Jump to content

Rifle til fjellrypejakt!


martinkv81

Recommended Posts

Hei!

Jeg vurderer å gå til innkjøp av rifle til jakt på fjellrype.

Tanken er å jakte med hagla, men ha riflen med i sekken til bruk på sky ryper som observeres på bakken.

Trenger altså en rifle som er lett og presis. Ser for meg hold fra 50-100 meter.

 

Noen tips til merke og kaliber?

Veldig fint om kaliberet også kan brukes på rev ;)

Link to comment
Share on other sites

CZ 455 med .22 Wmr-løp kan høres som noe som kan passe, evt med .17 Hmr. Begge disse fungerer også på rev.

 

Har ingen erfaring med de to kalibrene selv, men .22 lr blir jo for smått på rev, og .223, det vanligste sentertente .22-kaliberet kan bli i sinteste laget, vil jeg tro.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

17hmr - Går som en stråle, men du må tenke litt vind. Funker fint til alt den er lovlig til. MEN. Jeg synes i flekkene den gir rypa litt hard medfart ved uheldige treff. Jeg har bynt å bruke 22lr mer og mer på knallfine vinterdager.

 

Årets vinterjakt blir med kombi i 22wmr - 20/76. Har troa på helmantel på rypene til vinteren.

Link to comment
Share on other sites

17hmr er et kjempevalg om du som meg ikke lader selv, men i stedet vil bruke tida på å skyte med "hjemmeladerpresisjon", samt ha tilgang på både helmantel, matviltammunisjon og predatorammunisjon rett fra butikkhylla til en rimelig penge.

 

Ja den er ømfintlig for vind, men det er ikke så rart. Det er jo et sandkorn du skyter avgårde med en vekt på 1 - 1,3 gram alt etter ammo. Med trening klarer du å kompensere for vind rimelig bra.

 

I tillegg er den lett å dempe, og da smeller det nesten ikke.

 

Moro å se rypa tippe over i kikkertsiktet, da det ikke finnes snev av rekyl.

 

Man anbefaler alltid det merket man selv har. Jeg har i dag en Sako Quad. Har tidligere hatt CZ 452 Varmint. Den solgte jeg, ble for tung å ha i sekken. Veide 4,2 kg med kikkertsikte. Sakoen veier 3,18 kg med kikkertsikte og demper. Begge leverer super presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Har selv savage 93f? i 22wmr. Ei billigbørse med litt plundrete lading...sluttstykket har ikke silkeglatt gange. Presisjonen er super syns jeg med 3skudds samlinger innenfor er 10krone på 100meter med kikkert med 25x.

 

Har også testa 22wmr i en savage24 Kombi med 50grain på ulike avstander...på 28,45,58,73,85 og 93meter.

Skuddet går da 2cm under på 93meter og 3cm over på 58 eller 45 meter om jeg ikke husker feil. Har notert det om det er av interesse. På de andre avstandene max 2cm over. Testen kun med 2skudd i hver skive. Cci er også testet om det er av interesse.

 

Kjøpte selv 22wmr da den er tiltenkt jakt med spets og tiur.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg sendt inn søknad!

Kaliberet blir 17.hmr!

Blir artig å prøve :)

 

Jeg har sett litt på Savage 93r17. Etter hva jeg har lest en presis og god rifle med litt røff finish.

Prisen var hyggelig, så hvis den er gjenget for lyddemper så har jeg en god kandidat der ;)

 

Det blir en leopold 3-9*40 kikkert. Håper det kan blir grei rypemedisin :)

Takk igjen, for all hjelp!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Støtter både CZ og .17 hmr! Har hatt en CZ i .223, dønnsolid verktøy, og nå har jeg en Sako Quad i .17 HMR: Sistnevnte ble skaffa nettopp for rypa. Jeg har ennå ikke felt ei eneste norsk villhøne med den, men etter å ha skutt to kråker midt i knollen må jeg si at kaliberet i seg selv er presist, og CZ pleier aboslutt ikke slurve i den avdelinga heller! Avtrekket kan være litt så som så, men det fikser en børsemaker kjapt på.

 

Ikkeno stygt om Savage, jeg har niks erfaring med de, vet de er populære og skyter bra, men... De ser ut som de er pressa ut av blikk sånn som en gammel Stengun :P CZ er vel det nærmeste du kommer en M98 i salongkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok prøvd savagen før jeg hadde handla. Matinga er ikke helt knirkefri og det irriterer meg. Avtrekket er derimot supert. Idag hadde jeg handla sako quad.

Når det gjelder versjonen med tykt løp har jeg lest at presisjonen har variert og at grunnen var at pipa måtte muligens varmes opp ned noen skudd først. Leste det her på forumet et sted mener jeg. Har ikke funnet no negativt ang presisjon på tynt løp.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips igjen! ;)

 

Grunnen til at jeg ser på Savage-modellene som jeg nevnte er den lave vekten, prisen og det at jeg har en leopoldkikkert som er blank/rustfri.

Tenkte jeg skulle bruke den på den nye riflen ;)

Jeg har lest tester og sett YouTubevideoer som omhandler savage 17hmr, og syns det ser greit ut.

 

Jeg skal ta en ekstra titt på CZ! Det viktigste er tross alt presisjonen!

 

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Den dagen jeg finner en drilling til under 15K i syntetstokk 20/76 og 17hmr med demper. Da skal jeg også kjøpe drilling.

 

Du skulle hatt denne.... http://egun.de/market/item.php?id=4513883 Jeg siklet litt på den, men for mitt bruk blir det bare å fylle en plass i våpengarderoben til noe som ikke blir brukt. Snasen sak!

 

Hmm, leste innlegget ditt en gang til; syntetstokk og demper... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vurderer å se på CZ455 American (og det synes jeg du skal) så er det ett systemvåpen der ett ekstra løp i 22lr for mengdetrening eller ett løp i 22mag for tyngre kuler på vindfulle dager vil koste deg ca 1300.- og opptar ikke plass i din våpengarderobe, altså 3 for 1 hvis du vil.

 

Har selv en 455 med 22lr og 17hmr løp der begge løpene er kappa på 45cm og montert en Sonic35 demper og toppet med en 3-9x40 kikkert.

Denne er stort sett permanent oppsatt med 17hmr løpet i jakttiden og er med på ryggen når jeg går på andejakt for rolige skudd utenfor haglehold, oppfølgingsskudd ved dårlige hagleskudd og som alternativ hvis jeg ser mikkel rev på min tur.

Det blir også etterhvert innkjøpt 22mag løp da jeg kan og har lyst til å utforske denne lille magnum patronen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...