Jump to content

Gåsejakta 2013


ctm-4

Recommended Posts

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En ting er iallefall sikkert ang gåsejakta på smøla,,,,det funker å skifte jaktider og regler hvert år,.De har klart å skremme omtrent alle utenbyggdsjeger fra øya og vi gammle myrjegerne har så og si hele smøla for oss selv,,hverken så eller hørte noen andre jegere ute i myrene, noe som er litt trist da gåsa ikke rører seg en meter.,.,da er det greit at det er mye ørn på øya,den får fart på gåsa.,.,Nei jeg tror myrjegerne er en utdøende rase, nå er det 70 lokkegjess og graylegg hammer som er tingen,( da kan man nesten kjøre bil inn til marka og slipper å gå så langt) :roll: For min del er myrjakting på smøla noe av det morsomste jeg vet vell og merke hvis det er litt vind ,så ikke knotten tar livet av en.,.

 

Ikke alle liker det samme vettu :)

Selv har jeg en favorittutførelse av all jakt jeg driver med (eks: lokkejakt på hjort, snikjakt på rådyr etc), og holder meg som regel til det. Uavhengig av hva andre mener og gjør :)

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg at utopien om at alle jegere skal få jakte like mye, like ofte og på like gode områder bra, men man må vel se på dette som to saker med samme side? (jada jeg vet at det er omvendt :) )

 

Noen snakker om at alle skal få jakte, rekrutering av ferske jegere osv. Det er jeg helt enige i! Alle må få tilgang og muligheter uten at det skal koste skjorta eller at man må "kjenne" noen. Men det som her skjer på Levanger, med denne organiseringa, er jo at man prøver å få gåsebestanden ned, forvaltning!

 

Man må derfor se på det som et forvaltningstiltak der noen MÅ trekke i trådene for å komme noen vei. Organiseringa på Levanger virker på meg som et meget godt tiltak (jeg er IKKE fra Nord-Trøndelag og driver ikke heller spesielt mye med gåsejakt lengre). Så selv om det er mye gås der så er det ikke plassen for "opplæringsjakt" akkurat for øyeblikket. Man må se på det med forvaltningsbrillene og derfor virker det helt rett på meg at noen prøver å "løse" problemet med for mye gås! Allemannsjakta må da dessverre pågå andre steder.

 

Dette med at alle som har jegerprøven utøver like bra forvaltning og kan jakte gås på samme linje stemmer vel ikke helt (leserinnlegg på l-a.no). Gåsejakt er vanskelig og må derfor gjøres korrekt for å kunne få ned bestanden på en effektiv måte. Man kommer da til et punkt at man må innse at nybegynnere er nybegynnere og at de mer erfarne må styre skuta ei lita stund.

 

For å si det litt flåsete og på spissen kan ikke alle som har en rød hjelm og vannslange være brannmenn :)

 

Denne diskusjonen går jo mer på personer enn på selve opplegget. Det er litt synd igrunn.

 

Håper at forvaltningsmålene blir nådd og at alle kan jakte til de er fornøyde!

Link to comment
Share on other sites

Har sett en flokk med canadagås i mitt område i hele sommer,. i dag så fikk jeg se dem igjen men pga at de lå laang uttpå sjøe "150m" ca så gadd jeg ikke å hente rifla for å prøve. men hvis jeg skal prøve litt seinere i kveld , hvor oppholder de seg da?? evt går de iland om kvelden og blir over natta eller kan de ligge på sjøen hele døgnet??

Link to comment
Share on other sites

jakt på smøla er ødelakt for oss som bor her også..gåsa kommer til og stikke etter den første dagen så fatter ikke vits med jakt være 3 dag..

 

Vi skriver i dag 14. August, det har vært jakta i 14 dager nå. De siste 4 dagene har det vært full åpning, fortsatt masse fugl igjen.

Link to comment
Share on other sites

jakt på smøla er ødelakt for oss som bor her også..gåsa kommer til og stikke etter den første dagen så fatter ikke vits med jakt være 3 dag..

 

Vi skriver i dag 14. August, det har vært jakta i 14 dager nå. De siste 4 dagene har det vært full åpning, fortsatt masse fugl igjen.

Tviler ikke Gaume, men gåsa på smøla har oppført seg uvanlig i år,. En dag er det snustomt i et tereng , og så dagen etter er det 12-15 kull ,.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er det noen som har erfaring med å sette opp skjul i vegetasjon? Der hvor jeg jakter for øyeblikket er det ca. 2 meter høy vegetasjon rundt hele jordet. Jordet består av kortklippet gress med et vann på den ene siden (ikke det beste, vet det). Første turen satt vi opp skjulet inne i vegetasjonen, men lurer på om gjessene er redd for eventuelle farer som lurer her inne, noe som gjør det vanskelig å lokke de ned, selv ved bruk av 25 bulvaner.

Vurderer å sette opp skjulet midt på jordet, men dette skremmer kanskje enda mer?

 

Takk for eventuelle svar :)

Link to comment
Share on other sites

ofte vanskelig å få gåsa til å lande nært nok kanten av jordene ja. Blir sjelden haglehold. Men, om vegetasjon i kanten er lav blir innflyvningen ofte rett over hodet på deg om vinden er rett...

De flyr alltid inn mot vinden, så sørg for at du står på kanten nedvinds for lokkefuglene...

Link to comment
Share on other sites

jakt på smøla er ødelakt for oss som bor her også..gåsa kommer til og stikke etter den første dagen så fatter ikke vits med jakt være 3 dag..

 

Vi skriver i dag 14. August, det har vært jakta i 14 dager nå. De siste 4 dagene har det vært full åpning, fortsatt masse fugl igjen.

Tviler ikke Gaume, men gåsa på smøla har oppført seg uvanlig i år,. En dag er det snustomt i et tereng , og så dagen etter er det 12-15 kull ,.

 

Enig med deg angående spesiell oppførsel, har også opplevd dager uten spesielt mye fugl å se, mens dagen etterpå koker det. Tippe fuglene har farte mye rundt om på Smøla, sånn at det noen dager har sett ut som det har vært lite. Snakka akkurat med en som var ute i dag tidlig, og det var gås over alt. han anslo at det var mye over 500 fugler, kanskje så mange som 1000. Flere myrområder er fulle av gås, men det virker som det er vanskelig å treffe på hvilke innmarksområder de kommer inn på.

Link to comment
Share on other sites

Endelig løsnet det for meg :) Har slitt med gås som sitter på fredet området. Imorges hadde jeg alarmen på til kl 04.00 da spratt jeg opp, var for mørkt da men når jeg begynte å kjøre så lysnet det raskt. Sjekka noen områder/viker,bukter div plasser hvor jeg har sett gås før. Det satt en gjeng på 5-6 stykker i fjæra så da var det bare å begynne en ansmygning :) Uheldig vis fårn si så er det utrolig lang grunt dær så når jeg var på enden av graset ned mot fjæra så hadde jeg en god 200m fram til gåsa. Fant en kubbe å ta anlegg mot så da var det ikke noe problem ;) Ei gås ble igjen etter at skuddet gikk :lol: Herlig følelse. Blir mere gåsejakt på meg utåver ja ;)

 

 

542201_564726106920766_2118463016_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

I morgen er dagen satt av til jakt! Fri fra jobb og for første gang skal jeg på gåsejakt. Jeg gleder meg masse. Hagla er nypusset, blindsen og bulvaner lagt klar til å lastes i bilen og klærne ligger sirlig å venter på morgendagen. Om det finnes noen gode tips for en førstegangsjeger på gås, tas de i mot med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Endelig løsnet det for meg :) Har slitt med gås som sitter på fredet området. Imorges hadde jeg alarmen på til kl 04.00 da spratt jeg opp, var for mørkt da men når jeg begynte å kjøre så lysnet det raskt. Sjekka noen områder/viker,bukter div plasser hvor jeg har sett gås før. Det satt en gjeng på 5-6 stykker i fjæra så da var det bare å begynne en ansmygning :) Uheldig vis fårn si så er det utrolig lang grunt dær så når jeg var på enden av graset ned mot fjæra så hadde jeg en god 200m fram til gåsa. Fant en kubbe å ta anlegg mot så da var det ikke noe problem ;) Ei gås ble igjen etter at skuddet gikk :lol: Herlig følelse. Blir mere gåsejakt på meg utåver ja ;)

 

 

542201_564726106920766_2118463016_n.jpg

ser du brukte rifle. hvilken ammo? helmantel? spør siden jeg er frista til å bruke kombien men 308w blyspiss blir litt hard kost..

Link to comment
Share on other sites

12/70, jeg anbefaller norma jaktmatch, bruker den selv på gåsa men da i kal 6,5 men den fås i 308 også, kula

er halvbutt og ødeleger lite kjøtt.

 

var inne på tanken om jaktmach i 308. bruker den på trenings skyting,og senest nå på dei obligatoriske trenings skudda før oppskytinga. baikalen går godt med dei skudda så gås og rev hadde vert fristende når jeg vil bruke kombien i stedet for 22wmr rifla. kan være greit å ha muligheten til både haggelskudd og rifleskudd på blanda jakt. har hørt variabel erfaring med helmantel på jakt så har ikke villet brukt det ennå. så avlivingseffekten er ok med fullmantel på gås da?

Link to comment
Share on other sites

Endelig løsnet det for meg :) Har slitt med gås som sitter på fredet området. Imorges hadde jeg alarmen på til kl 04.00 da spratt jeg opp, var for mørkt da men når jeg begynte å kjøre så lysnet det raskt. Sjekka noen områder/viker,bukter div plasser hvor jeg har sett gås før. Det satt en gjeng på 5-6 stykker i fjæra så da var det bare å begynne en ansmygning :) Uheldig vis fårn si så er det utrolig lang grunt dær så når jeg var på enden av graset ned mot fjæra så hadde jeg en god 200m fram til gåsa. Fant en kubbe å ta anlegg mot så da var det ikke noe problem ;) Ei gås ble igjen etter at skuddet gikk :lol: Herlig følelse. Blir mere gåsejakt på meg utåver ja ;)

 

 

542201_564726106920766_2118463016_n.jpg

ser du brukte rifle. hvilken ammo? helmantel? spør siden jeg er frista til å bruke kombien men 308w blyspiss blir litt hard kost..

 

Bruker federal fusion 180 grs bly spiss i kaliber 3006. som du sikkert ser så har jeg truffet hode, noe jeg sansynelig vis kan være glad for ;) fusion gjør store ødeleggelser "værtfall på rev" Bruker barnaul 145 grs fmj trenings ammo som jeg egentlig skulle bruke men det ryktes til at de kan være noe ujevn i sammlingen så på 200m + så måtte jeg ta den ammoen jeg følte gikk best ;)

Link to comment
Share on other sites

Planen var andejakt i dag til vi la merke til kanadagås i vannet.

Første ble tatt med hagle andre med rifle på 200 meter, 80gr a-max traff bein så ble bra utgangshull.

Er ikkje ofte det er gås i det vannet eg jakter i men i år ble det full klaff :)

 

 

 

 

Mine første gås, dette ga mersmak :)

2013-08-27204802_zps896560ee.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva lader dere hagla med under gåsejakta? brukte federal Black cloud bb i år og den har virkelig ikke imponert meg... åpnet seg ikke før etter 20 meter og på 25-30 meter er ingen gjennomslagskraft i det hele tatt på de holda... og da hjelper det lite om dekkninga på svermen er god..

Link to comment
Share on other sites

Hva lader dere hagla med under gåsejakta? brukte federal Black cloud bb i år og den har virkelig ikke imponert meg... åpnet seg ikke før etter 20 meter og på 25-30 meter er ingen gjennomslagskraft i det hele tatt på de holda... og da hjelper det lite om dekkninga på svermen er god..

remington wingmaster hd, de skyter rimmelig trangt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bruk av blinds, er det noen som har prøvd avery sitt kunstige gress for å skjule blindsen ? , det beste

er jo selvfølgelig naturlig gress men det tar en del tid å røske gress å kle inn blandsen med det. På kornåkre er det straks

mye enklere når en kan bruke halm.

 

Jeg har aldri prøvd det, Men jeg er ganske sikker på at det funker. Og ha en ferdig kamuflert blind letter jo mye på arbeidet om morningen....

 

Får man tak i f.eks. kunstig halm vil jo det være veldig praktisk når man jakter på stubbåkre. Det er forskjell på hvordan bøndene trøsker, noen åkre er det overskudd av halm, og bare å lasse på, mens andre ligger det kun 15 cm stubber, og man har en kjempejobb å kamuflere seg godt nok.

 

Det er i tillegg ikke lov å ta med seg halm mellom åkre. Dette er noe bøndene setter svært liten pris på, bl.a. pga faren for å spre floghavre. Kunstig halm som lurer gåsa er jo derfor et kjempealternativ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...