Jump to content

smell/rekyl 6.5x55 vs .308 Win


TJ-Pang

Recommended Posts

Hallo folkens.

 

Hvordan vil dere si disse to kalibrene er i sammenligning på smell og rekyl.

 

Jeg ønsker å samle meg om ett kaliber, helst .308 Win men har en drilling med 6,5x55 som hverken smeller eller sparker. Hvordan tror dere dette ville vært om den var i .308?

 

Mvh TJ

Link to comment
Share on other sites

Tilnærmet lik.. Litt mer trøkker nok .308 men d er så lite atte.. Tror ikke det er mer enn att vekta på rifla vil gjøre att 6,5 slår mest i ei rifle og .308 mest i en annen..

 

Om lyddemper er aktuelt ville er ikke rekyl ett tema i disse 2 kalibrene uansett spørr du meg..

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Kruttmengde og brennhastighet har innvirkning. Kruttmengde direkte da dette skal ut av løpet, brennhastighet betyr litt for hvor "krapp" rekylen blir, uten at det er helt store innvirkningene. Rekylen er ikke noe å snakke om i noen av kaliberne.

 

Så du mener det vil være liten forskjell om jeg skaffer meg tilsvarende Gebr Merkel Suhl drilling i .308 kontra 6,5? Jeg ble bare så veldig overraska over at det smalt og sparket så lite fra drillingen i 6,5 men har aldri prøvd tilsvarende i .308.

 

TJ

Link to comment
Share on other sites

Hovedgrunna til at DFS bruker 6.5x55 er vel Krag-Jørgensenrifla! Mulig .308 har litt mer trykk, men ikke mer enn at det er litt distraherende i begynnelsen som man ikke er vant til storviltkalibre, vel? Man venner seg fort til det, og selv etter at jeg i høst begynte å sende avgårde femti skudd i slengen når jeg er på bane, så vil jeg aldri si at jeg verken har fått vondt eller blitt øm eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Samme kven av dei du vel. Begge er uansett feil kaliber i ein tysk drilling :-)

 

Hehe, forklar sånn at eg kan ironisere "tilbake" ;)

Det er opplest og vedtatt at skikkelige brytvåpen 'skal' ha kravepatroner. 7x57R blir regnet som ekvivalent til 6,5x55. 30R Blaser kan brukes i stedet for 308, (men da tror jeg gjerne du vil kjenne forskjell i rekyl. Uansett bør tomme-kalibrene bare unntaksvis brukes.) Hvis du lader selv, kan du jo sjekke ut 6,5x65R.

 

At du ikke forstod TJ-Pangs vitsing, antyder bare at du bruker drilling av de rette grunner - egnethet på jakt. Og ikke som de som må ha et våpen som står til den nye tweed-dressen og jakthunden deres... Tilgang til forskjellig ammo er viktigere enn en skarve krave. Brytvåpen kan være kresne i maten, og da hadde jeg foretrukket et kaliber hvor jeg lett kunne finne egnet kule i ferdigrulla ammo.

 

Edit: Rota fælt her mtp hvem som sa hva, men jeg håper du tok poenget. Sorry :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker å samle meg om ett kaliber, helst .308 Win men har en drilling med 6,5x55 som hverken smeller eller sparker. Hvordan tror dere dette ville vært om den var i .308?
KALIBRE gir ikke rekyl! Det er kulevekta + og halve kruttvekta, sammen med hastigheita, som gir rekyl.

 

Etter som man vanligvis bruker (eller hvertfall kan bruke) tyngre projektiler i kal. 30 enn i 6,5, kan man få mer rekyl. Ingen av kalibrene gir så stor effekt (har så stort volum) at det blir nevneverdig rekyl, med normale våpenvekter.

 

Formelen for rekyl er grei: ((Kulevekt + halve kruttvekta) * hastigheita)/våpenvekta.

 

Den "følte" rekylen er dessuten avhengig av vektfordeling (mye vekt framme, f.eks. lyddemper, gir mindre munningsvipp), kroppsbygning hos skytteren, utforming av skjefte, og hvor høyt/lavt siktemidlene er plassert (hvordan hodet hviler mot, eller over, kolbekammen), og hvordan man holder våpnet (trykk mot skuldra, slik at våpnet ikke får rekylere fritt, før det treffer skytteren).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 308 i tikka kombien(512) og 6.5x55 i R93. Jeg synes det er merkbart mer rekyl i kombien. Jeg bruker 150gr fusion i 308 og 140gr fusion i 6,5. Rugeren min er i 3006. Rekylen i 6.5 uten demper er ca lik 3006(150gr fusion) med demper synes jeg. Med demper så er 6.5 magisk :wink:

Link to comment
Share on other sites

kulevekta + og halve kruttvekta

 

Litt (les: veldig) OT, men hva er rasjonalet bak 0.5*kruttvekt? Om noe burde en bruke 1-2 som faktor, trykket ved munning er så høyt at munningsblåsten slår forbi kula. Hastigheten burde riktignok synke etter hvert som trykket i pipa faller, men selv om en forutsetter at middelverdien er halvparten av max hastighet burde det likevel bety en faktor godt over 0,5.

 

Kan godt ta dette i en egen tråd om du har lyst...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 308 i tikka kombien(512) og 6.5x55 i R93. Jeg synes det er merkbart mer rekyl i kombien. Jeg bruker 150gr fusion i 308 og 140gr fusion i 6,5. Rugeren min er i 3006. Rekylen i 6.5 uten demper er ca lik 3006(150gr fusion) med demper synes jeg. Med demper så er 6.5 magisk :wink:

 

Ikkje for min del, berre køyr på!

Link to comment
Share on other sites

Enig i det som er sagt over.

 

Det finnes noen tabeller som prøver å illustrere forskjellen på kaliberne.

Jeg vet egentlig ikke helt hvordan de har regnet dette ut, ei heller forstår jeg alle tallene, men det kan jo gi en pekepinn på hvordan rekyl oppleves.

Er det brukt samme våpen (vekt)?

Hva slags patrone, krutt og kuler, er brukt?

Hva betyr "recoil energy", og hvordan er dette regnet ut?

osv....

 

http://www.accuratereloading.com/recoil.html

 

http://www.chuckhawks.com/recoil_table.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...