Jump to content

Pistol eller revolver


P226

Recommended Posts

Hva bør en satse på som våpen nr 2 etter 22 pistolen,

En s&w 686 eller en 9mm?

Jeg klarer ikke å bestemme meg om jeg skal gå for revolver først eller en 9mm pistol,

 

Det er noen som sier at en bør kjøpen revolver først, mens andre mener 9mm pga at da kan jeg og skyte dynamisk i tilegg til dem vanlige grener som jeg gjør i dag.

(Felt,nais,grov)

Link to comment
Share on other sites

Søk på begge deler, koster deg ikke noe ekstra og da har du 1,5 år på og bestemme deg og kan jo hende du finner ett knalltilbud på bruktmarkede plutselig på en av delene etter du har kjøpt deg en "gønner"

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke kurs for dynamisk enda men dette er noe jeg vil ta senere i høst.

målet er en revolver og en 9mm til slutt men jeg er usikker på hva jeg skal kjøpe først :?

men søknad for revolver og 9mm blir levert samtidig slik at jeg har muligheten

Link to comment
Share on other sites

Nå koster jo ikke en 9mm all verdens heller. Aner ikke hva slags preferanser du har, men har sett noen Lugere til under 2000,- på finn.no i det siste, en pistol som både er presis og høster mange blikk i feltløypa :mrgreen:

 

Men for å spørre litt dumt, noen spesielle pistoler/revolvere du har lyst på? Hva har du prøvd og følte det gikk greit med osv

Link to comment
Share on other sites

Her er det eneste riktige svaret begge deler.

 

Når det gjelder hva man skal velge først, så har jeg inntrykket av at de fleste har lettere for å skyte godt med 38 special i en 6" revolver enn med 9 mm i en typisk 5" pistol. Det er jo noe å ha i bakhodet hvis man er veldig fersk. Ammokostnadene blir ganske så like med 38 og 9 mm, så her er det nok hva du har mest lyst til som er avgjørende. Prøveskyt noen revolvere og pistoler i klubben og se hva du liker best.

 

Men det har jo ikke stort å si hva du velger først, for du skal jo ha begge deler. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk for revolver først og sitter nå med en søknad på 9mm som mest sannsynlig ikke blir godkjent. Dette pga revolveren min, en Colt Python, kan brukes i samme klassene jeg søker på 9mm; grov pistol og grovfelt. Ikke sikkert ditt våpenkontor er like firkantet men verdt å tenke på.

 

Sent from my Lumia 900 using Board Express

Link to comment
Share on other sites

9 mm pistol av 1911 typen men av god kvalitet, STI nevnt og Les Baer bør nevnes (Intersport bogstadveien). Den passer greit nok til felt , nais mv (burde være 6" pipe/sleid). Med 5" sleid så kan du skyte IPSC dynamisk skyting (praktisk skyting) i classic divisjon. Det er billigere å skyte 9 mm enn 38spl, langt letter å skaffe billige hylser i 9mm dersom du skal lade.

 

686 - 6" pipe er lettere å skyte bra med enn pistol å billigere i innkjøp dersom du skal ha skikkelig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Barane, en 686 og en Shadow e.l. blir du nok fornøyd med. :thumbup:

 

Rawlins, militærfelt og/eller mer aktivitet.

 

Det som Think nevner til slutt her med pris er jo teknisk sett korrekt, men det er jaggu ikke store forskjellen. Sist jeg sjekket fikk du 1000 Geco 9 mm for 1,50/stk. og 1000 Geco .38 special for 1,70/stk. hos G-Max. Dette er bare et eksempel, og differansen kan selvsagt variere med forskjellige merker og forhandlere, men .38 er ikke på langt nær så mye dyrere at det er det som bør være utslagsgivende for hva du velger først.

 

For hva det er verdt så kjøpte jeg meg først .22, så 9 mm og så en S&W 686. Etter å ha skutt noen hundre skudd med 9 mm som helt fersk nybegynner var det som en åpenbaring å få revolveren i neven. Rene trefferten i forhold. Skyter ganske likte med dem i dag (med god tid på en god dag ihvertfall), men som nybegynner var forskjellen stor. Har jeg en dårlig dag på trening foretrekker jeg fortsatt revolveren, føler at den krever mindre av meg for å gå godt. Skulle jeg ha handlet mine første våpen om igjen ville jeg helt klart kjøpt 686'en først (eller egentlig som nr. 2 da, fortsatt etter en .22).

 

Men du skal jo som sagt ha begge. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

En god 22lr, revolver med 6" pipe så en grei 9mm som passer deg.

 

Husk at det er lov å bytte våpen hvis du ikke er fornøyd :wink: Så du kan godt kjøpe deg en litt billigere 9mm så bytte når du får mer penger til overs for dyrere/bedre våpen.

Da får du skutt 3 starter i feltløypa i steden for 2 :D

Link to comment
Share on other sites

så en 686 er lettere å treffe med for en nybegynner som meg, kontra en 9mm.

men da bør jeg nok kjøpe en 686 først og så en 9mm. men jeg vil ikke kjøpe en billige bare for å kjøpe en pistol

jeg kjøper en 9mm når jeg har bruk for den samt når jeg finner den jeg vil ha 8)

 

det står i mellom en av dem 3 modellene i pistol, det er dem jeg skyter best med

 

cz

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=393

 

STI pistolene er der stor forskjell på :

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3783

 

kontra denne :

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3787

 

jeg har kun skutt med den siste å den likte jeg godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en CZ 75 9mm med en gang! For og skyte militærfelt og NAIS og for og leke seg med :lol: Samtidig som jeg kjøpte meg en Morini, for en god 22lr. er det viktigste for meg! Jeg vil anbefale deg og kjøpe CZ eller lignende pistoler som Sphinx, Tanfoglio etc. og små tune den litt, Houge wraparound og justerbare sikter gjør mye! Så kan du bytte noen fjører og ordne litt hvis man vil ta det et steg videre :D Jeg skal selv kjøpe meg en Shadow neste år, det er 9mm sin det! :D Når det kommer til revolver har ikke jeg noen 357 enda, men er 99.99% sikker på at det blir en S&W 686 med 6" løp :stortsmil:

 

Det viktigste er å gå for noe du har lyst på :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

det er ikke lett å velge angå hva jeg bør kjøpe først.

men jeg må få prøve noen revolverer samt pistoler en dag for å se hvor stor forskjell det er :)

 

men hva er fordel med revolver ?

 

og hva er fordel med pistoler?

tenker da på felt skyting

Link to comment
Share on other sites

Revolver: S&W 686 6"

- Billig i innkjøp

- Lett å lære å skyte med

- Kan brukes i mange program innenfor både bane og felt

- Enkelt å oppgradere selv hvis du vil ha bedre sikter, enkel å skifte fjærene på.

 

Pistol 9mm:

- Dyr i innkjøp hvis du vil ha en skikkelig bra en

- Vanskligere å kontrollere rekyl, slakere mestringskurve

- Kan ikke brukes i like mange program like effektivt

- Som regel ganske komplisert å ta fra hverandre og sette sammen

 

Jeg ville helt klart kjøpt en revolver først og skutt mye med denne mens jeg sparte penger til en skikkelig 9mm ...

 

My 2 cents

Link to comment
Share on other sites

fornuften sier meg at jeg bør gå for en 686 men lysten sier og pistol.

 

men er det vanskelig og finne en brukt s&w 686? og hva må jeg regne med å betale for en pent brukt?

 

vist jeg kjøper en ny, bør den inn til en børsemaker for å justere avtrekket? samt hva vil dette ca koste?

 

på forhånd takk for alle spørsmålene :)

Link to comment
Share on other sites

For å ta revolver først, det folk sier stemmer kun om man skyter sa. Men da er man ikke konkurranse dyktig i noe grov program som fordrer hurtig skyting For der må man skyte DA. Og DA tar for mange lang tid å mestre.

Så revolver som første eller første grov våpen anbefaler jeg ikke. Samtidig som pistol ja, men ikke foran.

 

Du nevner dynamisk skyting, og da er det pistol som gjelder, anbefaler da å gå for en som passer godt i standard klassen. Dette da ett slikt våpen normalt er 95% optimalt for nfs militær felt, hurtig militær. Og dynamisk standard klassen.

 

Ett våpen til dynamisk Production er betydelig mer krevende å bli venn med, og er krevende å mestre i militær felt og hurtig militær. I grov klassene er det bare å glemme.

 

P.s. Rawlins du må lærere deg å skrive søknader og dokumentere skikkelig. Tips. Se våpen forskriften paragraf 13. :wink: Tips 2. Hvorfor ikke 32?

Link to comment
Share on other sites

Du får mye bra brukt for under 10 lapper. Men før du kjøper noe, bør du prøve. Jeg kan si at du bør gå for en 1911, nestemann sier en Tanfoglio, så kommer det en av "vil bare eie en pistol for moroskyld"-skytter som forteller at Glock er tingen.

 

Det er like mange meninger om hva man skal kjøpe som det finnes våpen, så kom deg ut på banen og spør de andre medlemmene om å få prøvd :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige taler! Reis rundt på stevner, lån våpen, prøv alle de våpen du kan. Bestem deg kun etter å ha prøvd, ikke kjøp noe du ikke har prøvd fordi det ser kult ut! Jeg skyter med en cz sp01 shadow, og er relativt fornøyd. Problemet med denne er at jeg alltid har lyst på noe annet, som oftest bare fordi det finnes noe annet, ikke fordi jeg trenger det...

 

Husk, prøv først, kjøp etterpå!

 

Sent from my HTC using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skal vi først ta det nivået, vil jeg anbefale å prøve en pardini pc9 (5"). Eller samme som jeg selv har, Pardini pc45/9 (5"utgaven av gt45/9 6").

Ypperlige dynamisk standard våpen, og god i feltløypa. Om en ønsker kan en kjøpe til en 6"topp og ha både og i samme våpen.

Fordel med gt45/pc45 er at man kan kjøpe 40s&w topp på den (i tillegg til 45acp). Men det koster.

 

Jeg ville ha sett litt nærmere på den sti spartanen.

P.s. hater targetmasteren .

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en STI Trojan, bruker den i Classic division, har ikke gått et feilslag ennå!

men nå har jo jeg også tatt den et steg videre med Tri topping av sleiden samt satt inn en Bull barrel, skal se om jeg får postet noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

Jada, har lyst på Pardini jeg også, men det er greit med noe som ikke koster det samme som en liten fjellstat i bengladuristan ;-)

 

Men har du råd, og du har fått prøvd den, og synes den passer deg, så go for it!

 

Ellers så finnes det mye fint i prisklasser under fjellstatpriser!

 

Men det å velge mellom pistol og revolver kan være et vanskelig valg. Men som jeg har så vidt nevnt tidligere: prøv forskjellig å se hva DU liker!

 

Sent from my HTC using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser du befinner deg i den "klemmen" som en del nybegynnere innen håndvåpenskytingen kommer opp i. Spørsmålet du bør stille deg selv er hva ønsker jeg å skyte, skal jeg skyte for kosen eller for å konkurrere i flest grener/forbund. Hvis det kun er for kosen sin skyld, så hadde jeg glatt kjøpt 686 først. Ingenting overgår denne våpentypen når det gjelder kos/moro. Hvis du også tenker å drive dynamisk så er det kun .45 med fullmåne klips (tar det på norsk når vi kan) som virkelig er konkurransedyktig i toppsjiktet, alt annet blir kun for "gøyen" sin del.

 

Hvis du ønsker å forsøke deg på dynamisk, så hadde jeg valgt en 9mm, og gjerne da CZ shadow. Dette er supre våpen med god presisjon til en billig penge, rundt 7-8000 for selve våpenet. For de fleste ligger det godt i hånden og med trening kan man avgi raske dobbeltskudd som sitter der de skal. Det er ingen problem å lære seg å skyte en 9mm godt så lenge du er god med .22. Prinsippet er akkurat det samme. I dynamisk passer dette våpenet i både standard og production klassen. 1911 våpen går i standard (eventuelt classic).

 

Når det gjelder dyre (alt er relativt) 9mm pistoler til 15000 pluss, så husk at dyrere betyr ikke alltid bedre.... Har hatt mang en nybegynner som endelig har fått kjøpt seg smelljern som tilsvarer en månedslønn og som har følt at de har kjøpt katta i sekken. Gode treff kommer ikke av seg selv uansett hvor mye våpenet koster.

 

Som andre har nevnt her, kjøp begge om du kan. Der finnes også brukte CZer og 586/686 på markedet, kanskje du kan ordne deg begge for godt under 10t?. Hadde det vært meg som skulle tatt valget ut fra et konkurranse aspekt så hadde valget uten unntak falt på 9mm, og da er definitivt shadowen et objekt vell verdt å kjøpe om det passer hånden din. Svaret er forresten "nei", jeg eier ikke shadow men en 17 år gammel modell 85.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det ser ut som om jeg går for en s&w 586 eller 686 i førsteomgang, siden jeg ikke kommer til å få tid til dynamisk skyting med det første.

Og da føler jeg at det vil være mest fornuftig å starte med en revolver så får jeg ta pistolen senere:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...