Jump to content

Sako Vixen?


porkpicker

Recommended Posts

Hei godtfolk. Jeg har fått et trivelig tilbud fra en trivelig kammerkammerat.. Jeg har en Sako quad .17hmr, han er den heldige eier av en Vixen .223.

Sakens kjerne er at jeg er på jakt etter en slik kalibra børse, men vet lite om prisen på hans våpen. Den sies å være midt 60tallet, og bra i løp osv. Antar normal slitase.. Men jeg tenker å gjenge opp til demper. Er dette i såfall reint hærverk? Har nemlig titta på sako sidene her inne, og er redd jeg da ville fått pryl av enkelte he he..

 

Uansett, er dette en grei handel?

Link to comment
Share on other sites

Vixen er et glitrende valg i den klassen, er ikke mange andre kasser i den størrelsen å velge i. Samlerverdi er vel ikke stort, så kapp og gjeng om du føler for det. Min har fått både ny pipe og stokk uten at jeg føler at verdien har blitt mindre, tvertimot har det bare gjort børsa bedre for meg. Det største ankepunktet jeg har mot å lage min egen låskasse er at det kan vippe "tispa" av tronen som go'børse nummer 1, og det sitter faktisk litt langt inne når jeg kjenner godt etter. Vixen har det lille "noe" som treffer meg midt i hjertet, en perfekt blanding av nostalgi (min er omtrent like gammel som meg), byggekvalitet og funksjonalitet med et snev av eksklusivitet. Har du en Vixen er du med i en klubb, og du vil møte mange folk som enten har en de elsker eller går og sikler på en.

 

Jeg sier ikke at Vixen er unik eller bedre enn alt annet, men for meg er den det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom over en Vixen for noen år siden (i 223).

Den ble kappet til 50cm løp.

Har ikke dårlig samvittighet for det.

Meget gode børser, kvaliteten er prima.

Synd de ikke har løsmagasin.

Min er en De Luxe, med meget fin stokk.

Trenger en senere eier full løpslengde, er det ikke noe problem å få tak i nye piper.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Så det at børsa er av hva jeg vil betegne som eldre årgang betyr ikke stort.. Gamle børser bommer best osv.. Verdi messig om en skal tenke kroner og øre? Er et jamt bytte greia da? Ser for meg at jeg kanskje kunne fått meg en .223 som var mer klar til bruk for Quaden. Den har demper, kikkert og tofot. Vixen har lite annet enn rett kaliber..

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke SÅ mye som har skjedd siden den gang. 3 låseklakker gir kortere hevarmsløft, ellers finnes det rettrekker med de fordelene og evt. ulempene det gir (vi lar den diskusjonen ligge for nå). Men det er ikke slik at 2 klakker er et utgått design, de lages jo fremdeles. Og materialteknologien på 60-tallet var mer enn god nok for en boltrifle som dette, husk at folk fremdeles bruker rifler fra 2. verdenskrig med langt dårligere materialer og design.

Du kan nok finne billigere børser enn Vixen, men utvalget av kasser i samme størrelse er som sagt lite. Det blir vel bare Zastava eller BRNO, alle andre er 308-kasser med redusert boltvandring. Og med det utvalget er jeg ikke i tvil om at jeg valgte rett for meg. Ikke at jeg har noe i mot BRNO/CZ, men jeg er glad for at en god venn (som eier en Fox) overtalte meg til å gå for Vixen.

 

Er Vixen det absolutt mest rasjonelle valget når en ser på alder, funksjonalitet og pris? Aner ikke. Og hva en Quad er verdt aner jeg ikke, så om en ren byttehandel er et godt kjøp får nesten andre svare på. Men om du er typen som blir glad i en god børse tror jeg ikke du kommer til angre.

Link to comment
Share on other sites

Mja, det er vel litt avhengig av øyet som ser og markedet. Jeg betalte vel 6-6,5 (trur eg, hukommelse som en gullfisk på det punktet) for min i 222 med custom tung 1:9-pipe og ekstra fyldig stokk. Da fulgte det med både 30mm OptiLock og 25mm EAW-baser. Mulig jeg gjorde et røverkjøp, men det er som sagt markedet som bestemmer prisen. Så 5-7tusen for en god børse er vel ikke en unormal pris.

Link to comment
Share on other sites

Bød på en i .222 for to år siden. Den stod til salgs for fem tusen. Budet var på seks. Jeg bød sju, usett. Hørte aldri noe fra eieren, så den gikk nok for mer enn det (dårlig gjort å ikke ringe, for jeg hadde bydd åtte...). Denne skulle være svært så fin. Hadde rett og slett gitt f. i om jeg hadde gitt overpris her, for Vixen synes jeg rett og slett er den fineste småviltrifla i vær'n, og om den var så fin som på bildene og som eieren sa, ja da hadde den antakeligvis vært det og.

 

Vixen er jo kjent for å være selve dronninga blant småviltrifler. Ville uten tvil sett etter en slik om jeg skulle hatt meg ny småviltrifle igjen. Mitt lille problem er at jeg om jeg bytter, så må jeg over på links. Da blir det straks verre med Vixen...

 

Selv "måtte" jeg kjøpe Brno Fox da jeg skulle ha meg småviltrifle. Det var ikke ei j...la Vixen til salgs på minst to måneder. Så kom jeg over Fox. Et (nesten) verdig alternativ. Med litt modifisering (kappet løp, demper og Boyds-stokk) ble den knakende god. Det også kom til sammen på sju lapper... Om det var/er verdt det? Njæææh... Samma det... Har ei lita gullrifle i skapet jeg, og er knallfornøyd, bortsett fra at den nå burde vært i links. :)

 

En Vixen i .223 er også ganske sjelden, da de fleste kom i .222, så om du får en pris mellom fem og sju lapper og den ikke ser gæli ut...

Link to comment
Share on other sites

Jeg spanderte på meg 7000+ en kjøretur fra Oslo til Trondheim for en gammel brukt sako helstokk. Angrer ikke på noen av delene. Tror det går mer på hva man vil ha,du blir nok ikke lurt. Kjøreturen fordi jeg har jobba i posten selv og fant ut at det ikke var aktuelt med å få den sendt nedover. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg selger i alle fall 202'n til spottpris før min Vixen ryker. Som flere har sagt så er det noe spes med disse riflene. Jeg har ikke gjort annet enn å kappe (mye) og sette på demper, og satt på kolbekappa fra Feinwerkbau'en.

 

Da har man ei snerten lita rifle som er stødig plassert i Eberlestocken under jakt. Får du tilpasset en plaststokk og satt på en lett 2-7x36 ellernosånt så er det neimem ikke mye vekt du drar med deg.

 

I år ble den også med meg på alle jaktfeltstevner. 222 er meget lettskutt, og med så lite vind det stort sett er herover så holder det jaggu langt med lette kuler i mach3.

 

GRS har også listet Vixen på sin hjemmeside, men det var visst uklart når produksjonen skulle starte.

 

Jeg betalte forresten 4000 for min. En kollega av far min arvet den fra sin svigerfar som hadde skutt et par rådyr med den...Selges en del av dem i Sverige til noe lavere pris enn her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Ser en av mine kommentarer ikke kom med. prøver å rekonstruere.. Skal ikke banne i Sakokirken. Men på finn står det en Howa med tommelstokk, demper, tofot og kikkert til 7k. Skal jeg friske opp damen med plastisk kirurgi på hennes lange værbitte lemmer er det et ukjent beløp, og demper med gjenger er raske 2500. Og noe optikk må jo på.. og så tidsaspektet..

Sier på ingen måte at min plastikfantastik er manna fra himmelen, men plukke gås på 70metern i dag. OG det kan byttemann få gjøre "i morgen", den er ready to go. Mens damen må en tur innom legekontoret, og jeg innom banken..

Håpet kanskje at jeg kunne kommet noe nærmere mål bare.. Er ikke mange Quader tilsalgs ferdig oppsatt, men hva den evt er verdt er jo evt kjøpers mening.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke banne i Sakokirken

Gjør nå endelig det. Vi Rettroende lar oss ikke rikke, og det siste vi ønsker i menigheten er folk som angrer :mrgreen:

 

Hvis man bare skal ha "en børse som funker" finnes det mange alternativer i samme prisklasse, endog nye våpen som garantert gjør samme jobben og kanskje tilogmed bedre. Vixen er en børse for entusiaster, ikke at den ikke duger for andre men den man må jo ha sansen for finessene den har. Om klassisk design og skreddersydd størrelse ikke betyr noe for kjøper er det ikke gitt at han vil bli mer (eller like) fornøyd som med en Howa. Kanskje ny-følelsen er verdt mer for ham enn det jeg mener er verdt noe? Vixen er ikke en rimelig børse alt i alt, og det man betaler for er detaljer som ikke nødvendigvis påvirker funksjonen til et verktøy som en rifle er.

 

Valg handler om å kjenne seg selv, jeg betalte mer enn jeg egentlig ønsket fordi jeg forstod at Vixen kunne være det rette for meg, en børse man blir glad i. Jeg vet jeg ikke er helt "objektiv" på slike ting, jeg verdsetter ting som godt design og håndverk når de møtes riktig like mye som ren teknisk ytelse. Jeg vil heller ha noen få gode ting jeg virkelig liker enn "det beste" av alt.

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett, jeg kan nok lett la meg både frelse og døpe i menigheta jeg serru. Har mye gammal drit he he..

Ser klart fordelene med kassa, og jeg liker designet..

Kan bare ikke helt fri meg fra tanken av å gå i en bilbutikk med nesten ny bil for ser litt bare, for så å kjøre ut med en urenovert veteran av samme merke..

Hvis noen ser den he he..

men ta det med ro, er stygt redd det blir en handel.. Enkelte entusiaster kan lire mye godord ut på kort tid.

For pokker, om 50 år skryter jeg sikker like uhemmet av Quaden jeg aldri skulle latt gå he he..

Link to comment
Share on other sites

urenovert veteran

Vi snakker ikke HV-mauser her, det er på alle måter en god børse. Det er som sagt ikke mye virkelig nytt som har skjedd siden 60-tallet når det gjelder rene jaktvåpen, så et kvalitetsvåpen fra den tiden holder gjerne tritt med nye standard-våpen. Handler man i 15-20'000krs klassen nytt så blir det nok litt anderledes, men du finner likevel ikke en så nett kasse som Vixen blant nye våpen.

Link to comment
Share on other sites

Denne vixen her har visstnok 1:14twist og 60cm løp. Hvor mye kan jeg da kappe ned? Ser noen snakker om å tape 2ms pr cm kapp.. Vil det bety at jeg ikke bør gå under 50cm? Og hvordan vil dette påvirke presisjon? Er ingen bane/mm mann, men snakker vi lapp eller snusboks på 150metern? Med tanke på gåsa...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke kappa i det hele tatt.

Har selv en vixen, med full lengde på løpet, den samler akkurat så godt som skytteren. Har hatt samlinger på 5 innafor 2 lapper, men stort sett er det føreren (meg) som vingler ut et par skudd i en serie. Skal ha på demper nå, og det blir ikke kappa noe her.

Satt ved siden av en kar på bane i fjor, den var kappa "max" sa han, så da er den vel 51cm. Og han klarte ikke noen snusboks selv i benken. Men jeg skjøt ikke sjøl, så jeg kan ikke gå god for at det var på grunn av kappinga......

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Da blir jo børsa lang og kjeitete i skauen.. Betyr det at bytte pipe for å kunne oppnå noe særlig presisjon med demper? Høres jo snart ut som om jeg like gjerne kunne kjøpe meg ei Marlin ferdig oppsatt med demper og kikkert for 6500,- på jaktfall da.. Eller den snasene Howa`n på finn...

Link to comment
Share on other sites

Min er kappa på 45 (siden det er minstemål i Sverige og jeg jakter litt der). Med en Hausken standard er den da akkurat passe lang. Stabiliserer 55 Norma Fmj ( Jaktmatch) og 55 grs Lapua helt fint siden du nevner gås. Ingen ulempe å ha litt lavere hastighet hvis det er matvilt man skal ha. Til andre ting finnes Vmax i feks 40 grs som er superpresis i min med full hylse N130.

Denne brukte jeg faktisk på jaktfelt i fjor.

 

Testet forresten å lade 62grs Norma blyspets (samme som de bruker i Rådjurs-patronen), og den stabiliserte den også. I vert fall i varmen i august. Har ikke kronograf enda så jeg aner ikke hastighet, eller om den vil stabilisere da det blir kalt. Hvis ikke så blir det 55grs Oryx.

 

55grs Nosler BT stabiliserer ikke. Denne er lenger enn 62 grs blyspets.

Så sant det ikke blåser veldig der du jakter, slik at du ønsker å bruke enda tyngre kuler, så er det ikke noe stort poeng å skifte pipe før den er utskutt.

 

Sonic-demperene får mye skryt herover og de er jo også betraktelig billigere enn Hausken.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Da blir jo børsa lang og kjeitete i skauen.. Betyr det at bytte pipe for å kunne oppnå noe særlig presisjon med demper? Høres jo snart ut som om jeg like gjerne kunne kjøpe meg ei Marlin ferdig oppsatt med demper og kikkert for 6500,- på jaktfall da.. Eller den snasene Howa`n på finn...

 

Verden har nå gått litt framover på 50år. Hvis du ikke har noe nostalgisk behov for ei eldgammel børse, så velger du Howaen :wink:

Jeg synes apachen min var kul jeg, men noen god sykkel var det ikke :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Da blir jo børsa lang og kjeitete i skauen.. Betyr det at bytte pipe for å kunne oppnå noe særlig presisjon med demper? Høres jo snart ut som om jeg like gjerne kunne kjøpe meg ei Marlin ferdig oppsatt med demper og kikkert for 6500,- på jaktfall da.. Eller den snasene Howa`n på finn...

 

Verden har nå gått litt framover på 50år. Hvis du ikke har noe nostalgisk behov for ei eldgammel børse, så velger du Howaen :wink:

Jeg synes apachen min var kul jeg, men noen god sykkel var det ikke :lol:

 

 

hjelper ikke hva verden går fremover, det er fremdeles forskjell på skit og pannekake :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser at poenget mitt med bruktbilbutikken ble catcha her.. Sier på ingen måte at gammelbørsa er dårlig, men er jeg entusiast nok? Er jeger, ikke børsemaker.. Kanskje noen som virkelig elsker disse våpna burde få fortrinn for meg? Har ihvertfall prata med nåværende eier, og fått lov til å tenke litt i mitt stille og skjøre sinn.. Problemet da er at jeg sansynligvis er like langt, og like ubestemt.. Slike egenkonstruerte våpenbehov er ille for kropp og sjel he he..

Link to comment
Share on other sites

Verden har nå gått litt framover på 50år. Hvis du ikke har noe nostalgisk behov for ei eldgammel børse, så velger du Howaen

Nå er det i realitet ikke noen nyvinninger på Howaen i forhold til den gamle Sakoen annet en at de bruker litt mere moderne produksjonsmetoder :wink:

Jeg drister meg til å si at den synlige finishen på gamle Sakoer er av overlegen kvalitet i forhold til dagen produksjonsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Har kostet noen kroner ja....men det er verdt det...veldig god børse, med sykt presisjonspotensiale....52 grs går bedre enn jeg klarer å skyte...denne børsa har også et pipesett i 6x45 og pipestikke/låskassenøkkel skifter kaliber i løpet av 6-7 miutter.

 

Tror ikke Howa har et avtrekk som denne ut av esken...

Link to comment
Share on other sites

Synes det var vel lett å fyre opp her :wink:

Her er det nok ingen som har tatt det minste fyr :wink:

 

Siden du ikke har noen gode faglige begrunnelser mot gamle Sakoer å fyre med, så kan jeg som liker de heller si noe om de jeg vet om :wink: Det er vel mere konstruktivt enn at jeg begynner å vase med at pappaen min har større tiss enn din pappa, slik som jeg får inntrykk av at andre rifletråder, med et riflenavn jeg ikke skal nevne, pleier å utvikle seg :roll:

 

For å ta det mest negative, som egentlig ikke er et stort problem for wixen, er at bolten har en styreskinne som er klipset på siden. På rifter med litt rekyl kan denne løsne og gli frem mellom låseluggen på bolten og låsekassen i det skuddet går. Resultatet blir en bolt som står fast i låst posisjon og ikke kan åpnes. Dette kan være potensielt farlig om man jakter farlig vilt.

Innvendig bearbeiding av låsekassen kan se helt for jævlig ut. Men det trenger ikke bety noe for funksjonen. Tilpassninger mellom sluttstykets lugger og kassa kan være heller trasig, med ujevn og liten kontaktflate. Løpsgjenger kan være grovt maskiner og i tillegg skjevt i forhold til løpsaksen. Løpene kan være som en banan innvendig.

 

Utrolig nok skyter de fleste gamle Sakoene utrolig bra til tross for alt dette, men jeg ser på de mere som prosjektrifler/halvfabrikat for de som liker å pusle med slikt på egen hånd. Eller for entusiaster som bare vil ha akkurat disse modellene av en eller annen grunn, og synes det er greit og betale det det koster å få de i akseptabel stand i forhold til egene preferanser. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er min vixen etter litt arbeid:

 

dWhZWHJ0.jpeg

 

b1NtNFlo.jpeg

 

Sako Vixen med nytt flutet Lilja løp i 223. Twist 1:8, lengde 51cm.

Hitech stokk, Hausken Jakt jd191 demper og Swarovski Z5 3.5-18x44 BT 4w kikkert.

 

Arbeid utført av Rafdal, bedding, retting av gjenger, lapping av klakker o.s.v.

 

Veldig fornøyd med resultatet, lett rifle med god presisjon som er lett å skyte med.

 

Kunne sikkert fått noe annet for halve prisen som hadde gjort jobben like godt, men er man smågal så blir det ofte slik. Denne rifla skal aldri selges!

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

jeg ser på de mere som prosjektrifler/halvfabrikat

Hva sammenlikner du med da? En børse til 15k eller en ny til samme pris som en brukt Vixen? Det du kaller halvfabrikat kan godt være et traust arbeidsjern for andre...

 

Poenget med en Vixen er for meg størrelsen, og ser man bort fra custom-bygg er den utvilsomt den beste kassa i sin klasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sammenligner med en rifle til 15++ lapper. For å være helt nøyaktig sammenligner jeg med en Sako 85 XS i .223 rem. Det er den eneste fabrikkriflen jeg vet om som kan kjøpes i .223 med fornuftig løpsstigning og låsekasse tilpasset kaliberet.

 

En vixen er selvfølgelig litt smekrere proposjonert, og veier litt mindre :wink:

 

Slik jeg ser det koster en pent brukt vixen fort 6-7 lapper. Så må den rettes etter alle kunstens regler, og få seg en ny pipe med kjapper stigning. Gjør du dette selv blir ikke rifla spesielt dyr, men skal du sette bort arbeidet er du nok ikke langt unna 15 lapper.

 

Det er selvfølgelig ingen ting i veien med å kjøpe en og bare bruke den slik den er for de som ønsker det :wink: Liker du .222 og lette kuler har det lite for seg med modifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Bra svart Bly, sako vixen har jeg lite kjenskap til. Hva er det som gjør at denne er så populær? Er det kun størrelse og nostalgi. Skjønner at dette var/er et kvalitetsprodukt for sin tid(1960-80 åra???), men kan ikke se at den kan hamle opp med en flunka ny Howa f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Min Sako Vixen er så bra laget, at om noen hadde lagt 20.000.- på bordet, så er den ikke til salgs....for jeg vet at det ikke lages slike rifler lenger, hverken design, størelse og kvalitet.

 

Jeg har skutt med mye annet, Sauer 202, Blaser R93 osv... sorry, men det når ikke opp.

 

Min Vixen var en AI dvs ;den har i utgangspunket bedre stokk en den ordinære rette/lave stokken som er vanlig.

 

Jeg oppgraderte med en GRS fordi jeg anså dette som det eneste som var noe vits i å forberde. Jeg fikk bedre kinnkontakt og noe bedre grep i pistolgrep.

 

At disse riflene er notoriske skjeve og har større avvik tar jeg med ei kype salt, out of the box samler dette som oftest meget godt, med mindre forberdinger, som bedding går dette som ei stråle.

 

Min er riktig nok lagt inn pipa på nytt,det som sitter i min, er et løp som satt i ei gammel standard Vixen... om den er rettet gjengepartiet er jeg usikker på.

6x45 løpet (Krieger) har 1:10 " og sender 85 grains Sierra med forbløffende presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Er det kun størrelse og nostalgi

Litt av begge deler, men mest størrelse og ytelse. Min (med ny pipe på forrige eiers regning) går som en stråle, kunne ikke vært mer fornøyd med den. Jeg har ikke målt skjevheter siden den går som den skal, har bare lappet klakkene litt siden jeg kan. Om man får et dårligere våpen i en ny Howa skal jeg ikke påstå, men det er ikke helt sammenliknbart likevel så lenge størrelsen er forskjellig. Det ER noe ekstra elegant med en kasse som er perfekt tilpasset patronen man bruker.

 

Bly: Med den referansen kan jeg nok være enig. Men hva om en sammenlikner med en ny rifle til samme pris da? Kommer gamle Vixen egentlig så dårlig ut da?

Link to comment
Share on other sites

Bly: Med den referansen kan jeg nok være enig. Men hva om en sammenlikner med en ny rifle til samme pris da? Kommer gamle Vixen egentlig så dårlig ut da?

Det er vel egentlig ingen ting nytt til den prisen som er sammenlignbart. Det blir en overdimensjonert låsekasse med alle de problemene som medfølger. De billige riflene er i tillegg ofte full av plastdeler som stort sett er søppel. Jeg ville ikke brukt penger på noe sånt uansett.

 

At disse riflene er notoriske skjeve og har større avvik tar jeg med ei kype salt,

De er kjent for det (sammen med en hel del andre rifler av eldre og nyere årgang), men du kan jo være heldig å eie ei som er rimelig bein. Min var det ikke, jeg har aldri sett en pipe som sto så skeivt gjenget i en låsekasse verken før eller etter. Men utorlig nok samlet rifla bedre enn mye annet jeg har vært borti. Problemet med det skeive løpet ble hard slitasje på hylsene, som naturlig nok kom ut med skeiv støtbunn.

 

Skjønner at dette var/er et kvalitetsprodukt for sin tid(1960-80 åra???), men kan ikke se at den kan hamle opp med en flunka ny Howa f.eks.

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Sako sine piper var ikke dårligere da enn nå, så vidt meg bekjent. Hva Howa anngår så kjenner jeg ikke til hvordan de lager sine piper, men jeg tror ikke de har bedre kvalitet enn Sako. Snarere tvert om. Låsekassene fra Howa reklameres med å være rett laget, og det er de kanskje også. Jeg har aldri satt en i dreiebenken for å måle. Men Howa lager enkle og billige løsninger på godt og vondt. Det blir litt hver sin smak. Personlig har jeg ikke mye til overs for Howa, men det er meg.

 

En rifle er uansett en helhet av alt, og jeg tipper at tester du gammel Sako mot ny Howa finner du neppe noen forskjell ute på papiret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det var en virkelig lang tråd jeg starta.. Og trakk meg sakte ut.. Ender sannsynligvis opp med en CZ 527 synthetic .223. Og jaggu er visst den også veldig bra, rett og slett mye personlige meninger. Men CZ skal etter hva jeg kan forstå ha mye til felles med mauser og da kanskje også vixen? Etter hva jeg har sett er vel denne også kammret for sitt kaliber, ikke 308. Vel, er i bruksbørse jeg skulle ha, ikke er jeg våpensmed eller ihuga renovatør..

Det mest positive er det da er ei Vixen på markedet i Telemark som entusiastene kan krangle om.

Takk for mange gode innspill. Jeg ser for meg at tråden vil leve sitt liv uten meg..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...