Jump to content

Olje eller grease til glock?


Blaserproff

Recommended Posts

Hei, sitter å ser etter smøremiddel til glockene mine. Hva bruker dere ? :) Har til nå brukt tetra gun oil, har forsåvidt funket greit men syns det samler seg for mye skit av det. Funker det bedre om jeg bruker grease/fett ?

 

Sitter å ser på midway, er alt for mange å velge i. Noen erfaringer ? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Glock krever minimalt med smørning og fett samler dritt minst like godt som olje. Bruker du vanlig våpenolje er det bare snakk om noen dråper.

 

Jeg kan ikke fordra oljesøl i hylstre så jeg bruker kun tørr smørning i det meste av pistoler. Hoppes Dri-Lube fungerer utmerket, men jeg faser inn FrogLube på alle moderne våpen jeg har. Det er litt jobb, men det er verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har: Forsvarets CLP kjøpt på materiellutsalg. Ellers går det i Biltemas helsyntetiske 5w-40 til 75,- literen. Renser med solvent og smører med billigste sort. Oljen sitter kanskje ikke så lenge, men come on - det er en Glock 17 vi snakker om her :) Med 5-6 dråper olje for hver puss har man en stund av en flaske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker CLP da det er det jeg har tilgang på. Glockene funker uten olje/fett men da blir nok slitasjen deretter. Før i tiden brukte vi våpenfett 101 Svenske forsvarets standard fett for våpen og vel det meste annet trur jeg :roll:

 

Men uansett, litt sot eller ikke har vel neppe noe å si? Vi snakker Glock og ikke noe fintunet konkuransevåpen med små toleranser. Legg noen dråper olje der det skal vare olje puss over an gang da og da og alt funker fint. Det jeg har opplevd er at folk gjerne bruker for mye olje/fett som finner veien til tennåla og så samler det seg sot der og da kan det bli krangel.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg bruker passe med olje. Når sleiden er låst bake ser jeg forsåvidt på innsiden av sleiden at der er olje, samt utenpå løpet. Er nettopp dette at jeg ikke vil slite ut glockene før tiden :P

 

Da tror jeg at jeg bare fortsetter med våpenolje da dette er enklest og raskest.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sålenge du har noen form for olje eller fett der det skal vare olje eller fett trenger du neppe bekymre deg om slitasje på din Glock :wink:

Husker jeg riktig ble den når den ble valgt til Svenske forsvaret ble den garantert å holde 40.000skudd med m/39B. Nå holder selv ikke en Glock for evig, men på med noe smøring skyt og ha det gøy. Den koster 6300.- ny og du kommer å ha brukt mange ganger den summen på ammo før den er utslitt. Min G19 har nå gått ca 12000 skudd og ser nesten ny ut.

 

Bruker ellers CLP til AG3 og Svenske forsvarets alle andre våpen jeg er i kontakt med og alle mine sivile våpen fra Krag, til hagler og Walther GSP..

Link to comment
Share on other sites

Glock er ikke kravstor til smøring, så om det er grease eller olje man bruker er det... "ett fett", uten sarkasme.

Har aldri brukt grease i våpen, spesielt ikke Glock, og ser ikke vitsen med det. Men uansett hva man bruker trenger man så lite som mulig og KUN på de flatene som er kritiske. Sånn sett kan man egentlig bare smøre skinnene sleiden går på, og ferdig med det. De utsettes for mest belastning og friksjon, men hvis man tar par dråper med olje, tar ei fyrstykke e.l., dypper i den oljen, og så påfører med den på skinnene skal dette holde plenty. Dette og likeså med en dråpe fordelt på ytterste delen av løpet, og der det er friskjon mellom kammeret og øverste delen av sleiden.

Jo mindre olje man bruker i våpen (uansett om det er Glock eller ikke), jo bedre. Noen tar dette med smøring helt ut og ender opp å bruke timevis på bare den biten. Samme med rengjøring - fungerer pangen, ikke rengjør den. Jeg drar en Boresnake gjennom løpet av og til, men ser egentlig ikke vitsen med det en gang. Kanskje en gang å året er det rengjøring av striker-lommen, men ellers ikke noe annet. At hele rammen er full av carbon... so what?

Link to comment
Share on other sites

Personlig liker jeg kosen med å pusse pistolen. Gjerne rett etter skyting. Blir stort sett bare en grovpuss, men læll. Forhindrer at mye skitt blir fullstendig fastbrent da..

 

Til tema: bruk en q-tips som ikke loer. Ta noen dråper olje på den og påfør der det skal være!

 

 

Sent from my iPhone

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som sagt, en dråpe på hvert sted det skal vare olje, jeg bruker Q-tips av den billige sorten. Eneste jeg er forsiktig med er at det IKKE kommer olje inn til tennåla,olje og så over tid samler det seg møkk der også kan man få problemer med at tennåla ikke får beveget seg som den skal.

 

Jeg pusser oftere enn det som trengs, men om sagt, det er kos. Ut i garasjen (har varmen på) på med litt Bandit rock på webradion, er det fredag eller lørdag åpner jeg en "kald en" pusser våpen, sorterer hylser eller lader ammo. DET er kvalitetsid det :D men ikke si det til kona :wink:

 

Pusser kansje ved 500-1000 skudd, men da børster jeg rent plastikken i nedre delen med en tannbørste for å få bort de alle verste av kruttrestene. Tørker av pipa og rekylfjær. Drar med lapper gjennom pipa, sjekker at alt ser bra ut. Oljer inn og monterer.

 

Sist gang jeg demonterte tennål hadde våpnet gått minst 5k skudd. Og det var helt rent i kanalen og på nåla og fjær. Her er det enkelt å sjekke om det er møkk, trykk inn tennålssikringen med en finger, riste på sleiden, skramler det er alt ok.

 

Glocker ikke udødelige våpen, men fan så bra!
Link to comment
Share on other sites

Trenger egentlig ikke å pusse en Glock noe serlig. Mulig litt mer slitasje, men da skal du skyte mye og delene er billige.

Satt min Glock inn med Froglube for over 2000 feilfrie skudd siden(barnemat), føler ikke noe behov for å pusse den enda.

Link to comment
Share on other sites

Solgte min G17 for to uker siden. Da hadde den ca 16000 skudd gjennom seg.Skøyt nfps et års tid og da pussa jeg kunn løpet og hadde vel ca 10000 igjennom pistolen på et og et halv år.Ikke en funksjonfeil så lenge jeg eide det våpenet. Slutta og pusse mest for morroskyld og se om jeg klarte og få funksjonsfeil men nei. Men greieste er vel og følge hva som står i instruksjonsboka ang puss.Hvilken olje er nokk det samme men grease samler gjerne mer dritt enn olje. Har lest at det som er den vaneligste årsaken til funksjonsfeil på Glock er at folk har klint dem inn med for mye olje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...