Jump to content

Makan til frekkhet!!!


M&P79

Recommended Posts

@vingemuttern

Jorda har selv fått avslag, og synes det er for dumt!

Tok det til etterretning!

Ser at du synes det er greit å ta seg til rette, greit nok!

Det synes ikke jeg.

Jeg liker for det aller meste det du skriver her inne, og er stort sett enig med deg og oppfatter deg som fornuftig.

Men denne gangen er jeg uenig, og det er med et lite smil jeg konstaterer at du som skriver så mye her inne så lett kan bortforklare og forsvare lovbrudd i denne saken, selv om det kan oppfattes som lite! Synes jo å ha lest innlegg andre plasser at du mener at man skal forholde seg til lover og regler!

Link to comment
Share on other sites

Som mange allerede ha vert inne på, de som jakter der i dag er dine jaktkammerater neste høst. Enten du vill eller ei blir det slik om du vill jakte på teigen (Den er for liten til eget dyr).

 

Her var ordningen før, at de grunneierene som ville jaktet (Inkludert stedfortreder). Disse gjorde jobben og delte utgifter og kjøtt seg i mellom. De som ikke jaktet fikk ikke noe fordi de ikke gjorde noe innsats, avtalen var gammel, og baserte seg på en lignende skikkelig gammel avtale grunneierne i mellom. Dette var selvfølgelig ikke noen god måte å løse det på når 2000 tallet var rundet, men hadde fungert "i alle år". Man kan trygt si at jaktlaget ikke ønsket endringer velkomne, men nå fungerer det etter en runde i rettsvesenet.

Her kunne alt ha vert gjort utrolig mye smidigere, men slik ble det fordi alle grunneiere måtte være enige eller tvinges til enighet.

 

Du skriver at eiendommen er på totalt 500 daa (Innmark teller vel med), det må bety det at de resterende 380 daa er i ett annet vald.

Blir det i samme kommune eller?

Har dere avtaler om jakt/grunneierlag der?

 

Når man er grønn på hva man eier og har rett og plikt til, er det absolutt nødvendig å gå stilt i dørene til alle fakta er på bordet.

1. Finn ut hva og hvor du/dere eier.

2. Finn ut hvilke plikter og retter som følger grunnen.

3. Finn ut hvem som er dine kontaktpersoner.

4. Er eiendommen endel av et grunneierlag/utmarkslag?

5. Be om å få kopi av jaktavtaler med Valdleder om slik eksisterer (Ikke nødvendigvis det samme som jaktlagsleder). Ikke blås toppen om det viser seg at alt er muntlig, skriv det heller ned og få det verifisert av andre grunneiere relatert til jaktvaldet.

6. Se hvordan du kommer ut av det med jaktlaget og valdledelse.

7. Først nå kan du begynne å vurdere om der er noe du ikke kan leve med, eller ønsker endret.

8. Når du og dine medeiere er enige, kan du ta opp saken/e med valdledelsen. Helst over en rolig kaffe i fred og fordragelighet.

Husk å gi beskjed til rette vedkommende at du skal jakt i 2014 før eventuelle frister går ut, der kan være ett avtaleverk du ikke vet om som regulere tilgang. (Sjekkes med valdleder/jaktlagsleder).

9. Ting kan fort vise seg å ha vært styrt av en mann i 20/30 år, ikke bli forbauset om det er slik det er.

10. Aldri bli sint, ikke sjell ut noen, eller ytre påstander som kan skape vondt blod (Tjuvjakt er absolutt i den sjangeren :wink: ). Siden du ikke kjenner folk betyr det å være rolig og høflig uansett hva folk sier, når du har kontroll med hvem er hvem og hvordan alt henger sammen kan du stå for ditt. Konsekvensene ved å bryte dette er for uoversiktelig om du ikke vet ha som gjelder i bygda vedrørende de personene dette gjelder. Og skaper uansett vanskelige forhold for konstruktiv tenkning og samarbeide grunneiere og jegere i mellom.

 

Kort sagt, ikke ta noe for gitt. Smil til verden og det er lite sansynlig at noen slår inn tenna dine. :wink:

Link to comment
Share on other sites

@vingemuttern

Jorda har selv fått avslag, og synes det er for dumt!

Tok det til etterretning!

Ser at du synes det er greit å ta seg til rette, greit nok!

Det synes ikke jeg.

Jeg liker for det aller meste det du skriver her inne, og er stort sett enig med deg og oppfatter deg som fornuftig.

Men denne gangen er jeg uenig, og det er med et lite smil jeg konstaterer at du som skriver så mye her inne så lett kan bortforklare og forsvare lovbrudd i denne saken, selv om det kan oppfattes som lite! Synes jo å ha lest innlegg andre plasser at du mener at man skal forholde seg til lover og regler!

Når reglene ikke er tilpasset virkeligheten, når staten motarbeider normal bruk og grunneiers rett til å bruke egen grunn. Uten at det kan påvises eller påregnes skade/last for offentligheten, da er det ikke alltid jeg er for å følge regelboka. Samvittigheten først, deretter Norges lover.

 

I tilfelle jaktbuer ser jeg da på sted, størrelse, og at den kun brukes til jakt/observasjon av vilt. Samt at de ikke er skjemmende/hindrende for andre brukere av naturen. Kan man definere den som hytte, og den også brukes som hytte er jeg 100% klar på at da følger vi regelverket. Ett overbygget ly mot været, og eller skjul mot å bli oppdaget av viltet har mennesket bygget siden tidenes morgen. Og den tradisjonen ser jeg ingen grunn til å oppgi, spesielt siden regelverket ikke er utarbeidet med dette i tankene.

 

Jeg mener regelverket burde tilpasses slike konstruksjoner, slik at man lovlig kunne sette de opp og kun rapportere til kommunen om hvor de står. Får så kommunen inn en klage kan de forlange bua flyttet/fjernet/tilpasset klage eventuelt hva som passer.

Enn så lenge er ikke det mulig, vi har ikke ett fornuftig regelverk for dette, og da følger jeg samvittigheten. Litt sivil ulydighet har aldri skadet ett samfunn. Min farfar gjemte unna korn med mere for tyskerne og delte utover til de som trengte, og mølleren malte i hemlighet. Var det galt av de å ikke følge reglene?

 

P.s. Dette med jaktbuer o.l. har vi hevd på siden istiden, og hevden er holdt i hevd siden her på nordvestlandet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom et er flere eiere involvert, noe du indikerer, så må du få underskrift av disse på at du har jaktrett på eiendommen.

Da går du til kommunen og forlanger eiendommen skilt ut som eget jaktfelt innen storvaldet. Da skal du ha antall dyr som arealet gir grunnlag for uten innblanding av andre. Vil du være med i eksisterende jaktlag så må du ta kontakt med de og avtale, men få på plass jaktretten først.

Link to comment
Share on other sites

Han har ikke nok areal til dette, ikke er det effektiv jakt heller.

 

 

Heilt enig med deg her Vingemutteren.

 

Han er garantert best tjent med å skli inn i det som er.

 

For så vidt enig i dette også men fosto det slik at ingen kunne svare på/dokumentere om eiendomen var med i valdet eller ikke, bare at det hadde vert jaktet der over lang tid.

 

Kommunen er da pliktig til å føre register over hvilke eiendommer som det jaktes på, hvis ikke blir det reine bingo systemet for tildeling av fellings tiilatelser. Som nevnt før så må en ha et visst areal for å få løyve til å jakte hjort.

 

Det har vert en snusk innen offentlig hjorteforvaltning før, et eksempel på dette var i media for en stund siden, Brandal på Hareidslandet, der grunneiere måtte betale 160000 i bot og viltnemda ble oppløst, og satt under administrasjon av fylkesmannen.

 

Poenget mitt er at noen må vite og kunne dokumentere at jaken har foregått lovlig, slik at grunneier(e) kan få svar på legitime spørsmål.

Tror nok det er en fornuftig förklaring på det meste, men hvis ikke er dette en alvorlig sak.

Jaktbu hadde eg oppfattet som en bonus hvis allt annet er formelt i orden.

 

Mvh

Lakelanderen

Link to comment
Share on other sites

Hva gjelder den avbildede hytta. Står denne på din eiendom og denne ikke er godkjent etter plan / byggningsloven kan du selvsagt kreve denne fjernet umiddelbart , ryddet opp på stedet og kreve erstattning.

 

Og igjen er kommunen stedet som plikter å hjelpe deg med dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Veldig dumt å gå ut med høye kneløft og rope "tyvjakt" på åpent forum hvis du faktisk ønsker å delta i jaktlaget. Kammeret.no er ikke så ukjent og dette vil nok sive ut til slutt. Det jeg oppfatter som TS sin eiendomsrett i dette jaktvaldet er på 120 mål. Dette er ikke mye og det vil være lett å stryke deg fra medlemslista på et årsmøte.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen grunn til å tro at ting ikke er nogenlunde på stell i vald 47, men vi er jo som vi er og oppfatter andre som noe sære. :wink:

 

Er nok mange steder ting er litt på gamlemåten, uten at jeg kan si noe om det i dette tilfellet utover at har valgt å forbli utenfor storvald.

 

Det jeg kan si at der ikke burde mangle på kompetanse på hjort og hjorteforvaltning og regelverket rundt der, for å si det slik.

 

Ikke glem at muntlige avtaler også gjelder, selv om de er gamle osv. Grunneiere som selv ikke følger med hva som gjelder og foregår på sin eiendom, bør ikke være for kjepphøye. Det må være viktigere å finne ut av ting og eventuelt få orden på det som ikke er som det skal, enn å bli en paria i egen bygd. Det er svært små forhold vi snakker om her.

Link to comment
Share on other sites

I en ideell verden passer fremgangsmåten til Vingemutteren, men med erfaring fra den virkelige verden så er det ikke bra nok.

Jeg forutsetter at hele eiendommen som du sier er på ca 500 mål ligger i samme jaktvald, og at det er to teiger tilhørende samme eiere. Jeg antar at trådstarter er en yngre nybegynner i jaktsammenheng.

 

Å tro at de som har hatt 2 hjorteløyver gratis i flere år uten videre vil si velkommen, det er som å tro på julenissen. Derfor må det juridiske forarbeidet være gjort riktig. Når du melder deg som mulig deltaker på jakten vil du helt sikkert få høre at dette bestemmer vi, du får ikke være med hos oss, jaktlaget er fullt. Det er meget mulig at de vil prøve å bløffe deg til å gi opp. Da må du ha alle papirer og alternativer klare.

 

Som jeg tidligere har skrevet er første trinn å få underskrift fra alle eiere på disse 500 mål om at du disponerer jaktretten.

Deretter gir du skriftlig beskjed til kommunen og valdansvarlig om at du vil benytte jaktretten fra 2014. Dette må du gjøre snarest, ellers vil du nok få høre at "du er for sent ute, dette ble bestemt i fjor".

Dersom du blir ønsket velkommen i jaktlaget som jakter der så er alt vel, sett i gang å kos deg på jakt.

 

Dersom du ikke blir ønsket velkommen så har du rett til å få tildelt din andel av det totale antall dyr forholdsvis etter arealets størrelse. Sørg for at dette er gjort så tidlig at kommunen har alle papirer før tildeling foretaes for 2014. Dersom du ikke får dine dyr så må du være meget rask med å klage til kommunens viltforvalter, og anke til fylket, ellers vil du være for sen til å få dette gjennom for jakten i 2014.

 

For øvrig er det mange steder kotyme at grunneier får halve dyret, og jegerne får halve. I ditt tilfelle burde jaktlaget holdt kontakt med grunneiere som har så vidt store områder at det gir rett til ett eller flere dyr.

Link to comment
Share on other sites

Ble mange innlegg dette :) Takk for alle bidrag.

Det som er viktig i denne saken er bua og dens plassering uten løyve.

Blir jeg eksludert fra jakten så skal den i hvertfall vekk uansett...

Om jeg mister dette halve dyret er ingen krise sånn sett.

Finnes mange muligheter ;)

Link to comment
Share on other sites

Med 500 mål er du nærmere to dyr dersom tildelingen er som nevnt ovenfor. Jaktbua lar du bare stå, den kan du bruke, om ikke til annet enn revejakt.

Det som er viktig er at ingen kan jakte på annen manns grunn uten tillatelse, har du rettigheter så er det du som avgjør om området kan jaktes eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Men er det 500mål i samme vald?

Og henger de sammen nok til å få ut ett dyr?

Jeg tviler, og dermed må han delta i valdet eller få noen naboer med nok tilliggende jord til å bryte ut sammen med ham og start ett jaktfelt. Her med meg er vi for ikke lenge siden ferdig med en rettsak om akkurat dette, og vet hva som må til for å bryte ut. Er ikke bare og bare om enkelt areal ikke er stort nok til minst ett dyr.

 

Men Per-S er inne på det, dette blir nok ikke uten videre populært.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Normalt er alle eiendommer under samme bruk tatt med i samme jaktvald. Du må se på valdgrensene, og dersom de ulike deler av eiendommen er innenfor valdgrensene så er de tatt med i arealberegning for valdet, og gir grunnlag for fellingsløyve. Alternativet er at disse eiendommene er med i et nabovald, men uansett gir de areal som gir grunnlag for fellingsløyve.

Det har ingen betydning for deg om det er flere små teiger eller en stor teig. Det er samlet areal som teller.

Dersom du nektes å delta i eksisterende jaktlag på valdet, er det en kurant sak å skille ditt område ut som eget jaktfelt i valdet, dette er svært vanlig der grunneier ønsker å jakte selv, og skal ikke gi problemer.

 

Det som foregår her var vanligere før, men i dag er det på grensen til tyveri. Et hjorteløyve har en markedsverdi på ca 5000 kr, og dersom dette skjærer seg helt kan du forlange betalt for løyvet. Dette er en eiendomsrett som tilhører bruket, og som ikke kan skilles fra eiendomsretten.

Link to comment
Share on other sites

Har en rar følelse på at dette kommer til å bli en langdryg sak utifra hvordan forholdene er her når det kommer til jakt og tradisjoner.

Har god tid til å roe ned og ta ting litt etterhvert med aktuelle personer.

Mye godt arbeid gjenstår i forhold til å finne ut av hvordan alt fungerer her.

 

Lenge til neste års jakt enda.

 

Til informasjon skal bua få stå der den står inntil videre.

 

 

En ting jeg er sikker på er at lokale jegere her leser her på kammeret slik som alle andre i miljøet.

Så de er nok meget godt opplyst om dette med bua allerede.

Kanskje den er under hasteriving i dette øyeblikk for alt jeg vet...?

 

2 jegere i valdet har også fått spørsmål om bua på sms som ble sendt i går.

Disse er ikke besvart hverken som sms eller telefonsamtale til meg.

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktig i denne saken er bua og dens plassering uten løyve.

Blir jeg eksludert fra jakten så skal den i hvertfall vekk uansett...

Om jeg mister dette halve dyret er ingen krise sånn sett. ;)

Ja det er veldig viktig. Sett en advokat på det også. Gå til avisa. Gå til kommunen, fylket. Lag mest mulig støy. Bua, du ikke viste om en gang og som noen har glede av, må bort for enhver pris. Vær en drittsekk med retten på din side. Korsfest korsfest.... :clap::clap:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er veldig viktig. Sett en advokat på det også. Gå til avisa. Gå til kommunen, fylket. Lag mest mulig støy. Bua, du ikke viste om en gang og som noen har glede av, må bort for enhver pris. Vær en drittsekk med retten på din side. Korsfest korsfest.... :clap::clap:

 

Hadde du sagt det samme hvis noen hadde tatt seg til rette på din eiendom?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er veldig viktig. Sett en advokat på det også. Gå til avisa. Gå til kommunen, fylket. Lag mest mulig støy. Bua, du ikke viste om en gang og som noen har glede av, må bort for enhver pris. Vær en drittsekk med retten på din side. Korsfest korsfest.... :clap::clap:

 

Hadde du sagt det samme hvis noen hadde tatt seg til rette på din eiendom?

 

 

Jeg støtter faktisk Rango litt her.

 

Eiendommens størrelse er som en gressplen og regne slik at den ikke har en egen kvote pr. År. Dersom du ønsker å innlemmes i det lokale jaklaget mener jeg det er dumt å gå så jævlig høyt ut og flagge annmeldelser og det ene med det andre. Kan være at det er en tidligere tillatelse, feiloppsatt dersom den er i utkanten etc, hva vet jeg. Kanskje de andre ikke trenger å samarbeide med TS om hans teig og kaster han ut hva da???

Kan være at TS er en hyggelig og fin fyr, men ut ifra denne tråden synes jeg han minner litt om en sær sutrete problemmaker.

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Ja det er veldig viktig. Sett en advokat på det også. Gå til avisa. Gå til kommunen, fylket. Lag mest mulig støy. Bua, du ikke viste om en gang og som noen har glede av, må bort for enhver pris. Vær en drittsekk med retten på din side. Korsfest korsfest....

 

Jeg støtter faktisk Rango litt her.

Eiendommens størrelse er som en gressplen og regne slik at den ikke har en egen kvote pr. År. Dersom du ønsker å innlemmes i det lokale jaklaget mener jeg det er dumt å gå så jævlig høyt ut og flagge annmeldelser og det ene med det andre. Kan være at det er en tidligere tillatelse, feiloppsatt dersom den er i utkanten etc, hva vet jeg. Kanskje de andre ikke trenger å samarbeide med TS om hans teig og kaster han ut hva da???

Kan være at TS er en hyggelig og fin fyr, men ut ifra denne tråden synes jeg han minner litt om en sær sutrete problemmaker.

Mvh Sauerhansen

 

Har dere to lest en helt annen tråd enn meg? Synes da slett ikke TS overdriver eller er ute etter å henge noen. Det siste han sier er at det er lenge til neste års jakt og at han får god tid til å sette seg inn i fakta... At grunnen hans er som en gressplen å regne har da f.. Meg ingenting med det faktum å gjøre at noen har satt opp en hytte på tomta hans...UTEN Å SPØRRE. Det er bare jævlig frekt. Spør man blir det noe annet. Uten å spørre er det rett og slett kjeltringstreker!

Link to comment
Share on other sites

Takk for det;)

Uansett så er denne bua ikke avklart med grunneier fra begynnelsen av.

Det handler ikke om hjort eller hva vi som grunneiere skal få i utbytte, eller jaktrett for den saks skyld.

 

Dette er en prinsippsak om en fast innretning i utmark uten grunneiers tillatelse.

 

Uansett skal vi føre en konstruktiv dialog med vald og jaktlag for å finne en løsning på hva som skjer videre.

Selfølgelig blir bua stående om vi får bruksrett og får bli med på jakta ;)

 

 

Du setter ikke opp en hytte på naboens plen bare fordi du fikk så lyst...

Link to comment
Share on other sites

@proffen,

 

Er naturligvis enig i det du sier!

Leste igjennom hele tråden tidligere idag, og det kan ha kommet til informasjon jeg ikke har fått med meg i etterkant.

Har eiendommen vært i familiens eie i mange år uten at de har ønsket jakte og noen har satt opp denne koia på hans eiendom uten tillatelse?

Har eiendommen kommet på hans/dems hender den siste tiden, slik at det kan være inngått avtaler/muntlige med tidligere eier og derav står koia der?

Uansett mener jeg det er dumt å flagge trusler på et åpent forum før man har snakket med de involverte. Og det skal selvfølgelig være mulig å få gjort ved å gjøre en innsats for å få tak i dem. Er det ikke sannsynlig at det er en avtale inngått all den tid eiendommen ikke er stor nok til å ha en egen kvote?

Jeg innbiller meg at det er dumt å komme på kant med en stor gruppe grunneiere som grenser til ens egen eiendom dersom man ønsker å ha:

1. Jakt

2. Trivsel

3. Gode venner i nærmiljøet

4. Ikke være uglesett

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Takk for det;)

 

Dette er en prinsippsak om en fast innretning i utmark uten grunneiers tillatelse.

 

Ikke alltid det lønner seg å være prinsippfast

 

Uansett skal vi føre en konstruktiv dialog med vald og jaktlag for å finne en løsning på hva som skjer videre.

 

veldig fornuftig, som jeg hadde gjort det selv :mrgreen:

 

 

Selfølgelig blir bua stående om vi får bruksrett og får bli med på jakta ;)

 

og dersom du er nyinnflyttet og ikke får bli med slik at du nekter de og bruke denne koia er du sansynligvis uglesett av de fleste i ditt nye nabolag

 

Når det er sagt hadde nok jeg også krevd koia revet :wink:

..

Link to comment
Share on other sites

Det er aldri inngått avtaler om jaktbu i området med oss som besitter grunnen.

Jaktbua har mest sannsynlig stått der i mange år uten at vi har fått informasjon eller har visst om dette.

Det er ingen som er på kant med naboen her heller..;)

 

Denne saken skal vi ordne opp i på best mulig måte nå som de vil snakke med oss ang saken. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...