Jump to content

Kaliber opp eller ned ?


jørn

Recommended Posts

Tja, du sier ikke mye om bruksområdet, men 6.5x55 passer til absolutt alt i hele Norge, så hvis du skal f.eks. jakte fugl, ville jeg vurdert 223, og skal du jakte elg, så ville jeg vurdert 308 eller min favoritt på litt større vilt 30-06.

 

Sjøl har jeg en 6.5x55, og den blir aldri bytta ut, men jeg har seff andre grovere kalibre, og jeg har en 222 også.

Link to comment
Share on other sites

Saken er den att jeg ikke vet det! (bruksområde) 6,5-55 duger jo til alt .Er veldig fornøyd med børsa jeg har (tikka T3 varmint),

Det er havasjuken som har meldt seg.Sett meg ut en 9,3-62 og en 223 .Har lyst på begge,men det sier lommebok nei til.

Så jeg klarer ikke bestemme meg :(:?:

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha en 9,3 selvfølgelig! Sånn, ikke mer å lure på. :D

 

Jeg har både 6,5x55 og en .375H&H over + en .223 Rem under, .223 rem blir mer brukt, men .375 er mye mer gøy. Så er det jo det at en 9,3 er betydelig bedre til Elg enn 6,5, men .223 rem egentlig ikke gjør noe annet enn 6,5`en så lenge vi snakker om jakt. Men den er fin til trening, støyer lite i tettbygde strøk etc.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Her er det tydelegvis havesjuka som e større enn behovet, og det innrømma du jo sjølv :D

Personlig bruka eg då å telle til ti, og avvente litt. enten går det over, eller so konkludera eg med at dette faktisk er smart å kjøpe.

 

Skal du først kjøpe ei børse til, ville eg gått for 9,3'en. 6,5 er finfin til alt småvilt med riktig kule og hastigheit.

9,3'en har nok betre eigenskapar på stort vilt, og særleg på klassisk skogsjakt.

 

Lukke til og kos deg med børsa uansett!

Link to comment
Share on other sites

Sier som Erikr og VestlandsJeger; - lader du sjøl - og uansett tell til ti (minst) og tenk deg godt om.

Hvis svaret på det første er "ja", åpner det seg mange mulige valg av interessante patroner, samt at øvingsammo ikke blir like dyr hvis du velger noe mer "ukurant". Hvis du ikke lader bør du velge noe kurant hvor ammo er å få til en pris du kan leve med slik at du får skutt. 6,5'en din er et så bra valg til alt opp til elg størrelse at det jeg ser du bør tenke er mer type "spesialisert" våpen som neste valg. Du har en "allrounder" alt! En spesialrigg til fugl, bever og rådyr kunne kanskje vært moro. Uansett om du lader eller ikke er da ei hendig og nett Sako Vixen i .223 en herlig rigg for slik jakt. (må ev kanskje bygget om ei; løpsskifte). Den kan retferdiggjøres som en "spesial". Går du opp i kaliber bør du nok ta et godt sprang opp i noe som kan forsvares som "elgstopper", eller noe som skyter flatere og hvor ammo er mer tilgjengelig utenfor skandinavia. 6,5'en er god nok, men en kraftigere sak gir litt hår på brystet og gir godfølelse. Du tar ut sikringen på elgen litt mer kontant også ... Lader du sjøl er valgene mange ... Tenker du å reise utenlands noen gang, bør du tenke tilgjengelighet på ammo i ytlandet. 6,5x55 er eksotisk utenfor norden. Du kan kanskje ha bruk for ei litt grøvre rifle i en utbredt patron. Ei rifle med en god rett stokk i .338WM eller .300WM er ikke å forsake. Ønsker du ikke å gå opp for mye i rekyl, er 7mm RM et fint valg. Jeg liker personlig metriske, europeiske patroner, men vet da at ammo i ytlandet blir vanskelig og at øvingsammo kan bli dyrt selv om jeg lader selv (dyre hylser og kuler).

 

 

Mitt forslag er altså at du får deg en "spesial":

1) Ei hendig lita nett ei i eks. .223 til småvilt (Vixen).

2) En kraftig stopper for å røske livet ut av æljen. Eks. 9,3x62 (fornuftigste europeiske), .338WM eller 375H&H (fornuftige internasjonalt utbredte grove) i ei rifle laget for raske skudd.

3) Hardt og flattskytende uten for mye rekyl og som er godt utbredt: .300WM og 7mm RM i ei rifle laget for mer presisjon på litt lengre hold.

 

Hva føler du at du vil ha mest behov for? Hva slags jakt vil du mest sansynlig komme til å drive med?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Seksogenhalven dreper alt vi har lov å jakte med rifle i Norge, så jeg ville, om jeg hadde måtte velge, gått for en liten nett småviltrifle. Det er ikke det at ikke seksogenhalven duger på småvilt også, men det føles litt vel grovt, en liten nett vixen eller noe annet smått i hendig kaliber (hvorfor 223Rem?) er det du trenger til småviltjakta.

Link to comment
Share on other sites

Saken er den att jeg ikke vet det! (bruksområde) 6,5-55 duger jo til alt .Er veldig fornøyd med børsa jeg har (tikka T3 varmint),

Det er havasjuken som har meldt seg.Sett meg ut en 9,3-62 og en 223 .Har lyst på begge,men det sier lommebok nei til.

Så jeg klarer ikke bestemme meg :(:?:

Dette er enkelt Jørn!

*kikker inn i krystallkulen...*

mumle mumle,

simsalabim...

Krystakllkulen avslører at du kommer til å handle begge! Det er bare et tidsspørsmål! Bare innrøm det, du er bitt av basillen. Derfor synes jeg du skal ta den rifla du liker best. Den som du bare kjenner at sitter som støpt når du løfter den til kinnet, den vakreste deiligste rifla, uavhengig av kaliber. Så handler du den andre en annen gang når kontoen tillater det :D

Link to comment
Share on other sites

en liten nett vixen eller noe annet smått i hendig kaliber (hvorfor 223Rem?) er det du trenger til småviltjakta.

Joda ... .223 Rem fordi det er en presis patronkostruksjon (har god "iboende" presisjon), øvingsamunisjon som jaktamunisjon er billig og lett tilgjengelig "overalt" og gode, tilpassede jaktkuler gir meget god virkning på fugl, rev, bever og rådyr ... Andre valg blir mer eksotiske og dermed verre å få skutt noe særlig med. Andre patroner for denne typen jakt kan kun i beste fall ha små teoretiske "fordeler" framfor .223 Rem, og hvor disse fordelene faller helt når vi trekker inn viktigste faktor; får du skutt/trent med rifla? En annen ting er at effekten av ei god .223 kule er mer enn bra nok for denne type jakt og kulebana er flat langt ut over jaktmessige hold og er slik fin i forhold til ev. feilbedømming av avstand.

Har foresten troa på spådommen til Skaubjønn ...

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg lader sjæl. og jeg er redd for krystall kula til bjønn :oops::oops:

Etter og ha lest litt av hva dere sier og hva jeg sjøl trur , heller det mot en 223 . Det har ikke med rekyl og gjøre ,syntes det er gøy med rekyl. Og jeg jakter ikke så veldig mye storvilt. Litt Vilsvin Og elg i sverige, og da funker jo 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Selg 6,5'en. Kjøp ny rifle i 9,3 og en i .223.

Finn ut at du savner 6,5 likevel. Kjøp ny rifle i 6,5.

Denne går ikke fort nok, så den må inn til Doktoren for å økes til AI-utgave. Da er den jo enda bedre til langhold.

Langhold er jo jævli langt, så du finner ut du må ha kraftigere kikkert.

Kraftigere kikkert kjøpes.

Etter et kjipt skudd på elgen med 9,3'en finner du ut du må ha noe større.

Dessuten er jo rekyl gøy!

Søknad på .375 godkjennes og ny rifle kjøpes.

Nå har løpet på .223 begynt å bli slitent, så nytt og lengere løp med feit profil må erverves.

Fikse ny bedding i samme slengen.

Etter en tur på Kammeret er plutselig 3 av kikkertene for dårlige, så nye bestilles.

Dyrt.

Ting begynner å ta plass.

Jæla stress å ta alt med på banen.

Tanken om systemrifle sender svettetokter gjennom kroppen.

De værste abstinensene kureres med å bestille litt ekstra ladeutstyr, samt noe annet vræl du ikke visste du hadde bruk for.

Den onde sirkelen har blitt til en karusell som bare øker og øker i fart så du aldri kommer deg av!

Hørte jeg karusell? Hmmm..........trenger vel ei ny karusellpresse ja....

 

 

 

 

Velkommen inn blandt oss, sier jeg bare :mrgreen: Og lykke til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

du sier du jakter elg og villsvin.jeg jakter og begge deler.og da bruker jeg 9,3-62.det er mye mer virkningsfult på disse dyra.i sverige så vurdere dem og forby 6,5 på villsvin når dette ender med for mye ettersøk.så jeg vil anbefale deg og handle 9,3.da blir du fornøyd.et kalber til som jeg ville ha vurdert er 8,57.noen kamerater av meg har det,har og prøve skutt dem selv,det er et kaliber som jeg likte godt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...