Jump to content

Sikte egnet for regnvær?


Kverk

Recommended Posts

Hva er det beste sikte å bruke når det regner og alt er vått?

 

Per i dag bruker jeg en Zeiss Classic kikkert. Fungerer dårlig.

 

Av en eller annen grunn synes jeg det alltid regner når jeg er på hjortejakt, enten jeg går på drev eller sitter på post. Og det er utrolig irriterende å få vann i siktet, dugg, eller begge deler. Jeg har brukt linse-lokk, men de knekker og går i stykker. Jeg har brukt t-skjorte, kluter og annet til å tørke optikken forsiktig med, men det fungerer bare helt til det også blir vått. Dessuten har dyra det med å komme mens jeg tørker.

 

Er Loutec coatingen på Zeiss så bra som de sier? Jeg innbiller meg at Aimpoint er veien å gå. Noen som har erfaring med Aimpoint og regn? Andre innspill?

Link to comment
Share on other sites

Er Loutec coatingen på Zeiss så bra som de sier?

 

Ja enn så lenge så er jeg storfornøyd. Regner bra på nordvestlandet. Og på jaktet i februar med drit vær så var jeg den eneste som ikke måtte tørke av linsene. Har to victoryer og kommer til og kjøpe det neste gang også

Link to comment
Share on other sites

Godt vedlikeholdte, lett smurte Butler Creek lokk, eller andre lokk som er så tette som mulig - og ikke åpne dem før du skal skyte? De knekker, ja, men ikke SÅ ofte.

Solblender på objektivet hjelper endel også, men det er jo okularet som er verst, Diger hatt er uansett en fordel i regnvær. Og igjen, lokk på all optikk til du skal se gjennom den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke åpne sikter på løpene mine. Vet ikke om det er et savn, heller...hadde jo åpne sikter på AG3'en, men det er tjue år siden. Fungerte fint, det.

 

Noen som har erfaring med stri-regn og Zeiss Compact point eller Aimpoint Micro? (jeg liker de små siktene)

 

Pussig nok er det lite/ingen artikler som omtaler overnevnte sikter og regn?

Jeg begriper ikke hvorfor alle reviews alltid handler om alt mulig annet, men ikke bruk i regn...Jeg synes det regner omtrent alltid når jeg er på jakt.

Link to comment
Share on other sites

EOTech har et godt rykte i USA, omtrent som Aimpoint har her hjemme. Liten vekt, noe svak batteritid? Litt rart man ikke hører mer om disse produktene i Norge, men sånn er det. Ser at Midway.no forhandler enkelte av modellene. Sikkert greit å kjøpe av norsk forhandler mtp reklamasjoner (hvis du skulle være uheldig)

 

Jeg har for tiden en Blaser, og da må jeg isåfall sette på en Weaver-skinne a'la dette

 

http://www.eurooptic.com/blaser-weaver-style-fixed-mounting-rail.aspx

 

..men da må jeg nok bygge opp kolben, så det gidder jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Angående Lotutec til Zeiss(ja ja jeg er Zeiss fan greit) så var jeg ute i regnværet med min nyinnkjøpte Zeiss PRF og tenkte jeg like godt kunne teste denne berømte Lotutec voodoo greia som Zeiss skryter så fælt av. Mens jeg trødde i regnværet vendte jeg objektivet oppover og kunne ikke fatte at regnet ikke traff selve objektivet men bare lasermottakeren. Tenkte som så at det var nå som pokker at regnet bare treffer det glasset som jeg ikke ikke har noe interesse av å se hvordan regnet oppfører seg på, men på nært hold så jeg det Zeiss hevder, nemmelig at vann preller av. Det hadde seg nemmelig sånn at når regndråpene traff objektivet spratt de tvert av igjen slik at glasset hele tiden så tilnærmet tørr ut! Akkurat som om objektivglasset var en trampoline rett og slett. Glasset for lasermottakeren ble søkkvåt og en liten dam samlet seg rimelig fort men objektivet var like tørr hele tide. Helsprøtt!

Så ja Lotutec fungerer, men hvor lenge det har jeg ikke funnet ut av. Anbefaler og kjøpe Zeiss sitt objektivrens sett. Kommer i en kjekk nylonveske som er kjekk å ha med på tur.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noen erfaring av sivile kikkerter, men brukte Butler Creek lokk på Hensoldt siktet på AG3 i 13 år uten problemer. Har dem fortsatt et eller annet sted. Og den AGn fikk gjennomgå..

Dette funket fint, men åpnet ikke lokkene før jeg skule skyte og var rask med å stenge dem.

 

Har de siste 8 årene brukt Aimpoint rødpuktsikte til AGn (standard i HV siden 2005 eller noe) og samme der, lokkene er fortsatt hele og det har i min tropp ikke vart noe problem med disse.

Når lokkene holder for militært bruk, jaja.. HV er jo ikke akkurat noen hardcore superninjas, men folks holdning til militært utstyr er jo som så og blir som regel ikke behandlet så veldig pent..

 

Hvordan bruker du lokkene? Med et bakre lokk som man kan se gjennom (trengs da kun åpnes hvis det ikke går å se gjennom grunnet vann/snø/is) og der det fremre lokket kun åpnes så det er som et tak over linsen og hvis linsen ligger litt beskyttet inne i tuben/lokkfestets rundning burde regn ikke var enoe problem.

Problemene jeg har hatt er heller at man er uforsiktig og puster på bakre linsen :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nja, de gamle kan ikke ha vært så fantastisk mye bedre. Jeg hadde ett heftig forbruk av Buttler Creek også for 10 år siden.. Som regel var det låsingen som ga seg.

 

Det er ganske nøyaktig ett hav av kvalitetsforskjell mellom Buttler Creek og Leupolds Alumina.

De er av såppas god kvalitet at det kan være verd å se på mellomringer for å kunne benytte dem på andre merker enn Leupold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...