Jump to content

338lm vs 338 winmag vs 300 win mag.


S.Arnesen

Recommended Posts

Skal ha meg en børse i litt grovere kaliber som jeg har planer om å bruke til villsvinjakt og langholds skyting. 338lm er vel det soleklare til langhold, men på grunn av ammo priser, få børser kamret i dette kaliberet, og det faktum at jeg ikke har tilgang til så ekstreme avstander å skyte på så ryker det kaliberet for min del egentlig. Det jeg hviler mest på er 300 win mag, men hvordan er 300 win mag opp mot 338winmag med tanke på kulebane? Jakt messig så er det begge gode kaliber, så det er langholds egenskapene jeg trenger info om. Får forhåpentligvis tilgang til 550/600m privat skytebane nå og da, så det er nok maks av hva jeg kommer til å skyte på.

 

Tar imot tips og innspill angående mitt dilemma:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med .300wm nå. Bruker 150gr norma jaktmatch og 150gr winchester (husker ikke betegnelsen i arta). Rimelig flat kulebane ut til 200m, ca samme treffpunkt på 100m som på 200m. Får sjeldent opp til 200m hold der jeg jakter uansett, men det som ligger i korset mitt, det faller om det er 40, 110 eller 200m.

Link to comment
Share on other sites

Støtter den med 300 win mag. Den er flatskytende og du har lange tunge .30 kuler som får god hastighet og har bra BC. Rekylen er også snillest av de kaliberne du ramser opp så du skyter bedre med den også.

 

Billigest som fabrikk og å lade er den også. Pluss du får utrolig mye rifler å velge i det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for 300 win mag. Jeg har den selv.

Jeg har oxo 338LM, og ballistisk sett, er 300 win mag helt oppe på sida. Jeg skyter med 230 grs Berger Hybrid Target Match kuler, de har en bc på .743, og jeg får de avgårde i 893 m/sek. I forhold til 338LM, så er denne kula "flatere" ut til 2000 meter enn 300 grs SMK og Scenar i 338 LM. Rekylen er meget snill med brems,med demper er den litt hardere, og uten noen av delene er den direkte brutal med denne tunge kula.

 

Jeg har skutt min ut til 1600 meter her i Skottland denne uka, og den var meget rett på.

 

Jeg hadde ikke kjøpt en 300 wm for å skyte 150 grs kuler, da kan du kjøpe deg en 308 eller en 30-06. N15/MRP er et greit krutt, og 190 grs NCC kuler er billige gode kuler til mengde trening. De kan du enkelt sende ut til 12-1300 meter. Jeg bruker N570 krutt og de tyngre kulene, da får man frem det ultimate i dette kaliberet.

Sørg for å kjøpe ei rifle med litt tung pipe, ala Tikka T3 Super Varmint eller Tactical. Og kjøp deg en skikkelig stokk. Å skyte magnum kaliber i et sugerør av ei pipe, med en dårlig utforma jaktstokk, kan skremme de fleste, og er nok hovedgrunnen til at det stadig ligger billige brukte 300 og 338 win mag til salgs på finn.no og andre steder.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Har mange ganger uttrykt forundring over hvorfor de mest brukte kaliberne til LH i USA er såpass lite brukt her hjemme og hvorfor 6,5 er så "overlegen" alt annet.

 

Skal en bruke det til kombinert jakt/LH må en ha litt punch i mottaker enden. Det har en 300 med tunge kuler.

 

Jeg har selv en Steyr Pro Hunter i 300 WM. Steyr er såpass smarte at de lager 300 Win på lang magnum kasse og en får derfor muligheten til å sette lange, tunge kuler langt ute slik at hylsevolumet blir veldig likt en 300 Wby. Dvs 200 grs kuler i + 900m/s.

 

Rifla mi er ikke gjort noe som helst med, siden den har skutt helt fantastisk bra fra dag 1. ca 400m er min personlige absolutte maks grense på levende vilt grunnet flygetiden. På den avstanden skyter rifla med gode jaktkuler ca 50mm serier om operatøren har en god dag. Har også ett par stykker av kammerets "referanse rifle" til LH. Dvs STR i 6,5 med Macmillan stokk, USO skinne og Seekins ringer toppet med PM II'r. Skyter hverken bedre eller mer stabilt med meg bak spakene så ergo blir de ikke brukt særlig mye.

 

Skal en bli god å skyte må en skyte mye. 338'r av forskjellige typer er dyre å fore om en ikke kan importere kuler og komponenter selv. En 300 er nesten like billig å skyte med som en 6,5 - ergo har du råd til å skyte mye.

 

Skal du skyte mye med en 300 bør den veie litt siden den skyter tyngre kuler i høyere hastighet enn en 6,5x55 og har mer rekyl. Balistisk sett er en 300 med de beste kulene på høyde med en 338 LM som Knut erik skriver. Med de nest beste kulene er den helt på høyde med en 6,5x284, dvs ett godt hakk bedre enn en 6,5x55 som er ganske så oppskrytt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser at T3 modeller er anbefalt her. Greie våpen det. Har en selv. Litt synd at "korte løp moten" også har smittet over på kalibre som har godt av litt pipelengde for å yte optimalt.

 

Min Tactical har 60 cm pipe og gir ca 900 m/s med div 180 gr fabrikkammo samt hjemmerulla 180 gr med 75 gr N 15 bak. Savner et par tommer ekstra pipelengde.

 

Merk også at disse heller ikke tillater patronlengde på mer enn 85 mm om de skal lades i magasinet, men ser ikke det som noe stort problem ved langholdsskyting.

 

Jeg har ennå ikke prøvd tyngre kuler enn 190 gr i den ennå. Både Tikka og Sako leverer sine . 308 piper med 11:1 snurr only. Hvilken betydning dette har for stabilisering av tyngre kuler med relativt lav utgangshastghet vet jeg derfor ikke. Noen der ute med erfaring med f eks 208 gr A Max ell?

Link to comment
Share on other sites

Men de veiene du skjøyt ved siden av... det var vel ikke mye trafikk der håper jeg...? Så ikke heeeeeelt i henhold ut..?

Skytingen var på privat grunn (der det ikke er fri ferdsel), bak låste bommer, eller/og med lille meg og Landroveren som utskremt FO*. (Bang-Booom...) Imponerende skyting - og et par overraskelser i forhold til vind og vindavdrift.

Du vet det er langt når du kjører "lenge" i 30mph for å sjekke at målområdet er tomt.

 

K

 

*http://en.wikipedia.org/wiki/Artillery_observer

Link to comment
Share on other sites

Agh, sletta hele driten da jeg skulle redigere og gidder ikke pånytt... Ble litt irritert over at det skulle bli veggpissing om hvor flink man er til å bedømme vind på en dårlig video :wink:

 

Essensen er at vi var der :wink: , og vinden på filmteksten er den som det ble korrigert for. Den er jo ikke i alle tilfeller på tvers, og da viser miragen tversverdien (nytt ord?)

Selv skjøt jeg lite, men det er lærerikt å se på andre når en tenker som om en skal skyte selv.

 

Alle skuddene vi ser på filmen er 1. på det aktuelle stedet, eller for dagen, untatt det på 1600m, Knut Erik ante ikke at det blåste katter og hunder gjennom dalen han skyter over (kunne vel gjetta at det var litt vind da), selv om det blåser friskt i målområdet, så er ikke det representativt for hele kulebanen - muligens siste 500m.

På et par av skuddene er den noenlunde rett imot, og på 1600m var det klask vindstille på standplass. 30m fra målet var det tilsvarende 8m/s filmen til Roe - eller vel så det.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenker du på oppgitt vind i filmteksten?

Reagerte på det samme.

 

Ja. Mirage er jo normalt en fasit for hva effektiv vindstyrke er mens vegetasjonen forteller veldig godt, men det kan jo være ting filmen ikke viser.

 

 

Til dere som har safety-concerns:

Har vært her i ca 15 år, antall jaktdager drar seg godt over 1 år ?? Veinettet er ikke lukket, (bare å velge rett akse så kommer du hvorsomhelst uten nøkkel) men det er helt uproblematisk å skyte slik filmen viser.

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på at det blåser så mye som Knut Erik oppgir i filmen sin. Kjenner han for godt til det. :winke1:

 

Men reagerte på at røyken fra steinen steg rett opp og at det ikke var synlig bevegelse i vegetasjon ved målet.

Men som Krister skriver så blåser det ofte mye mer når man skyter over en dal eller åpent område slik dere gjør.

Kulebanen går da høyt over bakkenivå og vinden er som regel 50-100% sterkere enn på bakkenivå.

 

Uansett vind så var dette veldig god skyting!

Link to comment
Share on other sites

Appropo lang hold og med realistige mål som 6-700 meter så vil ja6,5-306 og 30-06 gjøre akkurat samme jobben.Eg har selv ei tikka 695 i 30-06og med rett kule krutt og kikkert så er ingen mål opp til 1000 meter noe problem.

Vi må jo skru på den aktuelle avstanden uansett så jeg tror ikke det gjør noe om jeg skyter med 6,5 elle 338LM.

Men det med vind bedømming blit jo litt lettere med tyngre skyts.Men den normale vhanna bee sniper kan nok skyte ut ei pipe eller to med eit vanlig caliber før behovet før ei spesial rigg som feks 338LM.

Jo grøvre høl det er i pipa blir alt berre dyrare og tek lengre tid før man er der.

Men det er jo berre mine tanker om temaet ein laurdags kveld.

Link to comment
Share on other sites

Appropo lang hold og med realistige mål som 6-700 meter så vil ja6,5-306 og 30-06 gjøre akkurat samme jobben.Eg har selv ei tikka 695 i 30-06og med rett kule krutt og kikkert så er ingen mål opp til 1000 meter noe problem.

Vi må jo skru på den aktuelle avstanden uansett så jeg tror ikke det gjør noe om jeg skyter med 6,5 elle 338LM.

Men det med vind bedømming blit jo litt lettere med tyngre skyts.Men den normale vhanna bee sniper kan nok skyte ut ei pipe eller to med eit vanlig caliber før behovet før ei spesial rigg som feks 338LM.

Jo grøvre høl det er i pipa blir alt berre dyrare og tek lengre tid før man er der.

Men det er jo berre mine tanker om temaet ein laurdags kveld.

 

 

Hei..

 

Eg har testet dette her med 6.5 og cal 30, og eg er 100% sikker på at det er det samme for 338,

når du velger en kule med høy ballistic coefficient i 6.5mm og bruker en kule i cal 30 med samme høye ballistic coefficient så vil treffpunkt være nøyaktig likt med samme hastighet,, du har med andre ord identisk knepptabell for kulebane og Knepptabell for "vind" for kulen i 6.5mm som med cal 30 i samme hastighet.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...