Jump to content

Interessant og morsom kronikk om våpen og våpeneierskap


Hassel

Recommended Posts

Tja... om man makter å faktisk lese hele kronikken (det er altså ikke en artikkel) så er den underholdnede og setter lys på en del punkter uten at den er i mot skytevåpen. Det er vel nettopp plariseringen av "enten er du med oss, eller mot oss" holdningen som belyses på en humoristisk måte.

 

Anti 2nd amendment artikkelen er her

http://www.cracked.com/blog/the-4-most-meaningless-arguments-against-gun-control/?wa_user1=4&wa_user2=News&wa_user3=blog&wa_user4=recommended

Link to comment
Share on other sites

Sett bort fra artikkel/kronikk-debatten:

 

Jeg likte de... skriveriene der. Faktisk så godt så jeg skal la den fanen stå til i morra, og lese den/dem på nytt.

Dette er en sånn type tekst som må leses et par ganger for å forstå hele sammenhengen.

Men å bruke den som argument i en våpendebatt... Da må man ha god tid.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Det var en interessant vinkling på temaet, jeg likte spesielt godt punkt 5: Gun Owners Are Mostly Responsible, But Gun Companies' Ad Campaigns Are Fucking Insane

 

Edit:

Ikke bare er overskriften glitrende, men det stilles også et viktig spørsmål (om enn litt krast formulert): are they obsessed with security, or are they obsessed with the idea of getting to shoot some motherfuckers?

 

For oss som frekventerer amerikanske forum er dette et godt bilde på en god del folk, de har en veldig selektiv fokus på sikkerhet. Våpen kan nok gi en ekstra følelse av kontroll, og kan lett tolkes som en reaksjon mot en følelse av avmakt. Verden er stor, og med så mange fenomener utenfor ens kontroll som styrer livene våre. Om du har en jobb i morgen avhenger mye mer av økonomi og politikk langt utenfor din kontroll enn av kvaliteten på ditt arbeide.

Før var naturens luner den største utfordringen, man kunne bare håpe at det var noen som styrte det hele og at det var noen som det var mulig å forhandle med. Etter hvert fikk vi mer kontroll med naturen og ikke minst kunnskap til å forstå og forutsi den, vi ble også mindre følsomme for den. Men nå er det økonomi og internasjonal politikk som påvirker oss mest, og denne gangen kan vi se hvem som tar avgjørelsene. Og det er ingen mystisk far i himmelen men en kødd i en dyr dress. Og en har kanskje ikke mer innflytelse på denne kødden enn man hadde med den sjeggete fyren i etasjen over, men en person kan du sette en kule i om han prøver seg. Der er man plutselig på like fote.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at fler syns den var verdt å lese. Jeg mener jo at det er veldig nyttig å kjenne til og forstå andreperspektiver på saker og ting, kanskje spesielt når man er uenig om noe. I forhold til våpendebatten, oplever jeg den slik som de i stor grad har stagnert, både i USA og til noen grader her hjemme. Står man på vær sin haug og roper de samme ukvemsordne dag etter dag, blir det ikke noen løsninger...

Link to comment
Share on other sites

Morsom. Har lest den før. En annen ting som belyses jeg synes var tankevekkende er at de sammen menneskene som bruker XXXX $++++ på et eller mange våpen til selvforsvar ikke gidder å ha ordentlig brannsikkerhet eller alarmsystem i huset sitt, men kanskje heller velger et blodharry klistremerke på døra av typen "Protected by Glock" eller lignende. Det siste vises vel på innbruddsstatistikken her til lands... Linjene om selvmord var også tankevekkende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...