Jump to content

Hvilken 9mm til felt


viking1980

Recommended Posts

Enda en fersking som spør og graver. :cry:

 

sitter og ser litt på en 9mm til felt og som så mange andre er det litt mye og velge på.

Våpen i 10 000++ klassen utgår for min del nå ettersom jeg allerede har kjøpt revolver og match pistol dette året..men mye vil ha mer og vil derfor kaste meg inn i en klasse til..Har sett litt på cz75.de ligger jo ifra 5000 og oppover..er dette ett greit utgangspungt?

Link to comment
Share on other sites

6" 1911, går det i Grovfelt eller også i militærfelt ?

 

Begge.

 

Tror jeg ville spart opp litt og heller kjøpt en til 15.000 eller mer når du har råd enn å kjøpe noe nå bare for å kjøpe, bruk tiden til å finne en modell du skyter bra med og som føles bra i grep og i avtrekket.

 

Kjøper du en Targetmaster, S&W 5906 PC eller Sig P226 X-serie så har du knallpistol til Grovfelt, Milfelt, VM grov, VM hurtig Mil, PPC osv osv osv.

 

Og kjøp for guds skyld en 6" med en gang, mye mye mye bedre presisjon fra 25 meter og ut til 50.

 

Det billigste i lengden er å kjøpe noe bra første gangen.

Link to comment
Share on other sites

uansett merke gå for en 6". du får mindre rekyl, er det ett hold med kort tid å en del skiver da er det mindre å jobbe med for å komme på sikte igjen. merke er uvesentlig nesten så fremt det virker for deg. gikk nettopp fra en pardini gt 9 over til en STI targetmaster selv.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du en Targetmaster, S&W 5906 PC eller Sig P226 X-serie så har du knallpistol til Grovfelt, Milfelt, VM grov, VM hurtig Mil, PPC osv osv osv.

Disse er sikkert "knallpistoler" såfremt det smeller hver gang. Men man må ikke tro at man er konkurransedyktig i grovøvelsene med en militærpistol. Spesielt i baneøvelsene. Både i grovpistol (det heter ikke VM grov) og i hurtigpistol grov gir man seg selv et for stort handicap. For øvrig er det ikke noe som heter "VM hurtig mil". Det heter "hurtig militær" (dersom det er denne øvelsen det siktes til).

 

Hvis man gir en (etter eget utsagn) fersk skytter inntrykk av at et våpen med fordel kan kjøpes til en øvelse det ikke egner seg for, gjør man vedkommende en bjørnetjeneste. Og det er sjelden motivasjonsfremmende.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du en Targetmaster, S&W 5906 PC eller Sig P226 X-serie så har du knallpistol til Grovfelt, Milfelt, VM grov, VM hurtig Mil, PPC osv osv osv.

Disse er sikkert "knallpistoler" såfremt det smeller hver gang. Men man må ikke tro at man er konkurransedyktig i grovøvelsene med en militærpistol. Spesielt i baneøvelsene. Både i grovpistol (det heter ikke VM grov) og i hurtigpistol grov gir man seg selv et for stort handicap. For øvrig er det ikke noe som heter "VM hurtig mil". Det heter "hurtig militær" (dersom det er denne øvelsen det siktes til).

 

Hvis man gir en (etter eget utsagn) fersk skytter inntrykk av at et våpen med fordel kan kjøpes til en øvelse det ikke egner seg for, gjør man vedkommende en bjørnetjeneste. Og det er sjelden motivasjonsfremmende.

 

Beklager ydmykt 2 skrivefeil og at jeg ikke anbefalte brukern å kjøpe 10 forskjellige pistoler som hver for seg er den beste til hvert program, bare i PPC kan du jo med fordel skyte med 8 forskjellige våpen, i felt kan du også med fordel bruke 8 forskjellige våpen og i baneskyting kan du også kjøpe deg fattig uten at du får skutt mer enn et par tre programmer.

 

Eller nei forresten, jeg tror jeg står ved min skrullete anbefaling på å heller kjøpe en jævla god pistol enn 10 dårlige.

Link to comment
Share on other sites

Er forsåvidt enig i det meste som er sakt.....her er mine 5 cent.

 

Skal man skyte litt felt for morro skyld, så er det ikke dumt å ha en 9mm og skyte militær og event gå en grovrunde med samme våpen. Det er fin trening da man må skyte mange hold med beste hånd. Det er imidlertid hevet over en hver tvil at man ikke er veldig konkurransedyktig i baneøvelsene med en 9mm når man konkurerer med de som skyter 32, med mindre man er ekstremt god med 9mm! Det kommer ann på flere faktorer hva man bør velge. Lommebok, ambisjonsnivå, hva man liker å bruke og hvilke øvelser man vil satse mest på.

 

Støtter utsagnet om å kjøpe "en bra 9mm", men så er ikke jeg noen baneskytter heller :)

Link to comment
Share on other sites

klipp...klippe...

Det er imidlertid hevet over en hver tvil at man ikke er veldig konkurransedyktig i baneøvelsene med en 9mm når man konkurrerer med de som skyter 32, med mindre man er ekstremt god med 9mm! Det kommer an på flere faktorer hva man bør velge. Lommebok, ambisjonsnivå, hva man liker å bruke og hvilke øvelser man vil satse mest på.

...

 

110% enig! Er man primært feltskytter, så er det moro med en veldig god 9mm som sitter godt i labben.

 

I grovpistol eller grovfelt er det veeeldig mange .32 S&W Long å se..

Til slutt, en oppfordring til de som liker å delta på stevner eller konkurrere litt: fordelen med en god .22 eller .32, er blant annet at det arrangeres mange stevner for nettopp fin og grov. -Både i bane og felt :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Er jo viktig å skille på om man skal ha et dedikert våpen til Grov, eller om det er Militær som er viktigs med mulighet for å skyte i Grov. Hvis førstnevnte er tilfellet så er jo matchvåpen i .32 tingen, ingen tvil om det. Men hvis man skal ha noe man kan hevde seg i Militær med, samt kanskje delta i Grov i ny og ne for gøy, ja det er jo mange gode 9mm'ere foreslått allerede. Noen vil alltid være negative til folk som ikke har verdens beste våpen til hver klasse, men vi er nok ganske mange som synes det er kjekt med våpen som kan brukes i flere klasser. Men hva vet jeg, jeg er så teit at jeg skyter med samme revolver i både Revolver og Magnum 1 også. :winke1:

 

Se det sånn: Kjøper du en god 9mm kan du hevde deg i Militær, samt delta i Grov hvis du vil. Senere kan du kjøpe et .32 matchvåpen til Grov hvis du virkelig vil. Begynner du med sistnevnte kan du hevde deg i Grov, men ikke delta engang i Militær. Fordel: 9mm.

 

Ken Adams har jo også et godt poeng med NAIS skyting. Ikke bare er det awesome og kjempeartig, det er også et program hvor man ikke godtar .32 som grov. Fordel: 9mm.

 

Arrangeres vel kanskje en del fler stevner i Grov enn i Militær. Fordel: .32.

 

Det er 2-1 til 9mm over .32 så vidt jeg kan se. :mrgreen:

 

Jeg har en Sphinx 3000 fra før, nå om dagen har jeg veldig lyst på denne:

 

p226-xsix-ppc-highmaster-l.jpg

 

Tilnærmet samme pris som en standard X-Six, og så får du Aristocrat Tristep sikte og et flott Nill grep med på kjøpet. Absolutt noe å vurdere hvis lommeboka strekker til.

 

Hvis prisen er avgjørende så sier jeg som jeg pleier, det er vanskelig å gå feil med en Shadow. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Beklager ydmykt 2 skrivefeil og at jeg ikke anbefalte brukern å kjøpe 10 forskjellige pistoler som hver for seg er den beste til hvert program, bare i PPC kan du jo med fordel skyte med 8 forskjellige våpen, i felt kan du også med fordel bruke 8 forskjellige våpen og i baneskyting kan du også kjøpe deg fattig uten at du får skutt mer enn et par tre programmer.

 

Eller nei forresten, jeg tror jeg står ved min skrullete anbefaling på å heller kjøpe en jævla god pistol enn 10 dårlige.

Skrivefeilene er du (dessverre) ikke alene om. Så beklagelsen aksepteres uten forbehold.

 

Når det gjelder anbefalingen, er den bra i forhold til det trådstarter spør om. Og det er det viktigste. Så får vi håpe han finner noe mer egnet når han er klar for å skyte grovøvelser med håp om et bra resultat. Å kjøpe 10 dårlige våpen er det vel ingen som kunne tenke seg å foreslå?

Link to comment
Share on other sites

Beklager ydmykt 2 skrivefeil og at jeg ikke anbefalte brukern å kjøpe 10 forskjellige pistoler som hver for seg er den beste til hvert program, bare i PPC kan du jo med fordel skyte med 8 forskjellige våpen, i felt kan du også med fordel bruke 8 forskjellige våpen og i baneskyting kan du også kjøpe deg fattig uten at du får skutt mer enn et par tre programmer.

 

Eller nei forresten, jeg tror jeg står ved min skrullete anbefaling på å heller kjøpe en jævla god pistol enn 10 dårlige.

Skrivefeilene er du (dessverre) ikke alene om. Så beklagelsen aksepteres uten forbehold.

 

Når det gjelder anbefalingen, er den bra i forhold til det trådstarter spør om. Og det er det viktigste. Så får vi håpe han finner noe mer egnet når han er klar for å skyte grovøvelser med håp om et bra resultat. Å kjøpe 10 dårlige våpen er det vel ingen som kunne tenke seg å foreslå?

 

Har du et bra våpen i de øvelsene du skyter mest så får du se på de øvelsene hvor det kan brukes men ikke egner seg 100% som konkurransetrening inntil du har råd til å utvide garderoben ... hvis det i det hele tatt er aktuelt å ende opp med et våpen pr øvelse noe jeg tviler på.

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Siden jeg svært gjerne vil ha best mulig plassering, håper jeg virkelig at du ikke kjøper Pardini. Kjøp helst en 1911 eller en Walther P99

Siste 10 år er vel Nm mil felt vunnet to ganger med Pardini, oddsen er da større om man velger noe annet enn Pardini?

Link to comment
Share on other sites

En 1911 modell er ikke noe for min del..Med pardini'n så tok det meg ti/femten skudd før de satt i pen samling..Syns den lå meget godt i hånden og rekylen var meget behagelig...Så neste stopp for min del er og få prøvd en tanfoglio gold match..Har en i klubben som har bestilt en så skal bli spennende og se...Jeg for min egen del syns at tanfoglioen er ett mere estetisk pent våpen enn pardini..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt å kjøpe en billig 9mm til å starte med og heller bruke litt mer på en .22lr.

Nå har jeg ikke kjøpt noe enda, men søknadene er sendt og jeg har en billig CZ 75 på hånda, kjøper du noe slikt til å begynne med så kan du heller selge den til bortimot samme pris hvis du ønsker en "skikkelig" feltpistol senere.

Jeg skjønner godt at mange anbefaler pardini og de andre dyre, dedikerte feltpistolene, men realiteten er at de fleste av oss sliter med å forsvare både .22lr og 9mm til 10.000 ++

Du skriver at du har kjøpt matchpistol og revolver iår, da har du iallefall en skikkelig .22lr som du kan finjustere formen med, så kan du kose deg en en litt billigere 9mm i første omgang :)

En annen ting, du skal ikke "tune" mye på en cz før du nærmer deg pardinipris, så kjøper du en cz bør du ikke koste på den for mye, da kan du heller selge den og kjøpe en pardini :)

Er du heldig kommer du over en brukt cz med justerbare sikter til en hyggelig pris :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det med økonomi og skyting er ikke lett..Revolveren skal inn til ombygging iløpet av høsten og bare det er jo en ufattelig sum for noe så smått..22'n skal det kun byttes grep på ettersom jeg er links skytter..men legger inn søknaden på 9mm nå og har litt is i magen frem til jeg finner en som passer meg best tror jeg..

Link to comment
Share on other sites

Sitter her med en GSP i .22 med .32 topp og en CZ75. Summen kom på 10000,- CZ'en har jeg kappet av en runde på fjæra og slipt og polert avtrekket så nå ligger det vel på ca 2 rene og glatte kg. Det er lettere å være sin egen børsemaker med billige bruktvåpen. Jeg har skutt endel med CZ'en, ca1000, før jeg nå føler at jeg begynner å mestre den, men jeg har et stykke til før jeg kan si at det er pistolen som hindrer meg i å bli nr 1.

Link to comment
Share on other sites

Ja det med økonomi og skyting er ikke lett..Revolveren skal inn til ombygging iløpet av høsten og bare det er jo en ufattelig sum for noe så smått..

 

Beklager ot, men hvor mye ligger en "standard" tuning av revolver på nå til dags?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Her kommer en aldri då liten avsporing!;) er det noen som har erfaring med cz 75 shadow i Dualtone? Den er ikke akkurat stainless steel men mere lakkert overflate på den. Er holbarheten god på normal bruk eller blir den lettere stygg/slitt enn samme varianten i svart?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...