Jump to content

Rare amerikanere og våpenpuss


Peddyslate

Recommended Posts

Så jeg har bestemt meg for å ikke bare gnure ivei, men pusse litt ordentlig. Selvfølgelig går jeg på tubern og leter opp "how to clean your rifle", da var katta ute av sekken. Snakk om å ha mange forskjellige meninger om hvordan det skal gjøres, gitt.

 

Ok, krona må ikke skades, det er greit. Man må passe på at ingen kanter lager hakk, men at messingbørsten i seg selv skal kunne skade krona syns jeg høres litt søkt ut. Det med å være så sykelig opptatt av å ikke komme borti kammeret skjønner jeg heller ikke, gjør ikke kula det når man tar ladegrep? Og om noen tusen kuler har skrapa rundt inni der, så kan vel ikke det å dulte borti med børsten gjøre noe, vel? Er det noen som har sikker data på det, eller er det bare en magefølelse på at løpet varer tjue skudd mer?

 

Børsa mi er ikke noe rådyrt feinschmeckervåpen, men jeg håper på at den kanskje en dag skal kunne bli noe som andre TROR er det. I allefall vil jeg ha mest mulig ut av den. Jeg tror jeg velger å ikke være helt paranoid, og pusse sånn passe og ikke frike ut fordi jeg lar messingbørsten komme ut av løpet, istedetfor å sette munninga i veggen for å være helt sikker på å ikke skade krona...

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en Sauer 202 i konfirmasjonsgave, og det er jaggu halve livet mitt siden.

Den har blitt pusset til gangs, fordi jeg liker å pusse våpen. :mrgreen:

Ikke hadde jeg lest noen smarte oppskrifter, og ikke hadde jeg spurt masse folk om forskjellige metoder.

Og den går lik godt den dag i dag gitt.

Pusset fra munningen, fra løpet, med stål, med kobber, med filler, med børste...

Børsa har fortsatt bedre presisjon enn skytteren klarer å rettferdiggjøre. :lol:

Link to comment
Share on other sites

For de som er gamle nok til å huske Bob Milek i Guns & Ammo har de nok lest ørten artikler om dette.

jeg liker også å pusse, og har funnet ut denne enkle oppskriften:

 

Puss fra kammerenden

Bruk Nitrosolvent

Bruk bronsebørste

Bruk pusselapper som passer til kaliberet. (trange)

Ikke spar på noe av komponentene.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo 314 millioner Amerikanere så det er jo litt å velge på :-)

 

Jeg så denne videosnutten i går:

Hornady Ultrasonic

" target="_blank

 

Pris? La Det Coste? :-P

(Ok da - Du finner den på Midway Norge)

 

Selv bruker jeg å løse med våpenolje og spyler med vann ved 90 grader og tørker øyeblikkelig med trykkluft. Deretter sprayer jeg med våpenolje, Jeg vet det er som å banne i kjerka og det er ikke helt kosher, men det funker fint og jeg har altså ikke tenkt å ta en telefonsamtale mens dette pågår på mindre enn 1 minutt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Betryggende å høre for en som har planer om å ta det litt seriøst å få rifla til å rekke ut et stykke. Da følger jeg bare bruksanvisninga og er fornøyd med det. Men bare en ting... Bruksanvisninga mener og jeg burde ha egen stokk til hver rifle i forskjellig kaliber. Høres litt unødvendig ut, .22 kan umulig vri seg så mye inni .30-løp? Og jeg har vanskelig for å forestille meg at karbon tar med seg skit uansett. Høres litt ut som et mersalg-triks spør du meg.

 

Men jaggu er det god meditasjon å pusse våpen og!

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke vel børsten men pussestangen som ofte er i "stål". Men jeg husker godt at jeg pusset striper i pussestanga på salongen uten at presisjonen tok skade, pussestenger er som regel tyggis sammenliknet med løpsstål. Man bruker jo fremdeles blikkmantler uten at løpene blir ødelagt på noen få skudd, så hvor mye skade kan en påføre? Dessuten er det stor forskjell på en jaktrifle og et matchvåpen, innenfor si 30mm på 100m er ting ikke så ekstremt kritisk.

 

De mest ekstreme er gjerne de svært kunnskapsrike og de som er litt mer enn kunnskapsløse. De kunnskapsrike gjør det fordi de ikke kan la være, man får ikke den kunnskapen uten å verdsette presisjon. De som er litt over kunnskapsløse (best-i-test-gruppen) forstår nok til å vite hva som kan ødelegge men ikke nok til å si "godt nok for meg". De tar den sikreste ruten, og en del vil på sikt gå over i de kyndiges rekker. Jeg er en typisk best-i-test-person. Ofte har jeg tatt meg i å skulle kjøpe noe jeg ikke kan nok om til å gjøre et godt informativt valg, og likevel vil jeg ha "det beste". Da er det lett å la seg forlede seg til et mer påkostet produkt selv om en sannsynligvis ville vært like fornøyd med "mest for pengene". Det er viktig å være realistisk på spørsmålet "hva er godt nok?".

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar helst ikke dritten flere ganger gjennom løpet så jeg dytter pusselappen inn i kammerenden og lar den falle av ved munningen. Jeg bruker mest ATF olje fortynnet litt med lampeolje og noen ganger solvent, messingbørste og KG12.

 

Mine løp er rene, ATF er veldig bra og boresnake er uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...