Jump to content

Hvilket kaliber til småvilt?


vingemutteren

Recommended Posts

Sitter her med en Savage Stevens 200 short action rifle i 223r, og selv om jeg er fornøyd med 223r er jeg ikke fornøyd med rifla og patron som enhet (Store problemer med ekstraksjon av tomhylse, da der ret og slett blir så mye plass at 223 hylsa spretter av ekstraktor med engang den kommer ut av kammeret, noe som er lenge før den kan kastes ut).

 

Siden dette er en lego rifle (Skru og bytt løp/sluttstykke), er den nærliggende løsningen å bytte til ett kaliber som riflemekanismen passer sammen med. Men Hvilket kaliber?

 

Ok, Problem. 223r er for liten hylse til mekanismen, ny hylse må være større (Lengre).

 

Patroner som 308w utgår, dette skal være en lett småviltbørse med Rådyr som største vilt, men med Kråke og spesielt lang skutt Gås som spesiale.

 

Har alt 223r, 22-250, 6,5x55, og 308w i skapet, så jeg føler at patronen må hamne mellom kaliber 22 og 30 ett sted. 6mm?

 

Patronen må passe i en Short action (308w er det største som får plass).

Patronen må ha god mateegenskaper, er lei av klusset med kamring og ekstraksjon av 223r i Savagen.

Relativ liten rekylimpuls, da våpenet skal forbli lett (Forvokst salonggevær).

Passe for løpslengde rundt 50cm.

Om jeg kan skyte både lette varmintkuler med eksplosiv virkning og tunge sigarer for å ta gåsa på 400m++ er bruksområdet dekket fullt ut.

 

I tillegg skal patronen være lite kilen å lade, dvs. at den ikke er vanskelig å få presisjon med, og kan smekkes sammen like enkelt og "sytalaust" som en 223r/308w. Om der er rimelig ladekomponenter som kuler og hylser til å lade opp trenings ammunisjon med på markede, er det absolutt et pluss da trening er ett av hovedområdene for 223n i dag.

 

Tilslutt så skal selvsagt løpet påmonteres og i hovedsak brukes med demper, så løpsbrenning og store kruttmengder utgår.

 

Merk at dette da vil gjøre Savagen til et "system våpen", så 223r løpet blir beholdt.

 

Jeg har sett på diverse 6/6,5mm kreasjoner, men kan rett og slett for lite til å vurdere de opp mot hverandre.

 

Da folkens, er jeg spent på hva kammerfolket har å anbefale. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst til å anbefale deg 6mm BR, siden jeg skyter det selv. Problemet med den er matinga. Den er såpass stuttjukk at den mater dårlig, ellers en excellent småvilt/rådyrpatron og som regel svært presis. 243 w er bedre matingsmessig. Nå er den hylsa en liten mm lengre enn 308 hylsa, slik at kuler må settes forholdsvis djupt for at de skal tilsvare 308 lengde. En opplagt mulighet er 6mm xc, som ligger imellom disse to i lengde og yter omtrent som 243w. Summa summarum....6mm xc! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

243 Win er som en magnum, og du må regne med at den brenner kruttrester i demperen. 250 Savage er mer harmonisk slik sett. (+ Unektelig kult med Savage i en Savage :winke1: ) I Normas ladetabell er sistnevnte også satt opp med et større spenn i kulevekter. Dette skyldes kanskje at 250-hylsen er hele 3,3 mm kortere enn 243-hylsen? Det gir uansett mer tumleplass i magasinet.

 

Siden langholdsjakt på gås er aktuelt, mener jeg 260 Rem kanskje er det ideelle kaliberet, dine parametre tatt i betraktning. Dette er også et kaliber som trives bra med raske til middels raske kruttsorter. 6,5 mm er kanskje litt overkill? du mente 7mm var for stort...

Link to comment
Share on other sites

Med liten rekyl impuls, som 223 har, er du nødt til å holde deg til noe rimelig likt.

De tusen lappene du bruker på å skaffe Lego rifla ett sluttstykke eller en børse maker jobb, er bortkastet.

Spar de kronene.... Stamp rifla og kjøp deg en CZ 527.

 

behold kaliberet, som virkelig gjør den jobben du krever.

 

Selv er jeg veldig glad i liten rekyl, ikke fordi jeg er en pingle. Men det er uvurderlig å se at en treffer viltet igjennom kikkerten.

Selv med en 4.5 kg børse med 16x kikkert og tofot har jeg problemer å se "innslag" i vilt under feltmessige forhold med alt over 6br.

Har tilnærmet samme problem som deg. Har litt utkaster problemer med en rem 700 i 221 Fireball.

Probelmet er såpass sjelden, men en eter gråstein av forbannelse når utkaster problemer stopper en skudd situasjon eller hindrer ett oppfølgings skudd.

 

Gjør nøyaktig det samme som det du tenker(samme feilen?).

Rem 700 er ei lego børse. Og får ny sako utdrager i disse dager,++ div annet når børsa først er sendt inn. Da er jo riggen passert en ny cz 527 for lenge siden i pris når den kommer i retur.

Link to comment
Share on other sites

jeg ser etter lette varmint ala 223 sine 55gr v-max i ene enden og 6.5x55 sine 10gr-120gr sigarer i den andre.

 

Da er både 257 Roberts og 250 Savage hete kandidater, som nevnt over.

De er av få patronene jeg vet om med spenn i kulevekter fra 60-120grn... Men kanskje for lange for låsekassen din.

 

Hvis du tenker på en 6XC, tror jeg heller jeg ville valgt en .243 win. Jeg tror foskjellen er minimal, og dersom du ikke er avhengig av de få milimeterene XC hylsen er kortere for å få den til å passe i magasinet, tror jeg at tilgjengeigheten på .243 win hylser hadde avgjort for meg (Hvis jeg var i kjedelig/fornuftig humør... noe jeg heldigvis skjelden er...)

 

Jeg er ikke så glad i fart og 5-6mm kuler, til jakt. Så jeg vil fremdeles anbefale 7mm08 :roll: og fin-fine patroner som 6,5 creedmore :mrgreen: (eller 260 remington)

Link to comment
Share on other sites

6.5x47 har gode poeng, og dess mer jeg leser dess mere tviler jeg.

 

Heller nå til å ha øynene med meg i tilfelle det dukker opp et 260rem løp, da jeg da får tilnærmet 6.5x55 prestasjoner og en rå gåserifle.

 

Får heller se nærmere på om det er mulig å bedre ekstraksjon av hylser i 223r løpet i første omgang.

 

Dette tanke eksperimentet var givende og kunnskaps økende, ting var definitivt ikke så enkelt som jeg så for meg.

 

Spesielt når jeg sammenligner krutt mengder med tanke på korte løp og forbrenning i demper, ble jeg forbløffet over å se hvor lite som skiller (Om man ikke aktivt velger hurtig krutt og lavere hastighet).

 

Savage .250-3000 er ikke aktuelt (Selv om den hadde vert kul). :D

 

P.s. Spennet i kulevekter var nok litt for stort, 55/60-100gr, eller 70gr-120gr er nok mer realistisk.

Skyter i dag 75gr Partizan uten problemer i 223r (Utover mating/magasin om jeg utnytter friflukten, og de forbaskede extracion problemene).

 

Fant for øvrig ut at Sharp shooter suply har ett extractor/ejection kit til rifla som leverer, problemet er at de absolutt ikke sender ut av USA. :(

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en 6,5x55 fra før, ville jeg spart penga mine og brukt den istedet for å kjøpe et .260-løp til Savagen. Det er vel kanskje en liten forskjell på papiret, men i praksis så yter disse to patronene omtrent akkurat det samme.

Bruk heller noen kroner på å fikse problemet med utdrageren din :wink:

Link to comment
Share on other sites

Utdrager skal fikses a, kan ikke leve med dette i lengden.

 

Men summa sumarium er nå at 260 rem står igjen som topp alternativ til bytte løp.

 

Begrunnelse:

1. Passer i mekanismen, og det er forholdsvis billig og enkelt (= Hylle vare) å ordne selv. (= Ingen børsemaker = Lavere kostnader).

2. Sluttstykke hode og magasin koster ikke mange kronene.

3. Hylser er greie å få tak i, kuler så enkelt som det kan bli.

4. Lovlig til Storviltjakt = Lovlig til Sel (Schultzen blir ikke med i båt, Savagen... who cares. :wink: ).

5. Selv med langt løp bør den forbli lett å drasse på.

6. Mating skal være ett ikke tema, ekstraksjon likeså med 260 rem.

 

Men.... En CZ527 hadde jo ikke vært så dumt. Sukk! Blir nok noen runder med meg selv dette. Kanskje kjøpe en n rifle i stede for, Blaser?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...