Jump to content

Custom HK 770


358 Win

Recommended Posts

Etter to drivjakter i Polen med rifledrilling fant jeg nokså fort ut at dette ikke var særlig velegnet når det kom flokker på 10-15 dyr. 2 skudd, og så var flokken vekk før jeg fikk ladet om. Klart det er stas med den børsa på drivjakt men det ble ikke allverdens med dyr på paraden etter den.

I fjor gikk jeg til innkjøp av en Merkel SR1 halvauto i 9,3x62 og den gjorde vei i vellinga, men den er så stygg og føles som et leketøyvåpen når du har den mellom hendene . Dessuten var det altfor dyrt å mengdetrene med.

Så etter å ha prøvd en HK 770 i 308Win hadde jeg funnet våpenet jeg kunne leve med hvis jeg bare fikk laget en stokk som passet meg. At den er det mest funksjonsikre som er å oppdrive var også et av argumentene for denne børsa. Den spytter nato (lovlig ervervet fra sydafrika) som om det skulle være livretten .

Vågsland våpen i Drangedal fant jeg ut måtte være rett mann for jobben og leverte børsa der rett før sommerferien. I dag hentet jeg den igjen og ble ikke skuffet.En mørk fin valnøttstokk i et ukjent antall x gradering, klassisk rett med kinnstykke var montert. Fy F for en stokk. (Bildene rettferdiggjør ikke kvaliteten på valnøtten)

Nå er det bare å få montert en kikkert og skutt den inn men det er de åpne siktene som kommer til å bli brukt. Kommer med nye bilder etter innskyting så får vi se hva slags presisjon den er god for.

normal_hk770_006.jpg

normal_hk770_004.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du får desverre ikke lov til å kjøpe dem, da de ikke er tillatt i den berømte halvautolista. Det omsettes en og annen i Norge som har vært her lenge nok til å være lovlig, og de går gjerne for rundt 10-12k selv om du kan være heldig og finne noe rimligere.

 

Kan jeg spørre hva stokkprosjektet kostet? Jeg har nemlig en SL7 som kunne være en kandidat til samme mod, den så griselekker ut:-)

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Så kjempefin ut! OG du er jammen litt av en mann... Rifledrillingen ble ikke så egnet... Kjøpte en halvauto i tillegg... Men kul ble den!

Jeg er også nysgjerig på hvordan du fikk ordnet dette, dersom de ikke er lovlige i Norge? Noen som tar feil her kanskje?

 

Den er jo ikke lovlig, står ikke på den berømte godkjenningslisten. Så lenge den ikke har vært ervervet før man begynte med dette listetullet. Men nå er det jo gitt "dispansasjoner" fra den listen tidligere også, og man har vel også full mulighet for å få godkjent en rifle uten å få den på listen.... At listen ar bare tull er en annen sak

:D

Link to comment
Share on other sites

Leverte inn søknaden på politikammeret og forklarte at jeg skulle impotere den i fra Danmark. Var ingen spørsmål om at ikke det var lov. Saksbehandleren ringte til og med politisjefen i et annet distrikt for han hadde ikke vært borti import før. Finnes vel ikke noen havlvauto som er en mere rendyrket jaktbørse enn denne, så kan ikke skjønne at det ikke skulle være lov. Se på en Verpr i forhold. Den kunne ikke jeg tenke meg å bære på jakt, men så er jeg sær når det kommer til våpen da.

Kostnaden på en ny stokk ble 16000,- Mere enn bilen min i bakgrunden min er verd :lol: . Jeg holder heller liv i den så lenge jeg kan og bruker penger på våpen i stedet. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ser flott ut den, og jeg skulle gjerne hatt en slik på min 770 også. Hva slags sikter og montasje skal du ha på den?

 

Jeg fikk tak i orginalmontasje (EAW)av børsemakeren. Denne passer rett i sporene i låskassa. Kikkert har jeg ikke tenkt på enda, men det blir en med 1" rør. Kanskje Swarowski 3-9x36 eller en Leupold 2-8. Hovedsiktene blir de åpne, og kikkerten blir bare satt på når skuddholdene blir over 70-80 meter. Skal se om jeg kan få tatt noen bilder av montasjen også.

Link to comment
Share on other sites

Ser flott ut den, og jeg skulle gjerne hatt en slik på min 770 også. Hva slags sikter og montasje skal du ha på den?

 

Jeg fikk tak i orginalmontasje (EAW)av børsemakeren. Denne passer rett i sporene i låskassa. Kikkert har jeg ikke tenkt på enda, men det blir en med 1" rør. Kanskje Swarowski 3-9x36 eller en Leupold 2-8. Hovedsiktene blir de åpne, og kikkerten blir bare satt på når skuddholdene blir over 70-80 meter. Skal se om jeg kan få tatt noen bilder av montasjen også.

 

Med åpne sikter gjetter jeg på at stokken passer perfekt. Med kikkert som hovedsikte tror jeg det passer bedre hvis en forlenget løpslinje sneier toppen av kolbekappa, også i forhold til rekylopptak.

 

Den orginale montasjen er høy, og med ringer kommer kikkerten litt langt bak. Jeg vurderer en lav weaverskinne som går lenger frem. http://www.i-e-a.de/productssimple10.html Bla nedover til du ser en SL7. Til ditt bruk fungerer sikkert orginalmontasjen perfekt!

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at du har model "kurtz",den uten flammedemper, likedan som min.

Presisjonen har vært super i alle 770 og 940 jeg har prøvd.

Min setter stort sett 5skudds samlinger på 3cm på 100m med all ammo den fores med.Det fine er at den ikke har treffpungt forandring med kulevekt fra 125gr til 180gr kuler.Det går også fint å lade hylsene som er skutt i våpnet,selv med mottrykks riller i hylsene (AG3 merker)

I og med at denne rifla har polygonrifling går den også godt med blykuler.Her må man lade opp mot max for å få hylseutkast og god funksjon.Jeg har fått endel klikk med NM60 fra lotter midt på 80 tallet mens andre går supert.Blir litt lite kinnkontakt mot stokken med orginalmontagen.Montagen er absolutt skuddfast uten treffpungt forandringer etter av/på .

Etter 1000 skudd ble gummi bufferen bak sluttstykket byttet,det er eneste reprasjon siden den var ny.

Jevnaker agentur leverer 10 skudds magasiner til 770,n

Kjøpte min hos L.Hajek fra Klæbu som var importør for disse riflene på 1980 tallet.

Tillegsopplysning: Den er ikke til salgs :D

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt kanskje å få laget et nytt underbeslag og avtrekkerbøyle i stål med normal form og ikke den litt flatklemte, men den er litt stilig også. Få ha det sånn det er denne sesongen så får jeg se før neste sesong. Hører gjerne om andre erfaringer med hensyn til presisjon.De samlingene jeg skjøt med hjemmeladninger med åpne sikter så lovende ut. Dette var før jeg leverte den til omstokkning og ble bare utført sittende med annlegg på knærne . Må nesten sjekke med kikkert for å få et virkelig inntrykk. Vurderer også å få montert rekyldemper. Skyter raskere da(tror jeg)

Link to comment
Share on other sites

358 skrev:

Vurderer også å få montert rekyldemper. Skyter raskere da(tror jeg)

 

Skaut hurtigserier med 770,n på oppskytings skiva og tidtaking.Beste serie med alle skudd 5 i sirkelen (godkjent prøve) var på 4,3 sekunder ,så jeg skal ikke montere dassrull på min !Var en hv kar der med AG3 også .han var nesten like rask med 4,5 sek

Link to comment
Share on other sites

I ren desperasjon etter å få prøvd rifla satt jeg på kikkerten som stod på luftgeværet , en 3-9 av ukjent merke og kvalitet, og bort i skytebenken i duskregnet.

 

normal_hk770_013.jpg

 

Ser at orginalmontasjen blir høy ja , men det blir ikke det som blir hovedsikte.

Laster opp med 3 nato(jeg gjentar - lovlig kjøpt på jaktog friluft når de hadde)og setter meg ned og drar tre raske skudd

normal_hk770_007.jpg

Det må kalles griseflaks. Går tilbake til benken og skyter 5 skudd til.

normal_hk770_012.jpg

Regnet tiltar men jeg må få prøvd noen hjemmeladde med Lapua 123gr FMJ. Prøver samtidig å ta av kikkerten og sette den på igjen for å få prøvd montasjen.

Skyter 5 skudd til og tror nesten ikke mine egne øyne når jeg kommer bort til blinken.normal_hk770_010.jpg

Etter dette vil jeg ikke skyte mer, vil drømme om den siste serien i natt :D

Alle skuddene er på 50 meter- har ikke lenger bane men dette viser potensialet til HK 770 Må kommentere avtrekket også. Et lite trykkpunkt og så et helt rent ,litt mykt på en måte,avtrekk på ca 1,5 kilo.

Rekylen er nesten fraværende. Vanvittig god å skyte med. Skal gjennomføre mer omfattende tester senere bare det værer seg opp og jeg får på en bedre kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Men en ting må jeg få gjort noe med og det er de åpne siktene. Baksiktet kan vel kanskje brukes som det er men jeg må få på et nytt forsikte . Jeg kunne tenke meg å sette på et sånn som var på den Merkelautoen jeg hadde i fjor . Et fluoriserende rødt , nærmest selvlysende. Har også sett på de som er på Sauer 303 og 202 Forest og de er også geniale. Lurer på om de går an å kjøpe løse. Skal innom jakt og friluft i morra så får se hva de har på verkstedet.Skal jeg kunne skyte like raskt som med hagla må jeg ha et korn foran som jeg oppfatter raskt når jeg kaster opp børsa.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i åpne sikter hvis ikke landrø selger løse og de ikke har noe på jaktogfriluft?

Link to comment
Share on other sites

Ser flott ut den, og jeg skulle gjerne hatt en slik på min 770 også. Hva slags sikter og montasje skal du ha på den?

 

Jeg fikk tak i orginalmontasje (EAW)av børsemakeren. Denne passer rett i sporene i låskassa. Kikkert har jeg ikke tenkt på enda, men det blir en med 1" rør. Kanskje Swarowski 3-9x36 eller en Leupold 2-8. Hovedsiktene blir de åpne, og kikkerten blir bare satt på når skuddholdene blir over 70-80 meter. Skal se om jeg kan få tatt noen bilder av montasjen også.

 

Med åpne sikter gjetter jeg på at stokken passer perfekt. Med kikkert som hovedsikte tror jeg det passer bedre hvis en forlenget løpslinje sneier toppen av kolbekappa, også i forhold til rekylopptak.

 

Den orginale montasjen er høy, og med ringer kommer kikkerten litt langt bak. Jeg vurderer en lav weaverskinne som går lenger frem. http://www.i-e-a.de/productssimple10.html Bla nedover til du ser en SL7. Til ditt bruk fungerer sikkert orginalmontasjen perfekt!

 

Dæven, det så ut til å vøre en genial løsning på den SL7 en. Særlig men de hurtig demonterbare ringene. Er denne helt lik en 770 oppå kassa?

Ser det ligger en sånn SL7 på http://www.huntershouse.dk/kat408-Rifler/. Er dette en militær utgave av 770 og dermed ikke lov???

Link to comment
Share on other sites

Hej 358 Win

 

Var godt klar over at det var den bøsse du fik fra Lyng :D

Den er godt nok blevet flot.

Der er heller ikke mange af dem til salg i Danmark og den sidste Lyng har er sat op i pris fra 6000 til 8000

Fik hjulpet ham af med en mere efter den du købte.

Jeg har fået sat en Zeis viktory 3-12x56 på min 770`er og er meget tilfreds men den konfigurering.

Hvad skal du have på din?

 

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Et par ting å tenke på for å passe best mulig på en 770..

 

- Tung kikkert belaster dekselet mer i rekylen. Jeg har sveiset mitt etter at det sprakk to steder. Alternativet var innbytte til 3000 kr.

 

- Demper, rekylbrems og tunge kuler gir større belastning under opplåsing.

 

Min har fått mye juling, og er egentlig ikke helt i form nå heller. Det blir i alle fall bare lette kikkerter og 150gr kuler fremover. Det er mulig at kapping av løpet + montering av demper kan fungere, men jeg kjenner ingen som kan komme med et bra regnestykke på det.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at dekselet er et svakt punkt. Faren min har en i 3006, er det 940 den heter? Dekselet på den var slarkete. Jeg tok en "panikk-rep" ved å klinke forsiktig på dekselets tapper som går i sporet i glidekassa. Han har en Schmidt & Bender 1,5-6 x42 på den, og det er nok i tyngste laget, ja.

Link to comment
Share on other sites

Du urogallus, ja, 30-06 er en 940. Har en sånn å det jeg plages med er at skruen som holder støvdekslet på plass ryker, veggene i unbrakoen er for tynne og sprekker hvis man er for brutal, bufferen med blikkbiten er visst forbruksvare, skiftet buffer for 300 skudd siden og det er allerede tegn til slitasje, tror den blir slått istykker av sluttstykket og bufferblikket likeså, det sprakk i overkant sist helg, det henger fremdeles isammen men tør ikke skyte med det. Bestillte nye deler hos jevnagent.no å venter nå i desperat lengsel på pakke i uke 40... sjekk www.hkpro.com, der er det bilder av hele H&K slekta.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kikkert ser det ut som en lett en kan lønne seg ja. Kommer til å montere en liten Leupold tror jeg.Et annet alternativ er å få montert hakemontasje med det fremre feste over kammert/løpet men vet ikke om det er mulig med det løse dekselet . Trenger innspill her!!

Ellers er det kjempe at andre legger inn erfaringer med børsa. Ser jo ut som en bør legge seg opp et lite lager med deler , ihvertfall noen buffere. Vet om en "hugget" 770 og den bør jeg kanskje sikre meg flest deler av. Er det bare Jevnaker agentur som kan få tak i deler?? Bestillte orginalmontasje der fra i april men har ikke sett snurten av den ,så hadde griseflaks at Vågsland hadde en liggende.

Var og skjøt på rullende bildekk med nybørsa i går. Kun med de åpne siktene.Når jeg kaster opp børsa slik jeg gjør med hagla ligger kornet helt sentrert i baksiktet. Da prøvde jeg å skyte med baksiktet nedfellt og det funket som fy. Skyter som med hagle altså , ca 80% fokus på målet og man bare aner forsikte som en skygge , og så den oversikten man har .Skal prøve på leirduer også over et vann som vi kan stå et stykket høyere å skyte . Ved å sende de like over vannflata blir det greit å se hvor en treffer.

Mange som jeg har vist børsa til skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal bruke kikkert. Det er på grunn av at jaktfelten har ødelagt meg som jaktskytter med kikkert. Får aldri av gårde et skudd før jeg er hundre prosent nøye med plasseringa av korset og da blir det heller få villsvin av det. Her hjemme bruker jeg alltid kikkert men her er jeg avhengig av å kunne velge riktig dyr , kommer et rådyr eller en elg uten gevir luntene vil jeg først vurdere størrelsen på dyret før jeg skyter og da har man ikke alltid tid til å bytte til handkikkerten. Når villsvina spruter over veien i Polen skal det ikke vurderes kjønn og alder- bare skytes (i sikker retning)

Kan man forresten legge ut film her på kammeret eller må man legge det inn på youtube og så linke det i innlegget???

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fått på nytt forsikte. Var litt verre enn jeg trodde, det gamle var loddet på. Det nye er det samme siktet som sitter på Benelli Argo. Dette skinner som en Aimpoint og jeg er ikke i tvil om hvor munningen er ved hurtigskyting noe som var et problem med orginalsiktet.

normal_blinker_002.jpg

normal_blinker_001.jpg

Skutt de inn så de ligger 3-4 cm under senter da det er fort å skyte litt høyt når det haster.

normal_blinker_004.jpg

Har også testet litt mere presisjon og det meste av kuler og hjemmeladninger går bra. Nato samler akseptabelt og er greit nok til hurtigkyting på rullende dekk .

Testet også den geniale (selv om den er altfor høy) kikkertmontasjen. Skjøt seks skudd med å ta av og på kikkerten mellom hvert skudd. Den er i hverfall skuddfast og meget hurtig å ta av og på.At ikke samlinga er bedre skyldes vel egenspredningen på nato skudda.

normal_blinker_003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...