Jump to content

Kikkert til elg og drivjakt


hunter boy

Recommended Posts

Jeg er i optikk-modus om dagen, og som overskriften anntyder er det nytt kikkertsikte som gjelder i denne tråden.

 

Det står mellom zeiss, leica og swarovski. Modellene er som følger..

 

Zeiss victory ht 1,1-4x24

Leica magnus 1-6,3x24

Swarovski z6I 1-6x24

 

Det optisk så er vel disse siktene i en klasse for seg og helt utmerket for formålet. Men hvorfor velge den ene fremfor den andre? Zeissen har litt mindre forstørrelse en de to andre, men også litt rimeligere og smekrere. De 2 andre har mer forstørrelse og større synsfelt! Noe jeg anser som ett pluss. Hva er det jeg ikke har tenkt på, som er noe å tenke på? :mrgreen:

 

Ønsker gjerne tips fra brukere og de med erfaring fra de respektive siktene, kjør på!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du må tenke på hvilket gevær det skal monteres på, og om du finner en montasje som passer. F.eks, om du trenger forlengede montasjer, fordi okularet er for langt, eller at det blir konflikt med justeringstårnet. Da kan skinnemontasje være et godt alternativ.

 

Diameteren på okularet er forskjellig, det minste har Zeissen, så den kan du montere lavere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har swarovski Z6i 1-6x24 som jeg er veldig fornøyd med på Blaser R8..... Men gikk på en smell og kjøpte meg en Trijicon 1-4x24 med amber triangel for å ha et billigere sikte om jeg gikk på tryne i bratte vestlands lier.... Og det sikte har jammen klart å bli favoritt siktet mitt.... Elsker retikkelet og er en drøm å skyte hurtige skudd da øyet " finner" retikkelet hurtig... Har ikke testet det i skumring ennå da jeg har en Z6i 2.5-15x56 som jeg bruker da....

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg prøvd Zeissen eller Swarovskien så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag der, men Leica Magnus var jeg særdeles skuffet over på høy forstørrelse. Hvis jeg hadde kjøpt denne tror jeg nok den hadde blitt brukt som en 1-4 kikkert mesteparten av tiden, kanskje opp på 5 til nøds. 6 var håpløst etter min mening, ihvertfall på det eksemplaret jeg kikket gjennom. Er ikke sikkert det er så mye å hente der kontra Zeissen med sin 1-4.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde først Zeiss 1-4 varipoint på min dobbeltrifledrilling, men endre opp med å sette på et Z6i gen2 sikte.

 

Zeissen var penest på børsa, uten tvil, og er meget godt sikte. Veldig tilgivelig på øyeplassering når man kastet opp.

Utfordringen med dette siktet var St jeg til stadighet sko sv lyset når jeg gikk med rifla i hånda. Dette irritasjonsmomenter ble stort at jeg til slutt solgte det, tross andre veldig gode kvaliteter.

 

Z6i gen 2 har tilsynelatende litt mindre okular? Jeg synes i alle fall at det er vesentlig penere enn forgjengeren. Liker at strømmen slås av med loddrett våpen, og St jeg har to innstillinger på lyset klart. Måtte være pinlig nøye med monteringen slik at jeg fikk riktig øyeplassering.

Har også circle dot på det, og liker siktet bedre og bedre!

 

Leica lager flotte kikkerter, men det riflesiktet ville jeg ikke skjemt bort rifla mi med. Stygge som juling!!

Hvorfor gå for er merke som har floppet på kikkertsikter før, når du har to andre med suksess i markedet og ler know-how på kikkertsikter?

Jeg har bestilt meg en Leica 10x42HD-B, så liker merket veldig godt på den fronten!

 

Du bør uansett titte igjennom alle siktene montert på et våpen el l før du bestemmer deg!

Link to comment
Share on other sites

Leicaen ble veldig dorullete, hvis jeg kan si det sånn, på høy forstørrelse. Så mye av samme effekten som jeg ser på en søppelkikkert jeg har hjemme med 6-24 (tror jeg det var) når den er på høy forstørelse, og det synes jeg er skuffende dårlig på en så dyr kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Dorulleffekten kommer vel på LAV forstørrelse vel?

 

Trijicon er OK optisk, men mye trangere enn leica og swaro. Zeiss ligger mellom Trijicon og swaro i sysnfelt. Jeg bruker swaro 1-6 uten lys. Kostet en del penger, men du verden for en kikkert. Stort synsfelt, klar og fin på alle forstørrelser, knall i motlys. Tror ikke du går skoene av deg med noen av disse modellene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte de samme kikkertene som du gjør, bare jeg skulle ha den til en drilling. Så vi har omtrent samme bruksområde, jakt i skog og på dyr i bevegelse.

Valget falt på en Zeiss victory HT 1.1-4x24 T* med ret.54.

Leica magnus fikk jeg ikke god følelsen med av en eller annen grunn :roll: var vell helhets følelsen vist det er noe som heter det.

Swarovski virket super den, men jeg syntes den ble veldig trang på 6 ganger og kresen på hodeplaseringen. Så trenger jeg ikke opptil 6x heller til min jakt.

 

Har ikke prøvd den på vilt enda siden jeg fikk den i hus sist torsdag, bare siktet på elg og rådyr. Men har prøvd den på lærduer og på div blinker og avstander og er fornøyd med den så langt. På 1.1x så har jeg begge øynene åpne så jeg får god oversikt mot det jeg skyter mot.

 

* ser nå at du har skrevet 1-6x42 på Swarovski, men den har jeg ikke sett på så der stemmer ikke det jeg skrev. Tenkte på 1-6x24 når jeg skrev min "erfaring"

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du henviser til 3 helt spesifike modeller, men jeg tillater meg likevel å stille døra på gløtt for flere alternativer.

 

Var tidligere i år overbevist om en Zeiss sjøl, men endte opp med Meopta Meostar RD 1-4x22. Eneste negative er manglende lysautomatikk, men så sparte jeg til gjengjeld en hel del høvdinger...

 

Har du ørlite tyskkunnskaper kan du ha glede av kikke litt på denne testen: http://www.djz.de/r30/vc_content/bilder/firma447/Archiv_2008/080_091_zielfernrohre_0108.pdf

 

Selv klarer jeg ikke helt å se nytten av å ha den absolutt beste optikken i en sånn type kikkert når differansene mellom merkene er så små, og hvor alt handler om "korte hold" og dagjakt = stort synsfelt og godt rødpunkt.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg har uttalt meg helt feil om dorull da? Kan godt være. Det er svært lite synsfelt jeg tenker på, altså at den sorte ringen rundt som du ikke kan se noe igjennom blir veldig stor og tjukk, og at det klare området i midten som du kan se gjennom blir veldig lite. Nå har ikke jeg lest mye om optikk, men når folk har skrevet dorulleffekt tidligere så er det alltid denne effekten jeg har tenkt på. Beklager hvis jeg har surret fælt, og håper trådstarter nå skjønner hva jeg prøvde å formidle. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din av leicaen, testet du den montert på børse med riktig øyeavstand?

 

Pga stort okular har den kjempesynsfelt, og jeg la absolutt ikke merke til noen dorull på lav forstørrelse. (Eller ellers.)

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok være den har litt stor "sørgerand" rundt bildet. Ikke som på swaro'en, som har bildet helt ut. Nesten ingen svart ring rundt bildet. Etter det jeg har sett, har også meopta mye "sørgerand". Synsfeltet kan være godt likevel, men det SER trangt ut med mye svart ring.

Link to comment
Share on other sites

Sørgerand var et flott ord for det! Det er herved adoptert.

 

Varj, det er helt greit. Jeg forteller bare hvordan jeg opplevde det, ta det som du vil. Jeg så i det i en stor og godt opplyst butikk, holdt i hendene mens jeg prøvde forskjellige øyeavstander og vinkler. Jeg har ikke prøvd det på rifle. Sikkert et flott sikte for mange, kanskje det jeg tittet i var dårlig, hvem vet? Jeg vet bare at skal jeg ha meg sikte i den klassen vil jeg titte nærmere på konkurrentene, for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er rart at ingen nevner Kalhes Helia 5 1-5x24.

 

Med sine drøyt 42 meter har den et synsfelt som overgår både Zeiss og Swarovski. På 1x forstørrelse er den virkelig det, noe hverken Zeiss eller Swaro greier, de sier 1x, men i virkeligheten er de 1 "og noe". Dette er forholds vis lett å se når man har kikkerten montert på børsa. Optisk er Kahles i toppklasse med fargegjengivelse og kontrast som er helt rå. Lys som er laget for bruk på dagen, og dette slokker automatisk om børsa settes med løpet rett opp, eller om børsa ligger på siden....slik som den som regel gjør når man sitter på post med rifla i fanget.

 

En kompis kjøpte denne for en stund siden så jeg har fått studert og prøvd den ganske inngående....."må ha" tarmen vrir seg i smerte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nesten enig der. Min swaro er ikke 1 og noe når jeg dreier helt ned, men snarere 0.9. Må faktisk sette den en hårsbredd over 1 for at den skal være 1:1. Synsfeltet på Swaro og Kahles er vel nøyaktig likt? 4-5 meter større enn zeiss, meopta med fler.

Link to comment
Share on other sites

Du kan vel lese om det på nett?

 

http://www.opticstalk.com/history-of-kahles_topic280.html

 

Kahles in the Swarovski Group

Since there was no heir in the family to take over the company, Kahles was sold to Swarovski in 1974. When Friedreich Kahles died in 1977, Kahles became a branch of Swarovski Optiks. Since May 1989 Kahles Limited (GesmbH) has been an independent company within the Swarovski group.

Link to comment
Share on other sites

Det står ingen ting der om at de ikke samarbeider med tekniske løsninger, eller forsøker å dekke ulike segmenter i markedet.

 

At det er et uavhengig selskap, betyr nok ikke mer enn at det er et aksjeselskap, eid av samme eier som Swarovski. Det vil si at Kahles kan gå konkurs, uten at det drar Swarovski med seg. Eller at det kan selges.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...