekken) Dette er Handi-Rifle i .223 tidligere salgslink: http://www.gunlistings.org/ohio-gun-classifieds/dayton__springfield/rifles/22288/for_sale_.223_handirifle_wextras

 

Det eg lurer på er, kordan kan eg få nåke slikt inn til norge? oppfyller jo krav til våpenlengde osv. må eg høre med en våpenforhandler, eller kan eg ta inn dette sjøl? evt, kordan importerer eg våpen?

 

takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Og for å demontere en Encore må du ha verktøy, og hengslebolten er liten og løs.. ikke ideelt for demontering og pakking i felt. Ellers er det naturligvis et godt våpen. Baikal IJ-18 finnes i .223, og har ikke denne ulempen. Den er derimot ikke fin eller eksklusiv, så noen annenhåndsverdi å snakke om vil den ikke ha.

Til topic, så er det ikke noen heksekunst å få importere selv, men du avhenger av at leverandøren vil sende til Norge. Sjekk med hjemmesiden deres før du bruker all verdens tid på dette.. Bare et tips. Ellers så finnes Handi-Rifle H&R 1875 og andre lignende på Finn.no innimellom, så hold øynene oppe, og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Man må ha en skrutrekker for å skru av fortre på encore ved pipeskift, to skruer hvis du ikke har quickchange. Hengslebolten går uten verktøy - jeg har aldri hatt noe problem med den, bare bruker skrutrekkeren og dytter den ut. Liten bolt? Den holder da for de fleste moderne patroner inkl. magnum'er.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, har vært innom finn å sett.. sendte en mail til våpen søilen i bergen, har forstått det slik at de har vært behjelpelige med import tidligere. Ser også Bergen Jakt og Fritid AS er nevnt tidligere i dette forumet, men finner ikke en fungerende e-post adresse.

Vil vertfall høre hva totalprisen på en Handi-Rifle blir ved import.. :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke så rart at du sliter med å få kontakt med Bergen jakt og fritid i og med at firmaet ikke eksisterer lengre, de ble kjøpt av Bergen aktiv. Hadde en slik rifle i 45/70 en gang i tiden. Mener at du måtte bruke skrutrekker for å demontere den.

Ikke ta deg bryet med å skaffe deg en. Tc er nevnt og det er et langt bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Ser det på prisen over der ;) har et dumt spm. i ene området jeg jakter rype (pr dags dato med hagle) står det på jaktkortet at rypejakt med salongrifle ikke er tillatt. siden det ikke står rifle, tolker jeg det til at rypejakt med et grovere kaliber er lov.. spm er, blir alle kaliber i 22..( 222,223, 22-250 osv.) beregnet som salong?

Link to comment
Share on other sites

Syntes det jevnt over var dårlig kvalitet.....grovt maskinert, dårlige tilpasninger og dårlig avtrekk. Presisjonen var grei nok til storvilt jakt, men ikke god nok til småvilt, men nå har jeg bare erfaring fra en børse i 45/70....godt mulig at du får en som går godt nok, men faen så kjipt dersom du får en som går dårlig... Alt i alt en billig amerikansk rifle..

En billig russer tror jeg har bedre kvalitet, fler forhandlere i Norge og lettere å få tak i deler dersom det trengs..

Link to comment
Share on other sites

Som andre har skrevet: gå for en T/C Encore - Winge våpen har. Jeg hadde en Encore og angrer som en hund at jeg solgte den. Med Encore kan du benytte alle kalibre - fra 22 L.R. til tung magnum til hagle. Jeg husker ikke alle kalibrene som er mulig å få, men det er en god del. Det eneste minuset er at det kan være noe vanskelig å få tak i piper om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg syns da utvalget til midway er ganske dårlig, i hvert fall hvis man ser over dammen. Det er jo noen her på forumet som har prøvd å få custom piper til Encore over hit, men har ikke fått helt med meg hvordan det har gått.

 

Ellers hadde jo Chiefen her på kammeret en tråd om å skaffe monoblokker til både contender og encore, men det ble desverre heller ikke noe av. Og det var synd, for da hadde man hatt et hav av muligheter i forhold til kalibre. Men det burde jo ikke være noe problem å få noen her til lands til å lage monoblokker heller, men markedet er vel så lite at det hadde blitt relativt dyrt for en monoblokk.

 

Edit: Leif

Link to comment
Share on other sites

Såklart er utvalget dårlig i forhold til i statene - der er det flere tredjepartsfirmaer som lager piper - flere av dem kan du bare fylle inn hva du vil ha selv av kalibre og specs ellers. Men det er brukbart sammenlignet med en del andre systemrifler - helt grei pris også.

Link to comment
Share on other sites

Ulvster:

brytevåpen skal kunne deles uten bruk av verktøy, slik som "alle" hagler. (ikke folding) Hengslebolten på Encore er naturligvis kraftig nok, poenget var at den er løs, og liten nok til å kunne forsvinne i mose og steinrøyser... Det skal _noe_ mer til å miste et forskjefte, som er minste del på et gjennomtenkt brytevåpen.

 

T/C Encore er et helt greit våpen. Mye dyrere enn Baikal, og eneste reelle fordel kan være at den har fler kalibre å velge mellom. Klarer man seg .222, .223, 12 eller .308 har Baikal alt du trenger, og til lavere pris. Den er i utgangspunktet ikke et systemvåpen, men å tilpasse haglepipe til en med rifleløp er så enkelt at det er bare morsomt. Jeg har gjordt det uten mer utstyr enn et bryne og en tube slipepasta. Du får hele brukte Baikaler til mindre enn prisen av et Encoreløp, og når du bare beholder løpet tar det ikke mer enn en plass i garderoben heller.

 

...Whatever floats your boat...

Link to comment
Share on other sites

Tc encore, ser veldig smekker ut. Hadde jeg vært stinn i peng, hadde nok valget falt på den. Men er student og relativt fattig. En annen ting er at den kommer ikke til å bli brukt sååå mye, kanskje 5turer på rypejakt, prøve å skyte en å annen rev, litt kråker + trening. Ønsker å starte med en billig rifle. Drømmen er å kjøpe seg en Howa etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Da kjøper du en Baikal IJ 18 i cal.223. Ny koster de vel under 3000,- og brukte dukker opp i ny og ne til rundt 1500.-

Avtrekket suger nok, men presisjonen skal være grei. Har sett en HandyRifle en gang og den virker som før nevnt her, billig.

Man hører ikke suset fra savannene med en Baikal heller, men kanskje brølet fra taigaen..

Link to comment
Share on other sites

så mellom "to onder" er Baikal IJ 18, bedre enn handi rifle? Begge har ei grei samling. fant en tråd her om Baikal, og samlinga såg ganske bra ut...Dersom nåken leser tråden og har ei Baikal /Handi rifle eller annen sammenlegg bar rifle i kal 222, eller 223 så ta kontakt.

Link to comment
Share on other sites

etter å ha youtuba baikal, lurer jeg faktisk på om onkelen til fadern har ei gammal baikal hagle ståande å støve ned, kan vel ikkje være mulig å sette inn et .223 løp i den? den e vertfall FRYKTELIG lik den som heter Baikal IZH 18. dersom noen vet det, skrik ut. og evt hvor kan man kjøpe slike løp? takker for alle svar sålangt

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mulig å sette inn et rifleløp i en hagle nei.

You have much to learn, young Padwan :winke1:

 

HR er er veldig my børse for pengene, jeg har stort sett vært veldig fornøyde med mine (Og om noen har tilgang til history channel og ser programmet Cowboys, kan du se meg skyte med en i 45-70 på langt hold, i ført indian wars 1872 regulation uniform)

 

Pr nå har vi en med løp i 30-30 og .22 hornet.

Den Jeg hadde før var en hagle ombygget til 45-70 av Fossdal/20mm canon. Angrer av og til påå at jeg solgte den.

 

Men Encore er nok en mer praktisk valg her på berget. Speseilt med tanke på tilgjengelighet. Vurderer man baikal, så er det nok billigere å kjøpe en som er ferdig i .223 kontra å bygge om en.

Link to comment
Share on other sites

Myser man skikkelig, kan man skimte både HR hagle i cal 12 og sokkene mine.

Hagla ligger akkurat på minste lovlige lengde og er akkurat like vond å skyte med som man skulle forestille seg, sokkene er helt ok.

20120626_214310.jpg

 

Tror nok jeg holder en knapp på TC Encore i dette segmentet, men grepsvinkelen krever nok litt tilvenning.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med tilgangen på Encore for tiden? I tre år på rad kontaktet jeg Winge med forespørsel om en Encore med tre forskjellige piper. Etter å ha hørt "til sommeren...", "rett over jul..." og "i løpet av et par måneder..." et tilstrekkelig antall ganger, men uten at det kom noen til lager, så ga jeg opp.

Link to comment
Share on other sites

Her er det en Baikal ij18 tilsalgs i 223rem med kikkert og ferdig gjenget for demper:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... chQuery=ij" target="_blank" target="_blank" target="_blank

og en izh i 223rem.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... hQuery=izh

 

Som tidligere skrevet kan du kjøpe brukte hagler/rifler, beholde løpene for å få dem overført som våpendel til den låskassen du har og så levere inn den låskassen du ikke beholder til politiet for ødeleggelse.

Om det lar seg gjøre å bytte løpene mellom ij og izh kassene vet jeg ikke, men regner med at russerne ikke har forandret så mye på en kasse som fungerer.

La en våpensmed eller kanskje du kan tilpasse løpene selv og du har systemvåpen for 1500.-

Hvis jeg husker rett så er det rifleløp i 222rem, 223rem, 308 og 7,62x54R å få kjøpe, ett 222rem løp lar seg sikkert brotshe opp til 22-250 og ett 308 til 30-06 osv. osv.

Hvis jeg ikke husker helt feil så tror jeg også jeg har sett videoer med hagleløp i kal.410 og 20. og det skal vel gå ann å skyte 45Long Colt i 410 løpet, mener jeg så en video om det på YouTube.

Hagleløpene i kal. 12 har full trangboring så ved å kappe dem litt kan du åpne boringen til ønsket grad.

 

Dette ga meg mange "slemme" ideer til egne prosjekter da jeg har stående en ij18 kal.12 i skapet mitt og vet av en kal. 12 til og en i 222rem. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...