Jump to content

Stag vs DPMS vs HK MR223


DPMSAR10

Recommended Posts

Da var ferie pengene inne og søknaden i boks. Ferien i år går til Open rifle.

Ut i fra det som er på markedet har jeg da sett på følgende muligheter:

- Stag, billigste og stemmer med mye av det oppsett som jeg ønsker.

- DPMS, fra Midway noe dyr. Men jeg har en fra før og det hadde vært greit med deler som passer 100 % om hverandre. Minuset er at jeg ønsker å endre noe på denne.

- MR 223, dyr men det frister med kvalitet. Og en rifle som antagelig fungerer i lag tid. Samt at det virker ferdig oppsatt i mine øyne.

- Steyr AUG, (A3), frister litt. Men dyr samt at jeg da må kjøpe et lass med magasiner.

 

Har også liggende et CMMG 22 lr sett som fungerer bra, som jeg ønsker å bruke i neste våpen.

 

Kan dette brukes i MR 223 ?

 

Har noen bekreftet at en standard AR 15 topp fungerer på denne?

 

Ønsker tips og anbefalinger fra andre.

 

:forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Standard ar15 topp går ikke på mr223. Forskjellig plassering av bakre bort.

 

 

For egen del vil jeg gått for mr223 p.g.a kvalitetsfølelsen.

 

Hvis du skal virkelig h*** den opp så ville jeg startet med en stag og brukt penger på optikk,avtrekk, low mass carrier fra jp og magasin

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt bekreftet fra flere eiere av MR223 som er levert i Norge at de

går om hverandre.

Dvs. at det ikke er den modellen av MR223 som leveres i tyskland som selges i Norge.

Så det er jo en positiv ting som taler til MR223`s fordel.

 

Legger til link til den omtalte tråden med innlegg om dette temaet.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=53&t=68994&hilit=MR223&start=40

Link to comment
Share on other sites

Fordi den lille ekstra rekylen har mye å si når du skal gasse på. Dynamisk er jo en sport med ganske sterk utstyrsevolusjon, kommer det noe nytt som funker bedre til formålet en det som er vanlig på toppen, blir det ganske fort utskifting hos toppskytterne. Pistonrifler er ikke et tema hos noen skyttere på toppnivå, og det er det en grunn til.

 

Man vinner ikke matcher med upålitelige børser, så var dette virkelig et tema tror jeg du ville sett det.

 

Stag eller DPMS er ett fett, kjøp det du får tak i og bruk resten av pengene på god optikk og masse ammo.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke en piston utgave til dynamisk?

I min verden oppveier en overlegen driftsikkerhet den lille økningen i rekyl alle dager.

 

Driftsikkerhet er ikke et tema, ingen med ambisjoner skyter med våpen som ikke funker.

Forøvrig er vel HK noe av det mest upålitelige i verden, knekker du en fjær må du nok kjøpe en ny upper for å få tak i den ;)

Og hvor kjøper man nye løp?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen HK magasiner og kvaliteten på disse virker å være i en helt annen klasse en alle andre AR 15 magasiner.

Sånn sett så frister det med en HK rifle i den kvaliteten. Der er vel ikke mange som har vært plaget av at deler i HK våpen har blitt ødelagt? ( tenker da på HK91/94 og SL8).

 

På en annen side så kan jeg kjøpe en STAG, aimpoint og masse ammo før jeg er oppe i den samme summen.

Link to comment
Share on other sites

Finnes en fantasillion produsenter av AR15 magasiner, de fleste produsert i dette årundre funker like bra som HK sin variant, om ikke i en HK rifle.

 

Alle slags våpen kan få brekasjer HK er ikke noe unntak, og uansett er det jo greit at produsenten tilbyr reservedeler ;) Eller kaster man rifla når løpet ikke lengere samler som det skal?

 

Om man ikke har tenkt å stille med handikap, så velger man en AR med direkte gass, den MR223 rifla er som å stille i et roadrace med en Harley chopper.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg DPMSAR10 kvaliteten på HK magasinene er i helt øverste klasse når det gjelder metall magasiner til AR type våpen.

Det er nok noe i det at om du ønsker og ligge blandt topp 10 så er nok gassdreven rifle det beste, selvom de også har sine svakheter.

Siste stevne jeg overvar så var det en JP rifle som led av vrangvilje mot og fungsjonere og en DPMS som ble smittet med samme syke.

Piston drevne våpen av flere produsenter har jeg stort sett bare gode erfaringer med.

Jeg har veldig anderledes erfaringer en det FN G1 har med våpen fra HK, jeg mener de er noe av de mest driftsikkre våpnene du får.

 

Eller droppe aimpointen og kjøpe en god kikkert... :winke1:

 

Dette rådet vil jeg råde deg til og følge da Aimpoint ikke er optimalt på denne typen våpen.

Link to comment
Share on other sites

Om man gir en hobbybørsemaker en god dash deler laget for forskjellige bruksområder, og kombinerer det med noen "extra power" fjærer og litt generell kunskapsløset og fullstendig mangel på forståelse for funksjonsprinsippet, så vil nok vedkommende greie å rote til funksjoneringen til og med på en M98K.

Det som er AR riflenes store fordel, er også deres største problem, de er enkle å tilpasse, bytte løp på osv. Ikke alle forstår helt hva de driver med ;)

 

Har eid HK produkter, som gjorde akkurat det man kunne forlange, fungerte bra også, samt de man fikk dra rundt på av Kongen, har prøvd å gjøre det sånn noenlunde i Dynamisk rifle med dem og, sånn noenlunde går sikkert ann, om man ikke har større ambisjoner.

 

En direkte gass AR feilfunker ikke om den er laget som den skal, ikke er "fikset" av en amatør, eller er foret med patroner som ikke holder spec. Det gjelder også hva som helst annet.

 

Verdens toppskyttere bruker direkte gass AR rifler, om funksjon var et problem er jeg sikker på at de ville vurdert noe annet.

 

HK er forøvrig verdenskjent for å drite i kundene sine etter at våpnet er kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som sier at det ikke er så farlig om det er piston eller ikke, man skal jo bare kjøpe børse for å delta og ha det morro, men plutselig så er man der man skulle ønske man gjorde riktig valg med en gang fordi børsa begynner å bli en begrensning. Det er jævlig irriterende å dobbeltappe og se i kikkerten at andre skuddet går ut av alpha fordi børsa ikke holder seg i ro.

Personlig skjønner jeg ikke at det kan være morro å skyte når man kunne skutt bedre med mer optimalt utstyr, det er bare frustrerende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både en Stag 3G og en HK MR308, og her er min erfaring av dem. Staggen er god å skyte med. Etter man får på en skikkelig comp så er den rolig og snill i rekylen. Presisjonen er bra hvis man mater den med god ammo. Men; følelsen man får når man håndterer våpenet kan ikke måle seg med HK. MR308 har en kvalitetsfølelse som skiller seg ut. Det merkes at det er tyskere i hvite frakker som har laget denne. Presisjonen er fra bra til meget bra med det meste. Denne skal brukes i standard. Kan nevne at pussing er en drøm på HK i forhold til resten.

Summert vil jeg si at Staggen ble kjøpt med hodet, og HKen med hjertet. Konkurransemessig tror jeg at for 80% av oss så spiller det ingen rolle om det er stempel eller ikke, men for 20% toppen så vil det nok ha litt å si.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Beklager, men drar det enda litt off-topic.

Driver og snuser litt på praktisk selv, og har veldig lyst på en stag arms rifle selv.

Dette er både pga mye positiv omtale og det faktum at jeg kunne tenkt meg en linksrifle.

 

Men jeg finner ikke denne riflen på den "berømte" godkjenningslista til pod.

Er den bare ikke oppdatert, eller er den ikke lenger lov å kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...