Jump to content

9,3x62 ammunisjon


Jegern86

Recommended Posts

Hei.

 

Er en lykkelig eier av ei ny rifle i 9,3.

Driver ikke med lading, så her gjelder kun kjøp!

Har søkt å lest på siden her, men blir dessverre ikke klokere.

 

Rifla vil bli brukt til rådyr, hjort og elgjakt.

Jeg har ønsker om å bruke Norma sin Swift 18,5gram da jeg er meget fornøyd med 11,7gram i 3006. Men etter en del lesing her får jeg inntrykk av at kulen ikke vill gjøre jobben på mindre dyr som rådyr og hjort pga lav hastighet. Norma har jo sluttet med 16gram ifg Normas hjemmesider.

 

Har sett på Lapua Naturalis som et andre valg, her går vi jo ned til en kulevekt på 14.2gram, men om dette har store betydningen vet ikke jeg.

 

Det som er viktig for meg er at jeg får en sikker gjennomskyting og at dyret stuper så raskt som mulig, det peneste slaktet er jeg ikke ute etter.

 

 

Er det noen her med erfaring om kalibret og kuler som kan hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

Du kan vera ganske trygg på gjennomskyting i dei fleste norske dyr med Swift A-frame 18,5 gram. Men eg trur nok ekspansjonen blir minimal i rådyr. Eg ville vald Oryx i same vekt. Eg har prøvd ei god handfull ulike kuler i dette kaliberet, og denne er nok den eg har best erfaring med i kombinasjonen effekt og gjennomskyting.

 

Elles er ein aktuell kandidat RWS TUG 19 gram, men da trur eg du kan sjå bort frå rådyrbøgene som folkemat... Men både effekt og gjennomskyting går greitt :-)

 

Får du tak i Barnes TSX 16,2 gram i ferdigsydd er den òg effektiv og med sannsynleg gjennomskyting.

 

Eg får legge til at mine erfaringar er (nesten) berre frå elgjakt, så effekten i rådyr blir mest synsing frå mi side.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar :-)

 

Oryx er nok et bra valg, men 18,5gram oryx stopper for det meste i elgen, har ved flere anledninger registrert det :-)

 

Tror og håper Swift blir helt perfekt til jobben på hjort og elg.

 

TSX finnes det dårlig med kjøpeammo, har leita etter uten hell.

 

Lapua Naturalis, noen som har erfaringer med den? Kanskje dette er ei god kule til rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Kan hende me har bruka ulike utgaver av 286grs Oryx? Av dei kulene eg har prøvd i elg er det den, Barnes X og RWS TUG eg ikkje har funne i elgen.

 

Har skote elg med Oryx 232 og 286grs, Lapua Mega 285grs, Woodleigh RN 320grs, Barnes X 250grs, Tonheim PBP 185grs, RWS TUG og sikkert eit par eg har gløymt... Alle har forresten virka godt nok til at elgen har daua ;-)

 

Naturalis har eg ikkje prøvd, men eg har sett litt for mange bilder av perfekt soppa kuler til at eg trur på sikker gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitering av overstående innlegg. Fredrik

 

STORE griser som skal has livet av :wink:

 

RWS EVO er sammen med Federal sine med Swift de 2 jeg ville prøvd.

Oryx i 9,3 er veldig bløt da den også skal passe til x57 som ikke gir særlig over 600m/s V0 med 18,5g kulene.

 

Til TS er det bare å begynne lade med en gang. Skulle jeg anbefalt noe ville det vært 286grs/18,5g Nosler Partition. Bra effekt, alltid gjennomskudd og ganske spiss så den har ikke så verst kulebane. Med 203/150 får du veldig tett på 750m/s med den og det er VELDIG nære en fabrikkladet 375H&H i ytelse med ørlite mindre diameter kule

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke to skudd på hver gris da ?

Det er normal praksis på bøffel mange steder, men på gris ?

Som nevnt over så er det store griser som av og til krever to skudd :) men jeg bare lurte op hva effekten med solids ville blitt

selv ville jeg brukt en tung orxy eller alaska :)

Link to comment
Share on other sites

Men greit å informere TS om at Swift A-Frame er en av de mest solide kulene på markedet. I snaue hastigheter gir den suveren gjennomtrengning, men også ganske lite ekspansjon og ergo en del mindre effekt enn mange sammenlignbare kuler.

 

Om Rhino ammo fortsatt er tilgjengelig er de blant de kulene som gir den største ekspanderte diameteren jeg har brukt/prøvd for de respektive kaliberne.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke to skudd på hver gris da ?

Det er normal praksis på bøffel mange steder, men på gris ?

Som nevnt over så er det store griser som av og til krever to skudd :) men jeg bare lurte op hva effekten med solids ville blitt

selv ville jeg brukt en tung orxy eller alaska :)

 

Men hvorfor solid kule som nr to ?

Det er det jeg ikke forstår.

Grunnen til å bruke solide helmantel kuler er at man vil sikre inntrengning til maskinrommet uansett vinkel. Dersom du trenger det på gris, så kunne jeg svært gjerne tenkt meg å vite hvor du jakter.

Link to comment
Share on other sites

som du selv siterte :) jeg lurte bare på hva effekten av solids på gris ville blitt

så ikke tenk på at solids blir nr to..men effekten av kun solids

lurer på om en gris overlever en solid i maskinromet er kun ute etter effekten av solids

vet at solids blir brukt på bland annet bøffel og hodeskudd på elefant men hva med mindre villt

Link to comment
Share on other sites

CUP POINT Solids fungerer som fy til det meste de. De har en ganske stor "hullspiss" som ekspanderer til ca kaliberdiameter og lager ett skikkelig hull i maskinrommet. De fungerer ekstremt mye bedre enn tradisjonelle FMJRN kuler.

 

Helmantler er avhengige av treff i bein for optimal effekt for å generere sekundærprosjektiler. Plasserer du skuddet "på bladet" med en helmantel tviler jeg på du vil merke forskjell i effekten på viltet.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Tror jaktfall.no selger rhino i 250grain patroner til 9,3. Det er en fantastisk patron. Dyr offkårs, men det må du regne med. Skutt mange elger, og har stortsett gjennom skyting. Fant en kule igjen i høst, men den hadde nærmest gått på langs. Den måler 20x21mm.

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker for alle svar og hjelpen :-)

 

Er ikke så lett valg, må vel kanskje starte et sted for så å høste erfaringer.

Om pakka med skudd koster 500 eller 1000,- er meg likegyldig, blir brukt en pakke i året.

 

Har kun brukt 6,5 og 3006 tidligere, så blir veldig spennende å prøve 9,3 på hjort og elg.

Innbiller meg at man muligens får bedre skuddreaksjon i dyret?

 

Moro blir det :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
hjortejeger skrev (På 4.11.2013 den 18.20):

Tull og tøys. A-frame er noko av det beste du kan putte inn i 9.3' en din. Ulempa er heftig pris på fabrikklada ammunisjon. Om du tek deg råd til det, kjøp 250 grs swift, og eg garanterer du vert fornøgd. Lykke til :-)

Hei. Ser denne tråden er gammel. Men prøver likevel. Jeg har kjøpt 9.3 løp til min sauer 202, og har kjøpt inn en god del swift-A-frame 250gr😁 jeg finner veldig lite innfo om denne kula i dette kaliberet, og er veldig interresert i å høre mer om denne komboen. Samlinger, ladedata osv. Mye delte meninger rundt denne kula i 9.3.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt A-Frame i fire forskjellige kaliber, kan være litt sær å finne god presisjon. I 9,3x62 (Kongsberg 393)har jeg bra resultat med 58-60 gr N150.  Best med 58 gr som gav v0 på 750 m/s. Med 60 gr presisjon på 30mm og v0 på 790 m/s.

 

Har felt et antall vilt med A-Frame i 308w, 8x57IS, 9,3x62 og 375HH. Bl.a bever, rådyr, villrein, elg, villsvin, impala, bøffel og sjiraff. Har funnet igjen kun 4 kuler som alle har perfekt sopp og meget høy restvekt. Knallkule når du finner god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt denne kula i 9,3 selv, men har flere kompiser som sverger til den. Meget god kule og de slaktene jeg har sett skutt med

A-frame har vært fine. Om du treffer grove bein så tåler den i tillegg mye juling.

 

250 gr er dessuten ei fin kulevekt i 9,3x62 om du vil ha "flat" kulebane. Med riktig krutt vil du få denne opp i

780 m/s +-, avhengig av pipelengde. Da har du plutselig samme kulebane som en 30-06, i samme fart, med 180gr kule ut til og litt forbi 3oo mtr.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (15 timer siden):

Har ikke brukt denne kula i 9,3 selv, men har flere kompiser som sverger til den. Meget god kule og de slaktene jeg har sett skutt med

A-frame har vært fine. Om du treffer grove bein så tåler den i tillegg mye juling.

 

250 gr er dessuten ei fin kulevekt i 9,3x62 om du vil ha "flat" kulebane. Med riktig krutt vil du få denne opp i

780 m/s +-, avhengig av pipelengde. Da har du plutselig samme kulebane som en 30-06, i samme fart, med 180gr kule ut til og litt forbi 3oo mtr.

 

 

 

Slaktene jeg har sett som har vert skutt med A-frame er det fineste jeg har sett. Når jeg kjøpte 9.3 løp i slutten av sesongen i fjord, så kom jeg over et parti med A-frame til 9.3. Så jeg kjøpte likså godt 500stk så håper å finne gode samlinger.😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skarvekongen skrev (23 timer siden):

Har brukt A-Frame i fire forskjellige kaliber, kan være litt sær å finne god presisjon. I 9,3x62 (Kongsberg 393)har jeg bra resultat med 58-60 gr N150.  Best med 58 gr som gav v0 på 750 m/s. Med 60 gr presisjon på 30mm og v0 på 790 m/s.

 

Har felt et antall vilt med A-Frame i 308w, 8x57IS, 9,3x62 og 375HH. Bl.a bever, rådyr, villrein, elg, villsvin, impala, bøffel og sjiraff. Har funnet igjen kun 4 kuler som alle har perfekt sopp og meget høy restvekt. Knallkule når du finner god presisjon.

Liker det jeg leser. Hvilke løpslengde, riflestigning har du? Hvilke col bruker du? 

Begynner å komme opp i bra hastigheter og med god presisjon. 👍👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...