Jump to content

Ikke tørke/vaske av hylsefett?


Batman123

Recommended Posts

Som tittelen sier; går det greit å lade slik som dette:

 

1. ta en nyvasket ( UL ) hylse og fette på lube-pad og koste fett i halsen med børste

2. Size hylsen

3. krutt , tennghette og kule

4. tørke av ferdige patroner med en fuktig og en tørr klut

 

Hva er problemet med å ikke rense hylsehalsen innvendig før lading? Utvendig sier det seg selv der må det være tørt, men kan ikke se noen grunn til å vaske innvendig.

Det er jo ikke akkurat som om de blir dynket med fett, bare et tynt lag.

Link to comment
Share on other sites

Smører dere hylsehalsen innvendig? Hvorfor det? Har jeg aldri gjort, jeg polerer ikke hylsene mine etter pressing, kun før, for og slippe og ha dritt og sand inn i i diene mine. Så vasker jeg ferdig patron i vann med oppvaskmiddel og litt sitronsyre. Blir fullendte blanke da.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, det er ikke nødvendig å smøre hylsehalsen innvendig. Men det kan være greit å børste med tørr børste, da ekspanderen glir ut lettere. (slipper å "strekke" hylsa). Smøring der blir bare griset når kruttet skal i....

Forøvrig er denne børstinga også unødig dersom mam bruker UL vasker. Blir så blank og fin innvendig også.... :D

Link to comment
Share on other sites

Smøring av hals har en effekt. Før slurvet jeg mye på det punktet, og opplevde av og til hylser som kamret trangt. Etter at jeg skjerpet meg på det punktet forsvant problemet, jeg mistenker at skulderen kan strekkes når den trekkes over ekspanderknappen. Du bør kjenne klar forskjell på kraften som kreves med og uten fett.

Link to comment
Share on other sites

Står vel også i de fleste ladebøker.

 

Noen som kan svare på det opprinnelige spørsmålet?

Du leser tydeligvis ladebøker. Leser du Ladeboken en gang til, så vil du helt sikkert finne påstanden om at det ikke spiller noen rolle om det ligger litt hylsefett på innsiden av hylsehalsen. Dette er uansett så lite at det ikke påvirker forbrenningen av kruttet.

 

Du kan få slippe å lese hele boka på nytt. Prøv side 31 linje nr. 11 i Ladeboken utgave 6. :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo ann på hvilket middel du bruker å smøre med, men krutt kan henge seg fast på innsiden av halsen, slik at resten av kruttet bruker lengre tid på å renne ned. På f.eks en Dillon 550b så er det en ulempe, for er du litt for kjapp med å ta ned igjen spaken, så renner det krutt utover... Har prøvd selv...

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket produsentens anbefaling?

 

Grunnen til at jeg vasker de er ikke så mye at jeg er redd for krutt eller hette, jeg tenker mer på hvordan det kan påvirke kulehold og kammerklebing. Bruker vannløslig RCBS, og det ser ut til å tørke inn uten å legge igjen en glatt eller klebrig hinne, men om alle er slik vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? vaske/tumble hylsene rene, smør de før sizing (Jeg har gått over til Dillon spray, og sprayer hylsene fra to retninger stående slik at de har fett inne i hylsehalsene. Sizer + eventuelt trimmer. Tilbake i tumbler for å bli kvitt fett inne i og utenpå, legges så på lager klar for hette i setting etc. Når det passer.

Det går fort å lade opp 50 år man kun trenger å sette i hette, krutt og kule. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mål lengden på ei hylse som er presset UTEN smøring og ekspanderknappen, og ei med... Da ser man hva som lønner seg eller ikke. Jeg bruker ei messingbørste med mikroskopiske mengder rcbs hylsefett. Det blir det ikke noe klin av og heller ikke krutt som henger i hylsehalsen.

Edit: Skriveleif...

Link to comment
Share on other sites

Smøring av hals har en effekt

Ja, jo..

Det er ingen her som skiller på dier med ekspanderknapp i stål eller i karbid såvidt jeg kan se? En usmurt ekspanderknapp i stål opp gjennom en skitten hylsehals (eller en gullren sikkert enda verre) har alle muligheter til dra hylsa både lengre, og skjev.

I karbid er det bedre, og smøring er ikke nødvendig, men det er fortsatt bedre.

 

For alt jeg vet er alle ekspandere nå i karbid, men før i verden var det noe man kjøpte ekstra. Noen ekspandere er også snillere enn andre på grunn av formen de har.

 

Bruker en Lee Collet eller dier med løse bushinger så slipper en hele smøringa, og ofte vasking også - jeg kjøper forresten heller en bushing hvert 4 år enn å bale med å vaske hylser...

Men her er det likens, du må ha karbid- eller nitrid-bøssing. Er det stål så må du smøre, men bare utenpå i det minste.

 

Som noen sier over her så er igrunn det eneste problemet med fettet at det får krutt til å sette seg fast i halsen, og forkludrer ihellingen av krutt. Men det er mer enn god nok grunn til å unngå det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig der M67, alt går bedre med smøring. Karbid er en fin sak (fremdeles ekstrautstyr), mica også, men hylsefett er likevel det beste. Jeg har som deg merket forskjell i jevnhet etter at jeg begynte å smøre halsen, som regel går det greit med å smøre hver 3-5 men det avhenger av hylsene og diene. Polering av ekspanderen (i lengderetning) hjelper, og hylser med liten skulder (feks 300Whisper) ser ut til å være mindre følsomme, men alt i alt er det enklere å smøre godt og heller vaske.

 

Har faktisk vært borti 30US-hylser som var så steike harde at de måtte smøres selv i karbid-dier, om det var diene eller hylsene som var problemet aner jeg ikke men uten smøring måtte jeg nesten stå på ladearmen for å få presset de. Med et minimum av smøring gikk de som silke.

 

Mitt store ankepunkt med å ikke vaske er hvordan det påvirker kulehold, jeg vet ikke og har ikke lyst til å forske på det. Når jeg driver med utvikling av ladninger (jeg gjør jo nesten ikke noe annet) er det også en fordel om en ikke må vaske patronene siden en boks kan inneholde 5 forskjellige ladninger som ser identiske ut, fort gjort å rote ting til da.

Link to comment
Share on other sites

Har anskaffet ei Redding S- die og karbid ekspander til lading av .300en. Blir nok lignende dier til flere kalibre ja. Lading er kjedelig og tidkrevende nok som det er, og kan fetting og avfetting unngås gjør ikke det noe.

 

Forøvrig er det vel mulig å droppe hele ekspanderen når en bruker necksizedier med utskiftbare bushings som kan velges slik at kuleholdet blir greit. Har ikke prøvd selv ennå, men må vel prøve å eksperimentere med det en gang.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er det vel mulig å droppe hele ekspanderen når en bruker necksizedier med utskiftbare bushings

Mulig å droppe? Det er ikke noen ekspander i mine iallefall - det vil jo også være rimelig smør på flesk, og ødelegge hele poenget med bøssingen? Det fungerer iallefall utmerket uten, det er flere år siden jeg brukte ei die med ekspander.

Nå er vel diene mine "Competition", og ikke "S", men de er jo like bortsett fra mikrometerjusteringen? Tror jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Greit å høre. Selv om jeg bruker ekspanderen velger jeg en bushing som presser slik at ekspandernen bare brukes til den siste finjusteringa og derfor ikke trekker spesielt i halsen.

Har forøvrig diskutert dette med andre hjemmeladere som hevder de ikke dropper ekspanderen fordi de får "rettere" patroner med bruk av denne. Mulig dette bare er BS. Har uansett utstyr for å måle kast i ammoen, så dette kan jeg teste ut selv.

 

Beklager off topic.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel fullt mulig å gjøre det slik og likevel få en gevinst. Problemet med vanlige dier er at de må være dimensjonert så selv de tynneste halsene presses ned nok, det betyr at normale hylser må presses mye ned og for så å åpnes igjen. Med en bushing-die kan en droppe ekspanderen, men for jevnt hold må en også ha jevn hals. For å kunne håndtere en viss variasjon i halsen kan en bruke en bushing som er litt for liten og ekspander for siste justering, det vil gi vesentlig mindre bearbeiding av hals enn en standard die og siden man presser såpass lite vil ikke behovet for smøring være like stort heller.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har noen fine skisser/tegninger over hvordan de forskjellige diene fungerer? Karbid, med/uten bøssing osv? Har en vanlig neck sizer die fra rcbs, kan jeg justere den slik at den åpner hylsen mere for mindre kulehold når jeg skal måle col'n i kammeret på rifla?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...