Jump to content

Blyspiss til .308 ammo


Olaf

Recommended Posts

Hallo!

 

 

Er førsteårsjeger, og har derfor ikke gjort meg opp noen erfaringer rundt ekspanderende ammunisjon.

 

Har ei Remington 700 rifle(versjonen med kunststokk) i kaliber .308win, og lurte på om det er noen som vet om jaktspisser som går godt i denne børsa?

 

Hvis ikke, noen som har forslag til spisser jeg burde ta med i testskytinga?

 

Fant ut at det er på høy tid å fikse ammunisjon nå :roll:

 

 

Olaf

Link to comment
Share on other sites

Viss det er vanlige blyspisskuler du er ute etter så brukar Hornady Interlock 180gr,for øvrig samme kule som i Norma Forbedra Elite, å samla bra.Ellers er jo Sierra sine blyspissar kjent for svært god presisjon.Dette er litt enklare kuler enn Hornady Interlock. Også Lapua Mega 185gr brukar å gå godt.Den er kanskje ein av dei beste standard blykulene .Beste i den forstand at den hold godt saman og gir bra restvekt. Men i 308w er ikkje kulekonstruksjonen så kritisk som i raskare kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hey 8) Til 308 bruke jeg kun swift a-frame i 165 grs Lade med 45,5 grs N-140 Denne har jeg kronografert til 820 m/s å gir meget bra samling å god effekt på elgen samt 95-98 % restvekt...

Helt klart noe av det beste etter min mening 8)

 

Fikk du inntrykk av at han ladet selv? Det gjorde ikke jeg, men mulig jeg tar feil.......

Link to comment
Share on other sites

Bruk Oryx. Flere hakk bedre enn mye annet som er nevnt her. Lapua Mega er nok den beste av de konvensjonelle kulene dog. Bruker selv kun swift A-frame, men i kaliber med en del høyere utgangshastighet som krever noe hardere kuler. Oryx er bra mat for en .308 på storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Federal Fusion 180 grains?

Denne har fått veldig mye skryt i våpenpressen, både for presisjon og virkning. Prisen er jo også hyggelig.

Tidligere har jeg kun brukt Nosler og Oryx i 308 og 30-06, men i år kommer jeg til å teste Fusion.

Presisjonen er i hvert fall bra i min 308, så får vi se hvordan den virker på elg og hjort.

 

I mitt våpen har Fusion dessuten rimelig likt treffpunkt som Federal American Eagle. Dette kan jo være en fordel om man bruker samme våpen til jakt der man ikke benytter ekspanderende prosjektil.

 

Lykke til med testing og valg av kule!

Link to comment
Share on other sites

Har testet Lapua Mega i min Mauser M98 men den gav dårlig presisjon.

Valget for meg ble Norma Oryx 180grs. Den gav fine samlinger og etter å ha skutt en del elg kan jeg bare annbefale den på det varmeste.

Den er vel en av de dyreste patronene i .308 jaktammo men så får du også en god kule.

Tror ikke jeg har lest en eneste dårlig annmeldelse av Oryx.

 

I år vil jeg ekspremintere litt, og har derfor valg å test Swift Scirocc II i 165 grs. Den sies å være tilnærmet Oryx i ekspansjon og restvekt. Jeg lader den til i overkant av 800m/s og den gir veldig fin presisjon.

Betalte litt over 700,- for hundre kuler. For Oryxsen i 180grs skulle de ha 1050,-

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar, kommer nok til å teste mye forskjellig ammunisjon neste år!

 

Til jakta i år derimot, falt jeg til slutt på ei Interlock 180grs kule. Skulle gjerne prøvd ei av de dyrere kulene, men lommeboka mente visst noe annet. Fyren jeg handler utstyr hos sa at han hadde skutt elg med den kula der, så da må det da være håp :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...