Jump to content

Hvor lenge varer ei hagle?


Onkelrev

Recommended Posts

Min automat har gått 2 sifra 1000 smeller. Aldri bytta noenting. Men etter at 24 grams patroner kom, så veksler hu ikke skikkelig. Men med jaktammo er det bare å gi gass enda ei stund til.

 

Det som må byttes koster nok ikke så vanvittig mye penger, med mindre man har kjøpt ei til 20-30 lapper da, som folk her inne pleier å gjøre. Da koster deler også litt mer enn gjennomsnittet.

 

Men hvis du synes det er morro å skyte, så skal jo ikke dette komme i veien og ødelegge gleden du har ved å skyte.

Link to comment
Share on other sites

en kompis av meg har ei browning halv automat hagle han kjøpte i 2005 denne har han nå skutt ca 8000 skudd med. den er ikke på langt nær oppbrukt og holder værtfall 8000 skudd til. bare man kjøper ammunisjon som ikke tetter kanalene i børsa og husker å olje glide flater å ikke "træme" inn ting som ikke vil inn så varer de haglene lenge som alt annet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror neppe halvauto'ne vare så lenge som ei god vanlig hagle, en bekjent har en gammel Browning O/U som har blitt brukt mye, over 100000 skudd, hvis det ikke var mye mer, på bane, konkuranse og jakt. Men det er en som aldrig smeller igjen børsa og er flittig med olje og fett.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror en halvauto eller pumpe av bra kvalitet vil vare lengre enn en brekk hagle. for før eller siden blir det slark i de fleste brekkhagler å det må det vel gjøres noe med?
Er det smurt og man ikke smeller igjen, da varer brekk hagler lenge, så framt det er gode matrialer da selvsagt. Dårlig smøring, skitt og/eller dårlige matrialer stopper vel raskt nok en auto også.
Link to comment
Share on other sites

Uansett så er de i de fleste tilfeller snakk om flere hundre tusen skudd, slik at utgiftene til ammunisjon blir mange ganger så dyrt som selve hagla da. Når en benelli M1 tåler 480 000 (!) skudd, så tåler nok en M2, som jeg har, cirka det samme... Børsa kan nok gå i arv noen genrasjoner før vi er oppe i slike summer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når en benelli M1 tåler 480 000 (!) skudd
Ikke glem å nevne at det var børse skutt av en reprensentant for fabrikken, vil vel tro at den fikk stellet sitt, av eksperter (om ikke fult så mange som i et grand prix løp), mellom øktene, noen dager måtte jo gå med lading om ikke annet.

 

Mener bestemt at det er mindre belastning på de bevegelige deler i f.eks en bryt hagle enn i en halvauto, så teoretisk(min teori) burde et bryt våpen holde lengre.

Er neppe rettferdig å sammenligne hagler som blir vannskjøtt/røft brukt i flere år og diverse bruk, med hagler som har full backup i en-2 ukers heftig bruk.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vel gjentatt dette flere ganger i tåder som kommer opp ang automathagler, levetid og ikke minst puss av disse. Jeg spurte Kenneth Aspestrand om hvor ofte han pusset Benelli'n sin og fikk til svar at den som regel gikk 5000 skudd mellom hver puss. Når mannen skyter 40 - 50 000 skudd i året så regner jeg med at han vet hvor ofte hagla bør pusses for at den skal fungere. Den hagla han bruker på sine show har han brukt i flere år så den har gått sine skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hva folk sier og gjør er ikke altid det samme, men 8-10 grundige puss og kanske litt ekstra smøring innimellom er nok mere en mange hagler får, selv om de ikke fyrer så mange skudd. Skudda er det ikke så nøye med, men vær/fuktighet kan nok gjøre værre utslag på våben med manglende smøring en skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hva folk sier og gjør er ikke altid det samme, men 8-10 grundige puss og kanske litt ekstra smøring innimellom er nok mere en mange hagler får, selv om de ikke fyrer så mange skudd. Skudda er det ikke så nøye med, men vær/fuktighet kan nok gjøre værre utslag på våben med manglende smøring en skudd.

 

Det stemmer.

Jeg pusser etter ca 1000 skudd, dvs ca etter hver 4 - 5 uke hele sesongen igjennom. Har hagla derimot vært våt er det full demontering av hele hagla inkludert mekanisme.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer.

Jeg pusser etter ca 1000 skudd, dvs ca etter hver 4 - 5 uke hele sesongen igjennom. Har hagla derimot vært våt er det full demontering av hele hagla inkludert mekanisme.

Selv en rått sammen banka Baikal, vil jo stå fram som en evighets maskin med en sånn behandling.
Link to comment
Share on other sites

En kompis hadde en Baikal. Den begynte å bli slarkete etter ca ti tusen skudd. Fikk seg Sabatti. Gått minst like mange, ikke fullt så ille. Nå går han med en 50 år gammel Merkel. Da merker man forskjell. Den er god som gull.

 

Levetiden på ei hagle har nok mye med vedlikehold å gjøre. Baikalen kostet 3 tusen eller noe sånt, og er laget som et bruksjern. Den er billig, og da er man kanskje ikke så nøye med vedlikeholdet. Man taper jo ikke stort med penger lell. Å være slendrian med en Merkel, hvem er det?

 

Har sjøl en Yildiz. Den blir pusset sånn når det passer bare, kanskje tre ganger i løpet av høsten. Legger liksom ikke sjela i den. Det er jo "bare" en billighagle (men den smeller hver eneste gang. Pusset den for øvrig helt ned i vinter og oljet den til den ble finere enn ny, så den får jo litt stell da!). Har en Zoli kombi. Den får nesten like mye kos som unga mine. Den dagen jeg kjøper Merkel tar vel kona ut skilsmisse, og da ikke på grunn av prisen... :lol:

 

Undres på hvor lenge billige tyrkere holder i grunn, med normalt vedlikehold? Finnes det noe særlig data på levetid på hagle egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg ei Rizzini Vertex for et par uker siden. Har skutt ca. 300 skudd nå, forventer at den holder 50.000 til :roll: Med det vedlikeholdet den har fått til nå, tviler jeg ikke på at den varer til overgangen til 3000-tallet :lol: Rart egentlig, hvor nøye man er med slikt til og begynne med :roll:

Ang. tyrkiske billighagler; min Ege Silah o/u gikk 30 skudd før den begynte å tulle. 50 til før tennstiften rauk av. At de går noen tusen skudd får jeg tro er normalt. Men hvis jeg ser godt etter, så er det flere steder det er glippe mellom løpet og "låskassa", altså, løpet ligger ujavnt ann :arrow: dårlig tilpassning. De kantene som ligger ann til kassa, blir helt sikkert slitt ned etterhver, og da er det sikkert fare for slark.

Halvautomat har jeg hatt en gang, aldri mer. Var ei Beretta Urika. Etter 300 skudd hadde jeg flere funksjonsfeil med jaktpatroner, og "biter" i mekanismen løsnet og hindret videre skyting. Men at ei god halvautomat holder lenge, tviler jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...