Jump to content

Våpengarderoben, gode valg fra schratch


wildbill

Recommended Posts

Har allerede vært innom på forumet og stilt spørsmål rundt scout rifle til bruk som hovedsakelig konkurransevåpen men også i en begynnende jegerkarriere og Ruger GSR står nok høyest oppe der pr i dag.

 

Leser for tiden til jegerkurset som jeg om kort tid skal delta på, og i den forbindelse så inntreffer det at man funderer over våpenparken man bør ha. Med 6 som maks, om en ikke skulle være veldig heldig, så setter dette for meg som fersking en retningslinje; hvilke våpen velger man fra "0" punktet for å dekke alle behov, både jaktens og lommebokens?

 

Grunnet meg og min kones arbeidssituasjon har vi ikke anledning til å ha hund i familien, da denne ville risikere å være alene mellom 8 og 20 timer sammenhengende i døgnet ganske ofte. I mine øyne er hundehold da for dyrplageri å regne, og oppdragelsen vil bli på et bunn nivå. Hund (må være en som duger til jakt da) kommer gjerne senere en gang, men på nåværende tidspunkt er det utelukket. Hovedsakelig vil nok min jaktform bestå av småvilt, men med (forhåpentligvis) deltakelse i lokale jaktlag på storvilt. Bor på Vestlandet, noen få timer fra hardangervidden, så reinjakt er ikke utenkelig. Kommer til å melde meg inn i hvert fall en jegerforening i tillegg til min lokale. Hadde også vært greit en gang i tiden å få delta på jakt utenlands, Afrika herunder.

 

Ser i utgangspunktet ikke noe dilemma med å kjøpe en dyr rifle og billig men brukende optikk for så på sikt å bytte ut optikken med noe bedre/best når lommeboken tilsier det. Så langt i min tankeverden har jeg sett på CZ 455 i .22LR og ekstra løp i .17hmr, samt Bettinsolo kombi i 12/76 og 6,5x55 med ekstra hagleløp. Noen gode tips og råd?

Link to comment
Share on other sites

hørtes fornuftig ut dette. har selv cz 452 i cal 22wmr til småvilt. ingen 22lr siden jeg har brukbart luftgevær til trening rundt dørene.så har jeg baikal kombi i 12/76-308w til "tyngre" oppgaver. så en cz455 og en kombi høres ut som en god start.dobbel løp hagle og boltrifle i større kaliber er jo også greit å ha...

Link to comment
Share on other sites

Hvilken våpen som "garderoben" bør inneholde.... Tja det kommer helt an på hva du skal jakte.... En 22 Lr bør alle "garderober" inneholde....for billig mengdetrening gjerne med ekstra løp 17 Hmr eller 22 wmr.... Så bør du ha en hagle o/u.... S/S... Pumpe... Auto er et fett bare haglen passer deg og du treffer det du skyter etter.... Jakt rifle som er godkjent for storviljakt... 6.5x55... 308.... 3006.... 338...375....Osv... Igjen et fett bare du takler rekylen... Men igjen det kan lønne seg å kjøpe et kaliber som gjør at du kan trene og skyte MYE.... Og kjøper du en system rifle så kan du kjøpe så mange løp og kaliber du bare gidder uten at det tar opp mere en en plass i "garderoben" har du disse tre "basis" våpnene kan du jakte alt vilt i Norge..... Så har man noe som på folkemunne kalles " havesyken" som gjør at du vil få lyst på det meste.... Dobbel rifle... Bøyle rifle.... Drilling... Osv.... Disse trenger du ikke.... Men kjekt å ha.... Det skal være sikkert.... Kos deg i prosessen med å finne deg et våpen.... Å kartlegge mulighetene er jo halve morroa :-)

 

 

PS når det gjelder hund..... Finn ut hvilken jaktform som fallet hjertet nærmest.... Ikke gjør som meg at du har fuglehund.... Og oppdager at hjortejakta tar så mye tid at en er heldig om en får seg en uke på fjellet på jakt etter rypa.... :-)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner til havesyken som DSSN skytter. Sliter også litt med det å kjøpe for så å selge, lagt kort ligger, for å si det slik. Pangen blir jo nesten et familiemedlem.... 8) Derfor er det viktig for meg (og lommeboken) å plukke riktig eller så riktig og fornuftig som mulig med en gang. Problemet er jo ikke å finne noe en har lyst på, vil ha cz 455 i .22, ruger 10/22 og gjerne en bøyle repeter i .22, ss hagle med utvendige haner, en o/u og drilling, systemrifle til magnum og en til "standard" kaliber, et par andre rifler og en automathagle og en pumpehagle. Regner med å få litt problemer med innvilgelse av alt.....

 

Selv om dette er småvilt seksjonen, tips til kaliber som er å anbefale til afrika, om enn lenge igjen til det så kan jo dette påvirke valg av f.eks systemrifle.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være mere spesifikk i anbefalingene så blir de som følger:

 

22 Lr CZ 455 med ekstra løp i 17 Hmr, dekker mengdetrening ( 22Lr) og går fint i sekken når du skal på rype jakt da med 17 Hmr løpet montert... Om du vil så er sako Quad også et glimrende alternativ.... Men et dyrere alternativ...

 

Hagle.... Tja.... Er fristet til å si... Kjøp en så dyr hagle som lommeboken tillater.....så lenge den passer til deg.... Beretta... Browning er nydelige hagler som oser kvalitet...

 

Rifle..... Presisjonsmessig så skyter de fleste riflene bedre enn sjåføren.... Har hatt mange forskjellige rifler opp gjennom årene... Tikka...Sako... Remington... Browning...Mauser...men har aldri vært mere fornøyd enn det jeg er med min Blaser R8 Lux/Proff som jeg er nå... Har to stokker og 3 løp.... 223... 6.5x55.....8x57is og et 300 win mag på vei.....og har sinnsykt lyst på et løp i 375 H&H.... Men har her ikke funnet noen fornuftig unnskyldning for investeringen.... Poenget mitt er... Her har jeg i 8x57is løpet mitt som er 43cm langt et våpen som er 90 cm uten demper og med 104 cm... Kort.. Hendig på trange poste og på hurtige skudd... Med 6.5 løpet... Kan jeg forsåvidt jakte alt som kryper å går av jaktbare arter i Norge.... Samt trene med billige kuler med ypperlig presisjon... ( les diamond line).... 223 løpet... Tja hva skal en si.... Blir ikke brukt... Men det spiser ikke mat og så mye pleie trenger det heller ikke... Så det blir stående.... Og den største fordelen.... Løpsbyttet... Enkelt... Lettvint... Og null treffpunkt forandring.... Her på mine breddegrader så kommer det en del fukt fra himmelen ( les Bøtter med Regn) og det er usannsynlig tilfredsstillende å kunne plukke våpenet fullstendig fra hverandre for tørking... Puss og oljeing... For så å sette det sammen uten å måtte skyte inn på nytt.... Så kjøp en blaser... Så slipper du å angre :-)

 

Kikkertsikte..... Finn ut hva du skal jakte... Elg... Svin...hjort...rådyr...eller fugler og kjøp så dyrt og bra som lommeboken tillater.... Et stort tungt 56 kikkersikte er kjekt å ha... I skumringen....Men det gjør også noe med balansen på våpenet.... Og vips så har du brukt 3 av 6 plasser.... Gjør deg flid med valget av de 3 første våpene.... Så slipper du å irritere deg over feile valg.... Husk hastverk er lastverk..... :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar :D

 

Så et litt mer synse (teit?) spørsmål vedrørende 30.06. Hvordan er er følt rekyl i denne patronen opp mot 6,5/308 i jaktrifler? Har skutt med alle tre, men sistnevnte kun i en HV mauser med "limbcrusher", dvs stålkappe (eller hva man kaller det) på kolben, og det tok på i skulderen etter kun en neve med skudd. Men om det er følt rekyl eller kun stålet som sto for dette vet jeg ikke.

 

308 skjøt jeg for noen år siden stående med en Remington 700 med tung pipe, og små stålmål og kjegler gikk ned i tur og orden nesten uten bom 8). Følte vel i bunn og grunn ingen rekyl i denne.

Link to comment
Share on other sites

Følt rekyl i 30-06 er noe hardere enn i 308, og en god del hardere enn 6,5x55. Kolbekappa i stål gjør det ikke bedre :lol: Tyngre rifle reduserer rekylopplevelsen.

 

Jeg synes ikke det er behagelig å skyte mange skudd med 30-06, spesielt ikke liggende. Men min 30-06 er ei jaktrifle, så det begrenser seg egentlig litt hvor mange skudd man trenger å skyte med den. Til baneskyting har jeg andre rifler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut i fra at trådstarter mener Jaktvåpengarderoben siden jakt og max 6 våpen nevnes.

 

Nu vel. Sunnmøring har dekket det meste med sitt svar, så jeg skal prøve en litt annen vinkling.

 

Enhver jeger har ett basis behov på 3 våpen, disse tre dekker "all" jakt om enn ikke nødvendigvis på en god måte.

 

Nr 1: Salonggeværet. Selvsagt i kaliber 22lr, gir jegeren mulighet til kosteffektiv trening og jakt. Hører inn i gruppen: Til smått småvilt opp til Hares størrelse (Men for all del ikke Hare). Lyddemper er nesten ett must for å få maksimalt ut av våpentypen.

Har søsken i kaliber 17HMR og 22WMR som kan brukes på alt smått småvilt, opp til og med Rev (Min definisjon, og den gjengse oppfatningen blant de som bruker kalibrene).

 

Nr 2: Hagle i kaliber 12/76, eventuelt 20/76. En O/U kan brukes til alt, også konkurranse. Variasjoner er SS, Pumpe og halvauto. Men som basis våpen er det O/U eller om man absolutt vil, en SS som gjelder. Poenget er at det bør være ett brekkvåpen med plass til to patroner i ett gjengs kaliber, da dette vil gi minst bakdeler ved generell bruk.

Unntak: En rustfri billig pumpehagle er ett alternativ om sjøfugljakt (Spesielt fra båt/kajakk etc. står på agendaen).

 

Nr 3: Storviltrifla. Man kan akkedere for det ene og det andre kaliberet, men fakta er at valget ligger på 6.5x55, 308w, eller 3006. Alt annet er for spesielt interesserte (Ikke noe galt i det, men ikke tema som basis våpen). Bolt rifle, gjerne en rettrekker, ikke halvauto eller bøylerifle med mindre man er handikappet.

 

Nr 4-5-og 6 er for spesielle interesser, må ha tarmen og lignende tilfeller (T.d. ønske om Afrika jakt). Disse skal jeg ikke komme inn på i denne posten.

 

Anbefalinger:

På grunn av Jaktvåpengarderobens beskaffenhet, er systemvåpen naturlig å vurdere som anbefalte våpen. Derav nevnes ikke andre våpen.

 

OBS! Dette er ett innspill på den "Perfekte" start på Jaktvåpengarderoben, som gir en maksimal fleksibilitet og gir rom for tre spesialiserte våpen etter egne preferanser. Våpen som er nevnt med modell er nevnt fordi de har flest fordeler/minst bakdeler, eller gir mest for pengene.

 

 

Nr 1: En Systemrifle, fortrinnsvis CZ455 med to eller tre løp (22lr/17HMR/22WMR). Alternativt SAKO Quad. CZ455 er ett mest for pengene våpen med få svakheter.

 

Nr 2: Browning eller Beretta blir aldri feil, men disse er ikke rimelige. Så utvalget starter på Baikal, og "Slutter" med Berettas rimeligste. Utover det prisnivået er det snakk om spesialvåpen, og det passer ikke inn blant det 3 første.

 

I hvilken ende av prisskalaen for jakthagle man legger seg, er avhengig av om Haglen skal bli et "Hoved våpen" der den slags jakt er det en helst driver med eller ei.

(Og her avslører jeg at Hagle ikke er mitt spesiale, jeg bruker den til å ta ned frekke kråker fra tretoppene o.l. ikke til å traske fjellheimen rundt). :wink:

 

Nr 3:En systemrifle, fortrinnsvis en Blaser R8, eventuelt en R93. Alternativer finnes, men ikke som man kan bytte løp på, og forutsagt ett eget sikte til hvert løp vill den holde innskyting med kaliberbytte.

 

Blaserene har den fordelen at man kan utruste hvert løp med eget sikte, som holder innskyting uansett hvor mye og ofte løpene er av eller byttes på. Skal man ha systemrifle for å kunne bytte kaliber dagstøtt, kan man i prinsippet glemme de andre alternativene. (Bakdelen e svinedyre løp/montasjer, samt kostnad med flere sikter). Blaserne er min anbefaling, basert på erafring og hva jeg ville ha gjort om jeg kunne begynne om igjen.

Skal man bytte løp en to tre ganger i året, kan hvilken som helst systemrifle brukes, bare man legger opp til at innskyting skal kontrolleres og test skytes hver gang ett løp har vert av eller har vert byttet. (Men jeg kan avsløre først som sist at det siste valget nesten automatisk gjør at man må ha en småviltrifle for Rådyr og ned i tillegg, da man ikke ønsker å tulle med løpet i storviltrifla på høsten).

Link to comment
Share on other sites

Det meste (og fornuftige) er allerede sagt i foregående innlegg.

Imidlertid har jeg en kommentar som går på valg av kikkertsikte som slik jeg opplever det, også spiller en viss rolle i valg av våpen/kaliber innenfor garderoben.

 

Tenker man at storviltrifla skal dekke både elgjakt og hjort/rådyr og kanskje rein, er behovet av siktemidler noe forskjellig.

Mitt valg ville da vært to rifler for storvilt, gjerne i "standardkaliber", men fast oppsatt og innskutt med forskjellige kikketsikter.

 

Derfor kan man som eksempel valge ei rifle i 30-06 til elgjakt med et sikte med forholdsvis lav forstørrelse (1,5-6x42).

Storviltrifle nr 2 ville da blitt ei i 6,5x55 eller 308 Win dedikert for hjort/rådyr med et sikte mer egnet for dårlig lys (2,5-10 x 50, eller 3-12x56, gjerne med lys).

På denne måten kunne en også velge å skyte inn med ammo i de respektive våpen som passer bedre til det viltet en skal jakte.

Jeg har ihvertfall utnyttet garderoben med dette som utgangspunkt med tre jaktrifler (elg-afrikajakt, hjort-villsvin, og rådyr-rev-englandsjakt).

Systemvåpen løser også naturligvis dette på en elegant måte med flere løp alt etter vilttype og jakt/lysforhold.

Link to comment
Share on other sites

Lag deg en " invisteringsplan" over innkjøp av våpen og optikk....istedet for å kjøpe alt på en gang...kjøpe heller kvalitet... Og spar opp til neste våpen... Enn å kjøpe tre "billig" / feile våpen bare for å ha kjøpt.... Start med 22 Lr gjerne med 17 Hmr løp til... Og skyt uanstendig mye for en billig penge... Tren på stående skyting.... Sittende.... Og liggende og gjerne i den rekkefølgen.. I jakt sammenheng blir de fleste skuddene løsnet enten stående eller sittende... Kjøp en hagle om det er småviltjakt som blir det neste.... Eller dropp haglen og hopp rett på en rifle kamret for et godkjent storviltkaliber med kikkert av god kvalitet.... Og skyt mye med den også.... Jakt turen blir mye triveligere når en er trygg på egen skyting og vet sin begrensing...

Link to comment
Share on other sites

Kommer nok til å velge våpen etc ut fra reelle behov, ikke slik som jeg gjorde i min ungdomstid og kjøpte fordi dette så gøy ut! Vil nok legge meg i den banen som har blitt beskrevet av flere over her. Kvalitet og nytteverdi skal uansett komme foran pris (med forbehold om surrealistiske prislapper) og bortkastet "kjekt å ha".

 

Har lest litt av det jeg har kommet over så langt vedrørende cz455 og sako quad. Når det gjelder kaliberne utenom .22lr og .17hmr, er disse noe man strengt tatt har noe som helst behov for, og da i nytte sammenheng (innerst inne har man jo behov for absolutt alt og litt til :lol: )? Hvordan er disse to riflene målt opp mot hverandre hva gjelder kvalitet, presisjon, treffpunkt etter løp veksling? Regner med at der er flere av forumets medlemmer som har gjort seg opp erfaringer omkring disse. Er begge tilsvarende gode, så kommer man jo økonomisk sett strengt tatt best ut med 455en og en god kikkert (til .17) og en grei kikkert (til.22).

 

Når det gjelder storviltrifle vil jeg anta at jeg ender med .308, men skal uansett på forhånd prøve ut 30.06 og kjenne på denne. Ideelt sett også med svingmontasje/picatinny for raskt å kunne endre mellom jaktform (kikkert/patron) om dette skulle ha noe for seg. Systemrifle...tja... Ser vel kanskje dette nå som et "etter de tre første" våpen, men man vet jo aldri. Blazer, helt sikkert ikke. Med fare for å tråkke noen på tærne så appellerer ikke riflens utseende til meg i det hele tatt (dessverre), og da blir det vel heller til at man glatt finner gode grunner til hvorfor ikke kjøpe. Da kan man like gjerne utelate den tankekarusellen, finnes jo plenty av rifler å ta av uansett.

 

Hagle blir der nok, og selv om pumpe/auto har sin appell så ser jeg sikkerheten og enkeltheten i felt med brekkvåpen. Med kun 2 tillatte skudd i våpen på jakt, ingen iboende Rambo i sjelen, så er behovet minimalt for noe annet. Mest sannsynlig vil jeg gå for et kombivåpen med ekstra dobbelt hagle løp, alternativt hagle med mulighet for senere kjøp av kombi løp. Ser fornuften faktisk som våpen nr 2 (.22/.17 er nr 1) noe ala den allerede nevnte på toppen av siden Bettinsolo med hagle piper i 12/76 og kombi i 12/76 og 6,5. Sistnevnte kaliber går jo i bunn og grunn til alt storvilt.

 

Blir nok en liten men lang prosess dette vil jeg tro hva gjelder tankespill. Blir nok ett og annet spørsmål fra meg i tiden som kommer omkring dette.

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt av det jeg har kommet over så langt vedrørende cz455 og sako quad. Når det gjelder kaliberne utenom .22lr og .17hmr, er disse noe man strengt tatt har noe som helst behov for, og da i nytte sammenheng (innerst inne har man jo behov for absolutt alt og litt til :lol: )? Hvordan er disse to riflene målt opp mot hverandre hva gjelder kvalitet, presisjon, treffpunkt etter løp veksling? Regner med at der er flere av forumets medlemmer som har gjort seg opp erfaringer omkring disse. Er begge tilsvarende gode, så kommer man jo økonomisk sett strengt tatt best ut med 455en og en god kikkert (til .17) og en grei kikkert (til.22).

 

Hei. Jeg kjøpte meg nylig ny salongbørse ei CZ455. Har fått testa litt den siste uka, for det første det er grovt maskinsert, når rifla er ny føles bolten som å dra ei fil mot stål. Etter et par hundre repeteringer går ting bedre. Videre er det ett avtrekk ifra helvette, det har merkbar kryp og er også så grovt maskinert at man kjenner det hakker ivei. Alikevell er jeg ganske fornøyd, meget god presisjon, testa ei eske Eley sport, som er den som har gått best til nå. Skjøt ni femmskuddsamlinger på 75m som var under ca20mm. På siste samlinga dro jeg ut to av skudda noe j.. :roll: Så da fikk du iallefall en ærlig rewiew på den. Quad har jeg ikke prøvd, men regner med bolt og avtrekk har noe mer glatt gange. Jeg kommer til å kjøpe et annet avtrekk til CZ etterhvert.

 

Hva gjelder storviltbørse er jeg enig med tidligere talere, alikevell synes jeg du skal tenke litt over hva du egentlig skal med våpenet. For noen er våpenet ett verktøy for å drive hobbyen som er jakt, for andre er våpen og skyting hobby nr1.

Boltrifle i 6.5,.308, eller 30-06. Systemvåpen er kjempegreier hvis man tar seg råd til det. Rekylen til 30-06 blir man fort vant med og blir det problem er det bare å bruke demper, som du bør ha uansett for å spare hørselen.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

alikevell synes jeg du skal tenke litt over hva du egentlig skal med våpenet

 

Disse våpnene skal nyttes til jakt. En hver form for skyting med dem utenom direkte mot vilt, er å anse som trening til jakten. Besitter selvladere til annet bruk og har fortsatt åpne plasser i våpenkortet til å handle inn flere konkurranse rifler/håndvåpen om ønskelig, så det som vedrører skytebehov av annen art enn jakt er dekket inn for.

 

Befinner meg også på den delen av skalaen at jeg ikke ønsker å bruke en årslønn på en rifle og kikkert kombinasjon som jeg aldri noen sinne kommer til å ha et vettugt behov for. Hvorvidt en storvilt rifle i tester gir en samling på 100 meter på 5 eller 15 millimeter er heller uvesentlig da der er mer enn nok av andre faktorer som kan påvirke skuddet ute i "felten". Nærmeste jaktterreng, og omkringliggende terreng er av en slik art at risikoen er definitivt tilstede for at "premium" riflestokken og finishen kan få seg en saftig kilevink når fotfestet glipper og man ramler i en våt steinur. Mine tre første skal være gode, men økonomisk forsvarlige våpen.

 

Regner med at dette var litt av det som du hadde i tankene også? Kan med hånden på hjertet si at hvis jeg kommer hjem med en rifle og kikkert kombinasjon til 40t pluss og min av og til bedre halvdel finner ut av prisen, så regner jeg med at jeg kan se langt etter jakthelger og vell så det :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle kjøpt nytt til det bruket du skisserer hadde jeg gått for en bra boltrifle med syntetstokk og et kikkertsikte etter hvordan du skal jakte, dvs nattjakt krever annen optikk enn dag jakt. Når terrenget er av slik art at det skal godt gjøres å IKKE bli blå på ræva ila en tur når det f.eks er nysnø i lia, da mener jeg det er en fordel å ikke ha en zeiss til 20 000 på toppen av rifla..hehe.

 

De fleste nye rifler er gode, tror det lønner seg å klå litt på de merkene man vurderer for å finne ut hva som passer egen kroppsbygning, hvordan en liker boltgange, avtrekk, magasinløsning, sikringsløsning osv.

Gode kandidater kan være:

-Tikka T3.

-Howa.

-Sako i div prisklasser.

-Sauer 202.

-Blaser. ..retttrekker..

-Steyr.

-Browning X/A.

-Ruger..GSR..sikler litt etter den selv. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Til nesten all jakt:

 

Valmet 412 med 3 løpssett i 12-76/12-76, 12-76/30-06 og 30-06/30-06. Til og med hagleløpet er tilpasset kikkertmontasje hvis man vil ha innleggsløp i .22lr eller skyte langt med franske sabotslugs.

 

Jeg har Valmeten i de"korrekte" r-kaliberne men det er bare tull med dagens ammopriser. 30-06 får man tak i overalt.

 

Alt dette tar 1 plass på kortet.

 

Så må man ha en fin .22lr. For meg er en eller annen Anschutz med M54 meksnisme eller en delbar Browning.

 

Da har man igjen 4 plasser man kan eksperimentere med..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor pokker skal tanker omkring valg av våpen og kaliber hva gjelder rifle bare bli vanskeligere og vanskeligere for hver dag som går? Trodde jeg hadde en fornuftig løsning til å begynner med, cz 455, en grei hagle og en ruger gsr som jeg i begynnelsen kunne ha til storvilt og konkurranse. Jo mer jeg leser av kammerets medlemmer sine erfaringer, jakt råd og tips, diverse utenlandske sider (bortsett fra kombatt kåre sider), jo mer usikker blir jeg.... Det har blitt en del timer med lesing av våpen "shit" og "bullshit" i tillegg til boken jegerprøven til njff. Om en liten uke har jeg min første dag på skolebenken siden jeg spaserte ut fra videregående på "katten" (alle fra Berrrgen vet hvilken skole det er), dag 1 på jegerprøvekurset. 1 uke med undervisning og full rulle etter jobb, forhåpentligvis bestått eksamen ikke altfor lenge etter. Med litt flaks og en forståelsesfull kone, i hvert fall en jakttur før den verste kulda og snøen setter inn.

 

Sett bort fra hagle, så begynner jeg strengt tatt å tenke retning blaser....til tross for at min tilsig for å like utseende er heller sakte. God/grei nok Howa, Ruger, Remington ligger jo fort i 7-10t kroner sjiktet, med et par lapper til så får (får og får) jeg en Sauer 101 med knallgod presisjon og merkenavn etc og da er jo blaseren kun noen få lapper unna den igjen.

 

Tankene mine svirrer egentlig nå rundt det å fokusere på å skippe den nevnte cz455/sako quad samt storviltrifle til fordel for en systemrifle til stor/småvilt i 6,5/.308 og .223. Sistnevnte kaliber vil da så klart være det som veier opp for cz/sako, dette pga jo mer jeg leser jo mer overbevist (feilaktig antakelse?) at .223 er overlegen .22/.17 til det meste av småvilt. Riktig valg av patron, så kan man bruke den til mat vilt eller predator på en god og trygg måte hva gjelder avstand og hurtig avliving av viltet. En ok storvilt rifle og en cz455 med 2 kaliber vil uansett fort bikke 16t pluss 3 (2?) kikkerter.

 

Hva er ut fra dere som har erfaringene best å gjøre?

1. skippe .22/.17 og gå for system som nevnt og heller kjøpe .22 til trening når lommeboken sier ok (kanskje allerede etter 2-3 måneder)

2. kjøpe cz/quad samt rimelig/ok storviltrifle

 

Hvis #1, hva er best å gå for; Blaser R93, Blaser R8 eller Steyr Mannlicher Luxus hvor man bruker samme låskasse til alle kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Hva er ut fra dere som har erfaringene best å gjøre?

1. skippe .22/.17 og gå for system som nevnt og heller kjøpe .22 til trening når lommeboken sier ok (kanskje allerede etter 2-3 måneder)

2. kjøpe cz/quad samt rimelig/ok storviltrifle

 

Hvis #1, hva er best å gå for; Blaser R93, Blaser R8 eller Steyr Mannlicher Luxus hvor man bruker samme låskasse til alle kaliber?

 

Plukker opp igjen denne jeg. Noen gode søndags tips?

Link to comment
Share on other sites

Tips 1: Gå for brukte våpen. Spesielt 22lr slites ikke ut av bruk. 17HMR må pusses skikkelig for å fungere, slites heller ikke av bruk (Folk flest bruker de til rene jaktskudd).

 

Tips 2: Storviltrifle. Prøv de før du bestemmer deg, du vil bli forbauset over hvor forskjellige ellers likt utseende våpen er å skyte med. (Jeg gikk fra fortvilelse til forsiktig optimist ved å bytte til rifle med KKC stokk fra en gammel Parker Hale, gamle rifla i en KKC stokk hadde sikkert gjort samme nytten som ny rifla). At stokken passer er viktigere enn allverdens merkenavn, kan nevne at jeg aldri ble venn med min Tikka T3 Super Varmint, en T3 lite med GRS stokk derimot....... Fantastisk, og det er ikke T3 sin fortjeneste. Bare rifla fungerer vil stokken bety mer enn resten, sikte kommer som nr 2, kaliber som nr 3, og Merkenavn på rifla rundt nr 15-16. :wink:

Untatt om du er gadget freak (I så fall velkommen i klubben), da er merkenavnet nr 4. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har nevnt lenger oppe i tråden så trenger du ikke kjøpe alt med en gang.... Kjøper du systemvåpen så er jo muligheten der for å bygge videre på systemet der for all framtid.... Du trenger ikke to sikter til CZ 455 om du har to løp.... Du skyter og trener masse gjennom hele året med 22 Lr og når jakten nærmer.....setter du på 17 Hmr/ 22wmr løpet og skyter inn til jakta med samme siktet.... Når det kommer til storvilt rifle og om du vurderer Blaser R8/R93 så starter du med med f eks. Et løp i 6.5x55 ukappet med lyddemper... Kaliber som er beskrevet opp i mente flere plasser her inne... Men et meget anvendelig kaliber som er godkjent til all jakt i Norge ..... Tar du høyde for et løp til i et større kaliber så kjøper du lyddemper som også takler dette kaliberet så trenger du bare 1 demper til to løp.... Vil du ha en kort hendig rifle så kjøper du 308 eller 8x57 is og kapper løpet på 43 cm så har du en rifle som uten demper er 90 cm lang og med en hausken standard montert 104 cm lang... Kikkert på løpet.... Så har du et scout blaser konsept... Setter du på et aimpoint H1 Micro så har du en kort.... Lett og meget hendig rifle for hurtige skudd på korte avstander.... Så da blir regnestykket ikke så gale....

 

R8 med litt pruting og 6.5 løp... Kr 21000

Meopta/zeiss med lys 3-12x56 kr 8500

Montasjen kr 3000

Hausken standard kr 3500

 

Pakke pris kr 35 500.-

 

Og ved neste korsvei

 

Løp 8x57is kappet og gjenget kr 6500

Aimpoint H1 micro inkludert montasjen kr 5990 ( jakt og friluft)

 

På disse to løpene bruker du samme sluttstykkehode og selv om det følger med magasin innsats med ekstra løp så kan de brukes om hverandre... Jeg skrev lenger oppe at det lønner seg å planlegge og med litt planlegging ja da blir det ikke så gale.... Selv om 35-40 tusen er en god slump penger.... Ja så har du et system du kan bygge videre på.....

 

Skal du på Afrika jakt.... 375 H&H løp og magnum sluttstykkehode og skyt inn begge de andre kikkertene til turen og du er klar for "Big five"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...