Jump to content

HOBK- F-Class stevne - 8. juni


jofla

Recommended Posts

Hadeland og Omægn Benkeskytterklubb (HOBK)

inviterer til åpent klubbstevne i "F-Class"

på Blaker skytebane

lørdag 8. juni. 2013.

 

Oppmøte Kl. 0900 for registrering.

 

Det er lagt opp til et "modifisert F-Class " skyteprogram pga av banens kapasitet ( les. lagets elektronikkskiver på 100 og 300m)

Endret i dag, 5. juni.Det skytes 10 skudd med 12 minutters skytetid pr. serie på henholdsvis 100m, 300m og 500 m mot poenginndelte skiver. Totalt 30 skudd.

 

Det vil være mulighet for å kunne skyte stevnet i 2 klasser, F/TR eller Open.

Det vil bli gitt anledning for deltagerne å delta i begge klasser under forutsetning at det er ledig plass og tid. Ved forhåndspåmelding skal det oppgis hvilke klasse som prioriteres.

Kl. "F/TR". (NB: Tofot og baksekk er tillatt)

Kl. "Open". (NB: Frontrest og baksekk er tillatt)

Begge klasse skytes liggende på bakken.

Spottekikkert kan benyttes av skytter.

Enkel premiering.

 

Forhåndspåmelding senest innen 5. juni (følg link): http://hobk.no/hobk/aktiviteter/konkurr ... pamelding/" target="_blank

 

Følgende opplysninger oppgis ved påmelding.

Navn og adresse.

Tlf.nr/e-mail

Klasse (F-Class F/TR - eller F-Class Open:)

Riflekaliber.

Om det brukes munningsbrems.

NB: Tillatt kaliber opp til og med .35.

 

Stevneavgift er satt til Kr.200,- pr. klasse.

 

Innbetaling av stevneavgift skjer ved fremmøte på banen ved registrering

 

Det vil være innskyting med en 5-skuddserie på 100 meter på pappskive før tellende serier starter.

 

Vi tar lunsjpause midt på dagen. Om været tillater det griller vi.

Vi holder grill, og grillkull, dere tar med grillmat etc etc…..

Kaffe og brus kan kjøpes på banen.

 

Er det spørsmål, ta kontakt på: j-flat@online.no

 

Vel møtt alle sammen.

HOBK`s styre

_________________

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Goddamn, var varsel i god tid ja - hu og hei her blir det hard prioritering. Skal man skyte DFS-stevne og så kose seg med å småskyte på stål ut til en 1100m, eller skal en pine presisjon på papp?

 

Eksakt hvor ligger Blaker? Trenger å sammenligne kjøreturene. Er det noe sted å telte i nærheten? Barnevennlig?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jada, jeg regnet med kommentarer på grunn av kort varsel. Men jeg ser det slik at det er bedre med kort varsel og et stevne - enn ikkeno stevne. De som kan komme - kommer - og så får vi forsøke og legge opp med bedre tid i neste runde.

 

Blaker ligger i nærheten av Sørumsand. ( Akershus) Nærmere veibeskrivelse kan jeg få lagt ut senere. I underkant av 45 min kjøring fra Oslo.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:clap::clap: Endelig kommer HOBK på banen med F-class. :wink:

 

Jeg skulle gjerne vært med, men planer er allerede lagt for helgen med familien.

 

Ønsker dere lykke til med stevnet.

 

PS. Det skal vel være en L i Class :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det tror ikke jeg heller, det var bare en opplysning.

 

K

Takk for det.

Kunne det vært en tanke og forsøkt å "samkjøre" skyteprgram for SBSK og HOBK? Da mener jeg antall skudd, skytetid, skivetype/avstand etc.

Da kunne vi eks ha sammenlignbare resultater - kunne også ha arrangert NM osv innenfor et felles program............ ?

Link to comment
Share on other sites

Kunne det vært en tanke og forsøkt å "samkjøre" skyteprogram for SBSK

Det må vel være en god ide? Jeg har spekulert endel over dette, da jeg har lyst til å arrangere et stevne over f.eks. 300-600-900m.

Jeg ser også et rekrutteringspotensial blant gamle DFS-skyttere som ikke lenger ser skvier og skivenumre gjennom dioptret, men som er steingode til å skyte.

 

F-class kjøres jo litt forskjellig rundt om, men 3 x 10 skudd er visst std.

Det som ikke vi har gjennomført pga. at folk ser hullene selv på 300m, er jo anvisning for hvert skudd - her i Norge er det også klin umulig å gjennomføre på langholdene pga. mangelen på baner med anvisergrav og mer enn 300m. På over 500m blir det en utfordring å skyte "blindt"

 

Vi har jo skutt alle 30 skudd på 300m, og vi har skutt prøveskudd før hver serie - ikke bare den første. Slik dere har tenkt med 3 hold er jo egentlig mye kulere - men med 100 og 200m som to av dem så tror jeg en får en del langholdsfolk som ikke gidder - en tar også vekk vindaspektet og flytter det over på et "presis børse" nivå - noe jeg mener hører hjemme i HV/LV, men det er min mening.

 

Uansett så har jo vi erfaringer herfra, med 3 stevner, og dere får erfaringer med dette, og noen vil muligens få erfaring fra begge.

 

Om jeg skulle foreslå en tilpasning som arrangører skulle legge seg etter, så ville jeg foreslå

- enighet om hvilken skive på et gitt hold (eks. DFS 15m skive på 100m, coltskive på 200m og 1/2m skive på 300m og 500m, 1m skive mellom 500 og 900 og 300m skive på over 900m), men likt.

- alltid 10 skudd på hvert hold (da kan en sammenligne)

- fritt antall hold, og frie avstander

- skytter kan bruke spotteskop

- 6.5x55 regnes som F/TR her hjemme

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi er foreløpig godt unna og skyte fullt på 1/2m skiva på Herefoss, derfor foreslår jeg at vi holder oss til tilsvarende skive på Blakers 300m siden det er første gang HOBK arrangerer Fclass. Da kan vi allerede nå sammenligne med SBSK og letteregjøre eget arangement. Kun 300m, med innskyting, :D er mitt forslag til HOBK's stevne. 100m og 200m hører PPC'en til.

Det er jeg enig med M67 i.

Men for all del, jeg er med okkesom.

Link to comment
Share on other sites

Da har vi hatt en liten befaring ute på banen og funnet ut at vi kan utvide lengste avstand til 500m ved å kjøre maks 5 mann pr lag og skyve standplassen helt ut til venstre for EL.nikk skivene på 300m.

Det betyr at vi også endrer på type skive vi bruker.

På 100m blir det NBSF`s "100m Poengskive"

300m blir 1/2 m pistolskive.

På 500m blir det NBSF`s 500m poengskive.

 

Og - det er fremdeles plass til flere skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Må man skyte med samme rifle under hele stevnet eller kan det brukes to forskjellige rifler, gitt at begge riflene kvalifiserer inn i samme klasse selvsagt?

Vanlig praksis er at man skyter med samme rifle hele programmet.

Om det skjer "våpenbrudd" kan det være mulig og fullføre med annen rifle.

Men dette er det stevneleder som vurderer og gir godkjenning.

 

Men - jeg ble litt nyskjerrig - kan jeg spørre om hva er årsaken til at du event ønsker å skyte med to rifler?

Link to comment
Share on other sites

 

Men - jeg ble litt nyskjerrig - kan jeg spørre om hva er årsaken til at du event ønsker å skyte med to rifler?

 

Så lenge 100 meter er inkludert, og Blaker banen er forholdsvis trang slik at vind er mulig å lese nogenlunde bra, mener jeg at ppc har en fordel på 100 og 200, antagelig 300 og. Når jeg ser dere inkluderer 500 så ser jeg det som stor fordel å gå over til et annet kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Var inne på Yr.no nå og sjekket været for morgendagen.

Pluss 17 midt på dagen. 0 mm nedbør og 2 til 3 s/m vind fra nord-vest..

 

Da satser vi på grilling

Vi holder grill, og grillkull, dere tar med grillmat etc etc…..

Kaffe og brus kan kjøpes på banen.

 

Det ser også ut til at vi får den nymonterte El-skiva oppe å gå på 600m. Ta med ekstra ammo så kan vi få testet den.

Vel møtt på Blaker fra kl. 0900 i morgen

Link to comment
Share on other sites

Takk for en strålende dag på skytebanen og et godt gjennomført stevne! Det var en flott dag, med sommerlig temperatur. Og høy temperatur med skyfri himmel på Blaker betyr en ting, mirage. Det var ikke lett å se noe som helst på 300 og 500 meter. Men det var hengt opp gonger på 500 meter som kunne benyttes under serien, de var til stor hjelp.

14 håpefulle skyttere møtte opp og det var mye bra skyting. Med fyr på grillen ble vi til og med mette etter endt skyting.

 

Da har John sittet oppe i de sene nattetimer og finregnet, så nå er resutatlisten endelig.

Gratulerer til John med seieren i OPEN og til Øyvind med seieren i F/TR!

 

Resultatliste:

ResultatENDELIG_zps0fd7053d.jpg

IMGP1356r_zps121a3c21.jpg

IMGP1357r_zpse5488be5.jpg

IMGP1360r_zps2cb998ef.jpg

IMGP1361r_zps0c30caaa.jpg

IMGP1363r_zps94ec15a0.jpg

IMGP1368r_zps44912f83.jpg

IMGP1408r_zps6a8e61c2.jpg

 

Et lite knippe skyttere, noen hadde reist hjem.

IMGP1412r_zps20fe7659.jpg

 

Jeg sitter kun med bilder fra blinkene til vinneren av F/TR, kan jo legge de ut.

100m

100m_zpse7dd3335.jpg

300m

300m_zpsf8fb2ff9.jpg

500m

500m_zpsd283b9a6.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke den resultatlista.

 

Iht. det som er gjort av arbeid for å lage et norsk regelverk - og slik vi har praktisert det her nede, og slik det gjøres internasjonalt - så er det .308Win og .223Rem som kan være F/TR.

Det er da noe andre krav til våpenvekt og tofot, men det er et kaliberkrav. så har man diskutert om man skulle ha en norsk særregel med 6.5x55 i F/TR.

Dersom man har "alle" kaliber tillatt i F/TR, hvordan skiller en da mellom klassene?

 

Ellers så ser det jo ut til at John får rett, det er ikke nødvendig å bruke innertiere for å skille enda :wink:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jofla skrev:

 

Kunne det vært en tanke og forsøkt å "samkjøre" skyteprgram for SBSK og HOBK? Da mener jeg antall skudd, skytetid, skivetype/avstand etc.

Da kunne vi eks ha sammenlignbare resultater - kunne også ha arrangert NM osv innenfor et felles program............ ?

 

Ser for meg at Jæren skytterklubb er med på dette og.

Kan noen sette opp felles regler så er dette bra.

Og bruk gjerne standard A3 og A4 størrelse på blinkene så er det billig og trene og

 

Geir S

Link to comment
Share on other sites

Og bruk gjerne standard A3 og A4 størrelse på blinkene så er det billig og trene og

Inntil vi er der at dette griper om seg, så tror jeg vi må leve med ustandard blinker - for å få arrangert stevner så må en gjøre som HOBK her, ta det som ligger nærmest, og som er enkelt. Og enkelt for andre å kopiere når en skyter på de samme holdene. Vil vi nå ha et stevne på de samme holdene, så er det enkelt for oss å bruke samme skiver.

 

 

 

Klassene derimot håpte jeg vi skulle være samkjørte på, det ble jo diskutert ad nauseam ifbm et eller annet årsmøte i NBSF, der F-klasse reglementet skulle vedtas også. Uenigheten stod egentlig kun på om 6.5x55 skulle være F/TR eller ikke. Vi har jo nå arrangert 3 stevner på Sørlandet der vi har brukt disse reglene. og nå sist var vel 6.5x55 med? Men 6.5x47 er IKKE 6.5x55...

Begrunnelsen for å tillate 6.5x55 er stort sett å prøve å friste med DFS-skyttere. Det er forøvrig helt nytteløst nå i stevnesesongen, men litt mer off-season, så ser vi jo at noen møter opp.

 

Og ja, gratulerer til begge vinnerene!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lenge leve .308.. ;)

 

Dette med kaliber ble vel opp til hvert enkelt på akkurat dette stevnet. Forskjellen lå bare på bruk av tofot eller frontrest. Ingen sure miner fra noen så vidt jeg vet på dette. Riktignok er ikke jeg særlig konkuransedyktig mot 6.5 gjengen, men ble ikke sist allikavel :)

 

Håpet er jo etterhvert at F-Class Norge slenger inn 6,5x55 i tillegg til 308 og 223. Men dette er andre som bestemmer.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med seier Øyvind og John :clap:

 

Dette var en super dag på banen.

Jeg håper virkelig at 6,5x55 blir en std. regel.

Personelig så jakter jeg med dette kaliberet og det hadde vært litt surt og måtte stille i "åpen klasse" med jaktrifla mi.

 

 

Jeg oppfatter det personelig som bare possitivt at flere kan være med, dette håper jeg også vil fremme sporten yttligere.

 

Dette var mitt første stevne noen sinne på en skytebane.

Ønsker og rette en spesiell takk til John og Arild som har tatt seg bryet med og hjelpe meg inn i dette med et ubestemt antall timer med veileding på banen samt det det arbeidet disse to gutta legger ned på siden av banen for å tilrettelegge og organisere.

Hvis 6,5x55 faller ut av F/TR så resulterer kansje det i at vi som har dette samt andre kalibre, men som ønsker og være med detter litt av lasset.

 

Hadde det da vært en tanke med fritt kaliber i F/TR og kalle det Nordisk for og inkludere flere, men ikke tråkke de på rettningslinjer som allerede eksisterer?(for de som ønsker dette)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Dette med kaliber ble vel opp til hvert enkelt på akkurat dette stevnet. Forskjellen lå bare på bruk av tofot eller frontrest. Ingen sure miner fra noen så vidt jeg vet på dette

Er vel ikke så seriøst at (så mange iallfall) folk gidder å bli sure? Og på ett stevne så gjør en jo igrunn som det passer.

 

Men det ER interessant, og det kan bli urettferdig. Si at jeg vil konkurrere i F-klassen. Jeg leser reglene og bygger ei rifle i 308. Så møter jeg opp reglene blir forandret på stedet, 7mm STW er i F/TR denne dagen, og det blåser noe jævlig...

Så bygger jeg en 7 STW. Men neste gang er det annen stevneledelse, og 7STW er i Open, og det er vindstille og alle andre har 6mmBR... Ikke har jeg rest med meg heller.

 

Jeg tror at øvelsen er klarlagt godt nok, poengskiver som er passelig store etter holdet, flere hold hvis mulig, og slikt og sånt, lengst mulig innen visse grenser på langholdet.

Men om det skal være to klasser (og det synes jeg det skal, en "Åpen", og en med begrensninger så en kan være konkurransedyktig uten å ha ei UNL-rifle) så må det være noenlunde konstant hva de klassene er. Mitt spørsmål blir da: rettet til ledelsen i NBSF, ikke den enkelte stevnearrangør (som tross alt ennå ikke har noen offisielle regler å forholde seg til).

 

Er det som skrevet i utkastet til norske regler, 308, 223 og 6.5x55 som er tillatt i F/TR, eller er det fritt kaliber? Og er det utsikter til offisielle norske regler?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker jo nettopp 308 fordi da jeg leste at Norge også kunne stille med ett forbund som hadde f-class, kjøpte jeg en av to kalibre som er aktuell å bruke. Samt at jeg har mest erfaring nettopp med 7,62x51. At jeg så stiller med en "Corolla" mot "Gallardo" er jo et valg jeg bare må akseptere. Så lenge vi som konkurerer er alle sammen godt spredt fra erfarne til nybegynnere, klarer jeg å hevde meg litt med 308.

 

Jeg vil jo tro at vi etterhvert får helt klare regler og bestemmelser å følge, vil dette med arrangering av stevner bli standarisert, men dette er jo bare forbundet som må slå i bordet med. Avklaring av dette burde vært her nå synes jeg, sporten er ikke akkurat blodfersk i landet.

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo nå arrangert 3 stevner på Sørlandet der vi har brukt disse reglene. og nå sist var vel 6.5x55 med?

På SBSKs siste stevne skjøt 6,5x55-skyttere i Open.

 

Jeg stussa også litt på hvilke kalibre som ble tillatt i F/TR 8. juni, og ser fram til den dagen det blir enighet om disse reglene. Som for min del gjerne må inkludere 6,5x55 i F/TR :wink:

Link to comment
Share on other sites

Pass på så dere ikke får "den norske løpende elg/jaktfelt-syken" hvor det er forskjellig praksis i tolking av reglement på alle stevner og baner. På ISSF viltmål vet man hva som gjelder og hva som venter en skytter i hele verden. Ingen overraskelser, direkte juks eller forskjellig tøying av regler.

 

F/TR har et internasjonalt program. Følg det!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er for øvrig det F/TR-skytterne i England gjør når de kjeder seg :-) , McQueen match:

 

Grovkaliber:

 

Finkaliber, 50m .22LR:

 

På finkaliber satte en norsk JR "verdensrekord" med 57 av 60 poeng på Bisley i helgen.

 

Skiveoppsettet på finkaliber er egentlig det som blir brukt i grovkaliber også i 6x størrelse for 300m.

 

Dette er utrolig morsom skyting! Forhåndsbestilling på 2 finkaliberanlegg er lagt inn :-)

 

Oppdatert, grovkaliber fra Bisley:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...