Jump to content

Kuler til Rådyr.


Rs.1600

Recommended Posts

Har fått tildelt mitt første rådyrkort, og har ingen peiling på vilken kule jeg har lov til å bruke, i utgangspunktet hadde jeg tenk til å bruke hagle med slug, men jaktortet gjelder i fra 1/10 så da er vel ikke det lov.

Så da er førstevalget en .223 som er skutt inn med 55gr kule klar til revejakten, er denne tung nok til å klare kravene til anslagsenergi, ladet med 23gr n133.

Ettersøkshund er skaffet og håper de starter med storviltprøvene snart på den lokale banen.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke sånn att det kun er lov før bukkejakten begynner?

Hadde vært mye bedre med hagle.

 

Hei, etter hva jeg vet er det kravet nå tatt bort bort slik at det kan brukes ifra 10.aug.

 

Ifra lov av 1997: FOR 1997-03-21 nr 257 link: http://www.lovdata.no/dnf/md-19970321-0257.html#map002

 

§ 2-5. Til jakt på råbukk i områder hvor særskilt bukkejakt er fastsatt er bare rifle tillatt.

 

Ny lov ifra 2002: FOR 2002-03-22 nr 313: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst, som erstatter den gamle.

 

link: http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-2002 ... tml#map005

 

Eneste jeg finner ang hagle:

 

§ 17. Krav til hagleammunisjon

 

Under jakt og felling er det ikke tillatt å medbringe eller bruke blyhagl.

 

Det er tillatt å bruke fyllingskule/slugs til jakt på rådyr. Til jakt på villsvin er det når haglegevær benyttes kun tillatt å benytte fyllingskule/slugs.

 

 

 

 

Alt som ikke er forbudt, er LOVLIG. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er sånn da at det er lurt å lese mer enn akkurat den linja som passer en...

 

Fra "Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst"

 

§ 15. Våpen under jakt og felling

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, dreit på leggen, skjæt på draget, satt skjegget i postkassa osv...

 

God erfaring med Lapua SP 55gr til .222Rem, det er tyngste jeg kan bruke, men den fungerer fint i de hastighetene den er ladet til.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt tyngst mulig kule du klarer å stabilisere..

 

-Barnes tsx.

-Oryx.

-Nosler partition

-Swift scirocco 2..

 

Jeg ville prøvd Barnes tror jeg.. Kravet er vel 980J E100, som er det eneste kravet, eller hva Chiefen v.2 :?::wink: Tror jeg leste på rett side der,,,,

Link to comment
Share on other sites

Ville heller satset på aimpoint eller annet rødpunkt enn kikkert på hagla!

Et kikkertsikte bygger mye oppover ved innfesting og man må plassere hodet veldig likt hver gang.

 

Det er ikke så enkelt når kinnet nesten ikke er nedpå fordi kikkerten står høyt.

Aimpoint hviser prikken på rett plass uansett om hodet er litt her eller litt der.

 

(Erfarte nettopp dette med min kombi som fikk ombygging til justerbar kinnstøtte og kikkertsiktet ble erstattet med en fin Aimpoint)

Link to comment
Share on other sites

Ville hundre gang valgt 223 rifla foran ei hagle med upresis slug, uansett siktemiddel på hagla. Lader du sjøl og har 1:8 twist er det lett: 62 grains barnes X!! Bruker den kula selv. (i 22-250.)Plasserer du kula på bogbladet så går dyret rett ned i smellen.. ;) Sikringa ut og lyset av!!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Litt enig der!

 

Du skal stå ganske nærme et dyr i ro / i gange for å få et sikekrt skudd med hagle.

Vi snakker kanskje maks 20 -25m avstand på et dyr som står stille.

 

Med rifle strekker du deg helt ut til 100m som en sammenligning (kanskje mer under optimale forhols, liggende med støtte osv. men rådyr er SMÅ på 100m).

 

Så hvis du vil ha størst mulig sjanse for et nedlagt vilt så velger du rifle i de fleste terreng.

Klart er det lett å smyge eller vanskelig terreng med tett skog el. så kan hagle være å foretrekke.

 

Har selv en blanding mellom åpne lyngheier og tett løvskog, så jeg går mye med rifle, men tar turen innom skogen med kombi også.

 

Noe å tenkte over bare... ville iallefall absolutt skutt opp storvilt prøven slik at du har valget når jakta kommer!

Link to comment
Share on other sites

Ja kommer til å ta prøven, for å ha rifla i bakhånd.

Skyter vel inn hagle kikkerten på 100m som jeg har gjort med de åpene siktene. Bruker lang slugshoke, hvis jeg ikke får det rifla løpet før jakta.

Har fått roviltkort, harekort og rådyr kort i samme terreng :-)

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke litt vel drøyt med slug på 100m?

 

Jeg nekter å tro at samlingen av fem skudd med slug på 100m er så jevn at du terffer dødelig på alle skudd på et lite rådyr.

Selv med sikte og riflet løp... det er jo en viss forskjell på rifle og bombekaster :wink:

 

Men "Prove me wrong", den som kan!

Link to comment
Share on other sites

Svar: JA, det er fortsatt en hagle.

 

§ 2. Typer skytevåpen

 

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm. I tillegg skal

a) haglgevær ha et glattløpet eller riflet løp og benytte haglepatroner som ammunisjon,

b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning, og

c) kombinasjonsvåpen ha minst to løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning og haglepatron som ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjør det veldig enkelt for deg selv.

Bruk Barnes Vor-Tx ammo med 55 grain Barnes TSX kule i din 223.

Eller evt lad med den kula selv om du ønsker å jakte med hjemmelagd ammo.

Du er garantert gjennomskyting, god skuddeffekt og begrenset med kjøttødeleggelse.

 

La hagla med slugs stå igjen hjemme.

 

For det første er presisjonen med slugs vanligvis betraktelig dårligere enn det som er ønskelig om man ikke bruker spesielle slugshagler med ammo som akkurat ditt våpen liker. Og den vil aldri bli så bra som ifra rifla di.

For det andre er avstandsbedømmelse veldig mye mer prekært ved bruk av slugs enn ved bruk av ei rifle i 223.

Link to comment
Share on other sites

Gjør det veldig enkelt for deg selv.

 

La hagla med slugs stå igjen hjemme.

 

For det første er presisjonen med slugs vanligvis betraktelig dårligere.....

For det andre er avstandsbedømmelse veldig mye mer prekært ved bruk av slugs enn ved bruk av ei rifle i 223.

 

Godt sagt / skrevet!!

Link to comment
Share on other sites

Den støttes også her. Ikke meningen å si at jeg vet best men å velge hagle med slug som førstevalg høres merkelig ut. På et lite dyr som rådyr ville ikke jeg personlig skutt på lenger enn absolutte maks 50 meter med brenneke og glattløpet hagle, MED siktemidler, og mye trening. Det blir for mye potetbane og for upresist. Men snakker for meg selv nå. Med gode haglpatroner med riktig haglstørrelse kan du bare peke på et rådyr på 30 meter og den vil slite med å reise seg igjen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...