Jump to content

Salg av hjemmelada .223?


porkpicker

Recommended Posts

§ 16. Den som vil drive handel med skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, må ha bevilling fra vedkommende departement. Dersom Kongen ikke annet bestemmer, gjelder dette også våpen som er omhandlet i § 5. Søknad om bevilling sendes politimesteren i det distrikt hvor søkeren akter å drive sin virksomhet.

 

 

Så det er ikke lov å lade for å selge

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er hva som ligger i ordet "handel". Jeg vil anta at det refererer til noe mer enn lade noen patroner for en venn mot en ærlig godtgjørelse og det å selge kommersielt, men jeg kjenner ikke til jussen rundt det. I praksis er det ikke noe problem så lenge alt går riktig for seg hele veien, men man kan lure på hva som skjer ved uhell eller straffbare handlinger. Om børsa går i lufta, hvem har da ansvaret? Kan en måtte stå til ansvar for evt skader på person og materiell?

 

Jeg har ikke vært redd for å gi eller ta i mot litt ammo fra folk med papirene i orden, slev om det kun har skjedd helt unntaksvis. Hjemmelading medfører en potensiell risiko, og jeg liker ikke implikasjonene om noe skulle gå galt. Jeg tar risikoen for egen regning, å utsette andre for fare pga mine feil liker jeg ikke. Og jeg vil ikke at andre skal risikere å oppleve det samme over meg. Selv ikke når jeg vet at jeg er en tryggere lader enn mottager eller giver er bedre enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Reint juridisk skal man vel også ha en godkjennelse for å være hjemmelader også. Så ved en eventuell ulykke ved skudd som er ladet for en kompis, så har man brutt flere lover på veien og vil da etter all sannsynelighet være skyldig på mange punkter i det etterspillet som vil komme i etterkant hvis rettsvesenet får tak i saken.

 

Men er jo bare å kjøpe det man trenger, så ta et "ladekurs" hos en som gidder. Det er vel en gjengs greie jeg opplever som helt normalt.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte andres hjemmeladede ammunisjon blir litt som å la andre pakke fallskjermen din, altså noe man ikke gjør av prinsipp.

Det er da ikke helt uvanlig? Tror også det er få som pakker reserveskjermen sin? Jeg har nå 1300 timer med en fallskjerm under ræva, og aldri har jeg pakka en fallskjerm?

 

Ser ikke problemet med å skyte andres ammo, eller lade for andre for å være helt ærlig.

 

Jeg forøvrig skremt av i hvor stor grad folk lar troen på at noe sikkert kan være forbudt, styre livet sitt. Er det ikke til sjenanse for andre så er det sjelden forbudt, og er det ikke forbudt ved lov og tekst, spesifikt - så er det lov. Det er IKKE slik i Norge, at det må stå i en lov at noe er lov, for at det skal være lov. Faktisk er det motsatt...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Reint juridisk skal man vel også ha en godkjennelse for å være hjemmelader også

Tja.

 

Lovens § 21 sier riktignok:

Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler til eget bruk, må ha fylt 18 år og ha tillatelse fra politimesteren i det distrikt hvor han er bosatt. Det samme gjelder den som vil tilvirke til eget bruk ammunisjon

Men forskriftens § 51 sier jo:

Det kreves ikke tillatelse til å tilvirke ammunisjon eller prosjektiler til eget lovlig bruk.

 

Loven står jo over forskriften, men kan loven tolkes så våpenkortet også gjelder hjemmelading? Jeg tror det er slik våpenkontorene ser det, og har aldri hørt om noen som har fått problemer med det for eget bruk. Men når ammoen skifter hender kan det juridisk havne i en annen kategori. Kanskje, jeg vet ikke. Er det noen med kunnskap om juss som dette?

Link to comment
Share on other sites

Reint juridisk skal man vel også ha en godkjennelse for å være hjemmelader også.

Du trenger ingen formell tilatelse, for å drive med hjemmelading! Ladeutstyr kan kjøpes fritt. Men for å kjøpe kuler, krutt og tenheter, skal du ha våpenkort for våpen hvor dette kan benyttes.

Link to comment
Share on other sites

Ser jo her inne at de fleste som lader selv, skryter av hvor mye bedre presisjon osv de klarer med egenbaka kontra rema ammo..Så hvorfor skulle man da være mer skeptisk til hjemmelada? Hvis man skal være skeptisk, så vet jeg jo mindre om kvalitetskontrollen til div fabrikker..

 

Og det vil vel bli forholdsmessig dyrt å kjøpe komponenter, og "kurse" seg for skarve 30-40 hylser?

Er det i såfall noen i Vestfold/Re som har lyst til å dele sin viten om hjemmeladning evt leie ut sin kompetanse?

Link to comment
Share on other sites

Lader ikke for andre, har aldri opplevd noen ubehageligheter med egne ladninger av noe slag, men ville få det jævlig kjipt om en kompis børse eller pistol ble blåst i småbiter.

Apropos splættammo så får en vel både fiocchi og Norma ladd med V-max, Nosler bal tip er også tilgjenglig som fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg oppfordre til noe ulovlig her, men jeg syns det er litt krisemaksimering av farene med hjemmerulla ammunisjon... Jeg klarer ikke finne éi ulykke i Norge. Noen våpenspreninger ja - ved overladninger. Hvis det lades med det mål for øyet at ammunisjonen skal være presis, fungere på alle hold som regnes for normalt for det gitte kaliberet, så ser ikke jeg noe problem med å la kompisen prøveskyte.

 

Jeg har ikke begynt å lade selv ennå, men kommer i gang snart, og mitt inntrykk er at du skal surre ganske mye før du uforvarende overlader såpass mye!

 

Om det er etablert en slag kultur i lademiljøet, basert på rasjonelle erfaringer, så er det jo greit å forholde seg til det. Men jeg syns det høres rart ut å framstille det som om Dynamitt-Harry sitter og rører med bind for øya...

Link to comment
Share on other sites

Alvoret ved å være presis, ja. Men faren for å sprenge våpen eller kamerat dersom man lader med samme varsomhet som man ellers skal utvise når man håndterer, nei det kan du har rett i, den forstår jeg tydeligvis ikke helt. Jeg forstår at skadeomfanget kan være stort om man slurver. Stopper motoren på bilen, så stopper den bare i veikanten, stopper motoren på flyet har du er problem, og lader du for hardt så har du og et problem. Så hvor lett er det å uforvarende lade så hardt at man risikerer å sprenge et våpen?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en bagatell som litt for lite kulehold på ammo du deler vekk til en kompis. Han mister patronen i bakken og kulen siger 3 mm lengre ned i hylsehalsen. Din kjære kammerat kjenner ikke til at dette fører til økt trykk ved avfyring og bruker patronen.......... Et eller annet sted må noe gi seg, og når noe gir seg på en rifle så ender oparatøren på sykestuen.

 

Noen mennesker stoler jeg på ang lading, andre ikke.

Link to comment
Share on other sites

mener jeg så en tråd her for et par dager siden ang fabrikkammo til pistol? Var vel ikke helt heldig passning på kula der?

Det er vel litt av det jeg mente, ang kontroll..

Jeg forstår helt klart at hjemmeladere ikke normalt liker å dele ut eksperiment ammo. Men som my dear Peddyslate ytrer, vi snakker om standard ladninger.. Var kulas effekt jeg ønsket.. Litt antikjøttjakt klar for reveåta.

 

Vil på ingen måte fiske eller "trolle", kun et reint spørsmål. Vet at mange vil holde alt sitt på det tørre, og svarer korrekt.

Og jeg har ikke noe problem med å kjøpe smella mine på min "lokale" forretning. var bare så dum at jeg glana litt på youtube, og fikk sett på noen av disse grenade og zombie splættkulene, og tenkt i mitt stille sinn at det så jaggu effektivt ut..

Man lar seg jammen påvirke av medier, være seg kammeret eller andre steder he he..

Link to comment
Share on other sites

Ja, politisk korrekthet er ganske "in" for tiden. Alikevell, det er et poeng at man skal ikke strø rundt seg med hjemmeladd ammunisjon, heller ikke bruke ammunisjon ladet av andre, ukritisk. Som jeg skrev til deg tidligere, se under tråden riflelading "faddere", så får du sikkert noen til å lade for deg, evt kjøper du ladeboka, det billigste Lee ladesettet og Lee diesett, setter deg ned en kveld med boka og presser opp noen skudd.

Link to comment
Share on other sites

Synes mange driver krisemaksimering her ja. Jeg stoler på egne ladninger og andres, jeg vet er nøyaktig i sitt virke. Men jeg ville ikke kjøpt ammo ukritisk av hvem som helst. Har også en mistanke om at kvalitetskontrollen på en del fabrikkammo er vel så tvilsom. Og, så lenge jeg har våpenkort og kan kjøpe kuler og krutt, har jeg tillatelse til å lade for eget bruk. Derom hersker ingen tvil. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading er hjemmelading, om det er til meg selv eller andre. OM jeg skulle lade til noen andre så kan jeg GARANTERE at kvalitetskontrollen ville overgå NASA sin internkontroll..

 

Jeg har opplevd hylsesprengning i 17HMR den gangen den var godkjent i halvauto.. Og det er ikke noe jeg vil at andre skal oppleve.

 

Men om noen VENNER spør meg om jeg kan lade noen skudd gjør jeg det med glede, under forutsetting at jeg kan låne børsa så jeg vet at det ikke blir problemer med manglende friflukt, og helst avfyrer første skudd av ladningen selv.

 

Om noen jeg ikke kjenner like godt spør, må han bli med på jobben, så det er han selv som lader i prinsippet.

 

Jeg pakket aldri min nødskjerm selv, men jeg var med og kontrollerte prosessen. Så lenge en er klar over faren med å bruke et våpen, så aksepterer man at noe kan gå galt uavhengig av hvem som har ladet. Det er som å kjøre bil, ting kan gå galt, aksepter risikoen eller la vær å gjøre det..

Link to comment
Share on other sites

Å skyte andres hjemmeladede ammunisjon blir litt som å la andre pakke fallskjermen din, altså noe man ikke gjør av prinsipp.

Det er da ikke helt uvanlig? Tror også det er få som pakker reserveskjermen sin? Jeg har nå 1300 timer med en fallskjerm under ræva, og aldri har jeg pakka en fallskjerm?

 

Ser ikke problemet med å skyte andres ammo, eller lade for andre for å være helt ærlig.

 

Jeg forøvrig skremt av i hvor stor grad folk lar troen på at noe sikkert kan være forbudt, styre livet sitt. Er det ikke til sjenanse for andre så er det sjelden forbudt, og er det ikke forbudt ved lov og tekst, spesifikt - så er det lov. Det er IKKE slik i Norge, at det må stå i en lov at noe er lov, for at det skal være lov. Faktisk er det motsatt...

 

K

 

Dere får det ikke mer i klartekst. Rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en bagatell som litt for lite kulehold på ammo du deler vekk til en kompis. Han mister patronen i bakken og kulen siger 3 mm lengre ned i hylsehalsen. Din kjære kammerat kjenner ikke til at dette fører til økt trykk ved avfyring og bruker patronen.......... Et eller annet sted må noe gi seg, og når noe gir seg på en rifle så ender oparatøren på sykestuen.

 

Noen mennesker stoler jeg på ang lading, andre ikke.

 

Da ligger du vel allerede langt oppe på streken. Min påstand er at om man lader et av de vanlige kalibrene feks. .223Rem, .308Win, 30-06 eller 6,5x55 med fornuftige normale kulevekter for kaliberet sammen med krutt beregnet for samme kulevekt i kaliberet så klarer man ikke få i nok krutt til å blåse ei rifle med "moderne" kasse. Hetter som blåser og separasjon, ja, mulig men tror du skal jobbe hardt for å blåse kassa. En Krag eller annen kjent, ikke så sterk kasse, ja, men neppe andre mer fornuftige og i dag vanlige kasser. Jeg vet ikke hvor høyt trykk man klarer å få til i nevnte patroner med Jeg har skutt utallige 5,56 der kula har blitt dyttet så langt inn det går etter feilmating i div våpen, enda flere 7,62 Nato både NM60 og "miljøamm" med samme behandling. Dette i forskjellige våpen. Ingen av de hylsene har vist tegn på at de var i ferd med å ryke. Jeg sier ikke at det ikke kan være farlig å gjøre ting, men det er ikke så livsfarlig å lade normale riflepatroner som man skal ha det til. Lær litt om hvilke kruttyper som gjør hva, hvilke kuler som passer for normale ladninger i kaliberet og følg ladedata fra "de store". Skjønn litt av hva som kan gi høye trykk i normale ladninger (feks. ingen/veldig kort friflukt eller unormalt dypt satt kule). Da er det begrenset hvor galt det kan gå.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er godt mulig. Men hele kammeret er på god vei til å bli "moralkammeret". Tror dette må være det nettfora der folk med samme interesse er verdensmestere i moral, lover, regler og andre påminnelser. Om man leser et eller annet bilforum, så blir ikke hver eneste tråd full av skremsel om hva som skjer om man setter inn en chip i hjernen på bilen, setter på bredere eller større dekk, eller lyktebøyler. Her er det knapt startet en tråd siste tiden som ikke inneholder pekefingre, moralprekener og mye snakk om lovlighet. Merkelig greie... Vi er flinke til å få oss selv til å tro at om vi holder på med det vi skyting, så er vi en gjeng halvkriminelle tullinger. Slik tror jeg ikke det er... Selv gjør jeg det til et poeng å ta med noe som ikke alle har på skytebanen så ofte jeg kan. Lovlig ervervede våpen bør kunne brukes på skytebanen uten at folk må tro at du er tulling, gærning eller kjeltring om man stiller opp med en halvauto av et eller annet slag eller ei svart boltrifle. Får mye rare kommentarer for det. Rart..

 

Hjemmelading av vanlige riflepatroner fremstilles som omtrent like farlig som å fylle drivstoff på V2 raketter. Gjør ting riktig, sjekk at det er gjort riktig, innarbeid sikre rutiner, så går det bra. Hvor mange sjekker at alle hjul sitter riktig fast på bilen hver gang man skal ut å kjøre? sjekker dekktrykk etter at de har lastet bilen og skal ut på motorveien med familien i 100km/t (110-120km/t).. Lagrer gassflaska til grillen på luftig sted ute og bensinkanna til gressklipperen hvor står den?

 

Beklager at jeg roter til tråden med OT ting, men klarte ikke la være.

porkpicker: Jeg sjekket nå, har 30-40ish 50gr Vmax, en boks Vv530, tennhetter og diesett. Kom når det passer. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er lov til å tenke litt sjøl. Noen ting er farligere enn andre, men faren kan reduseres om man bare tar forholdsreglene og trår litt pent. Å skulle lage regler og normer fordi det kanskje finnes en Dynamitt-Harry som sitter og lader i med spiseskje har ingen hensikt. Om det blir et problem at jeger eksploderer derimot, så må man finne ut av hva som går galt og gjøre noe med det.

 

Det kan jo umulig ansees som ukultur at en hjelper en annen med å lade skudd som går ønsket effekt fra et våpen, så lenge bremsene kommer på når tanken om å overdrive dukker opp...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...