xphenz Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Er det bare å legge fra seg tanken om å skaffe en .950 JDJ til samlingen? Eventuelt noen som har 20mm Vulcan å selge? Føler at jeg trenger noe stort i samlingen nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telefonoperatør Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Har selv vurdert å sende inn en søknad på 20mm, bare for å se hva som skjer... Du kan jo prøve å få tak i en Anzio fra USA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Er det bare å legge fra seg tanken om å skaffe en .950 JDJ til samlingen? Har en jeg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
45 Colt Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen; jeg håper dere vet hva dere gjør når dere håndterer skarpe 20 mm vulcan patroner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SofaBamse Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Disse har vel elektronisk tennhette? Statisk elektrisitet er vel ikke akkurat en höydare da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
45 Colt Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Helt korrekt. De skal kun håndteres når du er jordet slik at du ikke setter av tennhetten. Disse patronene roterer så raskt rundt i en Vulcan gatling at det er lettere og sikrere å antenne tennhettene elektrisk enn å ha en mekanisk tennanordning. Jeg har håndtert tusenvis av disse, og kjenner jeg blir helt svett når folk snakker om å samle på dem. De eneste som er sikre å samle på er de som har en helt svart kule som det står dummy på. Disse er uten krutt og kun ment til trening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M40A1 Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Hei . Eg har ein 20mm blåmann paa hylla . Hvordan ser en forskjell paa ammo for F-5 og vulcan i F-16? Takker for svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SofaBamse Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Hva om man drar en stripe ledende materiale over koblingspunktene (er vel senter og ring, om jeg husker rett?) slik at man får minste motstands vei utenom sprengstoffet? For lite pålitelig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
45 Colt Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 Patronene til M61-A1 Vulcan i F16 og M39 Autocanon i F5 er helt identiske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vaquero Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Denne skulle være "safe", det står dummy og tennhetten er fjernet og erstattet med en umbrakoskrue. Patronen til venstre er en 7,62x51 for sammenligning. Dette emblemet er historisk, og hører med til patronen over. P.S. Kjenner jeg "45 Colt" (her på Forumet) så blir han nok litt våt i øyekrokene .....gamle minner fra svunnen tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uggur Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Var systemass.på F5 på 80-tallet,vi gjorde sånn:kom det et fly med ammo i tønna,tok vi en patron,stakk granaten(TP blå) i løpsenden og brøt den løs,så tok vi ei hylse og limte fast granaten.Har 2stk i vinduskarmen. Selvfølgelig uten at befalet så det,he he Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
45 Colt Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Helt klart Vaquero. Minnene strømmer på. Har laget utallige brusopptrekkere av sånne patroner, men av alle jeg hadde som ung så klarte jeg aldri å ta vare på noen av dem. Dummypatronene var laget nettopp for å trene med og det finnes utrolig mange av dem. Jeg synes folk her inne burde glemme å skaffe seg 20 mm Vulcan til å ha på hylla så sant de ikke får tak i en som Vaquero har avbildet. Den er helt safe. Eller at de får tak i en som er skutt og har en kule som er ettermontert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chmeland Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Mener jeg har en slik en (om det er 20 mm som ble brukt i F16 det er snakk om. Står på gutterommet hos mine foreldre. Har blå kule m gul tipp om jeg ikke hudker feil. Hva betyr det? Har den noen verdi form noen her? Mvh Chr M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts