Jump to content

alternativ kaliber i .308?


flsc123

Recommended Posts

Hei,

jeg hørte noe en gang som jeg ønsker å få bekreftet eller avkreftet av noen som har bedre peilling på det enn meg. :)

 

Hvilke alternative kalibre kan man skyte i en .308 rifle med? Forutsatt at det er minst like sikkert som patroner i rett kaliber.

 

Hørte en gang rykter om at man kan skyte 7,62mm NATO i .308. Stemmer det?

 

Grunnen for at jeg lurer er å kunne ha et rimeligere alternativ for treningsammo. :)

 

takker og bukker for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel remington 700 opprinnelig en sivil rifle som ble adoptert av det militære fordi den gjorde jobben, og ikke omvendt?

 

Om man leser litt rundt på nettet virker det å være enighet for at man ikke bør ha noen problemer med NATO-spesifisert ammo i moderne våpen. Er du likevel i tvil er det bare å ta første avtrekk med snor.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel remington 700 opprinnelig en sivil rifle som ble adoptert av det militære fordi den gjorde jobben, og ikke omvendt?

 

Om man leser litt rundt på nettet virker det å være enighet for at man ikke bør ha noen problemer med NATO-spesifisert ammo i moderne våpen. Er du likevel i tvil er det bare å ta første avtrekk med snor.

 

 

7.62x51 er hardt ladet, men er ikke så hardt ladet at det er fare for liv og helse. I verste fall, så får du treg hevarm.

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld : Du kan ikke skyte andre kalibre i ei .308 rifle. Kaliber angir riflingsdiameteren, og du må bruke ei kule i rett kaliber. Noe annet kan være farlig.

 

Det de henviser til her er som det er sagt en militær versjon av patrona 308 Winchester. En patron som er identisk, bortsett fra at de militære bruker andre ladninger / krutt / tennhetter.

 

Kaliberet er det samme enten det kalles 7,62 eller .308.

.308 er den amerikanske betegnelsen, og angir en riflingsdiameter på 0,308 tommer. Dette skal tilsvare temmelig bra 7,62 millimeter.

Link to comment
Share on other sites

Korreksjon, 30w og 7,62x51 er nesten identisk. Noen mål på hylsa har litt annen toleranse, og 308w har/kan ha høyere maks trykk en 7,62x52mm Nato.

 

Generelt Har Nato merkede våpen "rommere" kammer enn de fleste 308w rifler.

 

Faren ligger altså ikke i å avfyre 7,62x51mm Nato i 308w rifler (Om loten passer), men i å avfyre kraftig ladede 308w patroner i 7,62x51mm N Merkede rifler, i tilfelle disse ikke er konstruert for trykket.

 

I dag er Norsk Nato amo ofte "Miljø amo", og slik skiit skal ikke i noe løp jeg er redd for. Andre får gjøre som de selv ønsker med sine våpen.

 

Mitt råd er å begynne å lade selv med rimelig utstyr og komponenter om økonomi er ett problem, fremfor å stresse med Nato amo.

Link to comment
Share on other sites

.308 er den amerikanske betegnelsen, og angir en riflingsdiameter på 0,308 tommer. Dette skal tilsvare temmelig bra 7,62 millimeter.
Nei, det gjør det ikke. 0,308 tommer = 7,82 millimeter! Det er BORINGSDIAMETERREN, 0,300 tommer, som er 7,62 mm.

 

Dette kan du for øvrig lese en del om i denne artikkelen. (Hmmmm - nå må jeg få gjort den ferdig, og lagt den i "Portalen".)

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt korrekt. Det jeg ville presisere var at en ikke skal forsøke å mate rifle med patroner i andre kalibre. Det er jo klassisk å putte en 308 patron i ei 30-06 rifle. Har ikke mål foran meg, men det går kanskje å få en 338 Federal eller en 243 i et 308 kammer ? Hva vet jeg, skal i hvert fall ikke prøve.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar.

 

Det jeg mente var som sagt det å bruke 7,62 Nato ammo i en .308 rifle. Det jeg også tenker på er om tennstempelet tåler det siden det er andre tennhetter?

 

vingemutteren: Når du snakker om miljøammo, hva vil det si og på hvilken måte kan det skade løpet/våpenet mitt?

 

takker og bukker

 

flsc123

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...