Jump to content

Antall klikk, litt merkelig?


jarlemann

Recommended Posts

Har en Zeiss Duralyt 3-12x50 på leupold baser/ringer. Når den er innskutt på 100m så har jeg bare 30 klikk igjen oppover, men hele 80 klikk ned. Jeg skulle så gjerne prøvd meg på litt langhold, men i følge strelok kommer jeg bare litt over 400m.

 

Er dette normalt?

Link to comment
Share on other sites

ja

 

hva slags retikkel? om du har f.eks. tysk #4 så kan du skyte inn på overgangen tykk tynn under. om du ikke har medforstørrende retikkel så må du notere forstørringen du skyter inn med.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hørtes litt rart ut. Er ringene like høye? Er basen rett, eller tilter den i feil retning f.eks.?

 

Edit: Dr var jeg litt sein. M67 har bedre peiling enn meg, så da er nok svaret gitt.

 

For å løse problemet blir det ofte montert en skinne som har innebygget tilt, slik at du får mer å gå på.

Link to comment
Share on other sites

ja

 

hva slags retikkel? om du har f.eks. tysk #4 så kan du skyte inn på overgangen tykk tynn under. om du ikke har medforstørrende retikkel så må du notere forstørringen du skyter inn med.

 

K

 

Så kjipt. Det er tysk #6.

Hva er vitsen med 80 ledige klikk ned? Har det med hvor høyt siktet monteres? Er jo i så fall ingen som får montert det siktet så veldig mye lavere :)

 

Hørtes litt rart ut. Er ringene like høye? Er basen rett, eller tilter den i feil retning f.eks.?

 

Edit: Dr var jeg litt sein. M67 har bedre peiling enn meg, så da er nok svaret gitt.

 

For å løse problemet blir det ofte montert en skinne som har innebygget tilt, slik at du får mer å gå på.

 

Var børsemaker som monterte dette, har ikke hatt det av enda. En ting jeg stusser over er noe som likner mistenkelig mye på en bit av en colaboks under den bakre basen.

Link to comment
Share on other sites

ramski:

Da er det ikke mitt oppsett det er noe galt med i det minste ;)

 

M67:

#6 er som #4, men med tynnere trådkors så vidt jeg har forstått.

Er noe så spenstig som en t3 lite med leupold std ringer og baser.

 

Men da har jeg funnet ut at jeg trenger en skinne med tilt. Her trenger jeg hjelp, dette kan jeg ingenting om.

Hvor mye tilt trenger jeg hvis jeg (en gang litt frem i tid) vil ha muligheten til å nå 1000m og samtidig kunne komme ned på 100m? Kan jeg bruke de ringene jeg har? Så vidt jeg kan forstå så er en skinne noe som erstatter basene?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ei skinne, du skal ha 20MOA

 

du må ha nye ringer.

http://www.egwguns.com/scope-rings/egw-practical-aluminum-rings/

 

 

Duralyten er ubrukelig om du skal drive og smelle på 1000m til vanlig, sorry.

 

Hvor holder du til? Du kan da fint bruke sikte med tykt-tynt overgangen med retikkel 6 også. Det tar deg MYE lenger ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske svar, forresten. Bor i Søgne.

Lite vits å bestille nye ringer og base hvis det ikke er brukans til noe. Hvorfor er kikkerten ubrukelig, forresten? Er litt knot å skru på den, men hvis en ser bort fra det?

 

Er jo en mulighet å stille inn vha overgangen ja. Noen andre lure triks? Må da være mulig å shimme dette til tenker jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Lite vits å bestille nye ringer og base hvis det ikke er brukans til noe. Hvorfor er kikkerten ubrukelig, forresten? Er litt knot å skru på den, men hvis en ser bort fra det?

Du sier 1000m, det er det sannsynligvis ikke brukanes til. 6-800m skulle være Good Shit, kanskje 900m.

 

20 klikk opp og 80 ned har du nå av klikk - 100 totalt. Jaeg antar at det er 1/4 moa klikk, så du har 25moa totalt. Sånn ca. Setter du på ei 20moa skinne ala den jeg linka til, så får du omtrent 60 klikk mer oppover, så altså 80 opp og 20 ned.

Jeg går ikke rundt med klikktabeller i moa i hodet, men 20 moa (80/4) får deg ikke til 1000m med ei jaktrifle og 6.5x55. Jeg tipper du renner tom rundt 750m.

EDIT: du får 80 moa knepp mer, med de følger det får for videre matematikk. 60 får du av 0.1mil-knepp, det kom ut av ryggmargen.

 

Nå er det mye snakk om 1000m, og mye hype - sannheten er at det er få som skyter noe særlig på 1000m, og enda færre som treffer noe. Det mest vanlige, og naturlige, er at folk som kommer inn til langholdsskyting (og ikke er helt gale, slik som NRB89 :wink: ) skyuter en hel del på avstander ut til 6-800, ofte i årevis - før de har laderutiner, utstyr, lyst, kunnskap, og selvtillit til å begynne å skyte på 1000m. Det er av latskap små mål vi har på 1000, og en skal faktisk ha ting rimelig på stell for å ha noe utbytte av å skyte på dem. Da snakker jeg ikke om "pælming" der en treffer med ett av 20 skudd, noen synes det også er kult.

 

Om du bruker overgangen tykt - tynt i retiklet (ret. #60), så får du 7mil ekstra om jeg husker rett (3.5mil på ret. #4 iallefall) det kan også være forstørrelsesrelatert.

Selv har jeg brukt mye en Zeiss 2.5-10x42, med akkurat samme problem, selv om den har noen flere klikk tilgjengelig. Den sitter nå på ei 20moa skinne (jeg har ei rifle uten tiltet skinne, en M98 med åpne sikter...), og det er 11mil tilgjengelig oppover - med 308 så rekker ikke det heller til 1000m uten å bruke retiklet - men man kan ha det dæven så gøy på 500m.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Avhengig av ammunisjon vil du trenge ca 150 1/4 " knepp for å komme fra 100 til 1000 m. Som M67 skriver vil du slippe opp for knepp på rundt 700 m.

Men grunnen til at jeg skriver er din kommentar om å shimse opp basen, på presisjonskyting er det ingen løsning. Sikte må sitte på en solid og stabil montasje uten spenninger. Med shims vil det bli dårlig kontakt mellom skinne og låskqsse, og det blir spenninger og skjevheter når skruene strammes til. Dette er uforenlig med kravene til stabilitet, og skal du skyte langt må du investere i en god skinne med gode montasjeringer.

Link to comment
Share on other sites

Ett klikk er 1cm på 100m. Det blir vel 1/3 moa?

Da dropper jeg tanken på å shimme. Må nok skru av å se hva det er børsis har gjort for noe.

Jeg kommer nok mest sannsynlig ikke til å skyte noe særlig på 1000, men liker å vite at jeg har mulighet hvis det skulle by seg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er shimset under bakre base så skulle vel det bety at den knapt hadde vært mulig å komme opp på blinken uten den shimsen, når det er så lite klikk igjen som det er?

Det kan vel tyde på at noe er "ute av vater, og vel så det" i utgangspunktet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...