Jump to content

Haglekjøp 7-15 tusen


Diamond28

Recommended Posts

Hei vil kjøpe hagle til komfirmasjonen.

Trenger ambefalinger.

Har lyst på:

Lincoln Premier C,

Beretta Silver Pigeon 686,

Lanber Gyttorp.

 

Er Lincoln et bra merke?

 

Vekt: Skal for det meste på rypejakt og lerduebanen.

Hvilken vekt: 2,8? 3,2? kg

skal ha 12/76 kaliber og

enkel avtrekker.

 

Vill ha ambefalinger.

Takknemmelig for svar. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei vil kjøpe hagle til komfirmasjonen.

Trenger ambefalinger.

Har lyst på:

Lincoln Premier C,

Beretta Silver Pigeon 686,

Lanber Gyttorp.

 

Er Lincoln et bra merke?

 

Vekt: Skal for det meste på rypejakt og lerduebanen.

Hvilken vekt: 2,8? 3,2? kg

skal ha 12/76 kaliber og

enkel avtrekker.

 

Vill ha ambefalinger.

Takknemmelig for svar. :D

 

Jeg ville sett på Lincoln Premier C lux med justerbart skjefte....Kjempe fine hagler som det blir solgt mange av om dagen. Skal du mest bruke den til jakt ville jeg valgt 2,8kg og mest på leirduebanen hadde jeg valgt 3,2kg.

 

Og foresten velkommen hit :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg jakter med en Rizzini Omnium, den koster ca 14000,- , men jeg fikk min til 12000,- på Villmarksmessa som et messetilbud. Om du tar kontakt med Landrø er det helt sikkert mulig å få rabatt på den nå også. Ser at du førte opp Berretta, men ikke glem at det er MANGE andre gode merker produsert i Italia!! :D Du får denne i kalibr 12/ 76 med et godt utvalg av choker. Lykke til med valg av ny børse!

Link to comment
Share on other sites

Er ot, men jeg velger likevel å lansere ett annet merke enn de du nevner;

SKB o/u blei skrytt opp i skyene i et svenskjaktblad jeg nylig kikket på. Blei omtalt som et usedanlig godt haglekjøp. Har en SKB sideligger sjøl og er meget godt fornøyd med denne. Berettaen har ikke fått lufta seg på flere år.

 

Mitt tips: kikk på SKB før du bestemmer deg.

Uansett, lykke til med handelen.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne også tenke på Sabatti. Italiener akkurat som storebror Beretta. Gir et bra inntrykk og passer ihvertfall meg godt. Siden du sier "nær Trondheim": Sist jeg var innom Rogne på Heimdal hadde ihvertfall én Sabatti hengende på veggen. Sabatti lager 12, 20 (med ekte 20-baskyl), lettvektere, "ladyguns", luksusutgaver, "vanlige jakthagler" med eller uten utskiftbare choker, mao. alt hva hjertet kunne begjære. Ifølge enkelte er det "nesten-Beretta-kvalitet" til "godt-under-Beretta-pris" men nå får jeg sikkert så hatten passer her ;)

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne SAbatti og Beretta,er omtrent som å sammenligne en gammel Kia mot Toyota f.eks!En får hva en betaler for..Når det er sagt,så synes jeg Beretta begynner å bli vel dyr.Men det er kvalitet med gjennom prøvd konstruksjon.Det samme er Browning,Miroku,Skb,Franchi. :wink:

 

Hva med antonio zolli?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Visst du ønsker et våpen til de to grenene er det ikke så enkelt..

Du sliter fort ut ei jakt hagle visst du skal på leirdue bana og skyte mye.

Leirdue våpen er beregnet for og skyte mangen hundre tusen skudd, derfor blant annet er prisen noe høyere på disse.

Den er siktemessigt heller ikke egnet for leirduer der de fleste ønsker ett treffpungt som her høyere enn en sikter..

For at en kan sikte helt i underkant av dua, slik at en ser dua hele tiden. Vanskeligere og sikte på noe en ikke ser.. :shock:

Dette kan jo justeres av børsemaker eller ved en justerbar kolbe kam.

Ei leidue børse er normalt tyngte enn vanlige og blir da eksta vekt og dra på ved jakt..

Blant annet pg lange løp på leirdue våpen, kortere løp er normalt ønskeligt til jakt..

Og mye dyrere så det er dumt visst den ruster vekk av salt vann..

Skjønner?

Mine to venner var meget misunnelig på mi lettvekt hagle når vi gikk i fjellet en hel dag på rype jakt.. :lol:

 

 

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg jakter med en Rizzini Omnium, den koster ca 14000,- , men jeg fikk min til 12000,- på Villmarksmessa som et messetilbud. Om du tar kontakt med Landrø er det helt sikkert mulig å få rabatt på den nå også. Ser at du førte opp Berretta, men ikke glem at det er MANGE andre gode merker produsert i Italia!! :D Du får denne i kalibr 12/ 76 med et godt utvalg av choker. Lykke til med valg av ny børse!

 

Har akkurat tatt i bruk samme hagla og er kjempefornøyd :D

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Var mye merkeprat her...

 

Merket har absolutt underordnet betydning i forhold til at hagla skal passe deg! Ettersom det virker som det er konfirmasjonspengene som skal bli svidd av går jeg ut fra at du ikke er fullt utvokst ennå. Da ville jeg ha kjøpt ei rimelig hagle som passer nå og investert i et dyrere våpen om noen år. Kjøper du ei hagle som passer nå vil den ikke passe deg om 4-5 år. Kolbelengden vil f.eks være feil. Gå til en bra våpenbutikk og få hjelp til å finne noe som passer. Alt for mange som har kjøpt dyrt våpen for så å finne ut at det ikke passer!

Link to comment
Share on other sites

Enig med sistemann her. Finn først ei rimelig hagle som passer nå. Fordelen med å kjøpe noe rimeligere som første våpen er jo også at du ikke taper så skrekkelig mye om du finner ut at jakt ikke var noe morsomt likevel og selger våpenet. Bedre å tape to tusen enn fem tusen. Og når du kanskje likevel må bytte hagle om tre, fire år, når kroppen er "ferdigjustert" , kan du heller ta i litt og kjøpe ei finere ei da.

 

Jeg har for øvrig "dilla" på Merkel... Sikler stadig på brukte der. En kompis har velbrukt en fra 1953. Den virker tightere enn tyrkern min fra 2005... :) Om du absolutt skal ha et fint merke, så kan du jo se etter dette merket og. :)

Link to comment
Share on other sites

Ettersom du er så ung hadde jeg valgt en halvauto der du også kan endre kolbelengden, hvorfor kan du lese her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=7718

 

Jeg har en Franchi halvauto som passer innenfor din prisramme, husk våpenskap kr 3000, men tenker du kan bruke pappa sin ennå noen år.

 

Om du vil ha O/U hagle, og av de du nevner så hadde jeg helt klart valgt beretta 686.

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste tips er å slutte å tenke merke og heller dra i en butikk, helst flere butikker, med et godt utvalg og god kunnskap og finn ei hagle som passer. Gjerne et bruktvåpen i god stand. Da sparer du penger du heller kan bruke på treningsskyting! Det aller meste av hagler på markedet vil fungere helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste tips er å slutte å tenke merke og heller dra i en butikk, helst flere butikker, med et godt utvalg og god kunnskap og finn ei hagle som passer. Gjerne et bruktvåpen i god stand. Da sparer du penger du heller kan bruke på treningsskyting! Det aller meste av hagler på markedet vil fungere helt greit.

 

Så sant, så sant.

 

Jeg var i akkurat samme situasjon for et par uker siden, og var da fast bestemt på at jeg skulle ha Beretta 686 SP, helt til jeg prøvde den hos en børsemaker med peiling på våpen. Han konkluderte med at den eneste haglen han hadde i butikken (vi snakker da et utvalg på 20+) som passet meg var en lanber lux med forlenget kolbe og 76mm løp, noe som stemte veldig godt. Jeg la derfor bort alle planene om å handle den flotte Berettaen, og dro hjem med en flott, passende Lanber, og sparte også noen kroner på det. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...